Gå til innhold

Fotballfrue

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da har jeg lest kommentarfeltet til Lizbeth Osnes og nå må denne Lars Kristian ta og pakke sammen. Profeten fra Ålesund har gravd sin egen grav. Alle som har studert vet at en artikkel ikke nødvendigvis er fasiten på hva som er rett og galt- vi har noe som heter forskning! Ved forskning kan man a) enten finne rimelige tvil på at funnene er riktige (basert på utvalg og spørreundersøkelse) eller b) funnene "passer" med forskning baser på empiri. Ser at han har lært seg kildehenvisning og funnet en artikkel som bygger opp hans ekstreme tilnærming til vekt, kropp, graviditet,mm. Men han får et stort antall kvinner/mødre/gravide på nakken når han poster tøv. Jeg er ikke imponert over hans "akademiske" språk. Jeg ler heller av det for den mannen har virkelig ikke rot i virkeligheten. Dette med å poste usakligheter på Lizbeth Osnes sin blogg basert på egne meninger bør han hode seg for god for, dette selv om han har funnet en artikkel som "støtter" sine egne forskrudde synspunkter. Hvis jeg leter litt kan jeg nok finne flere white papers som slår ihjel teoriene hans!

Anonymous poster hash: eeebf...579

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det gjorde han ikke. Du kan lese selv i kommentarfeltet. Han skriver t.o.m at selv de som er undervektig bør ikke gå mere opp enn mellom 12-16kg (noe som forresten er noe helt annet enn hva legen og jordmoren min sa da jeg var gravid)

Han skrev blant annet

Jeg skal ikke uttale meg så mye om din situasjon, men min kommentar var på generelt grunnlag og kan derfor på ingen måte brukes individuelt. I ditt tilfelle, hvor jeg forstår at du var undervektig før svangerskapet, er det sikkert gjort en totalvurdering hvor konklusjonen ble at en vektoppgang over anbefalt kan være smart.

Såvidt jeg forstår, ser også Fruemannen at selv om det finnes en anbefalt vektoppgang, er det ulike situasjoner som ikke kommer innunder dette.

Og om du fikk beskjed om at undervektige kunne gå opp mer enn det som er anbefalt (rundt 16 kg, ut fra det Fruemannen har som utgangspunkt), viser det jo at leger og jordmødre også tenker på vekt i svangerskapet. Ikke på den måten at gravide nødvendigvis kritiseres for å ha gått opp for mye eller for lite, men at man følger med.

Det gjør de blant annet ved veiing underveis, og det gjør de fordi vektøkningen gir et pekepinn på hvordan svangerskapet forløper.

Dersom mye vann er en del av vektøkningen, er de jo klar over det, og tar det med i betraktningen. Dersom den gravide ikke har mye vann i kroppen, slik det tyder på at Frua ikke har, er det jo helt flott at vektøkningen hennes er innenfor det anbefalte. Det er ikke feil, det heller, like lite som at det automatisk er feil å gå opp 5 kg mer eller mindre (tallet var tilfeldig valgt). Men de skal altså ikke få lov til å være glad for at svangerskapet forløper helt flott (og vektøkning er en del av det, tro det eller ei), uten at det skal forklares med kroppshysteri?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sa legen og jordmoren til deg, da?

De sa at de første 10kg jeg la på meg var "mine" kilo, altså kilo min kropp hadde behov for. Resten ble svangerskapskilo.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Conradine

Da har jeg lest kommentarfeltet til Lizbeth Osnes og nå må denne Lars Kristian ta og pakke sammen. Profeten fra Ålesund har gravd sin egen grav. Alle som har studert vet at en artikkel ikke nødvendigvis er fasiten på hva som er rett og galt- vi har noe som heter forskning! Ved forskning kan man a) enten finne rimelige tvil på at funnene er riktige (basert på utvalg og spørreundersøkelse) eller b) funnene "passer" med forskning baser på empiri. Ser at han har lært seg kildehenvisning og funnet en artikkel som bygger opp hans ekstreme tilnærming til vekt, kropp, graviditet,mm. Men han får et stort antall kvinner/mødre/gravide på nakken når han poster tøv. Jeg er ikke imponert over hans "akademiske" språk. Jeg ler heller av det for den mannen har virkelig ikke rot i virkeligheten. Dette med å poste usakligheter på Lizbeth Osnes sin blogg basert på egne meninger bør han hode seg for god for, dette selv om han har funnet en artikkel som "støtter" sine egne forskrudde synspunkter. Hvis jeg leter litt kan jeg nok finne flere white papers som slår ihjel teoriene hans!

