Gå til innhold

Trenger sårt hjelp..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Situasjonen min er sånn. Da jeg var 16 år ble jeg gravid med en mann som viste seg å være voldelig.. Da jeg gikk fra han viste det seg at jeg var gravid. Det var for sent å ta abort. Han har fra dag en sagt at han ikke vil ha noe med barnet å gjøre, og dette er vi enig om. Idag er jeg 19 år med en datter på 2 år, jeg har foreldreretten. jeg har en sykdom som gjør at jeg ikke kan jobbe. Jeg har lyst på leilighet og bil men min far sier jeg ikke kommer til å klare meg økonomisk og at "faren" til barnet mitt plutselig kan komme å si han har mer penger enn meg å derfor forsørge barnet mitt?! Han betaler forresten bare 2000 i barnebidrag.. Jeg er fryktelig redd for at det skal skje da han slår barn. Leiligheter her koster 6000, jeg får 11000 i mnd. Er det noe sjanse for at det kan gå bra om jeg flytter og kjøper bil? Jeg handler nesten aldri klær og prioriterer alltid datteren min først. Hilsen bekymret mor..

Anonymous poster hash: 99664...c7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal vel ganske mye til for at en far kan overta foreldreretten? Og ihvertfall etter å ikke ha vært tilstede i to år? Om du prøver å etablere deg og skape et godt liv for deg og barnet så tror jeg det teller mer enn penger. Håper du får noen svar fra andre også, som har erfaring på området og kan gi deg mer konkrete svar.

Skrevet

Du får 11000,- i dag, hva innebærer dette? Går du på skole? er du uføretrygdet?

Om du har egen leilighet vil du kanskje få støtte til dette, men jeg ville spurt meg litt frem på NAV i forhold til dine rettigheter på dette området.

leil er 6000,- så skal en ha strøm som er ca 1000 i mnd. Kanskje man må ha parabol for å ha TV, kanskje man må ha internet, så regn med kanskje 500 i mnd på sånt også.

Mat kan man klare seg på lite, men 2000 i mnd går det nok på dere to.

Med den lønna du har pr i dag ville jeg ikke kjøpt meg noen bil.

Men ellers tror jeg dere kan klare dere fint :)

Anonymous poster hash: 20928...8f8
Skrevet

Har du forresten betalt mat og husleie hos faren din frem til nå?
Eller har du hatt 11000 å rutte med i mnd uten faste utgifter?
Da kan kanskje overgangen i så tilfelle bli veldig stor for deg.?
Har du klart å spare noe?

Anonymous poster hash: 20928...8f8
Skrevet

De 11000 i mnd, er det inkludert barnetrygd og farsbidrag? Eller kommer det i tillegg?

Om du er aleneforsørger for et barn kan du ha rett på bostønad - dvs at NAV dekker noe av utgiftene til leilighet.

Du kan også få støtte til barnetilsyn - dvs at NAV dekker noe av barnehagekostnadene dine hvis barnet går i barnehage.

Det er mange gode ordninger for aleneforsørgere, be om et møte med NAV, da kan du forhøre deg ifht hva du kan få støtte til og slikt. Tviler sterkt på at de kommer til å se på det som en negativ ting at du ønsker å bygge opp et stabilt liv rundt deg og din lille.

Jeg fikk selv barn tidlig, og det var flott den første tiden å ha foreldrene mine nært, det var veldig god hjelp og støtte i det. Men etter noen år trenger man å stå på sine egne bein. Det skjønner man. Og om du har hatt barnet alene til nå, og det ikke har vært noe samvær i det hele tatt, kan IKKE far plutselig komme å ta fra deg barnet, fordi han har bedre økonomi.

Skrevet

Han kan selvfølgelig ikke komme og ta barnet når han aldri har hatt noe å gjøre med det i utgangspunktet. Det at han er voldelig taler heller ikke til hans fordel, og retten legger dessuten vekt på status quo i saker om foreldreansvar og samvær.

Ta et møte med Nav du, og hør om de kan hjelpe deg med mer støtte slik at du kan få deg et eget sted å bo.

Lykke til.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle svar! :) Jeg betaler ikke husleie når jeg bor hos mine foreldre, jeg sparer mye på dette. Og ja, har klart spare en del.. Jeg er ikke uføretrygdet ennå, jeg får bare det en aleneforelder får, gjennom NAV. De 11000 er inkludert barnetrygd og bidrag ja. Får allerede støtte fordi min datter går i barnehage. Hilsen TS

Anonymous poster hash: 99664...c7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...