Gå til innhold

har du en økonomisk utdannelse? da kan du dele erfaringer me


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jaja. Nå har jeg vært sykepleier i 8 år. Studielånet er snart nedbetalt. Og jeg er tom av energi. Bitter på vegne av alle oss helsearbeidere som jobber for knapper og glansbilder. SÅ mye vi investerer av oss selv!! Og så lite vi får igjen!

Nå vil jeg bytte jobb. Noe innen økonomi...jeg har ikke matte fra videregående. Jeg har ingen erfaring fra andre bransjer enn helsesektoren.

Kan noen hjelpe meg og dele sine erfaringer med meg?

Jeg kunne tenke meg å ta bed.øk. På deltid, så jeg fortsatt kan jobbe. Hvilke veier kan jeg ta etterpå?

Hva er forskjellen på diplomøkonom og siviløkonom ? Hvor godt kvalifisert er man med øk.ad? Hva er forskjellen på revisor og regnskapsfører?

...Det kryr av fine titler, men de sier meg ingenting. Helt konkret, hvilke jobber vil man få med slik utdanning?

Og, forresten, KAN jeg ta det uten matten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg kan hjelpe deg litt på vei. For å bli regnskapsfører må du ta øk/adm med spesialisering regnskap på høgskole. Etterpå må du ha 2 års praksis for å bli regisrert regnskapsfører. For å bli revisor må du i tillegg ta et år med påbygging i revisjon. Etter 2 års praksis kan du bli registrert revisor. Etter det igjen kan du gå høyere revisor studium i Bergen, ha mer praksis og bli statsautorisert revisor.

Opptakskravene er vel generell studiekompetanse, men det er anbefalt å ha videregående matte(2my/2mx) da pensumet er på dette nivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chica

Vet at på Høgskolen i Sør-Trøndelag har de ei linje som heter noe som: økonomi og administrasjon for helsesektoren eller noe sånt. Der tror jeg opptakskravet er at man er utdannet sykepleier. Linjen er ettårig. Men du ville kanskje ha bare økonomi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diplomøkonomi er et 3-årig studie, siviløkonom er 4-årig. Jeg tror at siviløkonomi skal bli 5 år, det gjelder iallefall for sivilmarkedsfører!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siv.øk. blir 5-årig fom høsten. Du kan også ta revisorstudium på BI (3 år, tror jeg) og deretter ta høyere revisorstudium for å bli statsautorisert.

Hvilken utdannelse du velger, avhenger av hva du vil jobbe med. Ønsker du å fortsette innenfor helsesektoren men ha en mer administrativ stilling, så er det antakeligvis tilstrekkelig med bed.øk. Ønsker du å jobbe som regnskapsfører mm, må du nok regne med 2-3 års utdannelse. Ønsker du mer administrativ jobb (prosjektledelse, f.eks.), vil det kanskje være mer hensiktsmessig med siv.øk.

Som sykepleier er du jo f.eks. attraktiv for legemiddelindustrien - kanskje det hadde vært noe? Gode penger å tjene er det iallefall!

Skal du klare deg gjennom matematikken på de økonomiske studiene, så det kan det iallefall være greit med en liten oppfriskning av mattekunnskapene. Mange studiesteder arrangerer forkurs før kursstart slik at du får en oversikt over hvilket nivå du bør ligge på. Ta kontakt med høyskolene (så og si alle har vel hjemmesider) og spør hva de mener!

Lykke til icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du egentlig lyst til å jobbe med da?

Økonomi er jo et vidt begrep.

Jeg er siviløkonom og har aldri arbeidet med oppgaver relatert til verken regnskap eller revisjon/økonomistyring.

Det viktigste er å finne ut hva du har lyst til å gjøre, og deretter tilpasse studiene etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...