Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby er nå 3 uker, og ammingen er et mareritt. Jeg har slitt med såre brystvorter siden første dag, og enda er jeg så sår at jeg krymper meg i smerte for hvert tak babyen tar. Har hatt to brystbetennelser med feber og smerter i brystet. Baby er misfornøyd, og får ikke ut nok melk. Dette tar snart knekken på meg her... Men føler det som en dødssynd å slutte. Men når er det på tide å kaste inn håndkleet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3 uker er "ingenting". Hva med å forsøke å delamme? Bruker du brystskjold og annet for sårheten? Evt. pumpe noen uker så baby for seg litt mm i noen måneder, mens du gir flaske med mme og mm om hverandre?

Det er ingen krise å slutte. Men det er ting som kan gjøres for å bedre din situasjon uten at du MÅ slutte helt, dersom du ønsker.

• Liker 3
Skrevet

Vel, jeg syns tre uker i helvete er masse. Har store kjøttsår på brystvortene, og skriker av smerte når hun drikker. Smerten er jo verre enn rier jo. Dette kan vare i flere uker til altså?

Ellers takk for råd :) Kanskje delamming er tingen for meg :)

Skrevet

Når det har gått så langt, så blir det nok ikke bedre på en-to-tre. Har du fått hjelp til riktig sugegrep og stilling? Bruker du for eksempel albueskjell og purelan e.l. salve? Har du vært i kontakt med ammehjelpen og hørt hva de sier? Evt. ammepoliklinikk på sykehuset?

• Liker 3
Skrevet

Når det har gått så langt, så blir det nok ikke bedre på en-to-tre. Har du fått hjelp til riktig sugegrep og stilling? Bruker du for eksempel albueskjell og purelan e.l. salve? Har du vært i kontakt med ammehjelpen og hørt hva de sier? Evt. ammepoliklinikk på sykehuset?

Hun drikker faktisk rett. Helsesøster har sett, og hun har riktig sugeteknikk. Problemet er at jeg har veldig sensitive brystvorter. Både min mor og min mormor har slitt med det samme. Albueskjell vet jeg ikke hva er? Salve bruker jeg. Har vært i kontakt med helsestasjonen. De råder meg selvsagt til å "stå på".

Skrevet

Du vet, sånne runde, spisse skjell som er i sjøen. De skal visstnok fungere veldig bra på såre brystvorter. Man kan kjøpe dem, eller plukke dem selv. Jeg ville tatt kontakt med ammehjelpen fremfor helsestasjonen, bare for å høre hva de sier.

Har du pumpe? I så fall, hvordan går det når du pumper? Dersom du ikke har, sjekk om det er lånemuligheter på helsestasjonen.

• Liker 2
Skrevet

Det er absolutt ikke på tide etter min mening da. Det har faktisk bare gått tre uker selvom det virker lenge. Skjønner at det er vondt for jeg opplevde å være sinnssykt sår selv. Men dette vil gå over! Husk at mm er det aller beste for barnet ditt og mye mer praktisk. Det vil gå som en lek til slutt, men om du ikke vil så er det jo ditt valg hva du Gjør. Flaskebarn blir folk de og ;)

Anonymous poster hash: 7e318...b5d

• Liker 4
Skrevet

Jeg er veldig for amming, men når det går så langt som at både mor og baby ikke har det godt så er det lov å gå over til MME. Jeg skjønner ikke hvorfor man blir rådet til å "stå på" når mor sliter såpass.. Det virker som at man på død og liv SKAL amme.. Samme hvor jævlig det er. Og for noen går sårheten faktisk ikke over..

Pesonlig ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet for å avslutte ammingen, mirama. Du har gjort ditt og det funker dårlig. Gjør deg selv og babyen fornøyd med å gå over til flaske!

Du kan jo evt prøve å pumpe slik

som noen her foreslo, sånn at du kan supplere med litt morsmelk innimellom :)

Lykke til videre og gratulerer med babyen!

• Liker 1
Skrevet

Stakkars! For noen idiotiske svar du har fått...

JA, jeg synes du skal gi deg her. Hadde det slik selv med nr 1, og det var helt jævlig! Prøvde alt, men ingenting funka. Den melka jeg pumpa ut, var helt rosa av blod, og ungen gulpa blod etterpå.

Jeg ga meg, orka ikke den intense smerten lengerm eller samvittigheten for barnet som gråt hele tiden fordi hun ikke ble mett.

Så vi gikk over til flaske, og vi fikk ett helt nytt liv!!

Babyen ble mett og fornøyd! Sov hele natta, jeg kunne endelig få sovet litt, mannen kunne hjelp til med mating og smertene forsvant etter noen dager. ENDELIG klarte jeg å være mamma på ordenlig.

Jeg misstet mye av barseltiden på dette, og angrer på at jeg ikke begynte med flaske før...

Med nr 2 prøvde jeg ikke en gang å amme, og hadde en fantastisk fin barseltid:)

Så ikke press deg igjennom dette helvete! Det blir sååå mye bedre både for deg og babyen. MME er ingen katastrofe, barna blir like sunne og friske.

Få inn gode rutiner på vasking av flasker og koking av vann, så er det å blande en flaske like fort gjort som å finne frem puppen under x-antall lag med klær på vintern.... og du slipper stygge blikk når du mater ute:)

Du har prøvd, og du har lidd, ha god samvittighet for det! drit i disse ammefanatikerne, de har sansynlig vis vært blandt dem som hadde flaks og fikk det til med en gang...

Anonymous poster hash: 7b202...df4
  • Liker 5
Skrevet

Jeg syns ikke det er noen skam å gi seg etter tre uker, når man har hatt to brystbetennelser, vært veldig sår og babyen er misfornøyd. Men det kommer helt an på hvor viktig det er for en å amme. Derfor syns jeg det er vanskelig å uten videre gi råd om å fortsette eller slutte. Det jeg syns er viktig, dersom du egentlig ønsker å amme, er at du har fått råd og veiledning. Jeg slet selv veldig med ammingen i starten, men av andre grunner enn deg, og jeg hadde en helsesøster som gjerne ville hjelpe meg, men som ikke skjønte hva jeg slet med. Jeg hadde mange timer med henne som endte i ingenting. Men hun sendte meg etter hvert over til en kollega som kunne mye om amming, og som klarte å hjelpe meg på et vis jeg aldri hadde klart selv. I tillegg fikk jeg råd fra ammehjelpen (kontaktet dem på epost). Etter det gikk ammingen som en lek, og jeg ammet til han var 13 mnd.

For meg var det viktig å amme, men om det hadde vært som det var på det verste lenge, hadde det ikke blitt levelig for meg eller babyen. Og da skulle jeg gladelig sluttet og gått over på MME med god samvittighet. Men om jeg hadde sluttet og i ettertid fått vite at jeg kunne fått god hjelp til å klare det, hadde jeg blitt lei meg. Derfor tenker jeg at det er lurt å bruke de mulighetene man har til råd og hjelp, før man evt. gir seg. Hvis man under all frustrasjonen egentlig har et ønske om å kunne amme da. Og som en annen sier, kanskje delamming vil løse noen problemer også.

• Liker 4
Skrevet

For meg er det viktig å amme, selv om jeg ikke har begynt ennå da ungen min ikke er født ennå. Var jeg deg så hadde jeg prøvd å bruke ammeskjold og kanskje albueskjold, og funket ikke det hadde jeg prøvd å pumpe. Og hadde ikke det fungert, og ingen andre råd, ja da hadde jeg gitt opp. Du trenger ikke prøve alt dette i 3 uker til, men i noen dager. Det er lov å gi opp! Husk å bruk ammeinnlegg av ull, det kan forebygge brystbetennelser og bør brukes året rundt.

Uansett hva du velger å gjøre så går det garantert bra med babyen om du slutter, lykke til :)

Anonymous poster hash: dd1b5...d26
Skrevet

Altså ammeinnlegg av ull året rundt når man ammer, ikke når man ikke ammer :fnise:

Anonymous poster hash: dd1b5...d26
Skrevet

Stakkars! For noen idiotiske svar du har fått...

JA, jeg synes du skal gi deg her. Hadde det slik selv med nr 1, og det var helt jævlig! Prøvde alt, men ingenting funka. Den melka jeg pumpa ut, var helt rosa av blod, og ungen gulpa blod etterpå.

Jeg ga meg, orka ikke den intense smerten lengerm eller samvittigheten for barnet som gråt hele tiden fordi hun ikke ble mett.

Så vi gikk over til flaske, og vi fikk ett helt nytt liv!!

Babyen ble mett og fornøyd! Sov hele natta, jeg kunne endelig få sovet litt, mannen kunne hjelp til med mating og smertene forsvant etter noen dager. ENDELIG klarte jeg å være mamma på ordenlig.

Jeg misstet mye av barseltiden på dette, og angrer på at jeg ikke begynte med flaske før...

Med nr 2 prøvde jeg ikke en gang å amme, og hadde en fantastisk fin barseltid:)

Så ikke press deg igjennom dette helvete! Det blir sååå mye bedre både for deg og babyen. MME er ingen katastrofe, barna blir like sunne og friske.

Få inn gode rutiner på vasking av flasker og koking av vann, så er det å blande en flaske like fort gjort som å finne frem puppen under x-antall lag med klær på vintern.... og du slipper stygge blikk når du mater ute:)

Du har prøvd, og du har lidd, ha god samvittighet for det! drit i disse ammefanatikerne, de har sansynlig vis vært blandt dem som hadde flaks og fikk det til med en gang...

Anonymous poster hash: 7b202...df4

Eneste fanatikeren her er visst deg. Er det mulig å være så trangsynt!

• Liker 7
Skrevet (endret)

Støtter forslaget om å prøve brystskjold (har selv opplevd at det gjorde en enorm forskjell), og mener at du gir deg når du syns det er nok for deg og din situasjon. Det er det ingen andre som kan bedømmebedre enn deg, og heller ikke noe noen har noe med. Lykke til! Det blir bedre, enten på den ene eller andre måten.

Et annet tips er lecitin mot brystbetennelse, forresten. Jeg var også veldig plaga av brystbetennelser de første månedene, men det ga seg tvert da jeg begynte å spise lecitin.

Endret av kokkos
Skrevet

Vil du gi deg, så gir du deg! Er det så vondt at du gruer deg til hver eneste gang ungen skal ha mat, så må du bare gi deg! Du må gjøre det som er best for deg!! Det er ingen skam å gi barn mme! Det er dessverre dette sinnsyke ammepresset i Norge som får oss til å føle oss som forferdelige mødre når vi rett og slett finner ut at amming er ikke noe for oss! Barn klarer seg fint på mme! Hilsen mor som ammet i to uker, pumpet i 4 måneder og som nå gir verdens blideste unge som aldri har vært syk mme med GOD samvittighet!!

Anonymous poster hash: c7ecf...a7f

Skrevet

Baby er nå 3 uker, og ammingen er et mareritt. Jeg har slitt med såre brystvorter siden første dag, og enda er jeg så sår at jeg krymper meg i smerte for hvert tak babyen tar. Har hatt to brystbetennelser med feber og smerter i brystet. Baby er misfornøyd, og får ikke ut nok melk. Dette tar snart knekken på meg her... Men føler det som en dødssynd å slutte. Men når er det på tide å kaste inn håndkleet?

dødssynd? Absolutt ikke.

Slutt å amme!

Anonymous poster hash: 2183e...d85

Skrevet

Huff, dette høres ut som min start på ammingen! Føler virkelig med deg, det er så forferdelig vondt når det blir sånn!

Jeg hadde nesten helt flate brystvorter når jeg begynte ammingen og visste ikke at dette kunne medføre problemer. Fikk som deg, skikelige kjøttsår på begge sider og det var så ubeskrivelig vondt å amme. Jeg husker jeg satt å hylgråt og skalv når jeg ammet. Fikk to brystbetennelser før sårene endelig begynte å gro etter ca 6 uker. Det eneste som holdt meg oppe var at jeg hadde veldig mye melk. Som du sier så føler du ikke at du har nok melk og da forstår jeg veldig at det er vanskelig å holde motivasjonen oppe. Så kanskje delamming kan være noe dersom du føler selv at du ønsker å fortsette å amme. Det viktigste er jo at babyen får nok mat og økning i vekt!

Jeg synes du skal tenke deg godt om for å finne ut hva du selv føler for. Enten bite tenna sammen, delamming eller rett og slett kjenne at dette er nok. Jeg personlig ville få til ammingen og til slutt gikk jo det, men det var jo på bekostning av en del de første ukene. Etter sårene grodde gikk ammingen som en drøm for meg, så føler jo at det var verdt å holde ut. Men dette er jo et personlig valg som kun du kan ta - helt uavhengig av hva alle andre synes. Om andre synes det er en dødssynd så får jo det være deres problem - men er det sånn du føler det?

Hvis du vil fortsette kan jeg i hvertfall gi noen råd som fungerte for meg:

- Ikke ta på brystvortene, bruk q-tips. Det er så lett å få brystbetennelse med sår. Selv om jeg var supernøye med å vaske hender og bruke antibac så kom det gule stafylokokker i sårene som forårsaket betennelse 2 ganger.

- Bytt ammeinnlegg veldig ofte

- Bruk purelan eller liknende salve på selve brystvorten hele tiden. Det vanlige rådet med lufttørking med mm gjelder ikke ved sånne sår, da vil du få skorpe og sårene vil bli revet opp hver gang du ammer. Så hold sårene fuktige med salve så de kan gro fra innsiden.

- Bruk ullinnlegg utenpå engangsinnlegg for å holde varmen

- Sørg for god ammestilling og varier stillingen for å få ulik "slitasje" på brystvortene.

- Ammeskjold er jo en mulighet. Men vær obs på at dette kan medføre at brystet ikke blir stimulert riktig sånn at man kan få problemer med produksjonen. En venninne av meg har hatt stor suksess med ammeskjold så det gjelder så klart ikke alle.

Jeg har lest stort sett alt som er på ammehjelpen.no og fått god hjelp på ammepoliklinikken ved sykehuset jeg fødte.

Jeg ønsker deg masse god bedring og lykke til med det valget du bestemmer deg for! Vil gi deg en klem jeg :hug:

• Liker 4
Skrevet

Har hatt det sånn selv, men hadde hatt tre betennelser og to runder med penicillin ved tre uker. Slutt om du føler for det, det gjorde jeg og vi fikk det MYE bedre.

Skrevet

Tusen takk for gode råd! Spesielt til Kissin! Visste ikke at lufttørking ikke funker med slike sår, så det må jeg jo slutte med med en gang.

Jeg har jo lyst å amme. Men når det er så vondt lurer jeg på hvor grensen egentlig går. Hadde jeg fått mer støtte i at det er greit å slutte hadde jeg nok gjort det. Presset er virkelig stort. Jeg sluttet etter tre uker med førstemann, og fikk ingen støtte fra helsestasjonen. De ville jeg skulle jobbe med å få opp produksjonen igjen flere uker etter at jeg hadde kastet inn håndkleet. Men når hverken mor eller baby har det noe bra..

Jeg har bestemt meg for å fortsette, men gir flaske når jeg kjenner at det ikke går. Det viktigste er vel at baby legger på seg og har det godt.

• Liker 1
Skrevet

Det viktigste er at baby OG du har det bra. Dersom du ønsker å amme, prøv litt til, få god hjelp og se det an littegrann. Men slit deg ikke ut.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...