Gjest Eva Skrevet 26. august 2013 #1 Skrevet 26. august 2013 Har en kjæreste. Vi har vært sammen i mange år. Han har de siste 4 årene spurt om å låne relativt store beløp penger opptil flere ganger. Ca. 4-5 ganger. Alt fra 1000 kroner til 7000 kroner. Han spurte meg igjen for 30 minutter siden om jeg ikke kan gjøre han en stor tjeneste. Han trenger å låne 2500 kroner for å betale husleien. Han vet han skal få penger snart og lovet å betale tilbake innen en måned. Jeg har alltid fått igjen pengene, men det har til tider tatt tid. Dette er et stort irritasjonsmoment for meg. Særlig fordi jeg synes han har en livsstil som han ikke klarer å finansiere selv. Det baller på seg. Han skylder moren sin en god del penger. Han skylder også broren sin og en god venn av han penger. Han har finere bil enn meg. Jeg sa jeg kanskje ikke kunne hjelpe han denne gangen. Jeg har alltid synes synd på han fordi han aldri har fått mye hjelp hjemmefra. Han har gått på en del smeller ved å ta opp noen lån for å drive egen butikk osv. Jeg tok en liten moralpreken med han, men ikke sånn veldig hard. Sa jeg skulle snakke med moren min for å se om jeg kunne skaffe han pengene. ( hvit løgn) Hva skal jeg si eller gjøre? Skal jeg hjelpe han nok en gang? Hvorfor skal jeg redde skinnet hans hver gang bare fordi jeg har har spart penger og ikke han?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #2 Skrevet 26. august 2013 Nei du må slutte å gi han penger.Anonymous poster hash: c75a6...0a9 Anonymous poster hash: c75a6...0a9 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #3 Skrevet 26. august 2013 Tja, stoler du på ham, så ser jeg ikke problemet egentlig. Men er overrasket over hvor forskjellige holdninger dere har da Ser du virkelig for deg en framtid med denne mannen? Anonymous poster hash: c6990...98a 1
Armitage Skrevet 26. august 2013 #4 Skrevet 26. august 2013 Selv om han betaler deg tilbake, så lærer han jo bare at du redder han ut av knipa gang på gang. Hva skjer da en dag du virkelig ikke kan hjelpe ham?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #5 Skrevet 26. august 2013 ...og hvordan kan du mene han ikke får hjelp hjemmenifra om han skylder moren penger....? Anonymous poster hash: c6990...98a
Kosetiger Skrevet 26. august 2013 #6 Skrevet 26. august 2013 Han får be om utsettelse på husleien og ta tak i økonomien sin selv.
Gjest BettyBoop Skrevet 26. august 2013 #7 Skrevet 26. august 2013 Har en kjæreste. Vi har vært sammen i mange år. Han har de siste 4 årene spurt om å låne relativt store beløp penger opptil flere ganger. Ca. 4-5 ganger. Alt fra 1000 kroner til 7000 kroner. Han spurte meg igjen for 30 minutter siden om jeg ikke kan gjøre han en stor tjeneste. Han trenger å låne 2500 kroner for å betale husleien. Han vet han skal få penger snart og lovet å betale tilbake innen en måned. Jeg har alltid fått igjen pengene, men det har til tider tatt tid. Dette er et stort irritasjonsmoment for meg. Særlig fordi jeg synes han har en livsstil som han ikke klarer å finansiere selv. Det baller på seg. Han skylder moren sin en god del penger. Han skylder også broren sin og en god venn av han penger. Han har finere bil enn meg. Jeg sa jeg kanskje ikke kunne hjelpe han denne gangen. Jeg har alltid synes synd på han fordi han aldri har fått mye hjelp hjemmefra. Han har gått på en del smeller ved å ta opp noen lån for å drive egen butikk osv. Jeg tok en liten moralpreken med han, men ikke sånn veldig hard. Sa jeg skulle snakke med moren min for å se om jeg kunne skaffe han pengene. ( hvit løgn) Hva skal jeg si eller gjøre? Skal jeg hjelpe han nok en gang? Hvorfor skal jeg redde skinnet hans hver gang bare fordi jeg har har spart penger og ikke han? ikke gi han penger. han må lære seg å ta kontroll på egen økonomi. meld han på luksusfellen
pantertante Skrevet 26. august 2013 #8 Skrevet 26. august 2013 Han skylder moren sin en god del penger. Han skylder også broren sin og en god venn av han penger. Jeg har alltid synes synd på han fordi han aldri har fått mye hjelp hjemmefra. Dette hang ikke helt sammen. Nei, jeg synes ikke du skal låne ham mer penger. Om han må låne til husleien er det noe alvorlig galt med hans økonomiske prioriteringer.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #9 Skrevet 26. august 2013 Penger.. Økonomi. Tall og logikk. Er ikke alltid like hendige begreper dette. Meld ham på luksusfellen da, om han ikke har styringen. Anonymous poster hash: 17d13...2f9
Gjest eva Skrevet 26. august 2013 #10 Skrevet 26. august 2013 Det er et litt annen spørsmål. Og sier jeg nei så synes vel han at jeg er kjip eller gjerrig. Jeg skulle bare så gjerne ønske at han kunne stikke fingern i jorda og skjønne hvor han er. Han kan ikke finansiere livet sitt ved å låne av andre. Han har levd på etterskudd i 4,5 år. Alltid en kamp for å få endene til å møtes. Mange har dårligere råd enn han, men de tilpasser utgiftene. Hadde det vært 1. eller 2. gang så hadde det vært greit. Det kan skje de fleste. Det er nå 5. eller 6. gangen han ber om et relativt stort beløp og til å dekke en fast utgift. Sist gang var det for å kjøpe skolesaker til sønnen og en bursdagsgave. Gangen før var det for å tilbakebetale moren for bruk av kredittkort. Gangen før den var det for å få reparert bilen siden han er helt avhengig av bilen. Før det var det en brukt lap top.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2013 #11 Skrevet 26. august 2013 Han kommer ikke til å lære å prioritere før dere setter ned foten. Har han dere som ekstra bank kommer han til å fortsette å sløse og regne med at dere redder han ut av knipa gang på gang.
Gjest Eva Skrevet 26. august 2013 #12 Skrevet 26. august 2013 Han har fått hjelp siden han har lånt av moren. Dere har helt rett. Det jeg mener er at jeg har hatt foreldre som har spart for meg siden jeg var liten. Har alltid vært forsiktig med pengene mine fordi jeg måtte bruke de på førekort osv. Jeg har alltid hatt en buffer og alltid hatt foreldre som har sørget for at jeg har hatt så jeg klarer meg. Jeg har alltid vært fornuftig med penger også da. Han har aldri fått penger og han har aldri lært seg å spare. De hadde dårlig råd da han var liten og han likte ikke skolen, det var bråk hjemme så kan nok ha hatt en påvirkning i oppveksten.Han startet en butikk som 18 åring. Den gikk konkurs osv. Å bli satt i denne situasjonen gang etter gang begynner å bli skikkelig kjipt. Vet han synes det er kjipt å spørre også. Det meker jeg veldig godt. Han kommer med halen under beina hver gang. Men som dere sier: Hva gjør han når det ikke er noen som kan hjelpe han?
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #13 Skrevet 27. august 2013 Han kommer ikke til å lære å prioritere før dere setter ned foten. Har han dere som ekstra bank kommer han til å fortsette å sløse og regne med at dere redder han ut av knipa gang på gang. Enig, du og de andre han låner av må sette foten ned. Anonymous poster hash: eb177...78c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå