Gå til innhold

Hva er din NAV historie?

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen får 30.000 øremerket mat. Ikke engang de med grunnstønaden til fordyret kosthold pga feks cøliaki får det. 

Anonymkode: 949ef...8e3

Nei, jeg vet da det. Måtte bare spørre for å påpeke det latterlige ved en slik påstand.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du har blitt bedre?

Ikke ta det som kritikk, det er bare litt hyggelig å høre om noen som blir bedre:)

Anonymkode: 50356...4a8

Jeg har blitt bedre av en utprøvende medisin ja. 

Men er fremdeles såpass syk at jeg må ha hjelp til det meste i hverdagen, klare å dusje selv engang i uken, pusse tenner en gang i blandt, gå fra seng til sofa og spise uten hjelp. 

Anonymkode: 1503e...20b

Skrevet
Akkurat nå, Svartfugl skrev:

Nei, jeg vet da det. Måtte bare spørre for å påpeke det latterlige ved en slik påstand.

Det er ikke bare til mat. Det er til andre utgifter også. Men de får 30 000kr +++ også er de kanskje 10 stk i en familie så de har ikke dårlig råd i allefall. 

Anonymkode: ee466...9b4

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare å sjekke nav.no det. Det er et enkelt regnestykke syns jeg. Regnet kjapt ut at en person får utbetalt dette i måneden av nav. At de er somaliere står i en eller annen avis. De må gjerne få det men da syns jeg det skal være likt for alle. 

Da venter jeg fortsatt spent på kilden din. "Det stod i en avis" holder ikke. Din påstand, ditt ansvar å dokumentere. Ellers kan jeg ikke ta deg på alvor.

Skrevet
Akkurat nå, Svartfugl skrev:

Da venter jeg fortsatt spent på kilden din. "Det stod i en avis" holder ikke. Din påstand, ditt ansvar å dokumentere. Ellers kan jeg ikke ta deg på alvor.

Nei altså det driter jeg i egentlig. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Det gjør dem. Men det er ikke bare til mat. Det er til andre ting og og de har mange barn så de får for det også. 

NAV kaster ikke penger etter somaliere. Ytelser blir gitt etter behov. En familie med mange barn trenger åpenbart mer enn en enslig voksen. Jeg får litt "livets harde skole" vibber.

• Liker 4
Skrevet

NAV kaster ikke penger etter somaliere. Ytelser blir gitt etter behov. En familie med mange barn trenger åpenbart mer enn en enslig voksen. Jeg får litt "livets harde skole" vibber.

Som sagt: driter i hva du tror egentlig. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er en del av det de ansatte på NAV har rådet folk til (historier man har hørt om de): 

- flytt til tolbugata sto det. Eh?

- Folk burde skaffe seg en bedre utdannelse. 

- Folk skal bare ha 3000kr til mat i måneden. Mer enn det spiser visst ikke folk. :sarkasme::skratte: 

- Selg huset deres.

- Selg bilene deres.

- Gjeldsrådgivning står det på skjermene deres. Da rådgir de folk til å gjøre opp for seg eller noe sånn. :hakeslepp: 

- Folk burde bytte venner. Ehm.... 

- Kritiserer arbeidsplassene til folk.

- Tilbur folk jobber til 200kr dagen i lønn. :sjokk: Hva slags seriøst arbeidsplass går med på det? :sjokk: 

- Ofte bare ringer de folk og ber folk om å flytte. 

- De rådgir folk om alt men det går ikke ann å kunne alt rett og slett.

- De forskjellsbehandler folk visst nok hvis de selv får bedre lønn og sånt av det.

- Datatådgivning har de begynt med også. 

- Også har dem noen sånne kurs for der de lærer folk å søke jobb. Alle kan det. Dem prøvde til og med å lære folk å bruke kontoene sine og alt. 

- De visst tror alle utnytter dem. 

- Og de som er der «hele tiden» får klemmer og kos av de ansatte, mens de andre som hadde vært der fikk beskjed om å dra. De får også utbetalt 20 000kr mer enn resten av folket per måned. What? :sjokk: 

Ofte så snakker dem i en sånn harry groruddalens dialekt mens dem sier sånn til folk og tror dem er sånn dritkule fordi de besto tentamen på VGs og har fått seg en liten jobb selv. Se dem for dere liksom... 

Lær deg grunnleggende rettskriving før du kritiserer andre slik til de grader.

Anonymkode: 3c8be...c6a

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt bedre av en utprøvende medisin ja. 

Men er fremdeles såpass syk at jeg må ha hjelp til det meste i hverdagen, klare å dusje selv engang i uken, pusse tenner en gang i blandt, gå fra seng til sofa og spise uten hjelp. 

Så bra, kanskje det er begynnelsen på en virksom behandling på denne sykdommen :)

Skrevet
På ‎27‎.‎08‎.‎2013 den 12.52, AnonymBruker skrev:

Hva gjelder saksbehandling, så har jeg alltid vært heldig og fått riktig utbetalt osv. Til og med fått gratis behandling. Jeg har vært heldig. Men noen små fjollete opplevelser har jeg jo så klart med NAV. Denne her er ubetalelig.

Jeg fikk tilsendt en handlingsplan fra NAV, som skulle signeres og leveres tilbake. Handlingsplanen ble sendt meg via post og da brettet i to og puttet i en A5 konvolutt. Den bestod også i to ark - pent stiftet sammen.

Fink og pliktoppfyllende som jeg er, så signerer jeg der jeg skal og drar ned til NAV for å levere brevet tilbake. Kom til en dame i skanken og leverer brevet. Hun tar en titt på dette, og så blir hun helt vill i blikket og roper ut "denne skal jo scannes. Jeg kan jo ikke scanne denne. Det er jo stifter i den. Det går jo ikke. Den er jo brettet i to også". Og så roper hun til en kollega. "Se her. Brevet er stiftet. Jeg kan jo ikke scanne denne" hvorpå hennes kollega sier "nei det går jo ikke". Da tok jeg en facepalm og de i køen bak meg brøt ut i sprutlatter. Jeg måtte si til henne at det faktisk bare var å ta ut stiften og at det var ufint å kjefte på meg for denne stiften, de selv hadde klart å påføre brevet.

Anonymous poster hash: e56a7...6a8

Er det mulig, blir bare så oppgitt over behandlingen og den fastlåstheten som finnes i de som skal opptre profesjonelt, men like gjerne kunne tatt vilkårlig mannen i gata til å utføre en bedre jobb!

Anonymkode: e61db...154

Skrevet
På ‎27‎.‎08‎.‎2013 den 16.37, AnonymBruker skrev:

Har bare positive opplevelser med Nav. Han som har med saken min å gjøre er helt super, han ringer regelmessig for å høre hvordan det går. Faktisk så ringte han meg to dager før jeg skulle opereres for å ønske meg lykke til!

Anonymous poster hash: 5c978...f44

Synes ikke at utseende skal gjøre at man forskjellsbehandler folk.

Skrevet

Så bra, kanskje det er begynnelsen på en virksom behandling på denne sykdommen :)

Ja det ser veldig lovende ut ☺️

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei altså det driter jeg i egentlig. 

Ja, for det fins ingen kilde. Tar det som et tegn på at du vet det du sa var feil. Om du likevel er i tvil, kan du jo lese disse lenkene som tar for seg litt om stønader til asylsøkere og flyktninger, blant annet.

https://tjomlid.com/2015/10/27/far-asylsokere-virkelig-31000-kroner-i-lommepenger-hver-maned/

https://tjomlid.com/2015/03/03/libertinus-sprer-faktafeil-om-sosiale-stonader/

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lær deg grunnleggende rettskriving før du kritiserer andre slik til de grader.

Anonymkode: 3c8be...c6a

Ikke gidd a. Har du ikke vokst i fra sånt? 

Skrevet
På ‎27‎.‎08‎.‎2013 den 23.54, AnonymBruker skrev:
Etter endt videregående skolegang, så stod jeg uten jobb og psykisk ødelagt av mange år med mobbing igjennom grunnskolen. Jeg var grusomt sjenert og hadde lav selvfølelse. Allikevel presset jeg meg selv til å søke jobb. Jeg fikk jobb igjennom et arbeidsmarkedstiltak igjennom NAV på en dyrebutikk.

Der ble jeg satt til å jobbe fulltid alene av de som eide butikken. Jeg jobbet 7,5timer hver dag for 236kr dagen og hadde fullt ansvar for å møte opp og åpne butikken, samt å stenge for dagen. Hver dag omtrent så stod jeg alene i butikken. Dette var i praksis ikke lov siden meningen med tiltaket var at jeg skulle få opplæring i arbeidslivet. Jeg fikk null opplæring da arbeidsgiver mente at den beste opplæringen var å bli kastet ut i det alene fra dag en.

Jeg fikk mye klager på meg av kunder fordi jeg hadde for liten kunnskap og det var ingen der jeg kunne spørre om hjelp. Dette ødela selvtilliten min enda mer. Jeg ble satt på dette tiltaket i nesten et år. Noe som også ikke var lov. Men jeg ble ikke opplyst om mine rettigheter og regler rundt tiltakene, så jeg fortsatte å jobbe fulltid for en arbeidsgiver som ikke lønnet meg, men som i bunn og grunn brukte meg som en gratis butikkhjelp.

Ikke en gang ringte saksbehandleren min meg og spurte hvordan det gikk for å kartlegge noen som helst fremgang. Eller for å høre om alt var bra og om jeg trivdes.

De eneste gangene saksbehandleren ringte var når vedtaket mitt var i ferd med å gå ut og hun lurte på om jeg ville fortsette. Jeg sa selvfølgelig ja fordi jeg ikke ville miste stønaden jeg da gikk på. Jeg hadde da flyttet ut hjemmefra og var avhengig av stønaden for å betale leien min.

Siste gangen vedtaket ble fornyet, så "glemte" saksbehandleren å legge det inn i datasystemet. Da jeg plutselig ikke fikk penger, så ante jeg at noe var galt og ringte NAV for å høre hva som skjedde. Jeg fikk beskjed om at det ikke var registrert noe vedtak på meg i systemet deres og at de ikke kunne gjøre noe før saksbehandleren min kom hjem fra ferie om to uker.

Da levde jeg fra lønnslipp til lønnslipp og var avhengig av pengene for å komme meg til jobb. Jeg hadde hverken bil eller førerkort, så jeg var avhengig av å kjøre buss i en halvtime for å komme meg på jobb. Jeg hadde ingen penger til bussen eller husleia. Jeg ringte NAV flere ganger for å be dem om å se på saken min, men fikk bare til svar at de ikke kunne hjelpe meg. Da jeg sa at jeg var avhengig av stønaden for å komme meg på jobb, så fikk jeg bare til svar at da måtte jeg bare velge om jeg ville dra på jobb eller ikke. De viste liten forståelese for at jeg ikke kunne la vær å dra på jobb for da ville jeg miste deler av stønaden for de to ukene saksbehandleren min var bortreist.

Jeg ble tilslutt veldig fortvilet og etter å ha snakket med arbeidsgiver om at jeg ikke kunne komme på jobb fordi det ikke var registrert noe tiltak på meg, så tok arbeidsgiveren en enkelt telefon til NAV. Og ordnet hele greia. De tok arbeidsgiveren som ikke ville miste sin gratishjelp på alvor. Men ikke meg som omtrent gråt i telefonen da jeg ringte.

Da saksbehandleren min kom tilbake fra ferie, så ringte hun å beklaget seg. Da ymtet jeg frempå at jeg følte meg veldig psykisk utslitt av det som hadde skjedd og pga. at jeg tok nesten all arbeidsbyrden alene.

Dagen etterpå så fikk jeg kjeft av arbeidsgiveren som var sur fordi jeg hadde sagt til saksbehandleren min at jeg stod alene i butikken. Saksbehandler hadde da ringt arbeidsgiveren og konfrontert henne med det jeg hadde sagt uten å fortelle meg at hun skulle gjøre det. Jeg ble helt stum og turte ikke å si noe tilbake. Noen dager senere fikk jeg et skjema fra NAV som jeg kunne fylle ut om jeg ville klage på vedtaket. Det gjorde jeg selvfølgelig ikke, da jeg var redd for konsekvensene.

Jeg sluttet på tiltaket tilslutt fordi et familiemedlem skaffet meg en annen jobb. Tiltaket hadde hverken lært meg noe om arbeidslivet eller gitt meg selvtillitt på jobb. Nå som jeg er voksen, ser jeg hvor dårlig jeg ble behandlet av både arbeidsgiver og NAV og det er et under at jeg ikke ble skremt bort fra arbeidslivet.

Jeg har etter det unngått NAV som pesten. Bortsett fra en gang da jeg trengte sosialhjelp. Men da jeg møtte opp på kontoret for å snakke om søknaden min så fikk jeg ikke lov til å levere den inn engang. Istedenfor så ble jeg irettesatt av en dame som mente at det var min egen skyld at jeg var i den situasjonen jeg var i og at jeg ikke kunne forvente at kommunen skulle betale for min feil.Mulig hun hadde rett, men jeg har allikevel rett på å få søknaden min vurdert som alle andre. Jeg bare reiste meg og gikk derfra og har ikke gått tilbake siden.

Mitt møte med NAV systemet har kun lært meg at jeg må klare meg selv og ikke spørre noen om hjelp.

Anonymous poster hash: 60200...652

takk for en flott historie, og som er tydelig gjenklang som jeg også har som erfaring til nav kontoret, det er altfor stort hull mellom studietid og arbeidslivet. Arbeidsgivere og bedrifter har på mange måter ikke noen pedagogisk erfaring til å håndtere arbeidstakere, og ved jobb som blir kun snakket om hva man tjener uten at noen forteller deres kall å være i den jobben dem er i. 

Skrevet
3 minutter siden, Svartfugl skrev:

Ja, for det fins ingen kilde. Tar det som et tegn på at du vet det du sa var feil. Om du likevel er i tvil, kan du jo lese disse lenkene som tar for seg litt om stønader til asylsøkere og flyktninger, blant annet.

https://tjomlid.com/2015/10/27/far-asylsokere-virkelig-31000-kroner-i-lommepenger-hver-maned/

https://tjomlid.com/2015/03/03/libertinus-sprer-faktafeil-om-sosiale-stonader/

Leser ikke det for det kommet fra de som bare vil rettferdiggjøre dette. I basisbeløpet så blir det lagt til pluss pluss og pluss. Men nå orker ikke prate om de der egentlig fordi det er så boring. 

Skrevet
På ‎28‎.‎08‎.‎2013 den 7.55, AnonymBruker skrev:

Jeg har også kun positive opplevelser.

Det kan sikkert tenkes at det er enkelte dårlige folk i norges største organisasjon. Men jeg har mye med de å gjøre gjennom jobben og har bare positive opplevelser. Jeg har ansvaret for flere brukere som trenger tekniske hjelpemidler. God service og et utrolig stort utvalg av hjelpemidler. Det enest jeg tenker på hvor mange milliarder Norge bruker på hjelpemidler og biler.

Likevel så opplever jeg at enkelte pårørende / foreldre går helt i fistel om de ikke får det som de vil. Det de forlanger er ofte helt urimelig. Samtidig så er mange av de en slags sakte sorg prosess og har behov for å avreagere. Da står NAV laglig til for hugg. Det er tragisk å se hvor sutrete enkelte er.

Anonymous poster hash: b7a11...cf6

nav er på samme nivå som kommune ansatte, så er det sagt!

Skrevet

ved et tilfelle fikk jeg sparken ved en useriøs arbeidsgiver i bygge bransjen. Da jeg plutselig på dagen var uten jobb, måtte jeg henvende meg til nav. Og det fine i det var at jeg hadde arbeidskontrakt. Dermed så nav kontoret raskt at jeg hadde jobbet over prøvetiden. Og jeg hadde fått sparken rett etter at prøvetiden var passert. Dermed endte jeg at jeg egenhendig måtte kontakte advokat for å få det raskt avklart. Arbeidsgiveren min måtte pliktig betale den tiden som jeg ikke hadde jobbet en stund frem i tid. 

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Jeg har opplevd utrolig mye rart og dritt med NAV, men det snåleste må ha vært da jeg akkurat var ferdig med mastergraden og begynte å søke jobber, og de hang over skulderen på meg for å sørge for at jeg fikk jobb. Problemet var bare at jeg søkte alt relevant, mens de sendte meg stillingsannonser som ikke var relevante.

«Ja, jeg har tatt førstegangstjenesten og jeg kan jobbe som høgskolelektor pga masteren, men nei - det er faktisk ikke noe poeng i å søke på den stillingen som førsteamanuensis på Krigsskolen som du sendte meg»

I tillegg jobbet jeg noen få vakter i en ekstrajobb på sykehjem, og da måtte jeg ta de vaktene jeg kunne få når de ringte meg. Holdt på å miste arbeidsledighetstrygden fordi jeg sa ja til en vakt framfor å dra på jobbsøkerkurs for....ikke tilbakestående, men i alle fall folk som var på et annet nivå karrieremessig. Jeg kan bruke en del avanserte programmer innen f.eks statistikk. På kurset skulle vi lære å bruke en PC og starte Word. Herregud. Og jeg skulle heller gjøre det enn faktisk å jobbe de få vaktene jeg fikk? 

Skrevet

Jeg har ikke så mye vondt å si om NAV, men tiltakene de har sendt meg til har vært preget av ansatte som ser ned på arbeidsledige og er fulle av mindreverdighetskomplekser. De har ofte virket som om de føler de har kommet lenger i livet enn menneskene de skal kurse, i tillegg til å hause dette ned på et åpenbart metanivå for å fremstå som mer sympatiske eller bedre enn sine kollegaer - eller regelrett bare for å ikke bli gjennomskuet. Så de har gått hjem til sine overfladiske stakittgjerdeliv hver kveld, dratt på seg gladmaska, faket en samtale med nabodama, brukt halve fritiden på matlaging og rutinepult sine halverigrerte, femtito år gamle revisormenn, før de har våknet igjen i en ubehagelig tåke, kjørt i gang espressomaskinen, fått sin daglige dose, laget havregryn fra bunnen og møtt opp på jobb med alle disse taperne som hun skal heise opp i sin fantastiske retning, uten så mye som et snev av sjel eller selvinnsikt. 

Anonymkode: e33f6...7ca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...