AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #641 Skrevet 8. august 2013 Nei, det gjorde de ikke. Du kan ikke legge noe ansvar på dem for din sykdom. Det som bidro var at du satt på nett og kikket på ting som trigget deg. Det er ditt ansvar, ikke deres. Man kan ikke holde på med en slik ansvarsfraskrivelse. Jeg er selv syk, og min sykdom blusset opp og ble aktiv fordi jeg jobbet for hardt. Skal jeg da si at det er sjefen min sin skyld at jeg er syk fordi hun støtt og stadig ba meg jobbe ekstra? Nei, det er min skyld som ikke tok vare på min egen helse.Anonymous poster hash: f50ea...ad4 Mitt ansvar å holde meg unna bloggen til FF? Nei, ikke når man er syk. Er man alvorlig underernært svikter evnen til å ta fornuftige valg, og dermed klikker man seg inn på alt som kan "inspirere" og trigge. Da er det videre opptil bloggerne hva de velger å legge ut - med andre ord er det også deres ansvar å holde seg oppegående nok til å ikke publisere innhulede magebilder, fett- og vektkommentarer osv osv. Anonymous poster hash: 56d25...230 11
Samaysa Skrevet 8. august 2013 #642 Skrevet 8. august 2013 Lekene til babygymmet var søte, synes jeg. 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #643 Skrevet 8. august 2013 Lekene til babygymmet var søte, synes jeg. Ja, det var de! Men kanskje ikke helt egnet til en babygym; babyer digger etterhvert stort sett skikkelig fargerike greier som er litt mer spennende enn masse like leker som henger på gymmen. Og det er spennende for dem å kjenne og se på ulike materialer f.eks. Det er veldig søtt at hun lager sin egen babygym, men det skal bli litt spennende å se hva hun gjør når barnet begynner å ønske seg ting som er litt mer plastic fantastic. Barneleker passer sjelden inn i dukkehjem. Anonymous poster hash: c1c79...3bd 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #644 Skrevet 8. august 2013 Mitt ansvar å holde meg unna bloggen til FF? Nei, ikke når man er syk. Er man alvorlig underernært svikter evnen til å ta fornuftige valg, og dermed klikker man seg inn på alt som kan "inspirere" og trigge. Da er det videre opptil bloggerne hva de velger å legge ut - med andre ord er det også deres ansvar å holde seg oppegående nok til å ikke publisere innhulede magebilder, fett- og vektkommentarer osv osv. Anonymous poster hash: 56d25...230 Selvfølgelig er det ditt ansvar selv om du er syk. Tuller du nå heller? Mener du virkelig at hele verden skal tilpasse seg deg og din sykdom? Du vil jo aldri virkelig bli frisk om du ikke selv tar ansvar for å holde deg vekk fra ting som trigger deg. Mener du og at du skal kunne legge ansvar på den tynne jenta du tilfeldigvis så på gata også da. Alle må passe på å legge på seg nok til å ikke trigge deg? Nei, vet du hva. Din sykdom, ditt ansvar. Vet jeg er hard nå, men man må ta ansvar for sin egen sykdom og ikke legge ansvaret på andre. Anonymous poster hash: f50ea...ad4 9
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #645 Skrevet 8. august 2013 Føflekklignende utvekster uten farge kan også være fibromer. Godartede svulster. Anonymous poster hash: 926ec...bf3 2
skruf Skrevet 8. august 2013 #646 Skrevet 8. august 2013 Tror en viss AB her ikke helt vet hva han snakker om.... Nå har ikke jeg anoreksi, men selv jeg vet hva triggere er når det gjelder psykisk sykdom. Mennesker som velger å utlevere seg selv på en offentlig blogg bør tenke over hva en formidler, og med FF sin forhistorie ift pro-ana blogg og SF så burde hun iallefall ha vært obs på dette. 17
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #647 Skrevet 8. august 2013 Selvfølgelig er det ditt ansvar selv om du er syk. Tuller du nå heller? Mener du virkelig at hele verden skal tilpasse seg deg og din sykdom? Du vil jo aldri virkelig bli frisk om du ikke selv tar ansvar for å holde deg vekk fra ting som trigger deg. Mener du og at du skal kunne legge ansvar på den tynne jenta du tilfeldigvis så på gata også da. Alle må passe på å legge på seg nok til å ikke trigge deg? Nei, vet du hva. Din sykdom, ditt ansvar. Vet jeg er hard nå, men man må ta ansvar for sin egen sykdom og ikke legge ansvaret på andre.Anonymous poster hash: f50ea...ad4 Nei, men jeg mener at åpenbare triggere som innhulede magebilder og spiseforstyrrede kommentarer ikke bør publiseres av toppbloggere. Altså konkrete ting som folk vet at kan/vil påvirke andre. Noen ganger kan man ta sine forholdsregler, særlig som toppblogger, og unngå å legge ut åpenlyse påvirkningsfaktorer. Anonymous poster hash: 56d25...230 7
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #648 Skrevet 8. august 2013 Tror en viss AB her ikke helt vet hva han snakker om.... Nå har ikke jeg anoreksi, men selv jeg vet hva triggere er når det gjelder psykisk sykdom. Mennesker som velger å utlevere seg selv på en offentlig blogg bør tenke over hva en formidler, og med FF sin forhistorie ift pro-ana blogg og SF så burde hun iallefall ha vært obs på dette. Bingo. Anonymous poster hash: 56d25...230 6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #649 Skrevet 8. august 2013 Tror en viss AB her ikke helt vet hva han snakker om.... Nå har ikke jeg anoreksi, men selv jeg vet hva triggere er når det gjelder psykisk sykdom. Mennesker som velger å utlevere seg selv på en offentlig blogg bør tenke over hva en formidler, og med FF sin forhistorie ift pro-ana blogg og SF så burde hun iallefall ha vært obs på dette. Har full forståelse av triggere, men det er fremdeles den syke sitt ansvar for å ikke oppsøke ting som trigger. Skal man noensinne bli frisk må man faktisk selv ta ansvar. Det er ikke opp til andre å skjerme den syke, de må selv ta kontroll. Vanskelig, ja. Men sånn er det nå en gang. Det vil alltid være ting som kan trigge, men man må ta grep selv. En alkoholiker blir trigget til å drikke av å se alkohol eller se andre drikke. Er det andre sitt ansvar om alkoholikeren detter av vannvognen fordi han ser et bilde av noen som drikker? Det er mange av oss som har ting vi sliter med, men til syvende og sist på vi selv ta ansvar for å håndtere problemene våre. Anonymous poster hash: f50ea...ad4 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #650 Skrevet 8. august 2013 Nei, men jeg mener at åpenbare triggere som innhulede magebilder og spiseforstyrrede kommentarer ikke bør publiseres av toppbloggere. Altså konkrete ting som folk vet at kan/vil påvirke andre. Noen ganger kan man ta sine forholdsregler, særlig som toppblogger, og unngå å legge ut åpenlyse påvirkningsfaktorer. Anonymous poster hash: 56d25...230 Som jeg har skrivd i et annet svar her. Jeg forstår at disse og andre ting er triggere. Men det er ikke resten av verden sitt ansvar å skjerme deg for det. Du må selv håndtere din sykdom. Anonymous poster hash: f50ea...ad4 1
skruf Skrevet 8. august 2013 #651 Skrevet 8. august 2013 Har full forståelse av triggere, men det er fremdeles den syke sitt ansvar for å ikke oppsøke ting som trigger. Skal man noensinne bli frisk må man faktisk selv ta ansvar. Det er ikke opp til andre å skjerme den syke, de må selv ta kontroll. Vanskelig, ja. Men sånn er det nå en gang. Det vil alltid være ting som kan trigge, men man må ta grep selv. En alkoholiker blir trigget til å drikke av å se alkohol eller se andre drikke. Er det andre sitt ansvar om alkoholikeren detter av vannvognen fordi han ser et bilde av noen som drikker? Det er mange av oss som har ting vi sliter med, men til syvende og sist på vi selv ta ansvar for å håndtere problemene våre.Anonymous poster hash: f50ea...ad4 Jeg tror du bør reflektere litt over ordet "syk". Er man syk nok så klarer man ikke å se hva som trigger eller ikke, og ergo så oppsøker man det, nettopp pga en er syk. På lik linje som hvis den alkoholiserte bestefaren i familien nettopp har blitt tørrlagt, så tar man faktisk hensyn ( i min verden) og inviterer han hjem på julebesøk der man faktisk tar hensyn og ikke setter frem alkohol på bordet foran han. Nettopp pga alkohol vil trigge en nytørket alkoholiker. Hvis bestefar (nå har ikke jeg en bestefar i live altså) hadde begynt å drikke igjen pga jeg hadde invitert han hjem til meg når han nettopp var blitt tørrlagt, og jeg hadde satt meg foran han og sprettet ei flaske whisky så ville jeg absolutt hatt en direkte årsak til at han da sprakk og begynte å drikke. Greit; jeg hadde ikke tømt flaska ned i munnen på han, men jeg hadde absolutt vært årsaken til at han drakk igjen. Ser du virkelig ikke dette? Er det så sort/hvitt i din verden? 20
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #652 Skrevet 8. august 2013 Jeg tror du bør reflektere litt over ordet "syk". Er man syk nok så klarer man ikke å se hva som trigger eller ikke, og ergo så oppsøker man det, nettopp pga en er syk. På lik linje som hvis den alkoholiserte bestefaren i familien nettopp har blitt tørrlagt, så tar man faktisk hensyn ( i min verden) og inviterer han hjem på julebesøk der man faktisk tar hensyn og ikke setter frem alkohol på bordet foran han. Nettopp pga alkohol vil trigge en nytørket alkoholiker. Hvis bestefar (nå har ikke jeg en bestefar i live altså) hadde begynt å drikke igjen pga jeg hadde invitert han hjem til meg når han nettopp var blitt tørrlagt, og jeg hadde satt meg foran han og sprettet ei flaske whisky så ville jeg absolutt hatt en direkte årsak til at han da sprakk og begynte å drikke. Greit; jeg hadde ikke tømt flaska ned i munnen på han, men jeg hadde absolutt vært årsaken til at han drakk igjen. Ser du virkelig ikke dette? Er det så sort/hvitt i din verden? Nei, er så abselutt ikke sort/hvitt i min verden. Men jeg har levd lenge nok, og vært gjennom nok, både sykdom og annet, til å vite at man må selv ta ansvar for å håndtere sine problemer. Jeg hadde nok ikke sprettet alkohol foran en nylig tørrlagt alkoholiker. Men mener du virkelig at fremmede skal la være også? Man blir aldri bra om man ikke selv tar ansvar for å håndtere sin egen sykdom. Det vil alltid være ting som kan trigge hvor som helst,ikke bare på Internett. Man kan ikke legge det ansvaret på fremmede! Hva skal folk på restaurant gjøre. La være å drikke et glass vin til maten fordi det kan være en tørrlagt alkoholiker der? Eller kan man ikke legge ut bilder av seg selv med alkohol på bildet på Fb fordi det kan trigge en alkoholiker? Hvor går grensen? Man må selv ta ansvar for sin egen sykdom og få behandling slik at man lærer seg å håndtere den og kan motstå triggerne. Syns det er fælt å se hvordan folk skriver fra seg ansvaret for sitt eget liv og legger det over på fremmede. Anonymous poster hash: f50ea...ad4 6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #653 Skrevet 8. august 2013 Sliten ja, men ikke mager. Hun er mye rundere i beina enn hun har vært. Anonymous poster hash: 9ea57...46f Kunne hun holdt seg minst sånn i formene så hadde hun aldri i verden fått så mye pepper for å være tynn. Hun ser hun utrolig flott ut på bildet. Anonymous poster hash: d022c...782
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #654 Skrevet 8. august 2013 Kunne hun holdt seg minst sånn i formene så hadde hun aldri i verden fått så mye pepper for å være tynn. Hun ser hun utrolig flott ut på bildet.Anonymous poster hash: d022c...782 Merkelig at det er helt legalt å kritisere kvinner for å være tynne - men gud forby at man kritiserer folk som blir gravide når de er 20 kilo overvektige før graviditeten. Anonymous poster hash: 4e46a...62c 6
LilleSnupp Skrevet 8. august 2013 #655 Skrevet 8. august 2013 (endret) Merkelig at det er helt legalt å kritisere kvinner for å være tynne - men gud forby at man kritiserer folk som blir gravide når de er 20 kilo overvektige før graviditeten. Anonymous poster hash: 4e46a...62c Synes begge grupper får like mye pes jeg da.. Redigering: Overforbruk av da Endret 8. august 2013 av LilleSnupp 6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #656 Skrevet 8. august 2013 Nei, er så abselutt ikke sort/hvitt i min verden. Men jeg har levd lenge nok, og vært gjennom nok, både sykdom og annet, til å vite at man må selv ta ansvar for å håndtere sine problemer. Jeg hadde nok ikke sprettet alkohol foran en nylig tørrlagt alkoholiker. Men mener du virkelig at fremmede skal la være også? Man blir aldri bra om man ikke selv tar ansvar for å håndtere sin egen sykdom. Det vil alltid være ting som kan trigge hvor som helst,ikke bare på Internett. Man kan ikke legge det ansvaret på fremmede! Hva skal folk på restaurant gjøre. La være å drikke et glass vin til maten fordi det kan være en tørrlagt alkoholiker der? Eller kan man ikke legge ut bilder av seg selv med alkohol på bildet på Fb fordi det kan trigge en alkoholiker? Hvor går grensen? Man må selv ta ansvar for sin egen sykdom og få behandling slik at man lærer seg å håndtere den og kan motstå triggerne. Syns det er fælt å se hvordan folk skriver fra seg ansvaret for sitt eget liv og legger det over på fremmede.Anonymous poster hash: f50ea...ad4 Føler egentlig du sporer litt av her.. Enkelt og greit; driver man en så stor og populær blogg som FF, må man ta sitt ansvar og ikke legge ut potensielle "triggere", særlig med den bakgrunnen Caroline har som tidligere pro-ana blogger. Er man spiseforstyrret har man ikke god nok vurderingsevne til å ta ansvar for egen situasjon når man er alvorlig/sykelig undervektig, dermed er det ikke bare å "håndtere sitt eget problem" som du sier. Triggere vil såklart være overalt, men de som allerede befinner seg i rampelyset har et ekstra ansvar ovenfor leserne sine, og der synes jeg FF svikter. Anonymous poster hash: 56d25...230 14
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #657 Skrevet 8. august 2013 Føler egentlig du sporer litt av her.. Enkelt og greit; driver man en så stor og populær blogg som FF, må man ta sitt ansvar og ikke legge ut potensielle "triggere", særlig med den bakgrunnen Caroline har som tidligere pro-ana blogger. Er man spiseforstyrret har man ikke god nok vurderingsevne til å ta ansvar for egen situasjon når man er alvorlig/sykelig undervektig, dermed er det ikke bare å "håndtere sitt eget problem" som du sier. Triggere vil såklart være overalt, men de som allerede befinner seg i rampelyset har et ekstra ansvar ovenfor leserne sine, og der synes jeg FF svikter. Anonymous poster hash: 56d25...230 Vel, vi får være enig om å være uenige. Men det er strengt tatt ikke avsporing når jeg kun responderer på at folk legger ansvaret på ff for sin sykdom. Anonymous poster hash: f50ea...ad4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #658 Skrevet 8. august 2013 Vel, vi får være enig om å være uenige. Men det er strengt tatt ikke avsporing når jeg kun responderer på at folk legger ansvaret på ff for sin sykdom.Anonymous poster hash: f50ea...ad4 Vi får vel være enige om det, ja. Anonymous poster hash: 4fc30...cab
Mildemoses Skrevet 8. august 2013 #659 Skrevet 8. august 2013 Føler egentlig du sporer litt av her..Enkelt og greit; driver man en så stor og populær blogg som FF, må man ta sitt ansvar og ikke legge ut potensielle "triggere", særlig med den bakgrunnen Caroline har som tidligere pro-ana blogger. Er man spiseforstyrret har man ikke god nok vurderingsevne til å ta ansvar for egen situasjon når man er alvorlig/sykelig undervektig, dermed er det ikke bare å "håndtere sitt eget problem" som du sier. Triggere vil såklart være overalt, men de som allerede befinner seg i rampelyset har et ekstra ansvar ovenfor leserne sine, og der synes jeg FF svikter. Anonymous poster hash: 56d25...230 "Må man ta ansvar..." I henhold til hva? Vær varsom-plakaten, Norges lover, eller din personlige moral - som mange av oss andre ikke deler? Hvem har egentlig adgang til å bestemme hva andre "må" gjøre eller avstå fra? 4
Mildemoses Skrevet 8. august 2013 #660 Skrevet 8. august 2013 Føler egentlig du sporer litt av her..Enkelt og greit; driver man en så stor og populær blogg som FF, må man ta sitt ansvar og ikke legge ut potensielle "triggere", særlig med den bakgrunnen Caroline har som tidligere pro-ana blogger. Er man spiseforstyrret har man ikke god nok vurderingsevne til å ta ansvar for egen situasjon når man er alvorlig/sykelig undervektig, dermed er det ikke bare å "håndtere sitt eget problem" som du sier. Triggere vil såklart være overalt, men de som allerede befinner seg i rampelyset har et ekstra ansvar ovenfor leserne sine, og der synes jeg FF svikter. Anonymous poster hash: 56d25...230 For min del synes jeg dette var veldig godt forklart, og ingen avsporing i det hele tatt.
Anbefalte innlegg