Gå til innhold

Beinhinnebetennelse og løpeteknikk..

Wilmus

Anbefalte innlegg

Hvordan skal man egentlig løpe, og kan man lære dette via nettet?

Jeg bor laaangt fra både personlige trenere, fysioterapauter og løpelabbet.

Jeg har hatt beinhinnebetennelse i ca 6 mnd pga løping, og har motvillig tatt en pause på 6 uker..Som ikke har gitt noe effekt. Jeg prøvde å løpe litt for to dager siden, og så i kveld, noe som endte med at beina tilslutt svikta og jeg gikk på trynet så det sang. Hælvetes drittbein! 6 uker til INGEN nytte?? :kjefte:

Stemmer det at man skal løpe med tærne først og ikke hælen? Hvordan får man til det?? Jeg har veldig høy vrist og kraftig bue under foten, og vet at det er lite av foten som tråkker ned. Og jeg går med hælen først..(feil, ikke sant?) Jeg har ikke noe butikk her som spesialiserer seg på løpesko, er det noen som kan anbefalle noen sko som er godt egnet en "buet" fot som man kan kjøpe på nettet?

Hvordan trener man leggene så de skal tåle løpingen? Jeg var hos legen og en såkalt fysioterapaut her i bygda, men han sa bare at jeg ikke skulle løpe på noen mnd, Ingen tips til hvordan man faktisk kan styrke beina.. :roll:

Tips (annet enn ikke løp på noen mnd) tas i mot med tuusen takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det at du lander på hælen har noe å si for beinhinnebetennelse, men mulig jeg tar feil.

Du skal lande med foten midt under kroppen og lande midt på foten eller, når du løper fortere, på tærne.

Chi-running skal være bra. Det finner du på YouTube.

Og så er det vel en god ide å ikke løpe noe særlig før du er bedre og så trappe opp mye saktere enn du egentlig vil. Dessverre. Føler med deg!

Anonymous poster hash: 11a93...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Omvendt tåhevn (strekke tærne opp mot leggen) skal kunne styrke fremside legg. Masser beinhinnene, prøv kompresjonssokker for bedre blodgjennomstrømning. Kanskje prøve et couch-to-5k-treningsprogram? Der du starter med rask gange, og etterhvert inkluderer korte løpeøkter, for å venne beina til belastningen. Trener du andre ting, som sykkel, svømming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kronisk beinhinnebetennelse fra 15-16 års aldern til jeg var 22-23. Prøvde ALT. Til og med Homeopati. Jeg hadde det mest på innsiden

Eneste gangene de var borte var de periodene jeg ikke trente løping...

Det som dempet det mest var å ise ned etter hver trening(fotball og løping).

Lurer på om grunnen til at det ga seg var at jeg var ferdigvokst..? Blodsirkulasjon er også viktig, masserte benhinnene regelmessig.

Noen opererte det, vet ikke om de gjør det fortsatt, det var risiko for arrvev, og at det derfor ikke ble særlig bedre. Dette er 20 år siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å strekke musklene i leggen er det eneste som har hjulpet meg ut av beinhinnebetennelse. Årsaken til betennelsen er at muskelen din ligger inne i et slags rør av vev, også kalt en losje. Når muskelen spennes blir det mange ganger for trangt inne i losjen og muskelen kan ikke gli fritt der inne. Da oppstår den smertefulle betennelsen. Still deg ytterst på et trappetrinn med ansiktet innover mot trappen. Balanser på tærne og strekk leggmusklene og hold 10 sekunder. Gjenta 6 ganger. Denne øvelsen bør du gjøre 5 ganger pr dag, minst. Slik strekker du muskelen din og den kan bevege seg fritt inne i losjen. Hva gjelder løpeteknikk bør du studere litt på youtube , men IKKE løp før du er smertefri. Løp da kun på gress/ grus. Med en gang du kjenner smerter - stopp ! Den snodige med beinhinnebetennelse er at det kjennes greit ut når du blir varm. Så her kan man virkelig løpe på seg en kronisk betennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Øvelsen La Gaupa har er veldig god. Det finnes også flere øvelser om du søker på Youtube. Her er en:

Jeg har også veldig høy vrist og jeg måtte til ortoped for å få spesialtilpassede såler. Disse må jeg løpe med. Men prøver å styrke fotbladene ved siden av også. Står mye på tå og svikter opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du lander på hælen strammes musklene på framsiden av leggene for å holde igjen fotbladet omtrent som når du går. Men disse musklene er fra naturens side ikke dimensjonert for å gjøre det samme når du løper. Derfor får blir disse musklene overbelastet og betent. Når du løper er det meningen at du skal lande på forfot og at leggmuskel og akillessenen skal absorbere nedslaget. I hvert fall i følge denne denne Nature-artikkelen fra 2004:

http://www.fas.harvard.edu/~skeleton/pdfs/2004e.pdf

Anonymous poster hash: 1fcb8...fe6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt tåhevn (strekke tærne opp mot leggen) skal kunne styrke fremside legg. Masser beinhinnene, prøv kompresjonssokker for bedre blodgjennomstrømning. Kanskje prøve et couch-to-5k-treningsprogram? Der du starter med rask gange, og etterhvert inkluderer korte løpeøkter, for å venne beina til belastningen. Trener du andre ting, som sykkel, svømming?

Jeg masserer beina alt jeg kan, men det gjør noe inni ***** vondt da.. Jeg trener litt pilates hjemme, men bruker joggingen som forbrenningstrening. Jeg kunne syklet, men jeg har en aktiv polarhund som trenger trim, og som jeg rett og slett ikke tør å sykle med. Han hadde dratt meg over ende med en gang! Er så kjekt å trene mens jeg først er ute med han hvis du skjønner! Så løpingen er ganske viktig for meg... Fillern ta disse beina! Føler meg som en nittiåring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Jeg masserer beina alt jeg kan, men det gjør noe inni ***** vondt da.. Jeg trener litt pilates hjemme, men bruker joggingen som forbrenningstrening. Jeg kunne syklet, men jeg har en aktiv polarhund som trenger trim, og som jeg rett og slett ikke tør å sykle med. Han hadde dratt meg over ende med en gang! Er så kjekt å trene mens jeg først er ute med han hvis du skjønner! Så løpingen er ganske viktig for meg... Fillern ta disse beina! Føler meg som en nittiåring!

Ser den, ikke kult å henge på med sterk bikkje... Massasje skal jo liksom gi mer blodgjennomstrømning = raskere helning, men kanskje verre når det er kraftig/langvarig? Prøvd kompresjonssokker? Tøyer du fremside legg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å jogge på gress/jord eller annet mykt underlag, hvis du ikke allerede gjør det? Det er mye mer skånsomt for beina enn asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...