Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan få folk til å ha mer tro på meg?

Så fort jeg mestrer noe i livet så får jeg de kommentarene:

"du hadde flaks der"

"ikke gjør samme feil nå da" (utdypet litt mer og sagt på flere forskjellige måter)

Det er stadige kommentarer om hvor liten og svak jeg er. Spøker om hvor lite jeg skjønner. At jeg ikke har kontroll på bil eller andre sånne ting.
Jeg blir alltid sett ned på, snakket til som om jeg er ett barn og behandlet som ett.

Jeg har slitt psykisk og jeg har hatt problemer. Men når det er på vei til å bli 2 år siden jeg gjorde noe "galt" så burde folk begynne å få troen på meg igjen. Men det virker som om den som har gjort en feil, burde merkes for det resten av livet.

Hver eneste kommentar blir som ett nytt slag i magen. Og det er ikke lett når man jobber så hardt med seg selv for å fungere normalt. Jeg har jobbet meg tilbake til meg selv! Jeg jobber med selvtillit, selvinnsikt og forandringer hver eneste dag.

Så nå når jeg har mestret 2 ganske store livsforandringer denne måneden, så syns jeg at jeg burde få litt creds for at jeg klarte det. Ikke høre om hvor galt ting kan gå.
Jeg jobber med å se positivt på ting og tenke at denne gangen kan jeg faktisk klare det. Også får jeg høre sånne ting så mister jeg nesten troen på meg selv igjen.

Hva mer kan jeg gjøre for at mine nærmeste skal stole mer på meg? Tro på meg, mine kunnskaper og at jeg faktisk kan ?

Anonymous poster hash: 94057...7e8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelp!

Skrevet (endret)

Høres ut som du gjør en kjempefin jobb med og for deg selv synes jeg!!

Hvordan slektninger og nærmeste kan være, jeg tror jeg skal minne deg på at det finnes mennesker som liker å "sole" seg litt i "glansen" av at andre gjør feil. Selv om det kan være lenge siden feilen. Det som kan være tøft, er å oppdage at ens egen familie er slik.

I så fall så har det ikke noe med deg å gjøre. Sånne mennesker er slik enten det er familien eller ikke. Så du må prøve å tenke på at det ikke er deg det er noe feil på da, men de. For de burde se framgangen din og at du jobber med deg selv, ikke tviholde på de gamle tingene.

De har ikke jobbet med seg selv i 2 år, slik du har gjort. Da ville de nok ikke gjort slik. Så du har nok kommet mye lenger enn dem, har mer selvinnsikt og har hatt mye større kurve på din personlige utvikling. Prøv å tenke litt på det, og finne inspirasjon i det, at du faktisk har kommet lengre enn dem.

Jeg syns det høres slemt ut. Men du må prøve å stenge det de sier og mangelen på støtte ute. For sannsynsligvis er du en mye bedre støtte for deg selv, enn de noen gang kan bli for deg.

Håper det var til litt oppmuntring. Jeg blir glad når jeg ser mennesker som prøver å forandre på ting som er negativt. Enda nå vet jeg jo ikke hva det er du har endret på, eller hvor negativt det har vært, eller om det bare er noe de har sagt til deg at du burde endre på?

Edit:

Med det siste der så mente jeg at det kanskje er ting DE har gitt deg negative tilbakemeldinger på og fått deg til å føle at du burde forandre, mens det kanskje ikke egentlig var negativt i det hele tatt sett fra noen andres synspunkt.

For det kan høres ut som du har en litt kritisk familie, og en slik familie kan ofte få en til å føle det slik. Og da vil man fort slite psykisk også, slik du sier at du gjør.

Endret av Flair
  • Liker 1
Skrevet

Utrolig hvor ufine folk kan være. . Mange sier kanskje slik for å føle seg bedre selv. Jeg tenker at du burde si ifra hvordan du føler det til disse personene, kanskje de ikke er helt bevisste på at de gjør det eller er blitt så "vant" til det at de ikke tenker så nøye over det. Uansett syns jeg du burde si ifra om det, kan være de blir kjempe flau og angrer seg.

Skrevet

"Hvordan få folk til å tro på meg?" Hvis familien din har bestemt seg for å være teite, så tror jeg du kan vinne nobelsprisen for å kurere kreft, og de kommer til å klage på at du ikke kurerte kreft raskere.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Bare bevise for andre at du faktisk kan. Mulig de oppfatter deg som at du kanskje ikke fullfører noe eller lignende. Ta tiden til hjelp.

Overse deres innspill, eller spør hva de mener med det de sier, og følg opp med spørsmål som f.eks "hvorfor tror du så dårlig om meg?, hvorfor tror dere ikke at jeg skal greie å snu livet mitt til noe positivt?" For eksempel, da kanskje de reflekterer litt over hva de FAKTISK sier til deg og hvordan det kommer ut og hvordan det oppfattes.

Hvis folk blir gjort oppmerksomme på atferden sin og hvordan den blir oppfattet har de mulighet til å forandre den. Ikke alle er helt bevisst hvordan de opptrer ovenfor andre.

En annen ting jeg synes hjelper er å skifte samtaleemne hvis noen skulle begynne å messe negative ting om deg, kanskje spørre hvordan det går på jobben deres, i livet deres eller lignende. Det er å sette grenser for en selv og andre for hvor mye kritikk andre kan tillate seg å komme med.

Endret av Mupsi
Skrevet

Bevis bare for deg selv. Andre spiller ingen rolle når de behandler deg så stygt.

Lykke til! :hug:

Skrevet

Hvis du slutter å prøve å hevde deg med løgner.

Hvis du begynner å vise respekt for mennesker rundt deg. Viser at du er et medmenneske.

Så vil folk slutte å behandle deg som et lite barn.

Men før det skjer, er du ikke noe annet enn et voksent umodent barn. Og da blir du behandlet således.

Og fortsetter man å lyge om alt mulig piss,

og slenger drit til alle rundt deg, så blir du jo SELVSAGT sett ned på. Dette er hva normale kaller logisk.

Anonymous poster hash: 1172b...f4b
Skrevet

Hvis du begynner å vise respekt for mennesker rundt deg. Viser at du er et medmenneske.

Men før det skjer, er du ikke noe annet enn et voksent umodent barn. Og da blir du behandlet således.

og slenger drit til alle rundt deg, så blir du jo SELVSAGT sett ned på. Dette er hva normale kaller logisk.

Kjenner du trådstarter personlig eller er vil du bare slenge dritt, enn og komme med noe konstruktiv tilbakemelding?

Skrevet

Øhhh...... :sjokkert: :sjokkert: :hakeslepp:

Skrevet

Kjenner du trådstarter personlig eller er vil du bare slenge dritt, enn og komme med noe konstruktiv tilbakemelding?

Slenge dritt? Hehe. Jada. Det kan jo noen ganger se slik ut, når sannheten blir lagt på bordet.

Og finner man noe mer konstruktivt (hvis det ér slik jeg antyder) tror du?

Skrevet

Det der har TT, JSL eller min egen mor skrevet ;) Helt sikkert. Mest sikkert førstnevnte.

Skrevet

Det der har TT, JSL eller min egen mor skrevet ;) Helt sikkert. Mest sikkert førstnevnte.

Hmmm? TT? JSL ? Eller din mor ?! Hva snakker du om?

Skrevet

1. Jeg har brukt tid på å fullføre ting ja, men ikke de siste to årene!

2. Det er heller snakk om sannhet enn løgner!

3. Du som kommenterer så negativt. Har du opplevd omsorgssvikt og voldtekt før du fylte 17?

Skrevet

Så starten av livet mitt var tøffere enn det burde være. Flere mennesker har ødelagt for meg. Flere har jeg måtte fjerne fra mitt liv. Men noen har jeg igjen.
De siste årene har jeg jobbet for å fungere normalt. Og når jeg stabler drømmejobben på bena så får jeg så mange negative kommentarer at jeg mister troen på meg selv igjen..

Skrevet

Omsorgssvikt og voldtekt?
Skal man bruke dette som en unnskyldning SAMTIDIG som en sier at det ikke har gitt konsekvenser?

Eller bedre - skal en bruke det som en unnskyldning, når en ikke klarer å komme seg til en psykolog for å få snakket ut om tingene? Og få det i orden igjen?

Eller skal en bare lyge på seg alt mulig piss, samt også unnskylde for hvorfor (selv om det er legitimt), uten å noen gang ta tak i noe av dette ?

En årsak for noe er OK. Men når en ikke gjør noe med saken, så bør en heller ikke klage over det.

Skrevet

Har du en støttende psykolog? De er flink til å gi deg feedback på framgang i alle fall. Jeg tror du bør forklare familie/venner om hvordan du opplever det. Kanskje det er en form for misforstått bekymring at de hele tiden kommer med slike kommentarer.

Skrevet

Jeg har gått til psykolog i to år. 3 ganger i uka.

Nå har jeg vært erklært frisk i 2 år. og har ikke gjort noe annet enn å skaffe meg jobb, leilighet, lappen og god økonomi. Jeg har ikke gjort noe som tilsier at jeg fortsatt sliter. Så hvorfor har de så lave tanker om meg?

Har tatt drømmejobben med 100 % stilling nå som gir gode utsikter for fremtiden.

Så hva mener du med unnskyldninger?

Og har jeg sagt at det ikke har gitt konsekvenser?

Skrevet

Dere med de 4 første kommentarene var ganske på rett spor. Jeg kommer til å følge rådene deres! :)

Skrevet

Standard det.. Å se bort i fra det en ikke liker. Uansett hvor reelt det er. Selvinnsikt er fint da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...