AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #1 Skrevet 25. august 2013 En kamerat av kjæresten min skal gifte seg på nyttårsaften i år. Vi fikk høre om det i fjor høst, og fikk beskjed om å holde av datoen. I går snakket kjæresten og jeg tilfeldigvis om nyttårsaften og hva vi skulle gjøre da, og da kom jeg på bryllupet. Hverken kjæresten min eller jeg har sett noe til noen invitasjon. Er det ikke litt sent å sende ut det nå, skulle tro de hadde gjort det for lenge siden siden det er en så spesiell dato? Vi snakker ikke så ofte med dette paret, fordi de bor på andre siden av landet, men vi så dem rett før sommeren, og da var det litt snakk om bryllupet, men det kom ikke tydelig frem om vi skulle ha mottatt en invitasjon eller ikke. Vi tenkte nemlig å reise bort hvis vi ikke er invitert - men hva tror dere? Er det normalt å sende ut invitasjoner så sent? Kvier meg for å spørre dem... Anonymous poster hash: da8be...bab
Gjest Arch Skrevet 25. august 2013 #2 Skrevet 25. august 2013 Det begynner å bli i seneste laget, men noen er jo ekstremt trege. Dere kjenner ingen andre som sannsynligvis har blitt invitert? Hva med å spørre om de har mottatt invitasjon?
MissEi Skrevet 25. august 2013 #3 Skrevet 25. august 2013 mange mener jo at man skal sende invitasjon 3 mnd i forveien, selv synes jeg det er sent men er forsjellig når folk sender ut invitasjoner 1
våren14 Skrevet 26. august 2013 #4 Skrevet 26. august 2013 mange mener jo at man skal sende invitasjon 3 mnd i forveien, selv synes jeg det er sent men er forsjellig når folk sender ut invitasjoner Apropos... hvordan gjør vi det med invitasjoner når vi ikke kan booke vielse før vi har prøvingsattest som kun er gyldig i 4 mnd? Tinghuset sier de ikke kan booke dato/tid før vi har papirene, og de må være gyldige frem til vielsesdatoen. Vanskelig å sende ut invitasjoner uten å vite sikkert at vielsen blir på ønsket dato og ikke har tidspunktet? Derfor føler jeg at det er vanskelig å få sendt ut tidligere enn 3 mnd før. Invitasjon altså. Save-the-date kort kan man jo alltids sende ut. Men er det vits når det er bare er 5 mnd til? Bare 2 mnd til invitasjonene går ut uansett. Flyttet bryllupet noen mnd fram nemlig, så det er nytt for oss også at det plutselig bare er 5 mnd igjen What to do?
septemberbrura Skrevet 26. august 2013 #5 Skrevet 26. august 2013 Det er mange som ikke sender ut invitasjoner før 3-4 mnd. før bryllupet, så ikke bli for overrasket om det plutselig dukker opp en invitasjon. 1
septemberbrura Skrevet 26. august 2013 #6 Skrevet 26. august 2013 Apropos... hvordan gjør vi det med invitasjoner når vi ikke kan booke vielse før vi har prøvingsattest som kun er gyldig i 4 mnd? Tinghuset sier de ikke kan booke dato/tid før vi har papirene, og de må være gyldige frem til vielsesdatoen. Vanskelig å sende ut invitasjoner uten å vite sikkert at vielsen blir på ønsket dato og ikke har tidspunktet? Derfor føler jeg at det er vanskelig å få sendt ut tidligere enn 3 mnd før. Invitasjon altså. Save-the-date kort kan man jo alltids sende ut. Men er det vits når det er bare er 5 mnd til? Bare 2 mnd til invitasjonene går ut uansett. Flyttet bryllupet noen mnd fram nemlig, så det er nytt for oss også at det plutselig bare er 5 mnd igjen What to do? Har ikke erfaring med vielse på Tinghuset, men syns det høres rart ut at dere ikke kan bestemme en dato og booke plass før papirene er klare. Vi booket kirke ca. 8 mnd. i forveien, og mange booker et år i forveien, uten at papirene er klare på det tidspunktet. 1
våren14 Skrevet 26. august 2013 #7 Skrevet 26. august 2013 Har ikke erfaring med vielse på Tinghuset, men syns det høres rart ut at dere ikke kan bestemme en dato og booke plass før papirene er klare. Vi booket kirke ca. 8 mnd. i forveien, og mange booker et år i forveien, uten at papirene er klare på det tidspunktet. Det står på siden deres..." Når dere har fått prøvingsattesten kan dere ta kontakt med den aktuelle tingretten eller byfogden og få fastsatt en tid for seremonien.". Så jeg vet ikke. Jeg får høre med de. Ser bare for meg at typisk svar fra det offentlige er at vi må ha papirene først. men jeg skal forhøre meg om å holde av tid
Karmosin Skrevet 26. august 2013 #8 Skrevet 26. august 2013 Man kan få en tentativ booking før man har papirene, i hvert fall fikk vi det da vi forhørte oss om muligheter for ledig dato åtte måneder før bryllupet.
plix Skrevet 26. august 2013 #9 Skrevet 26. august 2013 Dere bør faktisk bare spørre diskret om dere skal holde av datoen, ikke verre enn å få det på det rene først som sist. Litt merkelig kan det føles å spørre, men heller det enn å vente. 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #10 Skrevet 26. august 2013 Hvis dere har noenlunde kontakt med dem bør dere vel vite hvordan det står til med bryllupsplanleggingen?Anonymous poster hash: bc533...597
MsPaddington Skrevet 26. august 2013 #11 Skrevet 26. august 2013 Kjenner dere ikke noen andre som dere tror garantert ville blitt bedt (f.eks. bestevenn av brud/brudgom) som dere kan spørre om har mottatt invitasjon? Da kan dere i hvert fall få vite om invitasjonene er sendt ut eller ikke. Det hjelper jo litt på vei. Skal sies at forrige bryllup jeg var i, mottok vi invitasjon bare 2 måneder før bryllupet. Uansett, så vet dere jo ikke om dere er bedt på middag eller bare til kaffe. Hadde jeg blitt bedt på middag ville jeg jo selvfølgelig droppet ferien, men hadde jeg "bare" blitt bedt til kaffe, ville jeg nok reist på ferie istedet hvis dette var noe jeg hadde veldig lyst til. 1
våren14 Skrevet 26. august 2013 #12 Skrevet 26. august 2013 Det står på siden deres..." Når dere har fått prøvingsattesten kan dere ta kontakt med den aktuelle tingretten eller byfogden og få fastsatt en tid for seremonien.". Så jeg vet ikke. Jeg får høre med de. Ser bare for meg at typisk svar fra det offentlige er at vi må ha papirene først. men jeg skal forhøre meg om å holde av tid Snakket med de nå og nei, vi MÅ ha papirene før de kan sette av dato/tid. Men, det er sjelden noe problem å få datoen man vil, og siden vi gifter oss i januar, så trenger jeg ikke være bekymret. Men må jo ha tiden da... Får se hva jeg gjør. Virker til å variere fra sted til sted.
MissEi Skrevet 26. august 2013 #13 Skrevet 26. august 2013 Apropos... hvordan gjør vi det med invitasjoner når vi ikke kan booke vielse før vi har prøvingsattest som kun er gyldig i 4 mnd? Tinghuset sier de ikke kan booke dato/tid før vi har papirene, og de må være gyldige frem til vielsesdatoen. Vanskelig å sende ut invitasjoner uten å vite sikkert at vielsen blir på ønsket dato og ikke har tidspunktet? Derfor føler jeg at det er vanskelig å få sendt ut tidligere enn 3 mnd før. Invitasjon altså. Save-the-date kort kan man jo alltids sende ut. Men er det vits når det er bare er 5 mnd til? Bare 2 mnd til invitasjonene går ut uansett. Flyttet bryllupet noen mnd fram nemlig, så det er nytt for oss også at det plutselig bare er 5 mnd igjen What to do? Mener det var en tråd her inne ang det. Var ei som skuløe gifte seg i tinghuset men måtte vente til kun noen mnd i forveien pga hun ikke hadde papirene
CathFoto Skrevet 26. august 2013 #15 Skrevet 26. august 2013 Hvis dere har fått beskjed om å holde av datoen så hadde ikke jeg stresset, det er normalt å sende ut invitasjon 3 mnd før. Og selv om det er en spesiell dag, så om man har fått beskjed om å holde av så hadde jeg regnet med at invitasjonen kom ca 3 mnd før.
Pearl2.0 Skrevet 26. august 2013 #16 Skrevet 26. august 2013 Vi sendte ikke ut invitasjonene før 3-4 måneder før bryllupet. Vi bestilte kirke et år i forveien, snodig regel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå