Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har fått vite kjønn på UL før uke 12, altså privat? Hvor i så fall?

Anonymous poster hash: 03cf7...5a3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det får du ikke av moralske grunner, men det er nok ikke mulig å se heller.

Hvorfor vite det før uke 12? Abort?

Anonymous poster hash: 558c2...028

Skrevet

Jeg vet at det ikke er lov, men det er mulig. Jeg lurer på hvem som utfører det.

Gjest vilma2000
Skrevet

Jeg vet at det ikke er lov, men det er mulig. Jeg lurer på hvem som utfører det.

Ingen. Det er ulovlig.

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye tror du egentlig det er mulig å se på en ultralyd i uke 12? Du vi aldri få en lege til å gi deg noe som er i nærheten av et sikkert svar på hva slags kjønn det er på et foster rundt denne tiden...

Av etiske hensyn er det kun foreldre som er bærere av en alvorlig, kjønnsbunden sykdom som kan få oppgitt barnets kjønn før denne tiden. Resten av oss får smøre oss med tålmodighet.

• Liker 3
Skrevet

De kan i de fleste tilfeller se det med relativt gid treffsikkerhet fra uke tretten, altså 12+0. Men jeg hadde likevel tatt det med en liten klype salt.

Skrevet

Av etiske hensyn er det kun foreldre som er bærere av en alvorlig, kjønnsbunden sykdom som kan få oppgitt barnets kjønn før denne tiden. Resten av oss får smøre oss med tålmodighet.

I teorien, i hvert fall.

Skrevet

Jeg var privat når jeg var 12+4 uker på vei, men han ville ikke si noe om kjønn den gangen. Han mente at det var for lite synlig, men jeg synes selv jeg så hvilket kjønn det var. Måtte pent vente til ordiner ul før jeg fikk vite sikkert.

Anonymous poster hash: cf3a5...31c

Gjest Magdalene
Skrevet

De kan i de fleste tilfeller se det med relativt gid treffsikkerhet fra uke tretten, altså 12+0. Men jeg hadde likevel tatt det med en liten klype salt.

aboslutt ikke. Med tanke på at det er ved uke 12 de begynner å utvikle karakteristisk kjønnstrekk, så vil jeg si det er bingo å gjette på kjønne så tidlig.

Skrevet (endret)

aboslutt ikke. Med tanke på at det er ved uke 12 de begynner å utvikle karakteristisk kjønnstrekk, så vil jeg si det er bingo å gjette på kjønne så tidlig.

Nei.

"Ved ca. 12 uker regner man med at genitalia kan visualiseres med ultralyd hos 87 – 100 %, og at fosterets kjønn kan bestemmes hos 86 – 100 % (1). Ved 18 uker kan genitalia identifiseres hos 84 – 91 % av alle fostre, og fosterets kjønn kan bestemmes hos 93 – 99 % (1)."

http://tidsskriftet.no/article/1306003/

Endret av kisskissbangbang
Skrevet

Var på ultralyd i uke 11, da sa gyn at kjønnsorganene fortsatt er veldig like på dette tidspunktet fordi jentenes klitoris er forstørret og lignet på en guttetiss (mannen fikk hetta da han hørte dette;)). Rundt uke 13 ville dette ha endret seg.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var gravid forrige gang, tipset en venninne om en gynekolog som visstnok pleier å si kjønn på tidlig ultralyd, og visstnok med god treffsikkerhet. Men jeg syns det er forkastelig å opplyse om kjønn mens man ennå kan få innvilget abort uten problemer.

• Liker 6
Skrevet

TS: hvorfor vil du vite kjønnet allerede nå? Kun for morro skyld? Alle andre må jo vente til etter uke 12 og de fleste venter til ordinær ultralyd i uke 18-19, og noen får aldri vite kjønnet før fødsel.

Anonymous poster hash: 4335f...c07
Skrevet

Jeg var på ul privat i uke 11. Jeg spurte ikke om kjønn for regnet med det var for tidlig. Men han sjekket, og sa at den lå litt vanskelig til, men han trodde det var jente. Men at det var veldig usikkert. Men ord ul viste også jente, og nå er hun ute:) Tror de kan se det på urinrøret bl.a.

Anonymous poster hash: 2c994...55b

Skrevet

http://www.parentdish.co.uk/2009/06/03/nub-theory-baby-gender-prediction-at-12-weeks/

Her er det noen som kommer med en teori om hva du skal se etter for å tippe kjønnet rundt uke 12.

Som en annen bruker også sier, er kjønnet til babyen så og si helt likt så tidlig i svangerskapet, så jeg vil si at nei, du kan ikke finne dette ut så tidlig. I alle fall ikke sikkert. :) Det er jo mange som ikke klarer å se det i uke 18 en gang. Og i uke 18 er fosteret rundt 20 cm langt - i uke 12 er det bare ca 6 cm langt - og tidligere enn uke 12, enda mindre. Tenk da hvor lite kjønnsorganet deres er!!!!

Du får smøre deg med tålmodighet i noen uker til ;)

Skrevet

Vi fikk vite kjønn i uke 12. Kjønnsorganet ser likt ut på både gutte- og jentefostre. Det er vinkelen på "tappen" i forhold til ryggsøylen som avgjør. Og det er svært vanskelig å bedømme i gråsonen, men hos oss var vinkelen ikke til å misforstå.

Vi ba ikke om å få vite kjønn, men ble spurt om vi ville vite det.

Ultalyden ble utført av en av Norges fremste innen fosterdiagnostikk.

Skrevet

Tok privatfinansiert ul i uke 10 hvor legen tippet gutt. Og det var det og :) var ikke akuratt store karen som svømte inni der og dårlig apparat men grundig og flink lege. Ufattelig opplevelse forøvrig, hadde ikke gått helt opp for meg at jeg virkelig var gravid. Å se det bankende hjertet og de små armene i m i n kropp. Ubeskrivelig

Skrevet

Vi fikk vite kjønn i uke 12. Kjønnsorganet ser likt ut på både gutte- og jentefostre. Det er vinkelen på "tappen" i forhold til ryggsøylen som avgjør. Og det er svært vanskelig å bedømme i gråsonen, men hos oss var vinkelen ikke til å misforstå.

Vi ba ikke om å få vite kjønn, men ble spurt om vi ville vite det.

Ultalyden ble utført av en av Norges fremste innen fosterdiagnostikk.

Kan jeg spørre hvem det er?

Skrevet

Tok privatfinansiert ul i uke 10 hvor legen tippet gutt. Og det var det og :) var ikke akuratt store karen som svømte inni der og dårlig apparat men grundig og flink lege. Ufattelig opplevelse forøvrig, hadde ikke gått helt opp for meg at jeg virkelig var gravid. Å se det bankende hjertet og de små armene i m i n kropp. Ubeskrivelig

Nå sier jeg ikke at legen tippet, men det er jo tross alt 50% sjanse for rett uansett/)

• Liker 3
Skrevet

Vi fikk vite kjønn i uke 12. Legen sa det var ganske tydelig at dette var en gutt. Var på utvidet UL i sammenheng med duotest, på sykehuset.

Anonymous poster hash: 9776e...2ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...