Gå til innhold

Fest, fyll og narkotika rundt små barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner av et ektepar hvor far drikker hver eneste dag hjemme og i helgene er det alltid fest nede i kjelleren hos dem selv om barna er hjemme. Det er både alkohol, hasj og fra nå nylig så er det også piller og kokain til stede der. Moren har alltid vært i stand til å ta vare på dem men nå i helgen skjedde noe jeg ikke får ut av hodet mitt. Hun drakk seg full og når noen kom på festen deres og la ut piller og kokain på bordet, tok hun begge deler. Hun ble så ruset at hun dro ut i fra huset, og faren ble så bekymret at han dro ut for å lete etter henne. Nå kom det heldigvis innom en som var edru like etter at foreldrene hadde forlatt huset, og når han fikk vite hva som hadde skjedd fra en annen på festen ble han værende for å se etter barna. Når moren kom hjem etter x antall timer var faren så sint at han slo henne og kastet henne i veggen. Den som var edru fikk heldigvis stoppet det hele.

Hvis man gir et anonymt tips til barnevernet, hvordan vil de følge opp noe som dette? Foreldrene kan jo bare benekte det hele, og jeg vet at ingen av vennene deres kommer til å gå i "mot" dem. De har veldig liten familie og de bor veldig langt unna, så det hadde ikke overrasket meg om barna ikke hadde fortalt sannheten i frykt for å miste foreldrene. Det grusomme er at moren faktisk er utdannet barnevernspedagog. Er det sånn at barnevernet drar hjem til foreldrene for å ha en samtale? Forteller de hva de har blitt tipset om?

Anonymous poster hash: c01e4...925
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får helt vondt av at barn vokser opp i slike hjem. Jeg håper virkelig du sender bekymringsmelding!

• Liker 8
Skrevet

Hvor gamle er disse barna?

Anonymous poster hash: de243...c69

Skrevet

Hvor gamle er disse barna?

Anonymous poster hash: de243...c69

Ts her, de er mellom 0-10 år.

Skrevet (endret)

Når fikk du vite om dette?

Var det i løpet av kvelden så lurer jeg på hvorfor du ikke ringte politiet?

Edit: ser nå at du ikke var der.

Edru person; hvorfor ringte ikke han mon tro...?

Endret av Rotemor
Skrevet

Når fikk du vite om dette?

Var det i løpet av kvelden så lurer jeg på hvorfor du ikke ringte politiet?

Edit: ser nå at du ikke var der.

Edru person; hvorfor ringte ikke han mon tro...?

Fordi han mener at han ikke har noe med å blande seg inn i deres privatliv, uansett hvor forkastelig han synes det er. Han har vært venn med faren til barna siden før han ble alkoholiker.

Er det ingen som kan svare på hva som skjer om man gir et anonymt tips til barnevernet om noe slikt? Jeg frykter at det blir åpenlyst at det jeg som tipser dem. Hvis de bare tar en samtale med foreldrene og de som er nære familien så er det jo lett for alle og benekte det hele, så da er det jo nytteløst.

Skrevet

Bv vurderer om de oppretter sak eller ikke.

Skolen til barna blir bedt om å uttale seg, de snakker med foreldrene og med barna, dersom det er sak. Da harde 3 måneder på seg til å utrede og så enten iverksette tiltak, tilby hjelp eller avslutte.

Tiltak kan være ruskontrakt, psykolog e.a

Skrevet

Barnevernet gjør i første omgang alt fra å ta en telefon til å møte foreldrene ansikt til ansikt for en prat, til å samle inn i formasjon fra ulike instanser. Avhengig av alvoret.

Du kan melde anonymt, slik at ingen i første omgang vil kunne vite at det var du som meldte. Men det er vel sånn at om saken går til Fylkesnemda vedr omsorgsovertakelse, kan du bli bedt om å vitne, hvis jeg har forstått det riktig, og at du da ikke er så anonym lenger. Men de fleste saker går jo ikke så langt. Og gjør det det, sier det noe om alvoret i hjemmet, som forhåpentligvis gjør det verdt å stå fram.

Skrevet

Det er bra at denne vennen av familien var der og passet på barna. Det at han var der for barna, var det eneste rette i dette tilfellet, da det ville blir mer traumatiserende å bli revet vekk fra sengene sine.

Barna kan ha det bra med foreldrene i det daglige, men når festen starter blir det skummelt.

Det eneste rette er å si ifra til barnavernet, også går de inn å prøver å ordne opp i hjemmet. Om det ikke blir bedring i hjemmet, må barna bli flyttet til en fosterfamilie som mest sannsynlig misbruker og mishandler alle barna...

Så alt i alt har jo barna det bra hjemme så lenge foreldrene oppfører seg normalt og er trygge omsorgspersoner.

Anonymous poster hash: 20552...fa4
Skrevet (endret)

Det er bra at denne vennen av familien var der og passet på barna. Det at han var der for barna, var det eneste rette i dette tilfellet, da det ville blir mer traumatiserende å bli revet vekk fra sengene sine.Barna kan ha det bra med foreldrene i det daglige, men når festen starter blir det skummelt. Det eneste rette er å si ifra til barnavernet, også går de inn å prøver å ordne opp i hjemmet. Om det ikke blir bedring i hjemmet, må barna bli flyttet til en fosterfamilie som mest sannsynlig misbruker og mishandler alle barna... Så alt i alt har jo barna det bra hjemme så lenge foreldrene oppfører seg normalt og er trygge omsorgspersoner. Anonymous poster hash: 20552...fa4

Det er ikke vanskelig å være enig i det siste, men hva hvis en pekefinger fra barnevernet ikke er nok? Hvis det var så enkelt som du får det til å høres ut, skulle det vel ikke være behov for fosterhjem i det hele tatt.

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Om det ikke blir bedring i hjemmet, må barna bli flyttet til en fosterfamilie som mest sannsynlig misbruker og mishandler alle barna... Så alt i alt har jo barna det bra hjemme så lenge foreldrene oppfører seg normalt og er trygge omsorgspersoner. Anonymous poster hash: 20552...fa4

Øhh... Hva mener du egentlig? Skal man melde fra eller ikke?

Anonymous poster hash: 36fb7...12e

Skrevet

Ring barnevern og fortell...

• Liker 2
Skrevet

Det er bra at denne vennen av familien var der og passet på barna. Det at han var der for barna, var det eneste rette i dette tilfellet, da det ville blir mer traumatiserende å bli revet vekk fra sengene sine.

Barna kan ha det bra med foreldrene i det daglige, men når festen starter blir det skummelt.

Det eneste rette er å si ifra til barnavernet, også går de inn å prøver å ordne opp i hjemmet. Om det ikke blir bedring i hjemmet, må barna bli flyttet til en fosterfamilie som mest sannsynlig misbruker og mishandler alle barna...

Så alt i alt har jo barna det bra hjemme så lenge foreldrene oppfører seg normalt og er trygge omsorgspersoner.

Anonymous poster hash: 20552...fa4

Hvor får du at fosterfamilier mest sannsynligvis misbruker og mishandler barna?

Aldri optimalt å vokse opp i fosterhjem, men dette er en drøy påstand.

Til ts: kontakt barnevernet heller én gang for mye enn én for lite.

Anonymous poster hash: c0955...493

• Liker 2
Skrevet

sånn jeg trur og håper det er

så ringer du som anonym og melder fra, dem drar hjem dit, tar en blod prøve, urinprøve, finner ut at dem er narkomane, og tar fra dem ungene.

man får velge mellom og være narkoman og foreldre:)

Skrevet

Ring barneværnet! Dei barna fortjener at nokon stiller opp for dei!

Skrevet

Ring barnevernet, og gjør det gjerne anonymt. Ja, du kan bli bedt om å vitne i en sak om omsorgsovertagelse, men du kan velge å la være å vitne, og ingen får vite at det var du som sa ifra. Det som er fint med å stå fram og vitne, er at det du sier faktisk blir tillagt vekt i retten, og muligheten for at barna slipper å vokse opp med omsorgssvikt, og isteden blir plassert i et trygt hjem, er større.

Til deg som skriver " barna bli flyttet til en fosterfamilie som mest sannsynlig misbruker og mishandler alle barna..." må jeg si at jeg håper virkelig du spøker, selv om spøken er særs dårlig. Folk flest har heldigvis ikke slike holdninger overfor fosterforeldre. Vi har fosterbarn selv, som foreldrene ikke greide å ta ordentlig vare på, av samme grunn som foreldrene ts forteller om. Heldigvis vet disse foreldrene at barnet deres har det godt hos oss, og at han får en mulighet til et liv han ellers aldri ville ha fått.

Anonymous poster hash: b6fca...ce4
  • Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg melder meg i koret: ring inn bekymringsmelding. Kanskje du kan spørre dem hva som er prosedyren videre?

Skrevet

Da er prosedyrene som jeg tenkte meg da, og tror av den grunn av jeg lar være å ringe inn. Med en gang familien får vite hva de har blitt anonymt tipset om så kommer det til å være åpenlyst at det er meg, spesielt for han som var edru og passet på barna. Det har han jeg har fått vite dette av og han har gitt klar beskjed om at vi ikke har noe med å ringe BV. Hadde jeg visst at barnevernet automatisk hadde tatt en sak som dette så alvorlig at de hadde tatt urinprøver av foreldrene, hadde jeg nok stått frem. Men jeg føler meg veldig sikker på at både familien og venner rundt klarer å lyve og blåse dette vekk. Moren er tross alt barnevernspedagog og vet nok hvordan hun kan håndtere noe slikt.

Men takk for svar. Jeg håper at noen av vennene deres åpner øynene snart og tar en telefon selv. Det er synd hvor ødelagt barna kommer til å bli. Når den edrue vennen skulle se til barna den kvelden, fant han den eldste liggende i fosterstilling med en pute som h*n holdt fast i over ansiktet. Så det er jo tydelig at det har innvirkning. Også er de jo rundt en full (ustabil) far hver eneste dag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns du er veldig feig her.
Du kan faktisk gjøre noe for å bedre hverdagen til disse barna.

• Liker 8
Skrevet

For å være helt ærlig, så syns jeg det er rart at du kan forsvare å ikke melde dette. Spesielt når du føyer til de siste opplysningene. Du aner ikke om barnevernet vil ta dette alvorlig eller ikke. De baserer seg ikke nødvendigvis kun på det foreldrene sier. Ja, det kan være de klarer å lyve seg ut av det. Men det kan også være barnevernet ikke tror dem. Eller kanskje de ikke gjør så mye denne gangen, men hvis det kommer flere meldinger senere, øker sannsynligheten for at noe skjer, når det allerede er meldt tidligere.

Jeg syns det er rart at voksne mennesker kan stå og se barn bli ødelagt på denne måten uten å gjøre noe.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...