AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #1 Skrevet 27. august 2013 Søsteren min har spurt meg om jeg vil være fadder til sønnen hennes. Det skal være fire faddere tilsammen. Jeg og ei vennine, en kompis av barnets far samt hans bror. Jeg sa jeg ville tenke på det, da jeg synes det er litt rart at ikke mannen min ble spurt også. Vi er altså gift og har barn sammen, og har som tradisjon å spørre begge parter. Dersom kun mannen min hadde blitt spurt om å være fadder til onkelbarnet sitt, hadde jeg nok blitt litt skuffet..Anonymous poster hash: 6686d...69f 1
Mumsen86 Skrevet 27. august 2013 #2 Skrevet 27. august 2013 (endret) Jeg er ikke av den oppfatning av at det også er vanlig å spørre partneren om å være fadder. Jeg kommer ikke til å gjøre det slik når den tid kommer hvor vi skal velge faddere. Endret 27. august 2013 av Mumsen86 12
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #3 Skrevet 27. august 2013 Hvis det å ha "par" som faddere er tradisjon hos dere kan jeg skjønne at det virker rart. Jeg har derimot aldri hørt om denne "tradisjonen" så for meg høres det veldig rart ut at du reagerer.... Anonymous poster hash: 8e6fc...be9 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #4 Skrevet 27. august 2013 Øh, her var det da lik fordeling hos begge foreldre. Ett familiemedlem, en venninne/venn. Din mann kan da i senere år, gjøre det som en fadder skal, med entusiasme lære dem deres katekismus og være den største fadderen av alle! Anonymous poster hash: 78fea...127 3
Gjest Wilhelmine Skrevet 27. august 2013 #5 Skrevet 27. august 2013 Jeg er ikke av den oppfatning av at det er vanlig å spørre partneren om å være fadder også. Jeg kommer ikke til å gjøre det slik når den tid kommer hvor vi skal velge faddere. Enig Jeg har aldri vært borti at det er vanlig, så jeg hadde ikke reagert på at kun en del av et par ble spurt
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #6 Skrevet 27. august 2013 Jeg ser det slik at foreldrene kan ha benyttet sjansen til å knytte barnet til flere parter. Du og onkelen er faddere- barnet blir knyttet til to familier gjennom "fadderskap", men ved å ta en person fra hver husholdning blir barnet knyttet til fire familier gjennom "fadderskap". Barnet blir jo automatisk knyttet til fadderens samboer/ektefelle. Vi gjorde det samme, bortsett fra at vi valgte faddere utenfor familien siden vi har en liten familie, og familien allerede er i barnets liv. Vi ønsket at barna våre skulle ha så mange trygge mennesker som mulig i sitt liv, og derfor valgte vi som vi gjorde. Anonymous poster hash: 152b3...e43 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #7 Skrevet 27. august 2013 Hos oss er vi vant til at par blir valgt som faddere - evt blir man valgt alene hvis man er singel. Anonymous poster hash: 8be14...583
Gjest Magdalene Skrevet 27. august 2013 #8 Skrevet 27. august 2013 Vi har 9 faddere tilsammen for våre barn. To av de er et par (våre 2 beste venner), resten av de 7 har både menn/damer og er gift/samboende, men ingen av dem ble fornærmet over at vi ikke spurte partneren.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #9 Skrevet 27. august 2013 Jeg synes det er en svært dårlig ide å be kjærester/samboere/ektefeller som faddere. Jeg har sett alt for mange brudd hvor det blir problematisk ved konfirmasjonen når man må invitere noen som har vært utenfor familien i mange år. Kanskje har det vært utroskap og en tøff skillsmisse bak og begge partene må ta seg sammen av hensyn til konfirmanten. Selvfølgelig kan man begynne å vurdere hvilke par man anser det som sannsynlig holder sammen om 14år men det er stor fare for at noen blir fornærmet hvis ikke begge blir spurt. Hvis det er vanlig at begge blir spurt og din partner ikke er blitt spurt så er det trolig fordi de ikke har nok tro på forholdet deres. Anonymous poster hash: e5b88...694 5
Løvetanten Skrevet 27. august 2013 #10 Skrevet 27. august 2013 Har aldri hørt at man må velge partner også. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #11 Skrevet 27. august 2013 Det er pinlig å invitere eks-mannen til søsteren sin i ungens konfirmasjon. Hun dropper vel invitasjonen for å slippe det scenarioet, for omtrent alle skiller seg i disse dager. Anonymous poster hash: 3a6c0...456 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #12 Skrevet 27. august 2013 Skjønner ikke at noen vil være fadder jeg......Møe arbeid og dyrt er det å. Jeg har to nevøer, en hvor jeg er fadder til og en hvor jeg ikke er fadder til. Jeg er akkurat like nært knyttet til begge. Dattera til en venninne av meg som jeg også er fadder til ser jeg ikke noe til og hele situasjonen er igrunn litt klein med tanke på at jeg har så god kontakt med nevøene mine men ikke henner. Anonymous poster hash: b9df4...8f8 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #13 Skrevet 27. august 2013 Skjønner ikke at noen vil være fadder jeg......Møe arbeid og dyrt er det å. Jeg har to nevøer, en hvor jeg er fadder til og en hvor jeg ikke er fadder til. Jeg er akkurat like nært knyttet til begge. Dattera til en venninne av meg som jeg også er fadder til ser jeg ikke noe til og hele situasjonen er igrunn litt klein med tanke på at jeg har så god kontakt med nevøene mine men ikke henner. Anonymous poster hash: b9df4...8f8 Det du skriver har da ingenting med denne saken å gjøre. TS; jeg har heller ikke hørt om vanlig å be et par om å være fadder... Anonymous poster hash: f9946...53b
Yesterday Skrevet 27. august 2013 #14 Skrevet 27. august 2013 For meg og mine (både venner og familie) er det vanlig at partneren automatisk også er fadder om man er gift el har vært samboere i mange år. Det blir noe annet om man har vært sammen i bare 3 mnd. Så det er forskjellige tradisjoner rundt omkring.
Gjest Maman Skrevet 27. august 2013 #15 Skrevet 27. august 2013 Her er det ikke vanlig at par blir faddere. I min familie har vi vært hhv. en tante og en onkel som er faddere for barna, samme om de er gifte eller ei. 1
liv Skrevet 27. august 2013 #16 Skrevet 27. august 2013 Her er det vanlig å velge en i paret, ikke begge. 1
Vera Vinge Skrevet 27. august 2013 #17 Skrevet 27. august 2013 Jeg har hørt om par som er faddere, men det er ikke noe jeg har inntrykk av at er mer vanlig enn det andre. Vi har to faddere til barnet vårt, barnets onkel og min kusine. Det falt meg egentlig aldri inn å ha min kusines mann som fadder, selv om de da var forlovet. Jeg skjønner heller ikke helt poenget med de som har en haug med faddere til barna sine. Har en venninne som har seks til hvert barn, og har aldri forstått hvorfor sysselsette så mange. Men det er ikke min sak, altså, vet det. For vår del var det i grunnen en utfordring å klare å velge faddere, siden de færreste i min familie er medlem av statskirken. Det samme med de fleste av vennene mine, i grunnen. Mens på mannens side kunne man valgt nestemn hvem som helst. Og man gjerne ha noenlunde lik fordeling.
Gjest pysepusen Skrevet 27. august 2013 #18 Skrevet 27. august 2013 Hvorfor må par være faddere? Det har jeg aldri hørt om. 3
Nerine_ Skrevet 27. august 2013 #19 Skrevet 27. august 2013 Skjønner ikke at noen vil være fadder jeg......Møe arbeid og dyrt er det å. Jeg har to nevøer, en hvor jeg er fadder til og en hvor jeg ikke er fadder til. Jeg er akkurat like nært knyttet til begge. Dattera til en venninne av meg som jeg også er fadder til ser jeg ikke noe til og hele situasjonen er igrunn litt klein med tanke på at jeg har så god kontakt med nevøene mine men ikke henner. Anonymous poster hash: b9df4...8f8 Hva er det som tar så tid og koster så masse penger ved å være fadder?
Kassiopeia Skrevet 27. august 2013 #20 Skrevet 27. august 2013 Moren min valgte hennes aller beste venninne og ektemannen hennes som to av mine faddere. Som så mange ekteskap gjør, så endte også deres i skilsmisse og jeg har siden aldri hørt et ord fra den mannen. Jeg synes det er skikkelig dårlig å velge par som faddere, så lenge man ikke er like nære begge to og ville valgt dem begge uavhengig om de var sammen eller ikke. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå