Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden lånekassa har enormt lange køer sånn at man ikke en gang får stå i kø for å prate med noen, spør jeg like så godt her inne. Jeg fikk barn i våres, er ca. midt i utdanningen min. Er det noen som vet om man kan søke vanlig studielån i tillegg til foreldrestipendet? Eller må man klare seg med bare det? Og vil det i så fall telles med om man ikke består eksamen? (Har tenkt til å gjøre mitt beste, selv om jeg egentlig er i permisjon frem til våren, kjekt å ha noe å holde hodet i gang med)

Takk for alle erfaringer :)

Anonymous poster hash: 25658...ce4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du søker selvsagt om vanlig studielån også. Poenget med foreldrestipend er jo at man skal ha mer å rutte med, ikke mindre. ;)

Men søknaden er den samme. Når du søker om stipend/lån så er det en del av søknaden som går ut på om man har barn og hvilken inntekt faren har (dersom man er samboere). Fort gjort å søke på nett, med andre ord. :)

Om foreldrestipendet gjøres om til lån dersom man ikke består eksamen er jeg usikker på, men jeg tror ikke det? Jeg vet at dersom man ikke består eksamen så gjøres ikke 40% av lånet om til stipend, men om dette også gjelder foreldrestipendet kan jeg ikke si så mye om.

Skrevet

Aha! Tusen takk! Da har hjernen min bare ikke koblet helt. Hurra for gravidhjerne først og så ammetåke! :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Ah, nå skjønte jeg det. Får bare foreldrestipendet fordi jeg har søkt om permisjon fra utdanningen. Det er jo egentlig logisk, men da får jeg ta kontakt med instituttet og høre om det er mulig å gjøre om på det allikevel, for jeg kan ikke gå rundt og være bekymret for penger på denne måten.

Skrevet

Ah, nå skjønte jeg det. Får bare foreldrestipendet fordi jeg har søkt om permisjon fra utdanningen. Det er jo egentlig logisk, men da får jeg ta kontakt med instituttet og høre om det er mulig å gjøre om på det allikevel, for jeg kan ikke gå rundt og være bekymret for penger på denne måten.

Nei det er fødselsstipend. Foreldrestipend får du ved siden av vanlig lån/stipend når du har kommet i gang med utdanning igjen.

Jeg får 1000 kr mer hver "vanlige" utbetaling, og 3000 mer hver stor-utbetaling som da er i august og januar. Dette er foreldrestipend.

Da jeg var i permisjon, fikk jeg akkurat samme beløp som før jeg fikk barn, bare at det var 100% stipend uten krav om bestått eksamen. :)

Skrevet

*host* Mente fødselsstipend. Det er så mye begreper :P

Jeg forsøkte nemlig å søke om studielån igjen i går, på vanlig måte, men fikk vedtak nå om at jeg kun får disse 54 000, og da ingen utbetalinger når mannen min tar ut fedrekvoten. Fikk utbetalt 17 000 nå, som jo er mindre enn til vanlig, og så får jeg 4000 i måneden ellers. Blir jo helt stressa av det her! Han tjener mellom 200 og 250 000, så det er jo ikke en sånn sum at det bør påvirke noe? Har sendt mail til instituttet mitt nå for å se hva som skjer om jeg evt. ikke er i permisjon fra dem, men det virker jo helt rart det også.

Får prøve å ringe igjen når de åpner, for det her kan da ikke stemme?

Skrevet

Det hørtes litt rart ut, man skal få like mye som vanlig studielån. Og det heter foreldrestipend ja, det man får ekstra heter forsørgerstipend :)

Anonymous poster hash: 2703b...4d5
  • Liker 1
Skrevet

Ja, det jeg også synes at er merkelig. Skal prøve å ringe Lånekassa når de åpner nå og høre. Håper jeg treffer noen som vet, ei i barselgruppa fikk ikke noe særlig svar da hun prøvde her om dagen.

Skrevet

...og der forsvant anpnymiteten. Jaja. :ler:

Skrevet

Han jeg snakket med hos Lånekassa stusset veldig, så jeg skal ringe tilbake i morgen for da er visst saksbehandlerkontoret mitt på telefon. For jeg har visst bare søkt om 15 uker med foreldrestipend, uten at han kunne svare på hva jeg skulle gjort for å søke om mer. Nå er jeg spent på hva morgendagenssamtale vil bringe :P

Skrevet (endret)

Nei det er fødselsstipend. Foreldrestipend får du ved siden av vanlig lån/stipend når du har kommet i gang med utdanning igjen.

Jeg får 1000 kr mer hver "vanlige" utbetaling, og 3000 mer hver stor-utbetaling som da er i august og januar. Dette er foreldrestipend.

Da jeg var i permisjon, fikk jeg akkurat samme beløp som før jeg fikk barn, bare at det var 100% stipend uten krav om bestått eksamen. :)

Nå blander du begreper.

Foreldrestipend er den vanlige summen, den man også får når man søker vanlig lån og stipend, forskjellen er at i foreldrestipendperioden blir dette utbetalt som kun stipend. Det vil ikke bli omgjort til lån uansett, og du kan selv velge om du vil ta fri fra studiene eller studere i denne perioden.

Forsørgerstipend er det du kan få i tillegg til dette, som du får ekstra fordi du har barn. Dette blir målt opp mot partneren dins (og din egen) inntekt.

Endret av La Luna
Skrevet

Nå blander du begreper.

Foreldrestipend er den vanlige summen, den man også får når man søker vanlig lån og stipend, forskjellen er at i foreldrestipendperioden blir dette utbetalt som kun stipend. Det vil ikke bli omgjort til lån uansett, og du kan selv velge om du vil ta fri fra studiene eller studere i denne perioden.

Forsørgerstipend er det du kan få i tillegg til dette, som du får ekstra fordi du har barn. Dette blir målt opp mot partneren dins (og din egen) inntekt.

Ja mulig jeg husker feil på hva de forskjellige heter, men hva de vil si husker jeg rett i alle fall. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...