Leste du hva Lisbeth skrev som kommentar også da:

Edit 2:

Jeg kunne selvfølgelig ha slettet spørsmålet med mitt svar (og tilhørende kommentarer), men jeg føler ikke at det hadde vært det riktige – ingenting hadde blitt oppklart ved å gjøre det på den måten, og mine leseres inntrykk ville ha vært uforandret. Jeg står fast ved at jeg ikke syns slike uttalelser på generelt grunnlag er greit å legge ut uansett hvem som legger ut om hva, men jeg syns det er viktig å få frem at dette ikke er påstander Lars-Kristian har diktet opp selv slik det for meg virket som i spørsmålet jeg fikk stilt; han har referert til studier (du kan sjekke ut Aftenposten (link) eller NCBI (link) om ønskelig – disse bekrefter hans utsagn). Pålitelige kilder og studier eller ikke; jeg syns ikke det er riktig å skulle snakke om hva som er rett og galt for generelle gravide, det holder jeg som sagt fast ved, men rett skal være rett; det er ikke riktig å vri det mot at det er han som er syndebukken her, når – etter det jeg har forstått – alt han gjorde var å forsvare konen mot hets.

(les resten her: http://lizbethosnes.com/2013/08/17/svar-pa-ukens-sporsmal-12/)

Hun tar ham i forsvar.

Når det gjelder det å legge på seg mer enn anbefalt i svangerskapet så kan det være veldig farlig.

Det som er farlig er det å legge på seg mye for raskt - noe man ofte gjør i et svangerskap.

Jeg la på meg for mye. Og det fikk alvorlige konsekvenser - heldigvis gikk det godt, men det kunne like godt svingt andre veien. Jeg måtte på sykehuset for sjekk hver uke - med ultralyd hver gang. Det er ikke bare risiko for den gravide - det er veldig farlig for babyen.

Så uansett hvor tynn man er så skal man ikke legge på seg for mye over en kort periode som et svangerskap tross alt er.

Endret av Bond
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Conradine

De sa at de første 10kg jeg la på meg var "mine" kilo, altså kilo min kropp hadde behov for. Resten ble svangerskapskilo.

Høres merkelig ut.

Det spiller ingen rolle "hvem sine kilo" det er - det er en rask vektoppgang som er farlig og som ofte fører til høyt blodtrykk og svangerskapsforgiftning i svangerskapet. Det fortalte både legen min meg og legene på fødepoliklinikk hvor jeg måtte gå til ukentlige kontroller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du hva Lisbeth skrev som kommentar også da:

Edit 2:

Hun tar ham i forsvar..

Når det gjelder det å legge på seg mer enn anbefalt i svangerskapet så kan det være veldig farlig.

Det som er farlig er det å legge på seg mye for raskt - noe man ofte gjør i et svangerskap.

Jeg la på meg for mye. Og det fikk alvorlige konsekvenser - heldigvis gikk det godt, men det kunne like godt svingt andre veien. Jeg måtte på sykehuset for sjekk hver uke - med ultralyd hver gang. Det er ikke bare risiko for den gravide - det er veldig farlig for babyen.

Så uansett hvor tynn man er så skal man ikke legge på seg for mye over en kort periode som et svangerskap tross alt er.

Ja , jeg så at hun dessverre tar han i forsvar. Tror du misforstår litt av budskapet mitt her og det er hans forvrengte syn på kvinnekroppen! Ja, som mor selv vet jeg at det ikke er bra å legge for mye på seg men dette kommer veldig an på person til person, vann mm. Jeg mener det jeg mener om disse uttalelsene til LK!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Conradine

Ja det kan være farlig å legge på seg 30 kg på 9 mnd. Det sier seg selv, men det milevis forskjell på 30 og 3 kg som er tydelivis det lille Karoline har lagt på seg. Gud forby om hun skulle sett litt smålubben ut 4 mnd av sitt liv!

Caroline (navnet skrives med C) - har jo lagt ut skjemaet for jordmorkontrollen og hun ligger helt på streken. Har du ikke fått med deg det? Eller er du en person som ser slik utifra bildene hun har på bloggen sin?

Her er skjemaet fra jordmorkontrollen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ortoreksi er et spiseproblem. Den som rammes er ekstremt opptatt av å spise riktig og sunn man og unngå alt som er usunt. Det lyder både klokt og riktig, men hvis ønsket om en perfekt livsstil blir et kontinuerlig prosjekt som hemmer en i dagliglivet, da handler det om en sykelig spiseforstyrrelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Conradine

Var du undervektig også? Hvis jeg bare hadde lagt på meg 12kg under mitt første svangerskap så ville jeg ikke endt opp som normalvektig ved fødsel.

Jeg vet iallefall hva legen og jordmoren min sa til meg, og jeg valgte å stole på de.

Jeg var tynn og normalvektig, men spiste for mye og trente for lite under graviditeten. Det endte med en farlig vektoppgang som jeg slet med i nesten 3 år etter fødsel.

Hadde du vært undervektig bestandig eller gikk du ned rett før graviditeten?

Caroline er ikke undervektig. Når man følger kostholdet hennes så stabiliserer vekten seg automatisk. Hun veier akkurat det hun skal, hverken mer eller mindre. Er man for tynn så legger man på seg, og er man overvektig så går man ned. Er man normalvektig så stabiliserer vekten seg. Jeg har gått på kurs når det gjelder steinalderkost og blodtypediett og det er nettopp dette vi lærer (og erfarer) der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke babyen spesielt stor enda, babyens vektoppgang begynner vel så smått for alvor i disse tider. Og hvorfor setter du Fruas 3kg opp mot 30kg? Hvordan kan du sammenligne en potensielt farlig vektøkning etter fullgått svangerskap, med vektøkningen så langt til ei som fortsatt har flere mnd igjen, og så si at sistnevnte ikke går opp nok?
At man finner det i seg å klage på ei gravid dame og mannen hennes, fordi de er strålende fornøyde med svangerskapsforløpet så langt, er rett og slett bare trist.

Endret av Bond
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en som følger slike rosablogger, men akkurat fotballfrue provoserer meg faktsik. Hun driver jo en ren reklameblogg, alle innlegg og ting hun nevner er reklame. Det hadde vært greit nok det, dersom hun var ærlig om det. Men nei, bare smyger inn ordet "annonse" helt nederst etter alle kommentarene i liten skrift. Dette er uærlig syns jeg, hun har mange unge følgere som dermed blir villedet.

I tillegg irriterer den mage-debatten meg! Hun fisker etter "du har så liten mage"-kommentarer, og legger ut bilder i "heldige" vinkler for å få den til å virke mindre. Skriver at den er såå liten og hun må ha på supertrang kjole for at den skal syns osv. SAmtidig som hun blir sååå såret av "liten-mage"-kommentarer. Men herregud da, hun var jo bare såvidt 20uker, og så jo tilogmed et bilde av sf-målet, som viste at magen er akkurat på gjennomsnittet stor. Det er helt vanlig å ikke ha noe særlig mage da, selv om man ikke har trent noe. Hverken jeg eller venninnene mine som har barn har hatt synlige mager rundt uke 20, og vi er tynne, men ikke supertrente.

Kun PR alt sammen. Tilogmed babyklærne hun legger ut at hun har fått av familie osv er jo ting hun har fått betalt for å vise fram.

Anonymous poster hash: 1fad1...4db
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Å den mannen altså ... Kan noen være så snill og banke litt sunt vett inn i hodet på han?!? Bare litt, trenger ikke mye, alle monner drar som bekjent - det ville ha hjulpet så utrolig mye.

Når jeg skal være skikkelig ufin, så tenker jeg at FF ikke er gravid, men putter bare ei pute på magen. Dog glemmer hun til stadighet hvilken pute det er hun brukte sist, og tar bare ei tilfeldig ei. Derfor de noe vekslende størrelsene hva magestørrelse angår.

(Forøvrig, på bryllupsbildet av mine foreldre, var min mor sju måneder på vei med meg. Hun var omtrent like stor som FF er nå - mage kommer tydeligvis i alle størrelser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bloggen er så perfekt at det er helt skremmende, minner meg litt om den filmen med husmødrene(the stepford wives) som var helt perfekte og så viste det seg at de var roboter

Anonymous poster hash: 12522...9e7
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke babyen spesielt stor enda, babyens vektoppgang begynner vel så smått for alvor i disse tider. Og hvorfor setter du Fruas 3kg opp mot 30kg? Hvordan kan du sammenligne en potensielt farlig vektøkning etter fullgått svangerskap, med vektøkningen så langt til ei som fortsatt har flere mnd igjen, og så si at sistnevnte ikke går opp nok?

At man finner det i seg å klage på ei gravid dame og mannen hennes, fordi de er strålende fornøyde med svangerskapsforløpet så langt, er rett og slett bare trist.

Folk som streber så hardt med å fremstille seg selv perfekte tror jeg ikke noe på, Virker heller som en stor dekkoperasjon. Kjøper det ikke! Tror ikke de to er strålende fornøyde med noe som helst.

Endret av *Cat*
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Conradine

Folk som streber så hardt med å fremstille seg selv perfekte tror jeg ikke noe på, Virker heller som en stor dekkoperasjon. Kjøper det ikke! Tror ikke de to er strålende fornøyde med noe som helst.

Men kjære vene. Har du ikke lest at hun sier at bloggen ikke viser hennes virkelig liv?

Den er en glanset utgave av livet hennes. Hun skrev at hun krangler med mannen sin rett som det er, men det er ikke sånne ting hun ønsker å legge ut på bloggen.

Fatter ikke at dere kommenterer og kommenterer uten å holde dere til virkeligheten.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ytringsfrihet i Norge så hvorfor blir denne tråden til stadighet blir ryddet for: "hets" "spekulasjoner" og "personangrep"? Jeg bare lurer.. Denne Lars Kristian får jo lov å hetse så mye han vil. Arrogant er han også jfr måten han uttrykker seg på i ulike fora. Sist sett i kommentarfeltet til fotballfrue.no Han har ikke medisinsk utdannelse, og fruen har utdannelse på fagskolenivå. NKF er en fagskole ikke en høyskole! Jeg har ikke sett noe papirer eller bekreftelse på jusstudier- ett år er uansett ingen høyere utdanning! At LK har gått ett år på BI og nå går på denne Atlantisskolen for å studerer ernæringsfysiolog betyr ikke høyere utdannelse eller kompetanse til å uttale seg i henhold til kosthold og ernæring. Man kan ikke videreutdanneseg i Norge mtp en master eller doktor med dette i bunn. Jeg kjenner at jeg koker her!!

For å ha høyere utdannelse må man inneha en mastergrad som kan utvides til en doktorgrad. Om han hadde hatt en slik bakgrunn hadde uttalelsene hans inneholdt tyngde- dette er flaut. Jeg kommer ikke til å starte en dialog med noen av disse- uttalelsene til spes LK skremmer meg. Dementere benyttes mye for tiden?!?

Han kan ro så langt han bare klarer men det kan se ut for han fremmer et meget usunt bilde av kvinnekroppen. Dette vet de fleste. Uttrykkene som er festet i media om at Beyonce og Kim Kardashian er minst 15 kg for tunge bla bla bla, og alle de fantastiske uttalelsene om gravide og hvor mye man må og bør veie skremmer meg. Ingen av hans argumenter veier spesielt tungt det viser heller dårlig innsikt og lite kunnskap. Han har mye å lære om kosthold, ernæring, og medisin generelt. Univiersitetet i Oslo innehar studium i ernæringsfysiologi og medisin. I rest my case! Nei, jeg er ikke feit, stygg eller misunnelig!

OK! Nå går denne besettelsen alt for langt! Dette er ikke normal oppførsel og dette begynner å bli skremmende. Hennes graviditet har strengt talt ikke du eller noen andre andre noe som helst med! Denne tråden er helt latterlig, og de som har en trang til å slenge dritt om andre mennesker kan umulig ha det godt med seg selv. Jeg blir helt målløs her jeg sitter.

Bitre, mobbende mennesker er rett og slett trist.

Fotballfrue eller mannen hennes er ikke de som bør havne i media, men dere skadefro kjerringer hadde blitt et godt eksempel på hvordan man ikke oppfører seg mot andre mennesker. Ikke rart det blir mobbing på skoler når voksne mennesker kan sitte på et anonymt forum og skriver veldig lite konstruktive innlegg om ting som går ut på utseendet, matvaner og til og med hennes ufødte barn... Ser dere virkelig ikke dette selv? Blir dere totalt blinde?

Anonymous poster hash: d1ced...5cd

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke helt hva vitsen med denne tråden er.
"Vi vil at folk skal vite hvor dårlig forbilde CBE er for unge jenter blablablabla"

Det er mye verre å se godt voksne damer på et kvinneforum rakke ned på ei jente som er yngre enn dem fordi hun trener for mye/lite, har for langt løshår, har "stygg" stil osv. Blir så flau på deres vegne.

