Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jordmor skrive resept på antibiotika hvis hun oppdager at man har en UVI? Hvis ikke må man uansett levere en ny urinprøve på legekontoret? Eller hvordan gjøres det? Ringer hun til legekontoret å sier i fra?

Kan jordmor sjekke eventuell åpning ol. "småting" under en vanlig kontroll? Eller må man da til lege? Nå tenker jeg på de aller siste kontrollene.

Det var en ting til men jeg husker ikke :fnise:

Noe annet hun kan gjøre som man ikke tenker på?

Anonymous poster hash: 1d0af...92d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jordmødre kan ikke skrive ut resepter på medisiner. Du må nok avlevere en urinprøve ved legekontoret ditt.

Jordmorens oppgaver er å hjelpe til under fødselen (selvsagt), foreta svangerskapskontroll og gi fødselsforberedende kurs samt råd og veiledning om fysiske og psykiske forandringer i svangerskapet.

De kan også foreta gynekologiske rutinekontroller, som du spør om. :)

Skrevet

Hei,

Jordmødre kan ikke skrive ut resepter på medisiner. Du må nok avlevere en urinprøve ved legekontoret ditt.

Jordmorens oppgaver er å hjelpe til under fødselen (selvsagt), foreta svangerskapskontroll og gi fødselsforberedende kurs samt råd og veiledning om fysiske og psykiske forandringer i svangerskapet.

De kan også foreta gynekologiske rutinekontroller, som du spør om. :)

Hvorfor tester jordmora for uvi hvis hun ikke en gang kan ringe legekontoret og informer dem? Har ikke mistanke om uvi, men gravide har ofte ikke symptomer på det, og er jo kjekt å slippe å vente kanskje flere timer på legevakta om kvelde om man på formiddagen får vite av jordmora at man har uvi. På mitt legekontor er alle ø-timer tatt innen kl 9. Regnet med at jordmor ikke kan skrive resept men hvorfor kan hun ikke bare ta en tlf? Hun har jo ingen grunn til å lyve. De skulle hatt et system så jordmora kan overføre testresultater elektonisk, er fan av lettvinte løsninger :) Er snart høygravid og bor ganske langt unna legevakta så får håpe at jeg slipper en uvi, har ikke hatt en uvi på flere år.

Alt det andre du har nevnt vet jeg, bare lurer på om et er andre ting under svangerskapet av undersøkelser man ikke tenker på, ikke fødselen.

Skrevet (endret)

Du burde kontakte jordmoren din og spørre henne om dette.

Hva andre undersøkelser angår, er jeg ikke helt sikker sånn nå i farta, men forhåpentligvis kommer det flere innspill fra forumbrukerne. :)

Endret av sunglasses
Skrevet

En del jordmødrekontorer har samarbeid med legekontorer slik at de kan ringe inn f.eks. mistanke om uvi.

Urinen sjekkes med tanke på sukker, leukocytter og sånt, altså mer enn bare uvi.

Jordmor kan sjekke åpning og kan strippe. Det er ikke alle som gjør det automatisk, fåtallet etter min erfaring, men det gjøres om man ber om det.

Skrevet

Jeg spør jordmor om ting som er relevant for meg der og da, vi skravler så mye at det blir ikke tid til å spørre om ting som ikke gjelder meg. Er jo langt på vei så ikke mange kontroller igjen :)

Vet hva de tester med urinen, har også fått målt blodprosenten der. Men viste ikke at de kunne strippe, trudde at det gjøres bare på føden.

Skrevet

Min jordmor sjekker urinen og gir beskjed til legekontoret om jeg må ha resept. Leverer altså ikke to prøver.

I tillegg tar hun blodtrykket og sjekker evt. åpning om jeg ber om det på slutten.

Det jeg ble overrasket over var hvor få av jordmødrene som faktisk kan ta UL, trodde det var standard "jordmorting" å gjøre jeg. Her har det vært mye tvil om leiet, og av ca 15 jordmødre jeg har tilgang til er det bare 2 som kan bruke UL-apparatet.

Skrevet

Min jordmor sjekker urinen og gir beskjed til legekontoret om jeg må ha resept. Leverer altså ikke to prøver.

I tillegg tar hun blodtrykket og sjekker evt. åpning om jeg ber om det på slutten.

Det jeg ble overrasket over var hvor få av jordmødrene som faktisk kan ta UL, trodde det var standard "jordmorting" å gjøre jeg. Her har det vært mye tvil om leiet, og av ca 15 jordmødre jeg har tilgang til er det bare 2 som kan bruke UL-apparatet.

Jeg har aldri vært borti jordmor som har UL på kontoret, verken offentlig eller privat. Tror det er gyn/sykehus som har, stort sett.

Skrevet

Kanskje det med ul og jordmor har med tilgjengeligheten å gjøre? Jeg bor i en stor kommune og min helsestasjon dekker da massevis av gravide. Men et ul-apparat har de ikke, så derfor har de neppe opplæring i å utføre ul. Har man et apparat så bør man jo ha fått opplæring. Legekontoret har heller ikke et ul-apparat så tviler for at legene der kan bruke det.

Skrevet

Jeg har aldri vært borti jordmor som har UL på kontoret, verken offentlig eller privat. Tror det er gyn/sykehus som har, stort sett.

Jeg går til alle kontroller på fødeavdeling med UL og mange jordmødre ansatt, men det er altså bare to av dem som kan bruke apparatet. Har sikkert noe med at opplæring koster, men likevel synes jeg det er litt rart. Har sett på så mange slike kontroller at jeg innbiller meg at jeg skulle klart å sjekket leie selv om noen ga meg en kjapp forklaring på apparatet. ;)

Skrevet

Jeg går til alle kontroller på fødeavdeling med UL og mange jordmødre ansatt, men det er altså bare to av dem som kan bruke apparatet. Har sikkert noe med at opplæring koster, men likevel synes jeg det er litt rart. Har sett på så mange slike kontroller at jeg innbiller meg at jeg skulle klart å sjekket leie selv om noen ga meg en kjapp forklaring på apparatet. ;)

Haha, ja, da er det jo litt rart.

Skrevet

Fosterdiagnostikk via UL (altså vanlig "sjekke om alt er i orden-UL") er en videreutdanning for jordmødre. Derfor er det bare noen som gjør det.

Det er litt forskjellig om jordmødrene har kontakt med fastlegene eller ikke, du må nesten bare spørre. Om hun finner proteiner eller glukose i urinene så kontakter hun nok fastlegen eller sykehuset. Men "bare" en UVI er ikke så akutt.

Anonymous poster hash: c7ac7...a4e
Skrevet

Hvorfor tester jordmora for uvi hvis hun ikke en gang kan ringe legekontoret og informer dem? Har ikke mistanke om uvi, men gravide har ofte ikke symptomer på det, og er jo kjekt å slippe å vente kanskje flere timer på legevakta om kvelde om man på formiddagen får vite av jordmora at man har uvi. På mitt legekontor er alle ø-timer tatt innen kl 9. Regnet med at jordmor ikke kan skrive resept men hvorfor kan hun ikke bare ta en tlf? Hun har jo ingen grunn til å lyve. De skulle hatt et system så jordmora kan overføre testresultater elektonisk, er fan av lettvinte løsninger :) Er snart høygravid og bor ganske langt unna legevakta så får håpe at jeg slipper en uvi, har ikke hatt en uvi på flere år.

Alt det andre du har nevnt vet jeg, bare lurer på om et er andre ting under svangerskapet av undersøkelser man ikke tenker på, ikke fødselen.

Hva om du får et fly i hodet? Hva da?? Kanskje en ide å ta problemene med en eventuell uvi NÅR den EVENTUELT kommer? Istedet for å gaule og mase om noe som på nåværende tidspunkt ikke er dt problem?

• Liker 1
Skrevet

Har skjønt det sånn at en uvi kan være ille om man er gravid, spesielt da få drar til legen med mistanke om det pga ingen symptomer. Så kanskje man har uvi og nesten en nyreinfeksjon og at å vente til f.eks neste dag vil være ille. Dessuten kan det føre til permaturfødsel leste jeg en plass.

Skrevet

Hva om du får et fly i hodet? Hva da?? Kanskje en ide å ta problemene med en eventuell uvi NÅR den EVENTUELT kommer? Istedet for å gaule og mase om noe som på nåværende tidspunkt ikke er dt problem?

Hehe, ro deg ned da! Også noe å hisse seg opp over :) Jeg har ikke gaula og masa, bare spør noen spørsmål i et forum, men det taklet viste ikke du :fnise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...