Anglofil Skrevet 26. august 2013 #1 Skrevet 26. august 2013 Jeg er aktiv i en frivillig organisasjon hvor jeg i den forbindelse har holdt et foredrag. Jeg har en litt spesiell rolle internt i organsisasjonen og av den grunn har de hatt et ønske om å belønne meg for innsats. Jeg får rundt 3300 kr for dette. Spørsmålet mitt er: er dette skattepliktig? Jeg leser nemlig på skatteetatens sider følgende: Når samlet lønnsutbetaling fra organisasjonen til én person i løpet av inntektsåret ikke overstiger 4 000 kroner, vil lønnen være fritatt for beskatning. Ved vurdering av om beløpsgrensen er nådd ses det bort fra eventuelle trekkfrie utgiftsgodtgjørelser. Overstiger lønnsutbetalingen 4 000 kroner, er mottakeren skattepliktig for hele beløpet. Samtidig står det også: Amatører som mottar fordeler fra skattefrie organisasjoner, vil kunne være skattepliktige for disse. Som skattepliktig inntekt regnes f.eks.: Vederlag for tapt arbeidsfortjeneste Da må jeg spørre: regnes jeg da som amatør? Jeg får altså honorar fra den organsisasjon jeg er medlem av. Jeg har styreverv innad i organsiasjonen, og oppdraget var delvis i forbindelse med dette. Noen som vet svaret? Mvh Yvonne
Glitnir Skrevet 26. august 2013 #2 Skrevet 26. august 2013 Det spiller vel ingen rolle om du er amatør eller ikke så lenge du får utbetalt honorar? Vederlag for tapt arbeidsfortjeneste er noe annet. 1
helenaa Skrevet 26. august 2013 #3 Skrevet 26. august 2013 Så lenge du ikke er selvstendig næringsdrivende, kan du motta honorar på max 4000 fra slike jobber uten å skatte.
Anglofil Skrevet 27. august 2013 Forfatter #4 Skrevet 27. august 2013 Det spiller vel ingen rolle om du er amatør eller ikke så lenge du får utbetalt honorar? Vederlag for tapt arbeidsfortjeneste er noe annet. Poenget er at en må skatte, den andre ikke. Det jeg lurer på er hvem av dem jeg regnes som. Jeg gjorde dette i stedet for å jobbe, jeg lurer på om da Skatteetaten regner meg som det ene eller det andre, mtp at det kan se ut som jeg har fått penger for tapt arbeidsfortjeneste. Så lenge du ikke er selvstendig næringsdrivende, kan du motta honorar på max 4000 fra slike jobber uten å skatte. Nei, jeg er ikke selvstendig næringsdrivende. Takk for svar. Mvh Yvonne
*Frida* Skrevet 27. august 2013 #7 Skrevet 27. august 2013 Du har ikkje fått vederlag for tapt arbeidsfortjeneste, du har fått honorar for ein slags bijobb. Skattefritt, uten tvil.
hjärterdam Skrevet 27. august 2013 #8 Skrevet 27. august 2013 (endret) Jeg har holdt en del foredrag på samme måte, og har ikke betalt skatt av det. Det gjorde jeg først da jeg var ansatt 50% i organisasjonen jeg holdt foredrag via og fikk honorar i tillegg til vanlig lønn. Endret 27. august 2013 av hjärterdam
Anglofil Skrevet 27. august 2013 Forfatter #9 Skrevet 27. august 2013 Okay, takk for svar, kjekt å vite! Mvh Yvonne
Gjest Blondie65 Skrevet 27. august 2013 #10 Skrevet 27. august 2013 Vederlag for tapt arbeidsfortjeneste utbetales vanligvis som direkte erstatning for x antall timer man har vært borte fra sin vanlige jobb. F.eks hvis du kl 1200 i dag går fra jobb (som normalt varer til 1600) for å delta på stand for din frivillige organisasjon så søker du ulønnet permisjon fra din normale jobb og får dekket tapt arbeidstid fra organisasjonen. I dette tilfellet skal du skatte for den tapte arbeidsfortjenesten. Hvis du derimot på din vanlige fritid eller ferietid holder et foredrag der du får honorar, så er dette skattefritt opp til kr 4.000 når det er en frivillig organisasjon.
Anglofil Skrevet 27. august 2013 Forfatter #11 Skrevet 27. august 2013 Jeg tok en ulønnet feriedag fra jobb. Foredraget skjedde i normal arbeidstid, fra 13:00-15:00. Uansett, takk for svar. Mvh Yvonne
Glitnir Skrevet 27. august 2013 #12 Skrevet 27. august 2013 Jeg tok en ulønnet feriedag fra jobb. Foredraget skjedde i normal arbeidstid, fra 13:00-15:00. Uansett, takk for svar. Mvh Yvonne At det var ulønnet feriedag spiller ingen rolle. Det avgjørende er om det er avtalt og beregnet et konkret vederlag for x antall timer/dager tapt arbeidsfortjeneste. Det synes ikke å være det her, og du kan skattefritt motta inntil 4000 kr i honorar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå