Gå til innhold

Blir man vant til det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanligvis, når jeg spiser noe godt, så spiser jeg store porsjoner. Spiser jeg mindre porsjoner, blir jeg sulten igjen fortere, men viktigst av alt: jeg blir sittende igjen med en "utilferdsstilt" følelse, fordi jeg vil ha mer av den gode maten.

Jeg er normalvektig, så det er ikke noe helseproblem sånn sett, men jeg skulle gjerne gått ned litt.

Det jeg lurer på er om man over en lengre periode tvinger seg selv til å spise mindre måltider, på et eller annet tidspunkt blir vant til det, slik at man begynner å bli mett av mindre måltider, evt. at man kan lære seg til å trives med å ikke spise seg stappmett?

Da jeg var yngre hørte jeg at magesekken "krympet" når man spise små porsjoner, slik at man etterhvert ble tilfredsstilt av mindre mendger mat.

Jeg har lagt merke til at "naturlig tynne" mennesker gjerne stopper å spise med en gang de føler seg mette. Selv fortsetter jeg å spise, dersom maten er god nok, til jeg blir ubehagelig mett. Åpenbart ikke en lur ting å gjøre, verken kalorimessig eller mtp komfort, men det er en slags mental greie på gang om at jeg må få i meg så mye av det gode som mulig.

Vil gjerne bli kvitt dette, slik at jeg kan kose meg med mat i fornuftige mengder, og allikevel gå ned litt..

Til hverdags spiser jeg lavkarbo'aktig, kanskje med 4 rugsprø i ny og ne, eller en potet her og der, og ønsker å fortsette slik, men jeg vil altså ned i vekt. Og da må jeg enten telle kalorier, eller lære meg å spise litt mindre til hvert måltid, slik at det automatisk ender opp som mindre mat totalt sett.

Anonymous poster hash: 11bf3...98a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk mindre tallerkener. Da kan du spise en full tallerken med middagsmat, men porsjonen er mindre. Ikke ha maten stående på bordet, men på benken. I stedet for å begynne med kaloritelling ville jeg nok prøvd å minske mengden. Lag mindre mat, beregn porsjoner til hver person som skal spise og lag etter det. Blir du fort sulten igjen så spis heller et lite mellommåltid og husk vann til maten. Vann gjør at maten sveller (sies det i hvert fall) og gjør at du blir fortere mett. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble vant til mindre porsjoner i løpet av noen uker. Det var litt vanskelig i starten og kan være det ennå, men jeg forsøker å fokusere på å spise sakte heller enn å spise mye, så måltidet tar omtrent samme tiden. Pleide å forsyne meg flere ganger og spiste ofte til jeg var ubehagelig mett. Nå blir jeg mett av mindre mat enn før. Forsøker også å være oppmerksom når jeg spiser og spørre meg selv etter en porsjon om jeg har det greit nå - uten at jeg er stappmett. Svaret er overraskende ofte ja, og da slutter jeg der. Men klart, det var som sagt en viss tilvenningsperiode.

Anonymous poster hash: e77ba...cac
Skrevet

Ja, du blir det. Husk også at hjernen bruker litt tid på å registrere at du er mett.

Noen dager har jeg lyst til å spise litt mer enn andre. Da fyller jeg på med ekstra mye grønsaker (litt ettersom hvilken rett det er), spiser litt mindre til de andre måltidene eller bruker ekstra mye av treningskaloriene. Jeg gjør ikke dette så ofte, for det er jo viktig at jeg lærer meg å spise jevnt utover dagen og ikke overspise. Og når jeg spiser mye nå, er det likevel mye mindre enn det var tidligere.

For meg virker trening regulerende på apetitten.

Anonymous poster hash: ac408...e0e

Skrevet

Bruk mindre tallerkener. Da kan du spise en full tallerken med middagsmat, men porsjonen er mindre. Ikke ha maten stående på bordet, men på benken. I stedet for å begynne med kaloritelling ville jeg nok prøvd å minske mengden. Lag mindre mat, beregn porsjoner til hver person som skal spise og lag etter det. Blir du fort sulten igjen så spis heller et lite mellommåltid og husk vann til maten. Vann gjør at maten sveller (sies det i hvert fall) og gjør at du blir fortere mett. :)

Takk for svar! :) Ja, jeg tror det er lurt å minske mengden fremfor å telle kalorier. Blir litt for opphengt i mat, når jeg må styre med tall og veiing og slikt.

Lager ikke maten selv for tiden, men skal teste ut å bruke mindre tallerkener!

Jeg ble vant til mindre porsjoner i løpet av noen uker. Det var litt vanskelig i starten og kan være det ennå, men jeg forsøker å fokusere på å spise sakte heller enn å spise mye, så måltidet tar omtrent samme tiden. Pleide å forsyne meg flere ganger og spiste ofte til jeg var ubehagelig mett. Nå blir jeg mett av mindre mat enn før. Forsøker også å være oppmerksom når jeg spiser og spørre meg selv etter en porsjon om jeg har det greit nå - uten at jeg er stappmett. Svaret er overraskende ofte ja, og da slutter jeg der. Men klart, det var som sagt en viss tilvenningsperiode.

Anonymous poster hash: e77ba...cac

Supert, det var det jeg håpet på å høre! :) Da får jeg være flink en periode, og satse på at jeg klarer å venne meg til en annen type måltidsstørrelse.

Ja, du blir det. Husk også at hjernen bruker litt tid på å registrere at du er mett.

Noen dager har jeg lyst til å spise litt mer enn andre. Da fyller jeg på med ekstra mye grønsaker (litt ettersom hvilken rett det er), spiser litt mindre til de andre måltidene eller bruker ekstra mye av treningskaloriene. Jeg gjør ikke dette så ofte, for det er jo viktig at jeg lærer meg å spise jevnt utover dagen og ikke overspise. Og når jeg spiser mye nå, er det likevel mye mindre enn det var tidligere.

For meg virker trening regulerende på apetitten.

Anonymous poster hash: ac408...e0e

Supert :)

Trening for min del, gjør at jeg får lyst på sunn, "frisk"/"ren" (grønnsaker, frukt, osv) mat, men iblant kan det også gjøre at jeg blir veldig sulten, merker jeg.

Kanskje det å spise sakte også kan være lurt da, for å gi hjernen tid til å registrere hva som skjer? :)

Anonymous poster hash: 11bf3...98a

Skrevet

Her begynte både jeg og min samboer å spise mindre porsjoner etter at vi fikk barn. Rett og slett fordi vi begynte å spise rundt kjøkkenbordet i stedet for i sofaen i stua. Bare er lite tips, i fall du gjør det samme.

Ellers så er det bare å ikke lage like mye. Ha en regel om at en forsyning er nok, og ikke ha store middagstallerkener. Hvis du får lyst til å gå å småspise rester etter middag, så finn på noe. Husarbeid, trening, tur eller noe som kan holde deg sysselsatt.

Skrevet

Jeg har prøvd i mange uker nå å spise mindre porsjoner, men føler meg alltid like sulten etter jeg er ferdig med å spise. Føler jeg har gått på en lang forferdelig sultestreik til nå, og kjenner enda ingen bedring. Har også prøvd meg på en litt sunnere livsstil så min gamle frokost som ofte besto av mye hvitt brød er byttet ut med havregrøt. Jeg trodde havregrøt skulle være mettende, men slik er det ikke for meg!

Skrevet

Havregrøt metter raskt, men forsvinner raskt også...

Har du prøvd med et skikkelig grovt brød? Fedon, fiber&frø, el.l?

Skrevet

Jeg har prøvd i mange uker nå å spise mindre porsjoner, men føler meg alltid like sulten etter jeg er ferdig med å spise. Føler jeg har gått på en lang forferdelig sultestreik til nå, og kjenner enda ingen bedring. Har også prøvd meg på en litt sunnere livsstil så min gamle frokost som ofte besto av mye hvitt brød er byttet ut med havregrøt. Jeg trodde havregrøt skulle være mettende, men slik er det ikke for meg!

Prøv mer fett og mindre karbo?

Anonymous poster hash: e19cd...406

Skrevet

Har drevet med en del kostholdsgreier nå en stund og i helga ble jeg faktisk ( for første gang) kvalm av smågodt haha.

Spiste 1 bit, syntes den var fryktelig søt.

Spiste 1 bit til, hadde problemer med å spise hele, men siden JEG LIKER SMÅGODT og siden det er flere måneder siden sist og jeg hadde kjøpt en svær pose på tilbud:

Spiste jeg en bit nr 3 og ble kvalm og da stoppet jeg.

Ikke tvil om at vi tilpasser oss det vi dytter i oss :)

Gjest Runforit
Skrevet

Hallo :)

Ingen tvil om at man kan venne seg til å spise mindre porsjoner. Magesekken kan vokse og den kan krympe. Tenk deg at den ikke er stort større enn enn knytteneve i utgangspunktet. Fyller du 2 knyttenever så har magesekken fått mer enn nok mat å jobbe med.

Men så er det disse berømte 20 minuttene det tar fra øynene til hjernen og faktisk registrere at magen er mett! Jeg VET med meg selv at om jeg spiser mer enn de vanlige porsjonene mine(uansett hvor godt det måtte være) så får jeg mageknip fordi magesekken min ikke takler større porsjoner.

Så de dagene jeg spiser litt fort og fremdeles føler meg litt sulten etter middag så tar jeg meg en kopp te. Når den er veldig varm så drikker jeg den ca. på 20 minutter; og det fungerer hver gang. Når jeg er ferdig med teen så kjenner jeg at jeg faktisk var mett :)

Så det er iallefall et triks som kan brukes i starten når magesekken skal "slankes".

Ellers så metter proteiner og fett fortere og lenger enn karbohydrater. Kanskje det kan være en ide og øke med protein og fett og redusere karbohydratene noe i en periode? Det er begrenset hvor mange kyllingfileter en orker og putte i seg :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...