Laina Skrevet 23. april 2004 #1 Skrevet 23. april 2004 Kom over dette i dag: http://www.budstikka.no/redaksjonelt/nyhet...rticleID=146565 Kanskje greit å vite, dersom noen barnehager ikke overholder dette.
Gjest celine Skrevet 23. april 2004 #2 Skrevet 23. april 2004 Kjempefint for ressurssterke foreldre med stabil inntekt, hus, bil og god økonomi Det artikkelen ikke sier noe om, er alle som har en inntekt som ligger under vedtatte sats (6 G). I denne kategorien finner vi mange enslige forsørgere, kronisk syke etc etc... Disse får en ØKNING i barnehageavgiften.. (og det er jo som kjent disse barna som har størst behov for å komme i barnehagen! :-( ) To eksempler: Tilfelle 1: To foreldre, kroniske sykdommer/plager gjør at disse to samlet, ikke har større brutto inntekt enn 142 200,- pr. år. Totalkostnad barnehage: kr. 1750,- pr. mnd. (kr. 19 250,- pr år) Barnehageutgiftene utgjør altså 13,54% av deres samlede brutto inntekt. Tilfelle 2: To foreldre, samlet brutto inntekt 1 000 000,- pr år. Totalkostnad barnehage: kr. 2750,- (kr. 30 250,- pr år) Barnehageutgiftene utgjør altså 3,03% av deres samlede brutto inntekt. Et lite sidesprang fra originaltemaet, kanskje, men jeg blir provosert av en slik påminnelse av en bestemmelse som åpenbart ikke er til beste for samfunnet !! Jeg er ufattelig glad for at jeg er i en gunstig kategori, men lurer på hvordan stat og/eller kommune har tenkt å håndtere det fattigdomsproblemet de selv skaper ved en slik ordning! :-? Tenker på barna dette rammer og gremmes !! :evil: Celine
Gjest Embla s Skrevet 24. april 2004 #3 Skrevet 24. april 2004 Vel.. barnehagen min setter opp prisen med fra 1. mai. Det er en privat bhg og da makter ikke å gjennomføre makspris. De hevder at de kommunale bhg får en større andel av kommunens støtte enn private. Uansett er det skikkelig irriterende at slike løfter koker bort i unntak og spesielle omstendigheter :-?
mari Skrevet 24. april 2004 #4 Skrevet 24. april 2004 Vel.. barnehagen min setter opp prisen med fra 1. mai. Det er en privat bhg og da makter ikke å gjennomføre makspris. De hevder at de kommunale bhg får en større andel av kommunens støtte enn private. Uansett er det skikkelig irriterende at slike løfter koker bort i unntak og spesielle omstendigheter :-? Men private barnehager kan ikke gjøre dette uten foreldrenes samtykke, men selvfølgelig, hvis alternativet er stenging så skjønner jeg det jo...
Gjest Embla s Skrevet 24. april 2004 #5 Skrevet 24. april 2004 Men private barnehager kan ikke gjøre dette uten foreldrenes samtykke, men selvfølgelig, hvis alternativet er stenging så skjønner jeg det jo... De har vel styret bak seg. Skal på info møte om dette. Uansett - jeg er ikke overrasket
Laina Skrevet 24. april 2004 Forfatter #6 Skrevet 24. april 2004 Kjempefint for ressurssterke foreldre med stabil inntekt, hus, bil og god økonomi Det artikkelen ikke sier noe om, er alle som har en inntekt som ligger under vedtatte sats (6 G). I denne kategorien finner vi mange enslige forsørgere, kronisk syke etc etc... Disse får en ØKNING i barnehageavgiften.. (og det er jo som kjent disse barna som har størst behov for å komme i barnehagen! :-( ) To eksempler: Tilfelle 1: To foreldre, kroniske sykdommer/plager gjør at disse to samlet, ikke har større brutto inntekt enn 142 200,- pr. år. Totalkostnad barnehage: kr. 1750,- pr. mnd. (kr. 19 250,- pr år) Barnehageutgiftene utgjør altså 13,54% av deres samlede brutto inntekt. Tilfelle 2: To foreldre, samlet brutto inntekt 1 000 000,- pr år. Totalkostnad barnehage: kr. 2750,- (kr. 30 250,- pr år) Barnehageutgiftene utgjør altså 3,03% av deres samlede brutto inntekt. Et lite sidesprang fra originaltemaet, kanskje, men jeg blir provosert av en slik påminnelse av en bestemmelse som åpenbart ikke er til beste for samfunnet !! Jeg er ufattelig glad for at jeg er i en gunstig kategori, men lurer på hvordan stat og/eller kommune har tenkt å håndtere det fattigdomsproblemet de selv skaper ved en slik ordning! :-? Tenker på barna dette rammer og gremmes !! :evil: Celine Men det har vel ikke vært bedre før maks-grensen kom, heller? Embla: Hva med å ta kontakt med kommunen og høre hva de har tenkt å gjøre med saken? Sannsynligvis vil de vel ikke gjøre noe, men det er kommunens ansvar å sørge for at alle barnehager kan gi det samme tilbudet.
Minette Skrevet 24. april 2004 #7 Skrevet 24. april 2004 Jeg vet ihvertfall at i min kommune har det vært inntektsstyrt pris - noe som jeg har applaudert :-) Men nå innføres altså fastprisen. Det som blir tilfellet her i kommunen er at de aller fleste vil få dyrere barnehage (bare vært kommunale her) og så har vi et lite mindre tall som har inntekt over 600 000 samlet eller noe som avslag..altså de med minst må betale mer, de med mest får plassen billigere :evil: Samlet får kommunen inn ca 600 000 .- mer i kassen årlig. Skjønner godt at fastprisen er et etterlengtet tilbud for de som har betalt i dyre dommer i andre kommuner, men altså her syns jeg det går til de værre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå