Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, da er det vel heller en subjektiv oppfattelse av om spørsmålet er upassende eller ikke, fremfor en sosial norm?

Jeg får ofte det samme spørsmålet selv, jeg har en søster med blå øyne, lys hud og lyseblondt hår.

Selv har jeg brune øyne, brunt hår og et mer sydlandsk utseende.

Jeg har aldri tatt innover meg at jeg skulle/burde bli fornærmet når noen spør meg om jeg er helt norsk/om vi har samme foreldre osv.

Derfor setter jeg spørsmålstegn ved din uttalelse om at det er en sosial norm å ikke spørre om folk har utenlandske gener/opphav eller lignende.

Jeg har ikke skrevet noe om sosial norm, har jeg? Jeg har heller ikke skrevet noe om at du bør bli fornærmet. Cluet er at ikke alle liker det. Som kompisen min. Han har et "eksotisk" opphav, men det er ikke spansk. Og det er etterhvert ganske tydelig at det ligger en del fordommer bak spørsmålene han får. Det blir ganske synlig når han svarer hva det faktiske opphavet hans er, og det er rett ut pinlig for alle parter. Så lenge det er snakk om fremmede mennesker, så vet du ikke noe om de synes det er greit å få et slikt spørsmål. Og for min del er det vanlig folkeskikk å ikke kommentere fremmede menneskers utseende på en måte som kan gjøre dem ukomfortable.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir du spurt om dette ofte siden dette plager deg?

Haha, nei.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har ikke skrevet noe om sosial norm, har jeg? Jeg har heller ikke skrevet noe om at du bør bli fornærmet. Cluet er at ikke alle liker det. Som kompisen min. Han har et "eksotisk" opphav, men det er ikke spansk. Og det er etterhvert ganske tydelig at det ligger en del fordommer bak spørsmålene han får. Det blir ganske synlig når han svarer hva det faktiske opphavet hans er, og det er rett ut pinlig for alle parter. Så lenge det er snakk om fremmede mennesker, så vet du ikke noe om de synes det er greit å få et slikt spørsmål. Og for min del er det vanlig folkeskikk å ikke kommentere fremmede menneskers utseende på en måte som kan gjøre dem ukomfortable.

Det kan vel ikke tenkes at "neket" er under myndighetsalder og kanskje ikke helt forstår den sosiale normen rundt opprinnelsesspørsmål?

Anonymous poster hash: 19be2...6b6

Nei, men her inne er det nok av myndige nek som ikke forstår det. ;)

Jeg tolket ditt svar til AB som et samtykke til at dette var en sosial norm. Beklager om dette var en feiltolkning.

Det vil alltid finnes noen som ikke liker noe, men siden du ikke har kunnet belyse i stor nok grad for meg at dette med spørsmål om opprinnelse, måtte det være seg innenfor eller utenfor landegrensene, er et allment akseptert ikke-tema, så står jeg fremdeles ved mitt standpunkt om at det må være greit å være nysgjerrig på, og spørre om, andre menneskers opphav.

At man skal ha de sosiale antennene på når det gjelder hvem, og hvordan, man spør er jeg imidlertid enig i.

Endret av Silvermist
  • Liker 4
Gjest Euforia
Skrevet

Jeg tror ugla skal hete Leah. Husker fotballfrue svarte at det var det fineste jentenavnet i en spørsmålrunde for en stund tilbake. Tipper Leah Johanne

Anonymous poster hash: 75ba2...454

Håper ikke det...

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns også at søstera og ff er veldig ulike, både utseende og interesser. Søstera virker veldig mye mer avslappa og laidback enn ff. Men ff og mora virker veldig like, så kan jo godt være søstera og faren er like. Er jo sånn i mange familier :-)

Anonymous poster hash: 16e7d...36e
  • Liker 6
Skrevet

Jeg tolket ditt svar til AB som et samtykke til at dette var en sosial norm. Beklager om dette var en feiltolkning.

Det vil alltid finnes noen som ikke liker noe, men siden du ikke har kunnet belyse i stor nok grad for meg at dette med spørsmål om opprinnelse, måtte det være seg innenfor eller utenfor landegrensene, er et allment akseptert ikke-tema, så står jeg fremdeles ved mitt standpunkt om at det må være greit å være nysgjerrig på, og spørre om, andre menneskers opphav.

At man skal ha de sosiale antennene på når det gjelder hvem, og hvordan, man spør er jeg imidlertid enig i.

Jeg har som sagt bekjente som får slike spørsmål støtt og stadig, så jeg er smertelig klar over at det finnes nok av brødloffer som tror det er greit at de stikker nesa si i fremmede menneskers opphav og utseende. Det bli jo også bekreftet her. Det finnes også de som tror det er greit å kommentere fremmede menneskers kropp og utseende som de lyster. Har de tenkt en tanke, eller lurt på noe, så må de jo selvfølgelig si det høyt. Uavhengig av hvordan den som får spørsmålet måtte oppleve det. Jeg blåser i grunn i hva som er allment akseptert, det er fortsatt dårlig folkeskikk.

Og hvis du er enig i at sosiale antenner på hvem og hvordan betyr noe, hva er du da egentlig uenig i? Det er jo selvfølgelig avgjørende. Spørsmålet her faller, i mine øyne, i kategorien dårlig sosiale antenner for hvordan man spør. Og til dels også hvem, da det bes om forklaring på utseendet til søsteren. Og nettopp det at mange tryner ganske godt på hvordan, når og hvem det er greit å spørre, gjør at det svært ofte blir flaut. Som kompisen min, som nok oppfattes som spansk, fordi han er kjekk, mørk, oppegående, kler og oppfører seg "vestlig" og er "litt sånn eksotisk og spennende". For sånn er spanjoler. Sannheten er at han kommer fra et muslimsk land. Når folk praktisk talt reagerer med sjokk på den informasjonen, så blir det veldig tydelig at stereotypen også tilsier at "sånn er IKKE menn fra muslimske land, nei". Eller en annen kompis, som stadig får spørsmål om hvor i Afrika pappaen hans kommer fra, siden han ser ut som han gjør. Pappaen er forøvrig helnorsk, moren er adoptert. Fra søramerika. Slike spørsmål kan være en fin-fin anledning til å vise frem fordommene sine. Og ja, jeg synes det er regelrett flaut.

• Liker 4
Skrevet

Å be ukjente mennesker forklare hvorfor slektninger ser ut som de gjør, er frekt. Med mindre man er oppvokst i et fjøs, og mangler alt av sosiale antenner, da tror man sikkert det er innafor.

ff har jo eksponert søsteren på bloggen ved flere anledninger. Hun er jo totalt forskjellig fra FF. Legitimt undres. Hvorfor eksponere familien hvis en ikke vil ha kommentarer om dem? Kan jo ikke bare forvente kommentarer som: åh så skjønn famile du har. Søsteren er naturlig, klassisk skjønn etter mitt syn. FF er unaturlig, med løshår, påklistrede negler, forstørrede lepper osv.

Anonymous poster hash: 029f0...1d9

• Liker 5
Skrevet

For et fantastisk idiotisk spørsmål. Jeg tror jeg skal begynne å gå bort til ukjente mennesker på gata å spørre dem om noe slikt. "Hei hei damen, hvorfor ser du sånn ut? Jeg forstår det ikke! Kan du forklare meg det? Dette har jeg noe med, nemlig.". Eventuelt ikke, da jeg har et snev av sosial intelligens.

herregud for en for en fantastisk idiotisk sammenligning.

• Liker 8
Skrevet

herregud for en for en fantastisk idiotisk sammenligning.

Hvorfor? I begge tilfellene spør man ukjente mennesker.

ff har jo eksponert søsteren på bloggen ved flere anledninger. Hun er jo totalt forskjellig fra FF. Legitimt undres. Hvorfor eksponere familien hvis en ikke vil ha kommentarer om dem? Kan jo ikke bare forvente kommentarer som: åh så skjønn famile du har. Søsteren er naturlig, klassisk skjønn etter mitt syn. FF er unaturlig, med løshår, påklistrede negler, forstørrede lepper osv.

Tror noen har misforstått. Selv om man deler bilder av venner og familie så betyr ikke det dermed at ukjente mennesker har rett til å vite alt. Kanskje en grunn for at hun tok bildet av henne bakfra. Når man leser denne tråden så forstår man fort hvorfor hun valgte å gjøre det.

Hvor mange har ikke hairextansions? Hvor mange har ikke satt på negler hos en ekspert? Det man sprøyter i leppene, går ut etterhvert. Ingenting av dette er permanent. Skulle tro hun hadde silikon i hodet og ræva og gått gjennom 100 plastikk operasjoner slik hun blir kommentert her... :rolleyes: Og uansett, om hun valgte dette, hvorfor skal totalt ukjente mennesker bry seg med det? Om man misliker de som er positiv til plastikk kirurgi så er det nok av folk å angripe før Fotballfrue om man er så interessert i å legge seg opp i hva andre velger å gjøre med sitt eget utseende. Vil ikke si at disse tingene gjør en kvinne unaturlig, om så så vil også sminke gjøre det, det ikke noe bedre enn falske negler eller hårforlengelse.

Anonymous poster hash: d1ced...5cd

• Liker 3
Skrevet

Fremmed? Ukjent? De faste leserene føler nok at de kjenner fotballfrue veldig godt og kan spørre om hva som helst. Hun svarer jo detaljert på hva slags prevensjon hun bruker, blogger fra begravelsen til bestemora og viser fram soverommet sitt.

Anonymous poster hash: b9607...1e2

• Liker 15
Skrevet

Fremmed? Ukjent? De faste leserene føler nok at de kjenner fotballfrue veldig godt og kan spørre om hva som helst. Hun svarer jo detaljert på hva slags prevensjon hun bruker, blogger fra begravelsen til bestemora og viser fram soverommet sitt.

Det betyr ikke at det er fritt frem med spørsmål om hva som helst og aller minst spørsmål som er pakket inn som insinuering. Det er lov til å ha litt folkeskikk.

Når noen spør om en forklaring på hvorfor ett søskenpar er så ulikt så virker det på meg som om at de mener det må ligge noe bak der, noe annet enn at de er i slekt. Og det er jo ikke en hyggelig insinuering da det går på familieforhold og eventuelt familiehemmeligheter.

• Liker 2
Skrevet

Kanskje du ikke skulle tro det verste om alle? En god del av leserene til FF er mindreårige og ut av kommentarfeltet framstår de som ganske naive.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Selvfølgelig kan det tenkes at det er en ung person som har skrevet dette. Men da var det jo greit at den personen lærte noe ut av den kommentaren iallefall.

Og nå vet jeg ikke hvor aktiv du har vært i denne tråden men den første setningen i kommentaren din burde virkelig gjelde for alle parter i denne tråden :)

Endret av Salmonella
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tror ugla skal hete Leah. Husker fotballfrue svarte at det var det fineste jentenavnet i en spørsmålrunde for en stund tilbake. Tipper Leah Johanne

Anonymous poster hash: 75ba2...454

Det eneste som taler imot det, er at hun har sagt at det er et spesielt og uvanlig navn - og det er vel ikke Leah i disse dager?

Anonymous poster hash: e2db1...3e8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor bli fornærmet når det tidligere er fremhevet at Caroline har sør-europeiske gener? Har ikke søsteren det også da?

Link

Lars-Kristian

16.okt.2009 kl.13:59

Kan avsløre at Caroline har sør-europeiske gener, ikke mye solarium her i gården;) (litt, men langt fra for mye:P )

Endret av LilleSnupp
  • Liker 6
Skrevet

Hvorfor bli fornærmet når det tidligere er fremhevet at Caroline har sør-europeiske gener? Har ikke søsteren det også da?

Link

Fordi kommentaren gikk på om de hadde en forklaring på hvorfor den ene er så mørk imens den andre er så lys.

• Liker 1
Gjest vilma2000
Skrevet

Fordi kommentaren gikk på om de hadde en forklaring på hvorfor den ene er så mørk imens den andre er så lys.

Hvorfor ikke da svare at de har sør-europeiske gener og at søstern har fått litt av disse? Jeg syntes svaret hennes belyser hva slags holdninger de har til utlendinger.

• Liker 16
Skrevet (endret)

Hvorfor ikke da svare at de har sør-europeiske gener og at søstern har fått litt av disse? Jeg syntes svaret hennes belyser hva slags holdninger de har til utlendinger.

Fordi kommentaren virker som en insinuering på at de ikke kan være i slekt.

Står det virkelig så dårlig til at når folk spør slike spørsmål så er det fordi de ikke skjønner at man arver ulike gener? Var en merkelig måte å stille spørsmålet på iallefall.

Vil bare legge til at jeg legger denne diskusjonen dø nå. Kan umulig være intr. for alle å lese om hva vi mener om saken, side opp og side ned når det uansett ikke fører noen sted :)

Endret av Salmonella
  • Liker 3
Skrevet

.. og siden personen lurte var vedkommende fordomsfull, ifølge søsteren - som blir skrytt opp i sky her som hyggelig, varm, osv osv.

Jeg personlig syntes søsteren fremsto som fordomsfull som blir fornærmet over å bli spurt hvorfor hun ser utenlandsk ut. For meg sier det mer om søsterens fordommer mot utenlendinger. Selvsagt kan jeg ta feil om hvordan hun tolker spørsmålet, men det er i alle fall inntrykket det ga meg.

• Liker 5
Skrevet

VÆR SÅ SNILL. IKKE KALL UNGEN DIN: UGLA :sjokkert:

Får fnatt når hun bruker den betegnelsen.

Anonymous poster hash: 91a7d...972
  • Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...