AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #1 Skrevet 25. august 2013 ...men jeg er imot å døpe små barn, og har derfor ikke så lyst å delta. Er det greit å bare si "nei takk" uten noe mer utbrodering? Eller bør jeg finne på noe annet jeg skal som gjør at jeg ikke kan komme? Anonymous poster hash: 5f7f2...efd
Miss moneypenny Skrevet 25. august 2013 #2 Skrevet 25. august 2013 Du bør ihvertfall ikke forklare at du ikke kommer fordi du er imot dåp, for da hadde jeg blitt mindre imponert. Så da bør du nok heller skylde på noe annet ja. Bare "nei takk" blir nok også litt dumt. 2
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 25. august 2013 #3 Skrevet 25. august 2013 Det spørs hva slags forhold du har til foreldrene/barnet, syns jeg. 1
Nephthys Skrevet 25. august 2013 #4 Skrevet 25. august 2013 Tror jeg hadde gått for en "nei takk"-variant (kanskje ikke akkurat de ordene). Du trenger vel ikke gi noen grunn, og om de spør hadde jeg sagt sannheten. Hvorfor skal man gjøre seg til løgner for å tilfredsstille andre..? Folk må da få mene hva de vil, men selvsagt trenger man jo ikke å buse ut med sin mening om de ikke spør hvorfor du ikke kommer.
*Frida* Skrevet 25. august 2013 #5 Skrevet 25. august 2013 Du bør ihvertfall ikke forklare at du ikke kommer fordi du er imot dåp, for da hadde jeg blitt mindre imponert. Så da bør du nok heller skylde på noe annet ja. Bare "nei takk" blir nok også litt dumt. Mindre imponert? Kvifor? Mitt barns onkel og tante takka nei til å vere med i dåpen, fordi dei ikkje støttar dåp av barn. Dei ville egentlig komme i selskapet etterpå, men det var dei ikkje av andre årsaker. Det er då ein ærlig sak, og ikkje noko eg tar ille opp. Hadde blitt meir overraska om dei ikkje kunne kome av ukjent grunn, sidan dette er nær familie. 5
Gjest pysepusen Skrevet 25. august 2013 #6 Skrevet 25. august 2013 "Nei takk, jeg er allerede opptatt den dagen."? 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #7 Skrevet 25. august 2013 Klarer du ikke vere glad på andre sine vegner selv om du mener det du mener? Altså jeg er imot myr, og myr stider mot min logikk - men jeg klarer da å la folk ta sine egne valg fordiom, og se forbi at mennesker har ulike meninger. Jeg kutter ikke ut min beste venninne fordi hun er personlig kristen, går i kirken på søndager, og har ikke sex før ekteskapet - fordi JEG mener at dette ikke er riktig, på samme måte som hun ikke kutter ut meg fordi jeg IKKE er noe av dette! Så jeg mener at har du en god relasjon til dåpsbarnet og foreldre,e så er det vel bare å delta og vere glad på deres vegner? De prøver ikke å presse deg til sine meninger vil jeg tro.....? (Men klart at en fadderoppgave bør du ikke ta, men nå er det jo ikke det vi snakker om her heller da.) Anonymous poster hash: d21ca...4ba 11
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #8 Skrevet 25. august 2013 hm, "myr" skulle vere "mye" i innlegget over, glemte vist å lese over Anonymous poster hash: d21ca...4ba
kisskissbangbang Skrevet 25. august 2013 #9 Skrevet 25. august 2013 Du bør ihvertfall ikke forklare at du ikke kommer fordi du er imot dåp, for da hadde jeg blitt mindre imponert. Så da bør du nok heller skylde på noe annet ja. Bare "nei takk" blir nok også litt dumt. Høh. Jeg er helt uenig. "Jeg er ikke kristen og tror ikke på døping av barn" klinger helt greit i mine ører. Det hadde jeg respektert uten surmuling. "Jeg har alt planer" eller bare "neitakk, det passer ikke" hadde jeg stusset langt mer over. De man inviterer til dåp er jo gjerne veldig nære av foreldrene av dåpsbarnet, så jeg hadde forventet en "gyldig" grunn for å ikke komme. 8
Gjest Eurodice Skrevet 25. august 2013 #10 Skrevet 25. august 2013 ...men jeg er imot å døpe små barn, og har derfor ikke så lyst å delta. Er det greit å bare si "nei takk" uten noe mer utbrodering? Eller bør jeg finne på noe annet jeg skal som gjør at jeg ikke kan komme? Anonymous poster hash: 5f7f2...efd Det er ikke greit å si. Det du skal gjøre er å takke pent for invitasjonen og eventuelt beklage at du ikke har anledning til å komme. 1
Gjest Skrevet 25. august 2013 #11 Skrevet 25. august 2013 I slike tilfeller har jeg evt sagt at jeg dessverre ikke kan komme i kirken, men kan evt komme til et selskap! For feire barnet ser ikke jeg noe imot, er selve dåpsbiten
kisskissbangbang Skrevet 25. august 2013 #12 Skrevet 25. august 2013 Det er ikke greit å si. Det du skal gjøre er å takke pent for invitasjonen og eventuelt beklage at du ikke har anledning til å komme. Er det ikke greit å si at en ikke synes noe om å døpe små barn, og å være ærlig om at det er derfor en ikke ønsker å komme? 1
Gjest Eurodice Skrevet 25. august 2013 #13 Skrevet 25. august 2013 Mindre imponert? Kvifor? Mitt barns onkel og tante takka nei til å vere med i dåpen, fordi dei ikkje støttar dåp av barn. Dei ville egentlig komme i selskapet etterpå, men det var dei ikkje av andre årsaker. Det er då ein ærlig sak, og ikkje noko eg tar ille opp. Hadde blitt meir overraska om dei ikkje kunne kome av ukjent grunn, sidan dette er nær familie. Av prinsipp ikke være til stede i kirken, men i selskap etter dåpen er helt ok. Jada! Det at de allikevel ikke kunne, er irrelevant for saken.
Gjest Eurodice Skrevet 25. august 2013 #14 Skrevet 25. august 2013 I slike tilfeller har jeg evt sagt at jeg dessverre ikke kan komme i kirken, men kan evt komme til et selskap! For feire barnet ser ikke jeg noe imot, er selve dåpsbiten Da går jeg utifra som en selvfølge at du heller ikke overværer kirkelig konfirmasjon og vielse av prinsipp. 5
Nephthys Skrevet 25. august 2013 #15 Skrevet 25. august 2013 Regner med at dåpen foregår i en kirke, og for meg er det en selvfølge at man skal få slippe å være i kirken og overvære en dåp om man ikke ønsker det uten at det skal føre til sure miner. Er det virkelig bedre å lyve å si at man har planer? Ville ikke satt pris på at noen følte at de måtte lyve for meg i hvert fall. Så klart man skal avslå på en pen måte. "Jeg er ikke bekvem med å være med i en kristen dåp, men kommer gjerne til selskap etterpå" syns jeg er greit om de ønsker en forklaring.. Syns IKKE at du skal måtte finne på noe å gjøre for å slippe å si sannheten, altså..
Miss moneypenny Skrevet 25. august 2013 #16 Skrevet 25. august 2013 Jeg syns bare det er for dumt å ikke dra i en dåp fordi man er imot det, man klarer vel å svelge en kamel eller to for nær familie som har valgt å døpe barnet sitt og ønsker at man er tilstede. Men det er bare min mening, beklager men det er sånn jeg ser på det. 8
Silfen Skrevet 25. august 2013 #17 Skrevet 25. august 2013 Høh. Jeg er helt uenig. "Jeg er ikke kristen og tror ikke på døping av barn" klinger helt greit i mine ører. Det hadde jeg respektert uten surmuling. "Jeg har alt planer" eller bare "neitakk, det passer ikke" hadde jeg stusset langt mer over. De man inviterer til dåp er jo gjerne veldig nære av foreldrene av dåpsbarnet, så jeg hadde forventet en "gyldig" grunn for å ikke komme. I slike tilfeller har jeg evt sagt at jeg dessverre ikke kan komme i kirken, men kan evt komme til et selskap! For feire barnet ser ikke jeg noe imot, er selve dåpsbiten Enig i disse to. Da går jeg utifra som en selvfølge at du heller ikke overværer kirkelig konfirmasjon og vielse av prinsipp. Det er jo selvsagt ikke det samme, det ser jo ethvert oppegående menneske. Et barn velger ikke selv. Det tvinges. En konfirmant og et ektepar velger selv. 3
Gjest Funky Punk Skrevet 25. august 2013 #18 Skrevet 25. august 2013 Jeg er også imot å døpe små barn som ikke er istand til å velge selv, men jeg respekterer at andre har en annen tro (så lenge de ikke skader barna) og møter gjerne opp i dåp dersom jeg blir invitert. 6
skyflakes Skrevet 25. august 2013 #19 Skrevet 25. august 2013 Jeg syns bare det er for dumt å ikke dra i en dåp fordi man er imot det, man klarer vel å svelge en kamel eller to for nær familie som har valgt å døpe barnet sitt og ønsker at man er tilstede. Men det er bare min mening, beklager men det er sånn jeg ser på det. Enig. Er man i mot dåp så får du slippe å døpe ditt eget barn, men heller stille opp for venner/familie. 1
Fluffe Skrevet 25. august 2013 #20 Skrevet 25. august 2013 (endret) Så klart må du ikke delta i noe du er i mot. For noe skikkelig tull å tvinge andre til å delta i noe man er motstander av. For å dra den veldig langt: du tvinger ikke vegetarianere til å ete kjøtt. Endret 25. august 2013 av mirandaa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå