Gå til innhold

Hva er din NAV historie?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Veldig kort fortalt. Jeg hadde ME av svært alvorlig grad, slik at jeg ikke kunne kle på meg, dusje eller gå selv. Lå i en seng 22timer i døgnet og 2 timer på sofa. Måtte også mates da jeg ikke kunne løfte armene heller. Nav ville alikevel ha meg i arbeidstrening, nektet jeg dette mistet jeg alle pengene mine. Det løste seg heldigvis etter mange runder med advokat. 

Detetter søkte jeg uføretrygd og fikk avslag fordi jeg plutselig over natten kunne bli frisk (etter 15år). Mistet dermed all inntekt i 1 år før en advokat klarte å få det innvilget 

Anonymkode: 1503e...20b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for all del, heng ut NAV og all hjelpen dere kan få der. Tenk hvis ikke vi hadde velferdsstaten, da hadde dere ikke fått NOEN hjelp. Vær litt taknemlige for at dere overhode får hjelp. 

Ting tar litt tid hos NAV når det er så mange som trenger hjelp, de må sile ut de som seriøst trenger hjelp og de som ikke klarer å prioritere ting og derfor står hos NAV og griner.

Anonymkode: e4dab...5ec

Vi betaler for velferdsstaten. Hadde vi ikke hatt den hadde vi ikke blitt nedrent av flyktninger, og vi hadde ikke hatt et statlig subsidiert arbeidsliv som undergraver ordinære jobber gjennom sosial dumping på nav. NAV er en uting. Velferdsgoder er en bra ting, men ikke slik de forvaltes i dag av NAV.

Anonymkode: cfa66...36b

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hovedproblemet mitt med nav er heller at det er et ineffektivt system der tiltak og kurs blir dradd ut grunnet hvordan systemet fungerer, ikke nødvendigvis menneskene i det. Man hopper gjennom ringer fordi det er sånn man skal og må gjøre, det spiller ingen rolle om det er spesielt relevant eller hjelper individet.

Samtidig som man går for lut og vann og alle fremtidsplaner blir satt på vent for man har ikke nok til å spare opp til alt man har lyst å gjøre. Om det er å bruke litt penger på en hobby som gir litt glede i hverdagen, spare til bolig, spare til utenlandsreise, spare til et hotellbesøk. Man kan ikke gjøre noe av det. Man har bare en ensidig hverdag der man sitter på PC-en 10 timer i døgnet og gjerne blir uglesett av andre fordi man er "naver". Samtidig som depresjonen setter seg hardere og man blir gradvis mer skeptisk til andre mennesker. Noe som igjen gjør det stadig verre å "komme tilbake" til en normal hverdag der man kan fungere blant andre mennesker. Man slutter å bry seg om det andre mennesker bryr seg om, noe som gjør at selv om man gikk til en jobb der andre likte en og man fikk skryt, så bryr man seg ikke lenger om det og det gjør ikke positivt inntrykk lenger. Mentalt har man allerede havnet så langt utenfor folk flest sin virkelighet at der ikke er bindemiddel til å returnere. 

Anonymkode: 75afb...f48

Men helt seriøst. Drit nå å de. De er nesten hemma. De har ikke noen innflytelse på meg. Enig i at de kursene deree virket helt retard. Det er visst bare åndsvake folk der og det virker sånn. De kursene hjelper ikke til noe. Det gjør de bare for å sysselsette folk. ;):) 

Anonymkode: ee466...9b4

• Liker 1
Skrevet

Ok for å si det sånn da: ikke mel NAV nå! 

Skrevet

Psykologen min sa at hun hadde erfaring med at det var personavhengig hvordan du og saken din ble behandlet på NAV, så i timen jeg hadde med venne før jeg skulle i møte med ny saksbehandler, så satte hun seg ned og skrev et brev med faglig anbefaling for å forsikre seg om at det ikke ble synsing og slurving. 

Enden på visa var at saksbehandleren min viste seg å være en oppegående og forståelsesfull dame, som jeg i senere tid har gitt blomster til pga. måten jeg har blitt møtt på. Man vet at NAV er ute og kjøre når du gir blomster for at de utfører jobben sin.

Synd at det skal være så personavhengig.

Anonymkode: 739e1...f15

• Liker 2
Skrevet

Hvis dette er et velferdssystem så er det vel på tide å slutte å s

Psykologen min sa at hun hadde erfaring med at det var personavhengig hvordan du og saken din ble behandlet på NAV, så i timen jeg hadde med venne før jeg skulle i møte med ny saksbehandler, så satte hun seg ned og skrev et brev med faglig anbefaling for å forsikre seg om at det ikke ble synsing og slurving. 

Enden på visa var at saksbehandleren min viste seg å være en oppegående og forståelsesfull dame, som jeg i senere tid har gitt blomster til pga. måten jeg har blitt møtt på. Man vet at NAV er ute og kjøre når du gir blomster for at de utfører jobben sin.

Synd at det skal være så personavhengig.

Anonymkode: 739e1...f15

Ja enig i at det finnes mye spisbart der også. 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Her er en del av det de ansatte på NAV har rådet folk til (historier man har hørt om de): 

- flytt til tolbugata sto det. Eh?

- Folk burde skaffe seg en bedre utdannelse. 

- Folk skal bare ha 3000kr til mat i måneden. Mer enn det spiser visst ikke folk. :sarkasme::skratte: 

- Selg huset deres.

- Selg bilene deres.

- Gjeldsrådgivning står det på skjermene deres. Da rådgir de folk til å gjøre opp for seg eller noe sånn. :hakeslepp: 

- Folk burde bytte venner. Ehm.... 

- Kritiserer arbeidsplassene til folk.

- Tilbur folk jobber til 200kr dagen i lønn. :sjokk: Hva slags seriøst arbeidsplass går med på det? :sjokk: 

- Ofte bare ringer de folk og ber folk om å flytte. 

- De rådgir folk om alt men det går ikke ann å kunne alt rett og slett.

- De forskjellsbehandler folk visst nok hvis de selv får bedre lønn og sånt av det.

- Datatådgivning har de begynt med også. 

- Også har dem noen sånne kurs for der de lærer folk å søke jobb. Alle kan det. Dem prøvde til og med å lære folk å bruke kontoene sine og alt. 

- De visst tror alle utnytter dem. 

- Og de som er der «hele tiden» får klemmer og kos av de ansatte, mens de andre som hadde vært der fikk beskjed om å dra. De får også utbetalt 20 000kr mer enn resten av folket per måned. What? :sjokk: 

Ofte så snakker dem i en sånn harry groruddalens dialekt mens dem sier sånn til folk og tror dem er sånn dritkule fordi de besto tentamen på VGs og har fått seg en liten jobb selv. Se dem for dere liksom... 

Det der er jo faktisk helt riktig da. Har man lite penger greier man seg fint på 1500 - 2000 kroner /mnd.

Anonymkode: 34938...461

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig kort fortalt. Jeg hadde ME av svært alvorlig grad, slik at jeg ikke kunne kle på meg, dusje eller gå selv. Lå i en seng 22timer i døgnet og 2 timer på sofa. Måtte også mates da jeg ikke kunne løfte armene heller. Nav ville alikevel ha meg i arbeidstrening, nektet jeg dette mistet jeg alle pengene mine. Det løste seg heldigvis etter mange runder med advokat. 

Detetter søkte jeg uføretrygd og fikk avslag fordi jeg plutselig over natten kunne bli frisk (etter 15år). Mistet dermed all inntekt i 1 år før en advokat klarte å få det innvilget 

Anonymkode: 1503e...20b

Men du har blitt bedre?

Ikke ta det som kritikk, det er bare litt hyggelig å høre om noen som blir bedre:)

Anonymkode: 50356...4a8

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er jo faktisk helt riktig da. Har man lite penger greier man seg fint på 1500 - 2000 kroner /mnd.

Anonymkode: 34938...461

Du vet jo ikje hvor mye mat folk orker. Er du magemålet til folk også nå? Skal ikke folk til tannlege, lege, og hva med transport? Snart klarer vel folk seg med 500kr til mat pr måned mens somaliere har 30 000kr i måneden til det. ;) Har de større mager enn oss eller? Er de litt som kua at de har fem mager? 

Skrevet

Du vet jo ikje hvor mye mat folk orker. Er du magemålet til folk også nå? Skal ikke folk til tannlege, lege, og hva med transport? Snart klarer vel folk seg med 500kr til mat pr måned mens somaliere har 30 000kr i måneden til det. ;) Har de større mager enn oss eller? Er de litt som kua at de har fem mager? 

Kua har fire mager og ingen spiser for 30 000,- i måneden....

• Liker 1
Skrevet

Jobber på NAV i en annen kommune enn hvor jeg bor. Har både gode og dårlige erfaringer begge stedet. 

Tror de er hakket bedre her jeg bor, enn der jeg jobbet. Kommer litt an på hvilken ytelse det gjelder. 

Jeg har en arbeidsgiver som fordkuddterer sykepenger, og vi er en husstand med to inntekter. Det har aldri fått særlig STORE konsekvenser for oss, når det har vært tull. 

Men klart det lett kan bli temmelig stor krise om en ikke får sykepenger på flere måneder og annet sånn tull. 

Anonymkode: 949ef...8e3

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du kilde på at Somaliere får 30000 i måneden til mat?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Svartfugl skrev:

Bare å sjekke nav.no det. Det er et enkelt regnestykke syns jeg. Regnet kjapt ut at en person får utbetalt dette i måneden av nav. At de er somaliere står i en eller annen avis. De må gjerne få det men da syns jeg det skal være likt for alle. 

Skrevet

ingen gode opplevelser. en tragisk plass å komme til, og ikke noe som jeg vil anbefale noen å gjøre. En ting er at dem peker hvor pc en står når du skal registrere deg som arbeidsledig, en annen ting er at saksbehandlere er som mannen i gata som ikke kan gi deg svar i din situasjon. Servicen er på tryne, når du som presset person ikke har jobb, og må rigge deg ved en pc skjerm for å finne ledige jobber. Det kan raskt bli en fallgruve mellom skole og offentligheten, for da har du ikke pedagogisk korrekte mennesker rundt deg, men du blir kastet i et arbeidsliv med skitne mennesker. Hvorfor kunne ikke skolen fortelle at det florerer av syt peiser i arbeidslivet? Mitt tips flytt til et annet land og du blir behandlet som verdig menneske. 

Anonymkode: e61db...154

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kua har fire mager og ingen spiser for 30 000,- i måneden....

Nei jeg vet ikke. Jeg kan jo ikke bestemme hvor mye og hvor ofte noen skal spise. :vetikke: 

Man vet at det er for lite. Det er bare sunt folkevett som skjønner det. 

Skrevet
5 minutter siden, Svartfugl said:

Ingen får 30.000 øremerket mat. Ikke engang de med grunnstønaden til fordyret kosthold pga feks cøliaki får det. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ingen gode opplevelser. en tragisk plass å komme til, og ikke noe som jeg vil anbefale noen å gjøre. En ting er at dem peker hvor pc en står når du skal registrere deg som arbeidsledig, en annen ting er at saksbehandlere er som mannen i gata som ikke kan gi deg svar i din situasjon. Servicen er på tryne, når du som presset person ikke har jobb, og må rigge deg ved en pc skjerm for å finne ledige jobber. Det kan raskt bli en fallgruve mellom skole og offentligheten, for da har du ikke pedagogisk korrekte mennesker rundt deg, men du blir kastet i et arbeidsliv med skitne mennesker. Hvorfor kunne ikke skolen fortelle at det florerer av syt peiser i arbeidslivet? Mitt tips flytt til et annet land og du blir behandlet som verdig menneske. 

Ja men kan ikke du kontakte UDI da? Man må få mene noe om noen fra et annet land spesielt Somalia som er en såpass stor gruppe i Norge. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingen får 30.000 øremerket mat. Ikke engang de med grunnstønaden til fordyret kosthold pga feks cøliaki får det. 

Jo. Det gjør dem. Men det er ikke bare til mat. Det er til andre ting og og de har mange barn så de får for det også. 

Skrevet

Ja men kan ikke du kontakte UDI da? Man må få mene noe om noen fra et annet land spesielt Somalia som er en såpass stor gruppe i Norge. 

jeg er norsk.

Skrevet

jeg er norsk.

Poenget ditt er? Hva har det med nav og somaliere å gjøre? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...