AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #1 Skrevet 25. august 2013 Jeg har alltid spist mye av matvarene som er på listen for kryssallergier på bjørkepollen. Ikke har jeg problemer med tett nese/rennende øyne osv heller og kan omtrent sniffe inn gress uten problemer. Nå slo jeg sterkt ut på allergitest på bjørkepollen(4+ på skalaen), og det jeg lurer på er: Reagerer alle dere andre på matvarenene tilknyttet bjørkepollen, eller er det spesielle sesonger dere merker noe? Jeg merker ingenting, og pga andre intoleranser er disse matvarene noe av det eneste jeg "kan" spise, og liker - og jeg vil helst spise det hver dag. Det gjelder egentlig spesielt nøtter. Jeg oppsøkte egentlig legen for noe helt annet, og han sendte meg til allergitest for å igjen teste noe helt annet. Så jeg hadde aldri tenkt på det om jeg ikke visste det pga testen. Anonymous poster hash: 6ea34...276
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #2 Skrevet 25. august 2013 Jeg er allergisk mot halvparten på krysslista, hele året. Også er jeg allergisk mot burot, da reagerer jeg på noe av det på krysslista, men kun når det er burotsesong. Anonymous poster hash: 524eb...3cd
Cata Skrevet 25. august 2013 #3 Skrevet 25. august 2013 (endret) Jeg reagerer på ca. halvparten, og i noe forskjellig grad. Verst er hasselnøtter, nektariner, fersken, plommer og epler. Mandler kan jeg spise i små mengder før det slår ut, mens paranøtter og valnøtter går greit. Reagerer også på rå gulrøtter, banan og pære, men der er ubehaget såpass lite at jeg i blant "overser" allergien og spiser det likevel. Paprika og tomat går greit (men er ikke spesielt begeistret for tomat så jeg kan ikke si jeg har testet ut akkurat det så mye.) Edit: Reagerer likt hele året, er ikke mer utsatt for kryssallergiene i bjørkepollensesongen. Endret 25. august 2013 av Cata
Myntkast Skrevet 25. august 2013 #4 Skrevet 25. august 2013 Nå husker jeg ikke hvilke ting som står på krysslisten for hhv. bjørk og gress, men jeg er svært allergisk mot dette (samt alt annet grønn i naturen) og det er i grunn lite jeg kan spise uten å få reaksjoner på dette. Nøtter, råe grønnsaker osv.: kløe i munn og hals Steinfrukter, enkelte bær osv: rennende nese og øyne Banan(?): sterkt opphovnet tunge Dette gjelder stort sett hele året
Likeme Skrevet 25. august 2013 #5 Skrevet 25. august 2013 jeg er allergisk mot sommeren for å si det enkelt, men værst er gress og bjørk. kan om sommeren ikke spise epler, alt av stenfrukter, nøtter som ikke er behandlet, tomat. Så holder meg unna dette, reaksjon er mest hoven hals og intens kløe i munnen og bak mot ørene. kan heller ikke plukke jordbær, hendene mine hovner opp og blir sår på fingertuppene. det er varierende hva man reagerer på og er ikke alltid man reagerer. så beste er å prøve seg frem.
Gjest Blomst83 Skrevet 25. august 2013 #6 Skrevet 25. august 2013 Epler er fy fy for meg med tanke på kryssallergi
SmallTalk Skrevet 25. august 2013 #7 Skrevet 25. august 2013 Jeg er allergisk mot bjørk, or og hassel, og det eneste jeg reagerer på av kryssallergiene for bjørk er selleri og tildels kiwi. Utover dette så kan jeg ikke skrelle sitrusfrukter (får eksem), jeg kan ikke spise pomelo (astmaanfall, hoven tunge, hjertebank og generell uvelhet) og jeg tåler ikke cherrytomater og paprika (får elveblest). Jeg reagerte på mer før, men har heldigvis vokst av meg det meste. Men etter episoden med pomeloen så tar jeg ikke sjansen på å spise nye ting uten at jeg har astmamedisin og allergitabletter i nærheten.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #8 Skrevet 26. august 2013 Jeg er voksen, og har aldri reagert på noen av tingene. Hadde som sagt aldri ant noe som helst om ikke det ble påvist på test. Da er det vel liten sjanse for at det dukker opp nå? Eller er sånt tilfelldig? Tenker mest på kryssallergiene på mat, altså. Er det bare til å ha en pakke allergitabletter fra apoteket liggende da, kanskje? Anonymous poster hash: 6ea34...276
muttra Skrevet 26. august 2013 #9 Skrevet 26. august 2013 (endret) kryssallergier kan slå ut når som helst, jeg er allergisk mot bjørk og det tok 25 år før jeg fikk kryssallergi og jeg kan absolutt ikke spise epler lenger , klør og prikker i munn og hals, brenner i magen og diare, halsen hovner opp og jeg får omtrent ikke puste redigering siden jeg måtte dra så fort i stad : først i vår og sommer har bjørkeallergien vært plagsom, med kløe i nese og hals og følelesen av å ha pustet inn støv på lungene som bare måtte hostes opp, tidligere år har jeg bare trengt å snyte meg litt ofte , epler tåler jeg ikke i det hele tatt , en bitteliten bit gir reaksjoner, kiwi reagerer jeg litt på med prikking i munnen men ikke så ille, redigert inn manglende bokstav og komma også Endret 26. august 2013 av muttra
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #10 Skrevet 26. august 2013 kryssallergier kan slå ut når som helst, jeg er allergisk mot bjørk og det tok 25 år før jeg fikk kryssallergi og jeg kan absolutt ikke spise epler lenger , klør og prikker i munn og hals, brenner i magen og diare, halsen hovner opp og jeg får omtrent ikke puste redigering siden jeg måtte dra så fort i stad : først i vår og sommer har bjørkeallergien vært plagsom, med kløe i nese og hals og følelesen av å ha pustet inn støv på lungene som bare måtte hostes opp, tidligere år har jeg bare trengt å snyte meg litt ofte , epler tåler jeg ikke i det hele tatt , en bitteliten bit gir reaksjoner, kiwi reagerer jeg litt på med prikking i munnen men ikke så ille, redigert inn manglende bokstav og komma også Hm.....åkkei. Litt utfordringen for min del å "forebygge" er at jeg har restriksjoner på endel andre matvarer også utover dette, og vil få et ganske næringsfattig kosthold om jeg må kutte ut disse matvarene. Da er det kanskje en løsning å bare spise det frem til en ewventuelt får en reaksjon en eller annen gang. og bare ha allergimedisin liggende? Det hjelper vel når man først får reaksjon, så kan man heller kutte det ut etter dette? Legen mente iallefall at man skulle gå etter symptomer og faktiske utslag, fordi man gjerne kunne være allergisk uten å faktisk få reaksjoner. Foreløpig er jeg ikke i nærheten av å snufse av noe som helst, så da antar jeg matallergiene og holder seg i sjakk? Anonymous poster hash: 6ea34...276
Fim Skrevet 26. august 2013 #11 Skrevet 26. august 2013 Hm.....åkkei. Litt utfordringen for min del å "forebygge" er at jeg har restriksjoner på endel andre matvarer også utover dette, og vil få et ganske næringsfattig kosthold om jeg må kutte ut disse matvarene. Da er det kanskje en løsning å bare spise det frem til en ewventuelt får en reaksjon en eller annen gang. og bare ha allergimedisin liggende? Det hjelper vel når man først får reaksjon, så kan man heller kutte det ut etter dette? Legen mente iallefall at man skulle gå etter symptomer og faktiske utslag, fordi man gjerne kunne være allergisk uten å faktisk få reaksjoner. Foreløpig er jeg ikke i nærheten av å snufse av noe som helst, så da antar jeg matallergiene og holder seg i sjakk? Anonymous poster hash: 6ea34...276 Hvis du ikke faktisk reagerer på de matvarene du nevner, er det ingen grunn til at du skal måtte kutte dem ut. Du har kanskje ikke så sterke allergiske reaksjoner uansett, siden bjørkepollenallergien ikke ble oppdaget før du testet for det? Kryssallergi-lister dekker allergener som likner på bjørkepollenallergenet, og som man derfor _kan_ reagere på. Det er ingenting som sier at man nødvendigvis kommer til å gjøre det. Så om du ikke har allergisymptomer i hverdagen (rennende nese, nysing og klør i øynene skyldes stort sett luftbårne allergener. Allergener i maten kan gi fordøyelsesbesvær, kløe i munn og svelg, og utslett.) er det ingen grunn til å ta grep pga. dette testresultatet, vent til du faktisk merker en reaksjon. Vil heller ikke si at du trenger å ha en pakke allergipiller liggende. Det finnes øyedråper og nesesprayer som er ment for akutt bruk, dette kan være fint å ha i bakhånd hvis det er noe som gir deg øye- eller neseplager. Pillene har fint lite eller ingen effekt akutt; disse må brukes over litt tid for at man skal ha noen effekt av dem, ifølge legen og farmasøyten min. Det kan jo være individuelle forskjeller her også, så noen merker effekt fortere enn andre, men det er ingen grunn til å forvente at man skal føle bedring så fort man spiser en pille. Har forsåvidt også lest at de vanlige allergimedisinene er rimelig dårlige sammenliknet med andre vanlige medisiner - de har en liten effekt, men fungerer ikke på langt nær så godt som f.eks. paracet gjør mot hodepine. Allergibehandling er altså i svært stor grad placebo...
Sugerøret Skrevet 26. august 2013 #12 Skrevet 26. august 2013 Får sterkere reaksjoner i allergisesongen. Da må jeg holde meg unna kivi,annanas osv . Det gir hevelser og sår.
muttra Skrevet 27. august 2013 #13 Skrevet 27. august 2013 spis og drikk hva du vil - inntil du får reaksjoner, med en gang noe gir deg prikking i lepper og tunge, ekstra hudkløe, eksem , pustebesvær, da kutter du ut den tingen, og ja jeg har andre allergier også, både andre matvarer og lanolin, så de to tingene som gir meg de største reaksjonene er de to beste luktene jeg vet om, og det er mørke røde søte saftige epler , spiser jeg det bør jeg ha et helikopter med lege på tunet for da vil jeg kveles, og det er på første bit, og skikkelig kliss bløte sauer , lukter himmelsk, og jeg har lyst til å kose med de , men gjør jeg det er ikke bare hendene men hele armene fulle i ille kløende eksem , så ille at jeg klør meg hudløs, store sår,
LiKa1986 Skrevet 6. september 2013 #14 Skrevet 6. september 2013 har også kraftig utslag på bjørkepollen, og har tidligere reagert med nysetokter da jeg har spist røde epler og drukket rødvin. men hvitvin og andre epler går fint, så aner ikke om det er kryssallergien som slår inn. nå har jeg ikke spist røde epler eller drukket rødvin på årevis da, så aner ikke hvordan jeg reagerer på det nå.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #15 Skrevet 7. september 2013 Jeg har alle pollen-allergiene og reagerer på alt som står oppført som kryssreaksjoner. Woho! Jeg får såpass kraftige reaksjoner at jeg ikke kan spise det. Anonymous poster hash: a99b3...440
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå