Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I kommentaren ber neket (Marthe) om at FF skal -forklare- hvorfor søsteren ser ut som hun gjør, ja.

Og å gå rundt å spørre mennesker om de har spansk blod og utenlandske gener er bare flaut.

Hvorfor er det flaut? Jeg spør fordi jeg genuint lurer.

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forklare?

" Undskyld meg? Har du utenlandske gener? Synes det ser ut som du har noe spansk blod eller noe?"

Ja om jeg spør om det så må jeg virkelig være en budeie....

Alle jeg kjenner som ser ut som om de har noe snev av eksotisk blir spurt om dette. Er det samme som om å spørre om hva kant av landet er en fra.

Om du synes det er frekt så er du nok i overkant sensitiv.

Men så var det ikke slik hun spurte

vorfor søsteren din ser utenlandsk ut? Du er vel helt norsk, eller du ser i hvert fall norsk ut? Kan du forklare det, for skjønner ikke det helt?

Anonymous poster hash: dc3ea...576

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det flaut? Jeg spør fordi jeg genuint lurer.

Du lurer genuint på hva slags blod ukjente mennesker har, eller hvorfor det er flaut?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Så nå har vi vært gjennom:

-En fullstending oversikt over dette parets økonomi (pluss firmaets form og inntekt)

-Utredet bloggerens fortid

-Sitert og diskutert kommentarer i bloggen

-Funnet ut hvilke kirurgiske inngrep hun har vært gjennom

-Foreslåt hva hun skal vise frem av kroppen sin

-Kritisert hvordan hun poser og ansiktsuttrykket på bildene

-Vekslet meninger om babyshower er vanlig og om bloggerens var korrekt gjennomført

-Drøftet om hun har god smak eller ikke

-Snakket litt frem og tilbake om hvordan ektemannen hennes er

-Lagt frem forslag om brudd på arbeidsmiljøloven

-Snakket litt om at hun kanskje kommer til å bryte sammen etter fødselen

-Til slutt diskuterer vi nå om søsteren kan se utlanlands ut og om dette er støtende

Noe jeg har glemt?

Endret av Lea2
  • Liker 9
Skrevet

Du lurer genuint på hva slags blod ukjente mennesker har, eller hvorfor det er flaut?

Jeg tolket deg dithen at du mener det er flaut å spørre om noen har utenlandske gener. Jeg spør deg deretter om hvorfor det er flaut at noen spør om dette? Jeg lurer som sagt genuint på hva du mener er flaut med at noen spør.

• Liker 9
Skrevet

I kommentaren ber neket (Marthe) om at FF skal -forklare- hvorfor søsteren ser ut som hun gjør, ja.

Og å gå rundt å spørre mennesker om de har spansk blod og utenlandske gener er bare flaut.

Det kan vel ikke tenkes at "neket" er under myndighetsalder og kanskje ikke helt forstår den sosiale normen rundt opprinnelsesspørsmål?

Anonymous poster hash: 19be2...6b6

• Liker 12
Skrevet

Det kan vel ikke tenkes at "neket" er under myndighetsalder og kanskje ikke helt forstår den sosiale normen rundt opprinnelsesspørsmål?

Anonymous poster hash: 19be2...6b6

Gjelder den samme sosiale normen (som jeg forøvrig ikke har fått med meg var en uskreven regel, mulig jeg er dum her) å spørre noen om de er fra Kristiansund eller Trondheim, da man synes dialekten kanskje tyder mer på det ene alternativet enn det andre?

Eller gjelder denne sosiale normen kun når vi snakker om at noen kanskje har en dråpe eller fire av utenlandsk blod i årene?

• Liker 6
Skrevet

Å stille ett spørsmål til to fremmede (som er søsken) om de kan forklare hvorfor den ene er så mørk imens den andre er lys, det synes jeg er utrolig ufint. Virker mer som en insiniuering på at de ikke er helsøsken.

Gjør folk virkelig slikt til fremmede (som er søsken/nære slekt)?

• Liker 7
Gjest Runforit
Skrevet

Kanskje en rar måte å formulere spørsmålet på, men å ta seg nær av det blir i overkant sensitivt. Her tulles det med at mor hadde seg med postmannen. Ingen som blir fornærmet over det. Har aldri opplevd at noen har blitt fornærmet over st en spør om hvor foreldre, besteforeldre er fra for å klare opp om det kan kan være noe utenlandsk blod i årene. De fleste synes det er litt kult at folk tror de har litt eksotisk blod.

Å bli fornærmet virker mer som om du skammer deg om det så skulle være tilfellet.

"Nei!!!! Jeg er helt arisk! Gud forby at det finnes utenlandsk blod i min familie!"

• Liker 8
Skrevet

Jeg tolket deg dithen at du mener det er flaut å spørre om noen har utenlandske gener. Jeg spør deg deretter om hvorfor det er flaut at noen spør om dette? Jeg lurer som sagt genuint på hva du mener er flaut med at noen spør.

Det er faktisk ikke alle som føler for å gi en forklaring på sitt genetiske opphav til fremmede mennesker. Jeg kjenner en som svært ofte får spørsmål om han har nettopp "spansk blod", eller at folk begynner å prate spansk til ham. Etter ganske mange år med det spørsmålet er han mildt sagt drittlei. Det handler jo faktisk om en oppfatning av stereotypisk utseende, og at han ikke passer inn i folks oppfatning om hvordan folk med hans opphav skal se ut. At noen har et "eksotisk" utseende, betyr ikke at fremmede mennesker har noe med hvor det kommer fra.

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor FF bringer "fordomsfull" inn i svaret sitt. Er det noe bedre å være helnorsk, og derfor nedverdigende å bli spurt om man har andre gener?

Selvfølgelig kan man diskutere om spørsmålet er for privat, upassende, etc, men jeg syns da å anklage noen for å være fordomsfull sier mer om hva FF legger i hudfarge/utseende.

• Liker 11
Skrevet

Det kan vel ikke tenkes at "neket" er under myndighetsalder og kanskje ikke helt forstår den sosiale normen rundt opprinnelsesspørsmål?Anonymous poster hash: 19be2...6b6

Nei, men her inne er det nok av myndige nek som ikke forstår det. ;)

• Liker 1
Skrevet

Gjelder den samme sosiale normen (som jeg forøvrig ikke har fått med meg var en uskreven regel, mulig jeg er dum her) å spørre noen om de er fra Kristiansund eller Trondheim, da man synes dialekten kanskje tyder mer på det ene alternativet enn det andre?

Eller gjelder denne sosiale normen kun når vi snakker om at noen kanskje har en dråpe eller fire av utenlandsk blod i årene?

Pleier du å spørre alle som har bart om de er fra Trondheim? Det er en bedre sammenligning enn utseende og dialekt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke hvorfor FF bringer "fordomsfull" inn i svaret sitt. Er det noe bedre å være helnorsk, og derfor nedverdigende å bli spurt om man har andre gener?

Selvfølgelig kan man diskutere om spørsmålet er for privat, upassende, etc, men jeg syns da å anklage noen for å være fordomsfull sier mer om hva FF legger i hudfarge/utseende.

Da får du nesten stille spørsmålet til søsteren hennes da det var hun som sa det.

Endret av Salmonella
  • Liker 1
Skrevet

Det er faktisk ikke alle som føler for å gi en forklaring på sitt genetiske opphav til fremmede mennesker. Jeg kjenner en som svært ofte får spørsmål om han har nettopp "spansk blod", eller at folk begynner å prate spansk til ham. Etter ganske mange år med det spørsmålet er han mildt sagt drittlei. Det handler jo faktisk om en oppfatning av stereotypisk utseende, og at han ikke passer inn i folks oppfatning om hvordan folk med hans opphav skal se ut. At noen har et "eksotisk" utseende, betyr ikke at fremmede mennesker har noe med hvor det kommer fra.

Ja, da er det vel heller en subjektiv oppfattelse av om spørsmålet er upassende eller ikke, fremfor en sosial norm?

Jeg får ofte det samme spørsmålet selv, jeg har en søster med blå øyne, lys hud og lyseblondt hår.

Selv har jeg brune øyne, brunt hår og et mer sydlandsk utseende.

Jeg har aldri tatt innover meg at jeg skulle/burde bli fornærmet når noen spør meg om jeg er helt norsk/om vi har samme foreldre osv.

Derfor setter jeg spørsmålstegn ved din uttalelse om at det er en sosial norm å ikke spørre om folk har utenlandske gener/opphav eller lignende.

• Liker 8
Skrevet

I dag er nok enda en av disse travle dagene hennes, iom at hun sitter i pysjen og drikker te til lunsjtid.

Anonymous poster hash: 6195d...bdd

Hun hadde nok ikke hatt det så travelt, hadde det ikke vært for at LK på ta omkring 200 bilder sånn hun kan plukke ut det perfekte..."normale" folk tar vel et par bilder og sjekker om det er fint. Er det ikke fint tas et par til. Og så blir vel de fleste fornøyd med det...Må huske på at det også er tidkrevende å skjule magen!

• Liker 3
Skrevet

Pleier du å spørre alle som har bart om de er fra Trondheim? Det er en bedre sammenligning enn utseende og dialekt.

Mitt utgangspunkt i denne diskusjonen går på nysgjerrighet rundt opphav. Din går tydeligvis på nysgjerrighet rundt utseende.

Skrevet

Kanskje en rar måte å formulere spørsmålet på, men å ta seg nær av det blir i overkant sensitivt. Her tulles det med at mor hadde seg med postmannen. Ingen som blir fornærmet over det. Har aldri opplevd at noen har blitt fornærmet over st en spør om hvor foreldre, besteforeldre er fra for å klare opp om det kan kan være noe utenlandsk blod i årene. De fleste synes det er litt kult at folk tror de har litt eksotisk blod.

Å bli fornærmet virker mer som om du skammer deg om det så skulle være tilfellet.

"Nei!!!! Jeg er helt arisk! Gud forby at det finnes utenlandsk blod i min familie!"

Pleier fremmede mennesker å kreve en forklaring, og tulle med at mor nok har hatt en spansk postmann på besøk?

Og nei, det er ikke alle som synes det er stas at folk antar at de har blod og gener fra et eller annet sted, basert på utseendet deres.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ugla skal hete Leah. Husker fotballfrue svarte at det var det fineste jentenavnet i en spørsmålrunde for en stund tilbake. Tipper Leah Johanne

Anonymous poster hash: 75ba2...454

• Liker 3
Gjest Runforit
Skrevet

Pleier fremmede mennesker å kreve en forklaring, og tulle med at mor nok har hatt en spansk postmann på besøk?

Og nei, det er ikke alle som synes det er stas at folk antar at de har blod og gener fra et eller annet sted, basert på utseendet deres.

Blir du spurt om dette ofte siden dette plager deg?

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...