Gå til innhold

Få skikkelig luftig bakst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Når man kjøper boller, loff, brød, rundstykker osv osv i et bakeri, for eksempel, er baksten alltid skikkelig luftig. Selv om jeg bruker en aldri så god, gammeldags oppskrift, blir mine bakverk aldri så "fluffy" som man får i butikken. HVA ER HEMMELIGHETEN?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Løsere deig (altså mer væske) og lang eltetid i kjøkkenmaskin, opptil 20 min.

Anonymous poster hash: 8e867...04a
Skrevet

Bruk oppskriften på boller fra Trines matblogg, de beste jeg noengang har laget - og jeg har brukt mange oppskrifter gjennom årene. :)

:heks:

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Når man kjøper boller, loff, brød, rundstykker osv osv i et bakeri, for eksempel, er baksten alltid skikkelig luftig. Selv om jeg bruker en aldri så god, gammeldags oppskrift, blir mine bakverk aldri så "fluffy" som man får i butikken. HVA ER HEMMELIGHETEN?

Ekstra tilsatt gluten. Du kan kjøpe gjær tilsatt gluten. Vær oppmerksom på de helseskadene det kan medføre.

Anonymous poster hash: 84cc5...e5e

• Liker 1
Skrevet

Mamma lærte meg å heve leeeeenge. Og så når den har heva seg stor, klapper du den litt ned ( stikk en finger i deigen noen plasser) og hev eeeenda lengre. Ha det godt og varmt der du baker og hev deigen over varmt vann. Ikke tramp i gulvet der du baker.

Funker fjell hver gang hos meg:) får alltid luftig bakverk.

Skrevet

- Bruk hornsalt istedenfor salt
- Pass på at deigen er litt klissete når du setter den på heving. Så kan du heller tilsette mer mel etterpå.
- Vær nøye med temperaturen på melken og smøret, før du putter den oppi gjæren. :)

Anonymous poster hash: d3a2a...1e3
Skrevet

Trikset er etterheving.

Laaaaaaang etterheving!

• Liker 2
Skrevet

Klissete deig, litt ekstra gjær, heve lenge, etterheve. Jeg får alltid gode boller :) Har også fått tips om hjortetakksalt, men føler ikke at det fungerer. Kanskje jeg gjør noe feil..?

Anonymous poster hash: 29684...b8c
Skrevet

Finnes en pakke som heter Luftigere bakst, synes den faktisk fungerer.

Ellers pleier jeg å lage "sats", dvs en slags suppe av gjær, væske og litt mel. La stå en halv time/ time for å få igang gjæren. Så tilsetter jeg resten til en litt klebrig deig, elter lenge. Heving og så utbaking, deretter etterheving og steking ved høy temp. Blir knall!

Anonymous poster hash: 0b430...8b8

Skrevet

Hornsalt

Ekstra gluten

Veldig seig deig

Laaaang eltetid og etterheving.

Anonymous poster hash: c8382...7b5
Skrevet

Jeg er enig med mange her.

Det viktigste er tålmodighet. ;) Man må gjøre skikkelig grunnarbeid for å få et luftig resultat. Tipsene har du allerede fått.

Det kan også være bra å ikke steke på høy temperatur, men heller steke et par minutter ekstra på lavere temperatur. Det er min oppfatning, men jeg baker ikke veldig mye, men da jeg har stekt på lavere temperatur vs. høyere, så virker det som om baksten får hevet litt ekstra før baksten blir så stekt at den ikke lenger hever. Og føler også at baksten blir jevnere stekt. Ikke så brun utenpå og ikke så deigete inni. Men akkurat passe stekt gjennom hele. ;) mmm

Anonymous poster hash: 3cfce...59a
Skrevet

Mine triks er

- holde igjen væskemengden og tilsette mer ved behov. Gir bedre deig enn å tilsette mel siden alt melet får jevn elting.

-elte akkurat nok. For lite elting og deigen får ikke utviklet nok gluten, for mye og deigen blir hard.

-heve i stekeovnen. Setter stekeovnen på veldig lav temp (ca 30 grader) og lar deigen heve der. Fin og jevn temperatur uten trekk, spesielt gunstig om vinteren.

-heve lenge nok. Forheve til deigen punkterer når man stikker fingeren inn i deigen. Etterheve til deigen gir etter for lett trykk, men IKKE punkterer.

-Tilpass steketempraturer til type bakst. F.eks. trenger store brød lengre tid enn rundstykker, så temperaturen bør være lavere for å unngå svidd skorpe og rårand.

Ikke se på klokka! Gjærdeig trenger den tiden den trenger, men klokka har ingen lært den. ;)

Ellers synes jeg litt ekstra bakepulver i en søt gjærdeig gir litt ekstra puff, men er ikke obligatorisk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...