Gå til innhold

Man skal starte med grøt.. Kan man starte med alt samtidig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Startet med grøt denne uka, babyen er nesten 6 mnd, grøtspising går fint. Kan vi da bare sette igang med middagsglass, smoothie etc, eller skal det bare være grøt noen uker først..? Hva gjør dere her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror man starter forsiktig. I min bok står det 1ts om dagen bare til å begynne med. Det er ganske mye å venne magen til ;)

Anonymous poster hash: 724b0...232

Skrevet

Men, kun grøt den første tiden da? Ikke 1 ts grøt, litt smoothie, 1ts middag etc?

Skrevet

De sier vel at man burde introdusere en matvare av gangen, for å venne de til de ulike smakene (det kan jo ta noen ganger) og for å luke ut eventuelle allergier/intoleranser (?) En råvare av gangen før man blander dem, er vel også anbefalt så vidt jeg husker.

Vi startet med smaksprøver på grøt på kveldstid da baby var 5 mnd, og var oppe i 1 full porsjon til kvelds etter ca 2 uker. Da begynte vi også å teste litt frukt, 1-2 forskjellige i uken. Da baby ble 6 mnd begynte vi også med grøt til lunsj (fra halv til hel porsjon), og smaksprøver på ulike grønnsaksmoser først hver for seg, og så blandinger av ulike grønnsaker.

Vi skal teste fisk til uka, det blir spennende :sikle:

Skrevet

Jeg kommer også til å ta det litt på-om-pø i starten. Regner med å starte med potet først, holde fast på det noen dager eller en uke, så introdusere gulrot, vente litt til, så introdusere grøt... Når babyen har prøvd seg på 5-6-7 forskjellige ting tror jeg det går greit å blande litt mer og ta flere ting samtidig, hvis alt ser ut til å gå greit :)

Skrevet

Vi prøvde å starte med grøt, men det ble bare magevondt. Så vi begynte med søtpotet vi. Trappet opp mengden og etterhvert fikk han også smake gulrot, vanlig potet, avokado, pære, sviske og apricos. Banan ga vi også tidlig. Husker ikke helt når vi startet (rundt 6mnd) eller hvor fort vi introduserte nye ting. Men det ble litt om hverandre.

Skrevet

Vi startet ved 4 mnd med en teskje avokado/aprikos/søtpotetmos eller grøt (men tynn som velling)

Babyen min bæsjet svært sjelden på bare morsmelk, kunne faktisk gå opptil 12 dager imellom.

(Helt normalt på morsmelk, men skummelt om dette hadde fortsatt etter en får annen mat)
så her gikk det i en teskje eller to i noen uker, før jeg gradvis økte til 3-4-5 teskjeer.
Fikk av og til smake på diverse annet som er passende for de minste også, men litt og litt. (Jeg var veldig opptatt av å introdusere mye forskjellige smaker)

Ved 6 mnd var vi fortsatt ikke kommet opp i en liten porsjon, og det var fortsatt bare en gang eller to for dag, så sånn sett vil jeg egentlig si at jeg fullammet til 6 mnd, og at dette bare var smaksprøver.

Men det gjorde susen for magen, og bæsjingen ble gradvis oftere, slik at ved 7 mnd når vi var kommet opp i en bitteliten skål med grøt, så hadde vi bæsjebleier ca annenhver dag :)

Baby har aldri hatt noen problemer med magen :)

Anonymous poster hash: 97290...e62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...