Gå til innhold

App som skrur av nettet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver med et kjedelig fag nå som jeg sliter veldig med å komme gjennom. Begynner å surfe i stedet for å lese pensum.

Har hørt at det finnes noe slikt som skrur av, slik at man f.eks ikke har nett mellom 8-15. Noen som vet hva det heter?

Anonymous poster hash: 5b98d...8c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitter du hjemme når denne prokrastineringen kommer over deg? Da tror jeg det hadde vært mer effektivt å gjøre dette på ruteren. Men har du 3G på brettet ditt blir det lettere å la seg friste.

Mer info please.

Skrevet

Ja, først og fremst hjemme. Jeg pleier å dra på biblioteket, men fant ut at for dette faget er det faktisk best å være hjemme hvor det er helt stille, i alle fall så lenge jeg leser Merton..

Har jo 3G på telefonen min, men det er uansett sjelden jeg sitter særlig lenge og surfer på den. Har til og med sett sånne videosnutter på VGnett i dag, og jeg hater egentlig VGTV.

Skrevet

Ja, først og fremst hjemme. Jeg pleier å dra på biblioteket, men fant ut at for dette faget er det faktisk best å være hjemme hvor det er helt stille, i alle fall så lenge jeg leser Merton..

Har jo 3G på telefonen min, men det er uansett sjelden jeg sitter særlig lenge og surfer på den. Har til og med sett sånne videosnutter på VGnett i dag, og jeg hater egentlig VGTV.

Egentlig er det en dårlig løsning å bruke tekniske løsninger på et disiplin-problem, men ok. ;)

Det går an å legge inn tidsbegrensninger på visse avanserte rutere. Hvordan det er implementert varierer en hel del, men for eksempel på rutere som kan bruke programvaren "Tomato" kan man gjøre dette (punkt 4):

Access restriction never sounds like a good thing, but it is when you’re trying to get work done or when you want to keep certain people off certain parts of the web. Tomato’s Access Restriction feature allows you, the administrator, to create rules for your network. In the example below, we are going to set up a rule that will restrict us from going to certain websites that cause us to not get any work done. This rule will be effective on weekdays from 6 PM to 10 PM.

Akkurat Tomato er litt omstendelig, siden den må legges inn på ruteren, og den funker bare på noen utvalgte typer rutere (som for sikkerhets skyld er blitt så gamle at de er tatt ut av handelen). Det fins mer oppdaterte softwarepakker som gir lignende muligheter, og det fins etterhvert rutere som har mye av denne funksjonaliteten innebygget som standard. Det kan med andre ord være du kan sette opp den ruteren du allerede har til dette formålet.

Hele poenget med å legge inn denne begrensningen på ruteren er at man kan låse den ned med et passord, som bare en utvalgt venn vet hva er. Dermed er det (nesten) umulig å komme seg rundt det, noe som er mye lettere på en pc eller nettbrett man selv har full kontroll over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...