Også kommer de saklige innleggene, da, som skal ta opp spiseforstyrrelser og at CBE er et dårlig forbilde fordi hun kan brukes som thinspiration. Jeg skjønner ikke hva greia med dette er. Tror dere virkelig at flesteparten av ungdom nå til dags er så naive og lettpåvirkelige at de ser på CBE og får bulimi?
De som allerede sliter med spiseforstyrrelser får beskjed av terapauten sin om at de ikke skal oppsøke slike nettsteder og det kan ikke bloggere ta hensyn til. Skulle man tatt hensyn til alle disse spesialsakene kunne man ikke ha brukt sminke, fordi tenk på de jentene som har eksem eller andre hudsykdommer (i ansiktet) som ikke kan bruke sminke. Da får de dårlig selvtillit og føler at de er utilstrekkelige fordi de ikke kan bruke sminke også trosser de sykdommen sin også blir det verre, buhuuuu

(Dritdårlig eksempel, men det var bare et eksempel på hvordan jeg syns hele dene driten har utartet seg. Skjønner jo såklart at det er en forskjell mellom hudeksem og spiseforstyrrelser, men gjorde bare dette for å illustrere).

Hele poenget mitt er at det ikke ER noe å diskutere. Vi er alle enige i at hun er irriterende perfeksjonistisk, at hun lyver om visse ting som det er unødvendig å lyve om, at livet hennes er en fasade osv. Alle VET at hun har løshår, at hun har falske negler, at hun har restylane i leppene og alt det der. Men det er det mange vanlige folk som har uten at de får dritt for det. Ser virkelig ikke problemet med å ta restylane i leppene så lenge hun er fornøyd med det, selv om jeg ikke hadde gjort det selv og selv om jeg foretrekker en naturlig look.

Men hva er det å diskutere hvis alle på dette forumet likevel er enige?
De fleste som poster her inne daglig er bare en vits; hvis dere ikke liker bloggen så hold dere for faen unna den da. Det blir liksom som å si at nugatti smaker vondt for så å spise tre skiver med nugatti bare fordi du vil diskutere hvor ekkelt dette pålegget er. Haha, herregud

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! Nå går denne besettelsen alt for langt! Dette er ikke normal oppførsel og dette begynner å bli skremmende. Hennes graviditet har strengt talt ikke du eller noen andre andre noe som helst med! Denne tråden er helt latterlig, og de som har en trang til å slenge dritt om andre mennesker kan umulig ha det godt med seg selv. Jeg blir helt målløs her jeg sitter.

Bitre, mobbende mennesker er rett og slett trist.

Fotballfrue eller mannen hennes er ikke de som bør havne i media, men dere skadefro kjerringer hadde blitt et godt eksempel på hvordan man ikke oppfører seg mot andre mennesker. Ikke rart det blir mobbing på skoler når voksne mennesker kan sitte på et anonymt forum og skriver veldig lite konstruktive innlegg om ting som går ut på utseendet, matvaner og til og med hennes ufødte barn... Ser dere virkelig ikke dette selv? Blir dere totalt blinde?

Du vet, du hadde nådd lenger fram med kritikken din om du ikke var ufin selv.

Anonymous poster hash: b9607...1e2

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet, du hadde nådd lenger fram med kritikken din om du ikke var ufin selv. Anonymous poster hash: b9607...1e2

Ser ikke poenget ved å være fin med mobbere som forsøker å trykke en annen person ned i søla.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir matt av måten de skriver om graviditet og vekt på.

Ja, det er ikke gunstig å legge på seg mye, og ja, selvfølgelig vil man kunne ha påvirkning på sin egen vekt ved å trene og spise sunt.

Men for noen skjer det uforutsette ting likevel. Jeg levde veldig sunt som gravid og spiste og trente som før fordi formen var helt super. Jeg la likevel på meg 20 kg. En venninne av meg gjorde det motsatte - orket ikke trene og var sulten som en ulv. Men til tross for at hun spiste mye (også usunne ting) gikk hun bare opp åtte kilo.

Så det er ikke så enkelt som man går opp lite hvis man trener og spiser sunt. Men en stor sammenheng for de fleste har det, naturligvis.

Jeg føler at hun indirekte sier det, at legger man på seg mye så har man ikke vært "flink".

Personlig tar jeg meg ikke nær av det (jeg er ikke så ung og ferdig med graviditeter), men jeg tror hun bidrar til et usunt kroppsfokus under graviditeten.

Anonymous poster hash: ad359...bf7

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...