pusefrøken Skrevet 27. august 2013 #1 Skrevet 27. august 2013 Vi har bestilt oss ny valp, som vi får hente om en mnd Gleder meg! Bestilte flybillett og slikt nå, og hvor enkelt det var på Norwegian istedenfor sas! Norwegian hadde eget alternativ for dyr/ andre ting med på reisen som jeg kunne legge til bestillingen før jeg betalte! Når jeg har flydd med hund i sas, så har jeg måtte bestilt billett først, og så ventet 2-3 timer i kundeservice for å registrere at jeg skulle ha med hund. Det er ikke første hunden vår, men det blir første hunden vi har hatt siden den er 8 uker. De andre har vært husrene når vi har fått de, så det blir noe nytt! Så har dere noen tips til hvordan gjøre valpen husren? Har dere forslag til navn til hannhund?
kalinka85 Skrevet 27. august 2013 #2 Skrevet 27. august 2013 Vi har bestilt oss ny valp, som vi får hente om en mnd Gleder meg! Bestilte flybillett og slikt nå, og hvor enkelt det var på Norwegian istedenfor sas! Norwegian hadde eget alternativ for dyr/ andre ting med på reisen som jeg kunne legge til bestillingen før jeg betalte! Når jeg har flydd med hund i sas, så har jeg måtte bestilt billett først, og så ventet 2-3 timer i kundeservice for å registrere at jeg skulle ha med hund. Det er ikke første hunden vår, men det blir første hunden vi har hatt siden den er 8 uker. De andre har vært husrene når vi har fått de, så det blir noe nytt! Så har dere noen tips til hvordan gjøre valpen husren? Har dere forslag til navn til hannhund? Hvis du ikke har funnet ut hvordan du skal få den husren burde du revurdere hunden. Å finne ut av dette er noe man gjør FØR man bestiller hund! 2
Gjest Skrevet 27. august 2013 #3 Skrevet 27. august 2013 (endret) Grattis! Jeg henter selv en liten pøbel snart! Hum, husrenhet ja! Der er det aldri noen fasit, det går på individ. Men grei regel er ut etter soving, leking, spising, drikking o.s.v. og lag jubel og galskap hver gang den tisser ute. Hvis du ser den tisser inne (og du har lett vei ut) ta tak i valpen, dytt halen under rumpa (på de fleste hunder stopper dette tisse/bæsje funksjonen) ta den med ut og ros ute! Har det skjedd noe inne så bare ignorer det og tørk opp, enkelt og greit! På natten o.l. hvis du sover tungt så gå til innkjøp av tissematter på apoteket, veldig mange valper er vant til å tisse på ting fra de er små av, men avispapir o.l. er kjent for å gi av trykksverte og det kan være skadelig på små valper! Hos min tok jeg det gradvis nærmere og nærmere døra slik at han til slutt satt og pep ved døra når han skulle ut! Og ja, valpekurs, husk valpekurs! Gull verdt for sosialisering og læring Kjenner oppdretter som selv med flere års kunnskap og mange hunder som går på kurs med hver enkelt valp de selv beholder! Endret 27. august 2013 av Gjest
Gjest Funky Punk Skrevet 27. august 2013 #4 Skrevet 27. august 2013 Det jeg har gjort for å få en valp husren, er å ta den ut ofte. Før det skjer et uhell. Så rett etter ar den har våknet, rett etter at den har spist, etter den har lekt og ellers ca en gang i halvtimen/timen. Uhell kan jo selvfølgelig skje, og da er det viktig å ikke kjefte på den, men bare ta den ut med en gang etter uhellet ha skjedd. Noen valper bruker lang tid på å lære seg det, mens andre skjønner det nesten med en gang. Ellers så vil jeg bare gratulere og ønske dere lykke til
la Flaca Skrevet 27. august 2013 #5 Skrevet 27. august 2013 Hvis du ikke har funnet ut hvordan du skal få den husren burde du revurdere hunden. Å finne ut av dette er noe man gjør FØR man bestiller hund! Grattis med valp! Er det noe nytt hos Norwegian at man kan ha med dyr i kabinen? Trodde det bare var hos SAS jeg. Kommer litt an på rasen, men som regel går det veldig greit å få valper stuerene. Bare å gå ut etter søvn, mat, drikke og lek. Og ellers hver halvtime, den første uka hvertfall. Jo større rase valpen er jo lenger greier den som regel å holde seg før den må ut. De minste er ofte de som bruker lengst tid. Tror ikke jeg ville gått omveien om dopapir og andre ting å tisse på inne, det gjør dem bare forvirra.
pusefrøken Skrevet 27. august 2013 Forfatter #6 Skrevet 27. august 2013 Grattis med valp! Er det noe nytt hos Norwegian at man kan ha med dyr i kabinen? Trodde det bare var hos SAS jeg. Kommer litt an på rasen, men som regel går det veldig greit å få valper stuerene. Bare å gå ut etter søvn, mat, drikke og lek. Og ellers hver halvtime, den første uka hvertfall. Jo større rase valpen er jo lenger greier den som regel å holde seg før den må ut. De minste er ofte de som bruker lengst tid. Tror ikke jeg ville gått omveien om dopapir og andre ting å tisse på inne, det gjør dem bare forvirra. Vet ikke hvor nytt det er, men er to år siden jeg har flydd med hund nå, så er sikkert kommet i mellomtiden Jeg har den muligheten å gå hjemme på dagtid, så valpen vil ha mulighet til å ha verandadøren åpen + jeg går og passer på! Er en mellomstor spaniel Jeg har kladder liggende fra før, tenkte å bruke det på soverommet (vet ikke helt hvordan jeg skal gjør de første tiden, om jeg ligger nede eller har valpen på soverommet) Men jeg må kjøpe store mengder tørkerull i hvert fall.. de få gangene det har skjedd uhell med mine tidligere hunder, så har jeg bare spraya over med Jif bad der og da, og så vasket over med Ajax etterpå. Men det blir belegg av Jif spray syns jeg, noen sprayer som er bedre og som ikke legger belegg?
pusefrøken Skrevet 27. august 2013 Forfatter #7 Skrevet 27. august 2013 Hvis du ikke har funnet ut hvordan du skal få den husren burde du revurdere hunden. Å finne ut av dette er noe man gjør FØR man bestiller hund! Man kan ikke bestille valpen husren når den er 8 uker gammel, heller ikke bestemme en måte å gjøre det på for det er ikke sikkert valpen er enig i det og det er mange hunder som reagerer forskjellig på dotrening. Så syns det er greit å samle tips fra andre på forhånd, og så finner vi ut hva som fungerer for vår valp 5
pusefrøken Skrevet 27. august 2013 Forfatter #8 Skrevet 27. august 2013 Grattis! Jeg henter selv en liten pøbel snart! Hum, husrenhet ja! Der er det aldri noen fasit, det går på individ. Men grei regel er ut etter soving, leking, spising, drikking o.s.v. og lag jubel og galskap hver gang den tisser ute. Hvis du ser den tisser inne (og du har lett vei ut) ta tak i valpen, dytt halen under rumpa (på de fleste hunder stopper dette tisse/bæsje funksjonen) ta den med ut og ros ute! Har det skjedd noe inne så bare ignorer det og tørk opp, enkelt og greit! På natten o.l. hvis du sover tungt så gå til innkjøp av tissematter på apoteket, veldig mange valper er vant til å tisse på ting fra de er små av, men avispapir o.l. er kjent for å gi av trykksverte og det kan være skadelig på små valper! Hos min tok jeg det gradvis nærmere og nærmere døra slik at han til slutt satt og pep ved døra når han skulle ut! Og ja, valpekurs, husk valpekurs! Gull verdt for sosialisering og læring Kjenner oppdretter som selv med flere års kunnskap og mange hunder som går på kurs med hver enkelt valp de selv beholder! Kladder har jeg liggende fra tidligere Vet ikke hvordan jeg skal gjøre det på natten enda, får se på valpen først tenker jeg! og så får jeg se behovet hans, og vurdere om det er bedre å legge seg nede istedenfor på soverommet første tiden.. Jeg gikk på kurs med første hunden min, det var greit for den sosiale delen.. men syns ikke det var verdt det igrunn, for instruktørene var ikke noe god, og det var i den lokale hundeklubbemn! ser her jeg bor så er det mange selvlærte "eksperter" som holder kurs, og da kan jeg likegodt holde kurset hjemme selv sosialisering er ikke noe problem selv om
la Flaca Skrevet 27. august 2013 #9 Skrevet 27. august 2013 Kladder har jeg liggende fra tidligere Vet ikke hvordan jeg skal gjøre det på natten enda, får se på valpen først tenker jeg! og så får jeg se behovet hans, og vurdere om det er bedre å legge seg nede istedenfor på soverommet første tiden.. Jeg gikk på kurs med første hunden min, det var greit for den sosiale delen.. men syns ikke det var verdt det igrunn, for instruktørene var ikke noe god, og det var i den lokale hundeklubbemn! ser her jeg bor så er det mange selvlærte "eksperter" som holder kurs, og da kan jeg likegodt holde kurset hjemme selv sosialisering er ikke noe problem selv om Jeg har lagt meg nede hvert fall. Det er lettere å flytte fra valpen enn å flytte valpen til et sted den ikke er trygg enda tenker jeg. Har ligget på madrass i stua ei uke eller to til det er rolig om natta, funker alltid. Lurt å tørke over med eddikvann etter uhell forresten. Når det gjelder kurs er det ikke innholdet som er det viktigste mener jeg. Det er situasjonen som skal læres, å slappe av med andre spennende ting rundt seg (andre valper er jo superspennende), og greie å fokusere på deg i en sånn setting. Så jeg ville meldt meg på kurs uansett om innholdet er så som så.
pusefrøken Skrevet 27. august 2013 Forfatter #10 Skrevet 27. august 2013 Jeg har lagt meg nede hvert fall. Det er lettere å flytte fra valpen enn å flytte valpen til et sted den ikke er trygg enda tenker jeg. Har ligget på madrass i stua ei uke eller to til det er rolig om natta, funker alltid. Lurt å tørke over med eddikvann etter uhell forresten. Når det gjelder kurs er det ikke innholdet som er det viktigste mener jeg. Det er situasjonen som skal læres, å slappe av med andre spennende ting rundt seg (andre valper er jo superspennende), og greie å fokusere på deg i en sånn setting. Så jeg ville meldt meg på kurs uansett om innholdet er så som så. Eddikvann? Slik vanlig eddik man kjøper på butikken på blank flaske? er det epleeddik det heter? Hvordan er blandingsforholdene på den? Får lete litt rundt, og finne en et annet kurs er litt moro da!
la Flaca Skrevet 27. august 2013 #11 Skrevet 27. august 2013 Eddikvann? Slik vanlig eddik man kjøper på butikken på blank flaske? er det epleeddik det heter? Hvordan er blandingsforholdene på den? Får lete litt rundt, og finne en et annet kurs er litt moro da! 7% eddik, Iduns for eksempel. Blander halvt om halvt med vann. Lykke til med valpekurs og hele babytiden. Slitsomt men koooos.
pusefrøken Skrevet 27. august 2013 Forfatter #12 Skrevet 27. august 2013 7% eddik, Iduns for eksempel. Blander halvt om halvt med vann. Lykke til med valpekurs og hele babytiden. Slitsomt men koooos. Takk, da får jeg prøve den blandingen Slitsomt ja, men såååå mye kos i gjengjeld da! Litt uhell på gulv går bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå