AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #1 Skrevet 26. august 2013 Jeg hadde ganske heftigrerier som stagnerte ved 2 cm åpning i ca 10 timer. Jeg ba om epidural, men de sa jeg måtte vente til jeg hadde 3-4 cm åpning. .. Og da jeg endelig var kommet dit så "smalt" det og ungen kom før de fikk rukket å gjøre noenting. Trodde man fikk epidural uansett jeg??Anonymous poster hash: 64521...967
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #2 Skrevet 26. august 2013 Jeg hadde ganske heftigrerier som stagnerte ved 2 cm åpning i ca 10 timer. Jeg ba om epidural, men de sa jeg måtte vente til jeg hadde 3-4 cm åpning. .. Og da jeg endelig var kommet dit så "smalt" det og ungen kom før de fikk rukket å gjøre noenting. Trodde man fikk epidural uansett jeg??Anonymous poster hash: 64521...967 Synes jeg hører om dette veldig ofte. At man må vente litt til, og litt til, og "plutselig" er det for sent. Synes det er horribelt. Anonymous poster hash: 6fe7d...122 3
Sunshower Skrevet 26. august 2013 #3 Skrevet 26. august 2013 "Det er viktig at epiduralen ikke settes for tidlig, for da kan den hindre åpningen av livmorhalsen. Den bør heller ikke settes for seint, for da rekker den ikke å virke før barnet er født. Hyppigheten og varigheten på riene virker også inn. Men de fleste får best utnyttelse av epiduralen når den settes ved 4-5 cm åpning, sier Stensmyren" http://www.babyverden.no/Fodsel/Smertelindring/Epidural/ 13
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #4 Skrevet 26. august 2013 Nei man får ikke epidural så tidlig fordi fødselen må ha kommet lengre, for epidural har en tendens til å gjøre fødselen tregere eller stoppe den litt. Skjønner at du hadde det vondt men det høres ut som du hadde en rask fødsel og at det gikk bra Anonymous poster hash: ee6c3...61c 1
Gjest pysepusen Skrevet 26. august 2013 #5 Skrevet 26. august 2013 Man får vel ikke epidural før man er i aktiv fødsel?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #6 Skrevet 26. august 2013 Skal ikke få epidural før fire cm nei, så dette er helt normalt. Ønsket meg selv epidural tidlig pga igangsetting og kontinuerlige rier fra første ri,helt uten pause... Men som deg satt det så fart etter 4 cm at når anestesilegen kom var jeg klar til å presse, så ingen på meg heller. Grusomt vondt ja, men slik er nå enn reglene. Anonymous poster hash: fc927...ba6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #7 Skrevet 26. august 2013 Det var vle fordi hvis du ahdde fått epidural ved 2 cm så er det stor sjangse for at fødselen bare stopper opp. Ville du heller at det skulle skje? Man er jo faktisk ikke i fødsel før 4 cm. Anonymous poster hash: 875c2...5ae 1
Amarinda Skrevet 26. august 2013 #8 Skrevet 26. august 2013 Det stemmer nok dette. Jeg bare stusset på at du ikke ble informert under og før fødselen om hvordan dette med epidural fungerer. Er jo forsåvidt mulig du fikk beskjed, er ikke alt man husker underveis i en smertefull fødsel 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #9 Skrevet 26. august 2013 Ja, det er retningslinjer som sier det, men synes allikevel det burde blitt gjort med litt skjønn. Ikke under helt de samme omstendighetene, men jeg har selv opplevd hvordan det er å lide seg gjennom umenneskelige smerter uten å få epidural. Anonymous poster hash: 2ef28...91a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #10 Skrevet 26. august 2013 Mye rare regler her i Norge.I Finland og Sverige er retten til epidural lovfestet. Hvilket sykehus var dette TS? Anonymous poster hash: 107fb...758
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #11 Skrevet 26. august 2013 Umenneskelige smerter er vel å overdrive en smule? Når det er sagt ropte jeg etter epidural ved 7-8 cm åpning. Fikk ikke Anonymous poster hash: 37f63...a9d 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #12 Skrevet 26. august 2013 Mye rare regler her i Norge.I Finland og Sverige er retten til epidural lovfestet. Hvilket sykehus var dette TS? Anonymous poster hash: 107fb...758 Rare regler? I andre land tåler man mer smerte, og epidural blir ikke nærmest prakket på enhver fødende sånn som i Norge. Anonymous poster hash: 875c2...5ae 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #13 Skrevet 26. august 2013 Rare regler? I andre land tåler man mer smerte, og epidural blir ikke nærmest prakket på enhver fødende sånn som i Norge. Anonymous poster hash: 875c2...5ae Det er en lovfestet rett (ikke plikt!) til epidural i Sverige og Finland. Så får det være opp til hver enkelt om de vil ha tilbudet eller ei,så sant det er medisinsk forsvarlig/mulig. Anonymous poster hash: 107fb...758 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #14 Skrevet 26. august 2013 Rare regler? I andre land tåler man mer smerte, og epidural blir ikke nærmest prakket på enhver fødende sånn som i Norge. Anonymous poster hash: 875c2...5ae Nå er jeg spent på hvilke "andre land" du mener dette gjelder. Legg gjerne ved link til fakta om dette. Jeg regner med at du snakker om land som er naturlige å sammenligne oss med utviklingsmessig.Anonymous poster hash: 7b8da...38e 6
Daraya Skrevet 26. august 2013 #15 Skrevet 26. august 2013 Det er en lovfestet rett (ikke plikt!) til epidural i Sverige og Finland. Så får det være opp til hver enkelt om de vil ha tilbudet eller ei,så sant det er medisinsk forsvarlig/mulig.Anonymous poster hash: 107fb...758 Helt enig. Problemet er at man må ha anestesilege tilgjenglig på fødeavdelingen, det er ikke tilfelle i de fleste norske sykehus. Her får man epidural kun dersom anestesilegen akkurat der og da ikke har noe bedre å gjøre.
mirama Skrevet 26. august 2013 #16 Skrevet 26. august 2013 Umenneskelige smerter er vel å overdrive en smule? Når det er sagt ropte jeg etter epidural ved 7-8 cm åpning. Fikk ikke Anonymous poster hash: 37f63...a9d Hvorfor fikk du ikke? Jeg fikk epiduralen ved 8 cm
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #17 Skrevet 27. august 2013 Når jeg har sett på det britiske føde programmet så får de fødende den samme beskjeden, at de må ha åpning på flere cm (husker ikke hvor mye). Og noen blir avvist helt fordi fødselen er så godt i gang. Så dette er ikke bare en norsk ting. Er også noen sykehus i Norge som ikke har epidural i det hele tatt.Anonymous poster hash: ee6c3...61c 7
Teriyaki Skrevet 27. august 2013 #18 Skrevet 27. august 2013 Helt enig. Problemet er at man må ha anestesilege tilgjenglig på fødeavdelingen, det er ikke tilfelle i de fleste norske sykehus. Her får man epidural kun dersom anestesilegen akkurat der og da ikke har noe bedre å gjøre. Dette gjelder da for flere land enn Norge. Anestesilegen må selvsagt prioritere akuttsituasjoner og de som skal til operasjon først. Jeg fikk epidural ved 5 cm åpning, men det tok altså en times tid fra vi "ringte inn" om epidural til anestesilegen kom. Så mulig jeg var kommet litt over 5 cm. Jeg tenker i alle fall at dersom fødselen plutselig hadde fått skikkelig fart på seg ved 4 cm, så hadde det vært like greit å droppe epiduralen. Den funker ikke under pressriene uansett. Vel, for de fleste, for den blir vanligvis skrudd av da. Selv funket bare epiduralen fra 5-6 cm til 9 cm. Etter dette mistet den all effekt. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #19 Skrevet 27. august 2013 Umenneskelige smerter er vel å overdrive en smule? Når det er sagt ropte jeg etter epidural ved 7-8 cm åpning. Fikk ikke Anonymous poster hash: 37f63...a9d For meg ble smertene etterhvert umenneskelige. Jeg hadde veldig vonde rier før det hadde åpnet seg en eneste cm, så jeg kan fint forestille meg hvordan det er å ligge i ti timer uten hjelp. Man blir desperat etterhvert og mister all kontroll. Jeg har ikke samme erfaring som TS, men på grunn av lite ressurser tok det 4,5 timer fra jeg ba om epidural til anestesilegen kom. Fikk da kun spinal fordi de mente det var for sent med epidural. Jeg hadde 6 cm åpning da jeg ytret første ønske, 8 cm da legen endelig kom. Fødselen varte enda 5 timer etter bedøvelse var gitt, og spinalen virker som kjent maks to timer. Fødselen hadde allerede vart veldig lenge, så ingenting skulle tilsi at epiduralen ikke skulle ha tid til å virke før ungen kom. Flaks for deg at du ikke hadde en fødsel som var umenneskelig vond. Det kan være enorme forskjeller fra en fødsel til en annen. Anonymous poster hash: 2ef28...91a
Mafalda Skrevet 27. august 2013 #20 Skrevet 27. august 2013 Synes jeg hører om dette veldig ofte. At man må vente litt til, og litt til, og "plutselig" er det for sent. Synes det er horribelt. Anonymous poster hash: 6fe7d...122 Tiltredes! Nå må jo hvert forløp vurderes separat. Og dersom det er svært sannsynlig at en epidural knapt rekker å virke før barnet er ute, forstår jeg at det av og til blir slik at man "nektes" epidural. I tillegg kan det jo skje at det er så travelt på sykehuset at det er vanskelig å sette av anestesipersonale til fødsler. Men selv med alle disse forbeholdene, synes jeg jeg har hørt den historien litt for mange ganger. Og jeg har opplevd det selv også. "Nei, ikke ennå. Nei, du klarer litt til. Og litt til. Og bare en halvtime til. Og heisann, nå er det for sent!" Og dette var et forløp som slett ikke gikk spesielt fort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå