Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal døpe jenta vår om fire uker. Da akkurat beskjed til våre nærmeste. Det viser seg nå at jentas farfar ikke kan komme. Han skal på en hyttetur med kona og deres felles barn... + "noen folk".

Det er ikke aktuelt å flytte dåpen, da blir det for lenge til og for nærme jul.

Er dette greit? Hva kan jeg gjøre? Noen som har vært borti lignende?

Anonymous poster hash: 13fc2...357

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan man ikke, så kan man ikke. Går vel fint an å arrangere dåp uten at farfaren til barnet er tilstede? Det er jo selvfølgelig synd, er jo koselig at hele familien er samlet ved en slik anledning. Men er vel alltid en eller annen som ikke kan komme.

• Liker 10
Gjest pysepusen
Skrevet

Kan man ikke så kan man ikke. Vi har allerede gitt varsel om navnefest i november og det var ikke alle som kunne. Så arrangerer man uten disse til stede da :)

• Liker 2
Gjest Badebuksa
Skrevet

Selvfølgelig er hyttetur viktigst! Det kan man ikke oppleve andre ganger.

• Liker 5
Skrevet

Men er ikke det en dårlig prioritering? Ville ikke dere droppet en hyttetur for et nært familiemedlem?

• Liker 2
Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg ville det. Men han er vel ikke så interessert dessverre.

Skrevet

Jeg synes fire uker var fryktelig kort varsel, hadde noen bedt meg i noe om 2-6 ukers tid, uansett hvilken helg, hadde jeg vært opptatt. En annen sak er er dåp betyr mye for noen og lite for andre. Og dersom du ikke har invitert din manns stemor og halvsøsken har jeg også en viss forståelse for prioriteringen.

Men det enkle er ofte det beste. Ta opp telefonen og kommuniser at det betyr mye for deg. Så får du kanskje noen gode svar.

• Liker 10
Skrevet

4 ukers varsel er da ikke kort tid? Er ikke akkurat en overraskelse at det kommer en dåp snart når en ny baby kommer inn i slekta...

Personlig ville jeg avlyst. Faktisk så diskuterte jeg med søstra som skulle ha dåp i samme tidsrom som jeg måtte reise bort, før jeg gjorde min avtale - for å være på den sikre siden.

Anonymous poster hash: c9394...1ff
  • Liker 3
Skrevet

TS;

Stemor og halvsøsken er selvsagt også invitert.

• Liker 1
Gjest Oblivion
Skrevet

4 ukers varsel er da ikke kort tid? Er ikke akkurat en overraskelse at det kommer en dåp snart når en ny baby kommer inn i slekta...

Personlig ville jeg avlyst. Faktisk så diskuterte jeg med søstra som skulle ha dåp i samme tidsrom som jeg måtte reise bort, før jeg gjorde min avtale - for å være på den sikre siden.

Anonymous poster hash: c9394...1ff

Jeg synes fire uker er kort varsel om det var noen så nær meg som skulle døpe barna sine, for da hadde jeg jo håpet at de sørget for å si fra tidlig nok til at de aller nærmeste fikk muligheten til å være med.

Men hvorfor er det så opplagt at et hvert barn som blir født også skal døpes?

• Liker 8
Skrevet

4 vekers varsel er kort tid, med mindre dåpsdatoen nettopp er bestemt. Og meiner du heilt ærlig at alle familiemedlemmer til nyfødde skal halda av alle søndagar frå barnet er ca. 6 veker til det er ca. 4-5 mnd, sånn i tilfelle det kan komma ein dåp? :overrasket:

Me passa på å spørra alle i nær familie om dei kunne den og den datoen før me bestilte dåp, slik at me fann ein dåpsdato som passa alle saman. Kanskje eit tips til TS' seinare arrangement? ;)

I denne situasjonen hadde eg sannsynligvis gjennomført dåpen utan farfar m/fam. Eg hadde stussa litt på prioriteringane til barnets farfar viss det var hyttetur til ei privat hytte ein kunne reisa til nesten kva helg som helst, men denne helgeturen er kanskje planlagt ei stund på forhånd, hytta bestilt og betalt, og då er det ikkje alltid det berre passar å gjera om på planane så kort tid i forvegen.

• Liker 9
Skrevet

Hadde kost meg med de som kom jeg.

Ikke alle synes dåp er viktig, men de fleste dukker jo opp allikevel for å bevare husfreden. Merkelig prioritering kanskje, men dere kommer til å få en fin dag allikevel.

Anonymous poster hash: 5a322...1a9

• Liker 2
Skrevet

Ikke alle barn døpes, og det er urimelig å forvente at man skal være tilgjengelig alle helger i 4-5 mnd fordi noen har fått et barn. Verden svirrer ikke rundt deg og ungen din, vet du.

Anonymous poster hash: 44824...96f

• Liker 9
Skrevet

Litt kort varsel ja men jeg hadde selvfølgelig droppet hytteturen for mitt barnebarn sin dåp!

Anonymous poster hash: b3ead...2c7

• Liker 5
Skrevet

Hadde en besteforelder her droppet dåpen for en -hyttetur-, så hadde de droppet besteforelder-tittelen sin for en stund også!

• Liker 4
Skrevet

Det er kort varsel, og det kan hende han ikke ønsker avlyse en lenge planlagt hyttetur med sikkert opptil 10 andre mennesker som har holdt av den helgen.

Her tenker jeg dere begge har "planlagt" dårlig; han burde jo dra i dåpen forsåvidt, og du burde ha invitert i god tid før, 4 uker er alt for kort - og det er nok mange som må avlyse faste planer på så kort tid.

Anonymous poster hash: 63972...4ac
Skrevet

4 ukers varsel er kort. Da sønnen vår ble døpt var datoen bestemt før han ble født, og alle besteforeldre/tanter/onkler osv informert om datoen så fort den var klar. (Han er født i oktober, dåpen var i desember, og jeg mener de fikk informasjon allerede i juli/august)

Familien min bor 8 timer unna, så en dåp/konfirmasjon og lignende betyr ikke bare at det skjer noe noen timer den ene dagen, men at man må reise langt, kanskje ta fri noen timer jobb fredag eller mandag avhengig av når på dagen ting skjer, hvordan det passer med fly om man ikke kjører osv.

Evt må man legge av penger til fly og eventuelt hotellrom, et av mine familiemedlemmer har tre små barn, og å reise for en helg med fem personer er ikke et "bare-bare" i alles økonomi det heller.

• Liker 1
Skrevet

Veel, hadde jeg hatt valget mellom en koselig hyttetur med mann og barn og en barnedåp, hadde jeg glatt valgt hytta!

Finnes det noe mer kjedelig og unødvening enn barnedåp?????

Nå har jeg selvfølgelig ikke døpt ungene mine, da det er fullstendig bortkastet tid og penger. Men har nå invitert svigerfar i alle bursdager og tror han har kommet i 2 av dem, da uten gave til bursdagsbarnet...

Det beviser bare at han ikke bryr seg om ungene, og det får jo ærlig talt være hans problem!

Du får helle være glad du sparer noen kroner på mat og drikke til dem som ikke kommer:)

Anonymous poster hash: 779d6...0f8
  • Liker 5
Gjest Fluttershy
Skrevet

Kanskje litt kort varsel, men jeg skjønner godt at du reagerer. Jeg hadde selv blitt kjempe skuffet hvis ikke mine foreldre eller svigerforelde møtte opp i dåpen pga en hyttetur. Hytta kan man reise til flere ganger i året mens dåpen til deres barnebarn skjer bare en gang.

Du kan vel ikke gjøre så veldig mye desverre. Det dere kan er å si hva dere føler, men til syvende og sist så er det jo farfar som bestemmer selv hva han ønsker å prioritere.

• Liker 1
Skrevet

Snodig prioritering av farfaren synes jeg.... Hyttetur i steden for dåp? Kan han ikke dra på hytta ved en senere anledning?

Forøvrig synes jeg ikke 4 uker er kort varsel......Men meg om det ;)

Håper dere får en kjempefin dåpsfeiring! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...