Vær Skrevet 26. august 2013 #1 Skrevet 26. august 2013 Hei dere! Jeg er midt oppe i et drama som har gjort meg ganske så desperat etter innspill og gode råd, hvis gode råd er å finne. Saken er den at min samboer som jeg har vært sammen med i 10 år truet med selvmord 2 ganger på en måned etter jeg flyttet fra henne før hun faktisk forsøkte å gjennomføre det. Det var pr tekstmelding at hun fortalte meg at hun ikke lenger ønsket å leve. Kun flaks gjorde at jeg så meldingen og tok kontakt med politiet, 4 timer senere. Da de kom frem til henne hadde hun tatt en mengde med tabletter og ville ikke overlevet stort lenger. tablettene ville ha forgiftet henne og hun ville ha fått det til. Jeg kan ikke beskrive hvor vondt det er å tenke på nå i etterkant. Etter å ha blitt utskrevet en dag senere har hun fått begrenset oppfølging fra fastlege samt en moderat daglige dose lykkepiller, men ønsker hun fremdeles ikke å leve. Jeg har gjort mange desperate forsøk på å minne henne på hvor mange som er glad i henne, inkludert meg, men hun sier selv at hun har rett til å velge, det er jo tross alt hennes liv. Min spontane reaksjoner er at ingen friske, sunne mennesker ville ha sagt noe slikt, ergo,- hun er syk og trenger hjelp. Når vi snakker om dette er hun tydelig fortvilet, men rolig, og jeg er ikke i tvil om at hun vil forsøke en gang til. En sinnsvak situasjon syns jeg! Det er nå 5 måneder siden vi flyttet fra hverandre og jeg begynner å bli veldig sliten på grunn av alle bekymringene og tankene jeg tar med meg overalt, og truslene, ikke minst. Jeg anser meg selv for å være en sterk person , men dette er noe av det verste jeg har opplevet i livet og jeg ser ingen løsning på kort sikt, dessverre. Jeg er redd for jobben min - at jeg ikke lenger har krefter til å fungere normalt. Jeg syns den ene krisen avløser den andre. Oppi dette melder seg mange spørsmål jeg ikke har svaret på; Er hun syk eller bør jeg akseptere at hun faktisk har rett til å ta sitt eget liv? Hvor setter jeg en grense? Er det ikke min absolutte plikt å redde et menneskeliv? Det aller verste er at alt dette får meg til å savne henne, selv om det høres ganske så søkt ut. Setter stor pris på tilbakemelding. Hilsen sliten Vestlending
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #2 Skrevet 27. august 2013 Ingen plikt nei. Ønsker noen å genuint ta selvmord er det ikke noe noen andre kan gjøre uansett. Men slikt anses jo avhengig av situasjonen. Hvor seriøst en tolker det altså. Dette du nevner her ee nok bare en hersketeknikk, som bare er forstyrrende og veldig manipulativ. Bottom line: noen ganger, når noen sier de ønsker å ta livet sitt, så kan du like gjerne bare gi dem en skarp kniv da, og ønske dem lykke til. Man er sin egen lykkesmed. Anonymous poster hash: 0f592...027
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #3 Skrevet 27. august 2013 Det kunne vært meg. Å si at du er glad i henne hjelper ikke. Hun ble tross alt dumpet av deg. Synes det er merkelig at hun ikke ble innlagt på psykiatrisk? Anonymous poster hash: e84fb...722
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2013 #4 Skrevet 27. august 2013 De skrev henne ut etter en dag, det betyr at hun ble vurdert til å ikke være mentalt syk ut over lett til moderat depresjon, og at det ikke var høy akutt selvmordsfare. Mange mennesker blir så fulle av seg selv når de er fortvilet og f.eks har kjærlighetssorg at de gjør halvhjeetede forsøk på å skade seg selv, for å kommunisere til omgivelsene at de har det vondt og trenger hjelp. De har ofte ikke et reelt ønske om å dø, og sørger derfor for å varsle noen som vil gripe inn, som deg. Du har all min sympati, det må være grusomt å sitte og føle på et ansvar for at eksen ikke skal ta livet sitt. En kan jo aldri vite 100% at de ikke blir reelt suicidal, eller at noe går galt og de ikke varsler, men mye av dette er manipulasjon, antagelig ikke av ondskap, men av manglende mestringsfølelse og at en ikke alltid ser konsekvensene for andre når en er langt nede. Noen er også så kalkulerende at de spiller på dette bevisst fir at eksen også skal ha det vondt, eller forstå hva han har gjort og komme tilbake". Hun har hovedansvaret for livet sitt. Fortsett å ringe politi hvis hun truer, men du har rett til ditt eget liv og dine valg, ingen har rett til å holde på en annen.
Liveurlife Skrevet 27. august 2013 #5 Skrevet 27. august 2013 Du har ikke et ansvar for livet hennes. Ja hun er syk og burde vært innlagt. Men om hun ønsker å avslutte livet sitt så er ikke det din feil, husk det. Du kan ikke bruke livet ditt og kreftene dine på dette. Hun må akseptere at forholdet mellom dere tok slutt. Er hun så syk så er det faktisk helsevesenet sitt ansvar om hun blir funnet død en dag. Helsevesenet burde ta denne saken på alvor. Det er altfor mange selvmord her som kunne vært halvert dersom folk hadde fått hjelp i tide. Jeg ønsker deg lykke til. Rist av deg tanken på at dersom hun tar selvmord så er det din skyld, det er det ikke 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #6 Skrevet 27. august 2013 Det er vanskelig å holde noen innesperret på psykiatrisk, spesielt hvis man er god til å late som om ting går bra. Og ofte blir man "kastet ut" selv om ting ikke går bra. Mitt svar er nok farget av at jeg selv er midt oppe i en personlig krise og er så langt nede at jeg ser på selvmord som en både mulig og sannsynlig utvei. Jeg mener man selv skal få velge om man vil leve eller dø. Men, om man ikke vil dø, bare ikke orker å leve slik man lever, bør man få hjelp til å klare å komme seg over kneika. Man kan ikke tvinge noen til å ta i mot hjelp hvis de ikke vil, men veldig ofte vil de det. Jeg synes du skal ta en telefon til fastlegen hennes, og fortelle din bekymring om saken. Kanskje har ikke han oppfattet det riktig, kanskje lyver hun til ham, kanskje synes hun det er alt for vanskelig å være ærlig. Det at noen faktisk SER henne og ønsker å hjelpe henne, vil kanskje føles godt..? Hennes lege kan ikke gi deg noe informasjon om henne, men du står fritt til å fortelle legen alt du vil. Angående det som er skrevet lengre oppe om manipulasjon. Jeg tror ikke dette er snakk om det. Da hadde det vært mer trusler om selvmord. Her har det faktisk skjedd et reelt forsøk, og da er man forbi det stadiet med trusler. Ikke prøv å bortforklare dette med manipulasjon, i alle fall ikke så hun får vite om det, da det sannsynligvis vil gjøre ting mye, mye verre. Anonymous poster hash: 103e9...e6c
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2013 #7 Skrevet 27. august 2013 Angående det som er skrevet lengre oppe om manipulasjon. Jeg tror ikke dette er snakk om det. Da hadde det vært mer trusler om selvmord. Her har det faktisk skjedd et reelt forsøk, og da er man forbi det stadiet med trusler. Ikke prøv å bortforklare dette med manipulasjon, i alle fall ikke så hun får vite om det, da det sannsynligvis vil gjøre ting mye, mye verreAnonymous poster hash: 103e9...e6c Min erfaring fra akuttmottak er at de fleste tar overdoser som ikke er dødelige (men ikke alle har kunnskap om giftigheten av medikamentene eller hva som er dødelige doser og da kan forsøket likevel være reelt), eller de tar potensielt dødelige doser av stoffer det finnes effektiv motgift mot, og varsler om hva de har gjort. De fleste vil leve, selv om de har tatt tabletter, og samarbeider om både medisonsk og psykiatrisk behandling. At de ikke egentlig vil dø er et gode, ikke en anklage. Jeg skulle ønske at hjelpeapparatet var lett tilgjengelig, så flere kom i behandling før de gikk til så desperate handlinger.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2013 #8 Skrevet 27. august 2013 Jeg syns du bør kjempe for at hun får den hjelpen hun trenger i psykiatrien. Ring fastlegen hennes, eller til der hun var innlagt og fortell og krev at hun får mer hjelp.
La Guapa Skrevet 27. august 2013 #9 Skrevet 27. august 2013 Hei. Er det noen i familien hennes du kan snakke med ? Det blir mye ansvar for deg å bære alene, synes jeg.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2013 #10 Skrevet 27. august 2013 Ho ønsker ikke å dø, det er et desperat rop bare.omho virkelig ville dø hadde ho neppe sendt deg en mld like før ho gjorde det. Ho regnte vel med at du skulle redde henne. Omen person virkelig ønsker å dø så er det lite man kan gjøre for å redde dem desverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå