Gjest Tessa Skrevet 27. august 2013 #1 Skrevet 27. august 2013 Hei! Jeg har fått meg en del år eldre kjæreste som jeg liker veldig godt. Han er snill og flink. Har bra jobb. Jeg har litt problem med at han har 2 små barn selv om de er kjempe søte. Iallefall så har jeg den dårlige egenskapen hvor jeg blir langsur. Det skal en del til for at jeg blir sint, men til gjengjeld så tar det tid å bearbeide det. I tilegg blir jeg veldig kald. Dette har løst seg ved at jeg bare har hatt partnere som ikke er langsinte. Men nå er altså den nye partneren min langsint. Han liker både å diskutere og provosere mens jeg ikke liker det. Etter en krangel blir det veldig kaldt og ingen av oss ønsker egentlig å ta første skritt med å skvere opp. Det er så innmari vanskelig å skulle skvere opp når man fortsatt er sur. Er det noen som har tips eller erfaring med hvordan dette kan fungere? Eller er det dømt til å mislykkes?
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #2 Skrevet 27. august 2013 Trur at de vil mislykkes om ikke begge går inn i seg selv og prøver å gjøre noe med seg sev. Jeg var langsint selv ført men har skjønt at det ikke er noe poeng i det, det er bare bortkastet tid, tid hvor man kan skvære opp og heller kose seg sammen. Kanskje du kan begynne å ta første skrittet for å skvære opp? Det vil sikkert overraske han positivt, og deg selv, du vil se at det ikke er så farlig. At han i tillegg liker å provosere er ikke bra, bare barnslig. Jeg hadde en sånn eks og ble gal av han! Snakk med han om dette! Både at dere BEGGE (ikke bare han) er langsinte, og at han liker å provosere. Anonymous poster hash: 446e7...ca6 1
Gjest Skrevet 27. august 2013 #3 Skrevet 27. august 2013 UFF! Det høres ut som oppskriften på et dårlig liv! Når han til og med går aktivt inn for å provosere deg sint! Og han er en hel del eldre enn deg! Og har små unger som krever en del! Finn deg en på din egen alder, uten unger, som du er på bølgelengde med. Om det skulle vært i nærheten til å fungere med denne mannen, så måtte dere hatt bøttevis med oppfølging fra noen som jobbet med komunikasjon. Men du, det kan være lurt på sikt å gå litt i seg selv og jobbe med prosessen din rundt det å være langsint. Det finnes teknikker som gjør at du kommer fortere igjennom den "sinte" og kalde perioden. Å mestre det kommer til å gjøre deg godt som person. Tror bare ikke det kommer til å virke så lenge du er sammen med han der. 1
Gjest Tessa Skrevet 27. august 2013 #4 Skrevet 27. august 2013 Hei igjen! Takk for svar:-) Hvordan teknikker? Vet du hvor jeg kan lære om det? Generelt er jeg flink til å se ting fra utsiden, lytte og forstå andre. Jeg er trygg på meg selv og vet godt om svakhetene mine. Det som gjør meg langsur er hvis jeg blir urettferdig behandlet eller overkjørt. Jeg vil virkelig at dette skal fungere for jeg liker han så godt, men blir redd for å satse når jeg ser disse sidene klarere. Han elsker meg nok høyere enn jeg gjør mot han og han har sagt han er livredd for å miste meg og at han er villig til å kjempe for oss. Jeg er bare så redd for å bli ordentlig kjent med barna i tilegg for vil ikke at de skal savne meg om jeg går. Tessa
Gjest Jakarta Skrevet 27. august 2013 #5 Skrevet 27. august 2013 Hei igjen! Takk for svar:-) Hvordan teknikker? Vet du hvor jeg kan lære om det? Generelt er jeg flink til å se ting fra utsiden, lytte og forstå andre. Jeg er trygg på meg selv og vet godt om svakhetene mine. Det som gjør meg langsur er hvis jeg blir urettferdig behandlet eller overkjørt. Jeg vil virkelig at dette skal fungere for jeg liker han så godt, men blir redd for å satse når jeg ser disse sidene klarere. Han elsker meg nok høyere enn jeg gjør mot han og han har sagt han er livredd for å miste meg og at han er villig til å kjempe for oss. Jeg er bare så redd for å bli ordentlig kjent med barna i tilegg for vil ikke at de skal savne meg om jeg går. TessaSåkalt langsinthet er medfødt, og kommer av at man skårer høyt på det personlighetstrekket som gjerne kalles sårbarhet/krenkbarhet eller nevrotisisme. I motsetning til den mer tykkhudede, som fort rister konflikter av seg, blir den sårbare lett personlig krenket eller fornærmet i en krangel, og det tar tid før følelsen går over. Selv om det ikke finnes noen enkel løsning på problemet (annet enn å styre unna partnere som også er krenkbare) har personlighetstrekket visstnok en tendens til å bli mindre uttalt med alderen.
Gjest Skrevet 27. august 2013 #6 Skrevet 27. august 2013 Jeg mener du vil ha nytte av å lære deg teknikker for å bearbeide følelsene dine bedre. F.eks. å disosiere. Enkelte coacher og terapauter kan lære deg det. Om du greier å redusere "furte-perioden" kan det gi deg en markant høyere livskvalitet. Det at han vil kjempe for deg hjelper null og niks når han er såpass umoden at han provoserer deg med vilje, for morro skyld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå