Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Er nå på min andre dag på folkehøgskole. Hadde gledet meg veldig til å komme hit, men da jeg kom hit var det ikke noe av det jeg trodde. Jeg har prøvd å bli kjent med noen, men det er så vanskelig når det allerede har blitt så mange gjenger som liksom ser så sammenspleiset ut. Jeg savner også kjæresten noe enormt. Begynner å lure på om dette var helt teit av meg. Har grått en god del siden jeg kom hit også. Bor på alenerom, så blir ganske ensomt på kveldene når de andre er på rommene til hverandre.

vil egentlig bare hjem, men har allerede betalt depositum. Hadde tenkt å prøve å være her til neste frihelg og se om det blir bedre.

Er det idiotisk av meg å ha sånn hjemlengsel at jeg faktisk vurderer å slutte? Trives ikke her i det hele tatt

Anonymous poster hash: 72a4e...0c8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi det litt tid, så kanskje du etterhvert vil bli kjent med noen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk på fhs for noen år siden. Allerede første dag lurte jeg på om det var riktig å starte. Men så tok jeg rett og slett kontakt med et par av de som så mest ålreite ut. De kjente hverandre fra før, og tok imot meg med åpne armer. Ble også fort kjent med et par andre, etter litt samtale og det viste seg at vi hadde samme interesser. Man kan også "finne hverandre" på bli-kjent-tur, eller enda lenger ut i året.

Jeg bodde også på enerom. De på tomannsrom ble fortere kjent med en person, fordi de bodde sammen. Men etter hvert byttet flere rom, for det var mismatch.

Tidlig på året var vi på min skole mye samlet i fellesrom, så filmer, spilte spill etc.

Senere fordelte mange seg i gjenger, noen ble par, noen trivdes med å være alene og bare henge med andre av og til.

Hvor er skolen?

Min var ganske sentral. Det foregikk masse spennende utenfor skolen. Gøy, men det førte jo til at vi ble veldig spredt. En skole som ligger litt øde til, vil nok føre til at alle holder seg i nærheten og blir mer sammensveiset.

Det er som regel mye folk på fhs, ingen skal måtte føle seg alene der.

Prøv å starte en samtale med noen, ikke vent på at alle skal komme til deg.

Hva gjorde at du startet på fhs? Og tror du de grunnene egentlig har endret seg?

Du har betalt depositum ja. Men hvis du fortsetter, når du ikke ønsker det, kaster du bort mer penger og tid.

Men jeg ville nok absolutt gitt det noen uker til.

Naturlig å savne kjæresten. Men det er også et sunt savn. Når du kommer mer inn i hverdagen på skolen, går det seg nok til.

Synes du linja du går på virker ålreit da? Du blir jo helt sikkert snart litt kjent med de i klassen, de du havner ved samme bord som osv.

Skrevet

Skolen er ganske øde, litt utfor en liten by nord i landet. Jeg vet egentlig ikke grunnen for at jeg søkte meg hit, jeg tror det var fordi familien sa det var bra for meg og de anbefalte det. Og fordi det var studietur til et sted jeg alltid har hatt lyst til å se. Tenkte veldig mye på det før jeg søkte, og angret etter jeg hadde søkt men tenkte at dette ble sikkert bra.

Trodde linja var noe for meg, men nå innser jeg at jeg har egentlig aldri likt det vi holder på med, men har på en måte lurt meg til å like det..

Har jo såklart snakket med noen, det er faktisk mange, men det er ingen jeg føler jeg kommer til å bli særlig nær venn eller noe med.

Tror ikke internatlivet er noe for meg heller..

TS

Anonymous poster hash: 72a4e...0c8
Skrevet

Jeg tror ikke at det er mulig å gå på FHS uten å få en del gode venner så bare gi det litt tid :) Om du likevel bestemmer deg for å reise hjem etterhvert så bruk tiden du uansett er der nå på å være aktiv og sosial og ikke bur deg inne på enerommet ditt.

• Liker 1
Gjest Arbeider
Skrevet

Det må vel være noen aktiviteter på skolen som hjelper folk å bli kjent med hverandre?

I tillegg må du nok prøve mer, snakke med de som røyker, sette deg ved siden av de som er alene, eller noe

Ikke lett, men det er kjipere å sitte alene.

Skrevet

Gi det litt mer tid! Jeg tror veldig mange får litt panikk i starten, fordi de savner folkene hjemme og alt er ukjent og rart. Men man kommer fort inn i rutiner, blir fort kjent med folk og så blir det bra etterhvert!

Har dere en internatleder på skolen? Det hadde vi, og hun var kjempegrei. Hva med å ta en prat med henne? Kanskje hun har gode tips til hvordan du skal "komme i gang", du er nok ikke den første som har hatt det sånn som det i starten :)

Anonymous poster hash: a51a2...c37
  • Liker 1
Skrevet

Det er vanlig å ha slike følelser når man begynner på fhs :) Gi det litt tid, og hvis ting er helt ille om en måned så er det ikke værre enn at man finner noe annet å gjøre det året :)

Anonymous poster hash: 24821...71b
  • Liker 1
Skrevet

Det er sikkert mulig å bytte linje, om du ikke venter altfor lenge.

Dere som sier det nærmest er umulig å ikke få venner på FHS, bør ikke være så bestante. Folk kan føle seg "mislykka" av det.

Jeg hadde et fint år på FHS, og fikk en liten gjeng med gode venner... Men jeg ble litt kjent med flere som ikke fant tonen helt med noen som helst. Kullet man havner med har jo mye å si.

Folk som går på FHS har gjerne ønsket det i lang tid, de blir ikke "overtalt" av foreldre osv. Gi det litt mer tid, og så evt. innse at det ikke var noe for deg, og vær glad for at du i hvert fall ikke bruker mer penger enn depositumet. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...