AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #1 Skrevet 24. august 2013 Noen normalvektige her som har klart å gå ned i vekt og blitt tynne (på en sunn måte), og som har klart å bli værende på denne vekten? Hvordan gjorde dere det? Og før vekt-politiet kommer og vifter med pekefingeren: Jeg er interessert i de som har vært i det øvre sjiktet av normalvektig, og som har blitt åpenbart tynne/slanke. Er ikke ute etter anorektikere eller andre usunne greier. Så spar dere bryet... Anonymous poster hash: c95a5...610
Yme Skrevet 24. august 2013 #2 Skrevet 24. august 2013 Legge om kostholdet, og passe på å være i nok bevegelse. Det er det eneste som virker, om du skal gjøre det uten kirurgi.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #3 Skrevet 24. august 2013 Jeg var noen kg over grensa for overvektig, nå har jeg bmi på 20,8. Jeg gikk ned kun ved å spise mindre porsjoner, og mindre godteri. Trener ikke, går tur en sjelden gang. Anonymous poster hash: b36ab...ff0
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #4 Skrevet 24. august 2013 Jeg hadde BMI på 25, og gikk ned til endel nedre/midtre del av normal. Jeg legger ekstremt lett på meg, og merket at det ble endel ekstra kilo av småting man ikke tenker på i hverdagen. Jeg fikk intoleranse som betydde at jeg måtte kutte ut omtrent alt som var halvfabrikata og relativt usunt(pga at ingredienser var i nesten alt). Det betyr at jeg aldri kjøper ferdigpizza, jeg kan ikke spise en hel sjokoladeplate(maks noen biter), jeg må unngå omtrent all halvfabrikata(bortsett fra tomatsauser), kan ikke ha noe som har fete melkeprodukter eller mye melk(ergo fløtebaserte retter og gratinerte ting utgår) - og jeg merker det tar bort endel "ekstrakalorier" som gjør det langt lettere å holde vekten. Jeg spiste aldri masse drittmat, men problemet var at jeg ikke klarte gå noe ned når jeg spiste som mange andre gjør. Om jeg var på cafè før gikk det gjerne i kaffe latte med litt krem - og kanskje en muffins. Så måtte jeg kutte melkeproduktene, og da måtte jeg velge produkter som tilfeldigvis har langt lavere kaloriinnhold(enten kaffe alene, og droppe kake/kjeks). For andre virker dette som "ingenting" i kalorimengde - men for meg så ble akkurat de kaloriene en hindring for å miste vekt. Jeg spiste som vanlig, men jeg spiste altså hjemme(eller hadde matpakke) hvor jeg hadde kontroll over hva jeg spiste - så da fikk jeg mer bevissthet rundt hvor lett det er å få i seg littegranne for mye uten at det virker slik og uten at det er spesielt usunt i den forstand. Jeg trente og endel, men det hadde ikke innvirkning på vekttap - faktisk gikk jeg opp et par kilo, men - jeg så langt bedre ut(litt sprett i rumpen, litt fastere i fisken enn ved bare kondistrening som før) og fikk mye bedre holdning. Så totalt sett ble resultatet bedre(både helsemessig og estetisk) enn når jeg var både litt smålubben, og når jeg var tynnere før i tiden, etter jeg spiste bevisst og trente jevnlig. Ett råd alle burde følge er å skrive en ærlig kostholdsdagnok til detalj iløpet av et par uker, og regne sammen hva man faktisk spiser. Ærlighet er ekstremt viktig. Da får du fort en pekepinn på om du kan kutte ned på noe unødvendig, eller om din trivselsvekt faktisk er i øvre sjikt av normal. Jeg anbefaler ingen å gå ned i vekt om man lever og spiser sunt fra før av, for det kan aldri opprettholdes uten å leve i et slankehelvete. Anonymous poster hash: 3b5ac...f21
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #5 Skrevet 25. august 2013 Jeg gikk ned fra BMI 23,7 til 21,7 gjennom å spise LITE, men uten å tenke på sammensetning. Kanskje ikke den lureste måten, men det funket. Deretter har jeg holdt denne vekten i to år gjennom å fokusere på å spise sunt, moderat lavkarbo til måltidene, men har spist en del godteri og drukket mye alkohol utenom. Jeg ønsker meg ned to BMI-poeng til, men disse ser ut til å være mye vanskeligere å få bukt med enn de to første, primært fordi motivasjonen ikke er like tilstedeværende når jeg nå ligger på en helt OK vekt sammenlignet med da jeg var på 23,7. Anonymous poster hash: 28785...005
@Maja Skrevet 25. august 2013 #6 Skrevet 25. august 2013 Vekta mi går sakte men sikkert nedover så lenge eg ikkje eter snop og halvfabrikat (eller bare små mengder ein sjelden gang), mest effektivt så lang har vore moderat lavkarbokost. Det er forøvrig det einaste som holder meg mett uten å innta urimelige mengder mat. Men eg går jo opp igjen med ein gang eg skeier ut og spiser snop og slikt. Så etter ferien (der eg spiste det som falt meg inn i fleire veker) er eg nesten tilbake til utgangspunktet.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #7 Skrevet 25. august 2013 Noen normalvektige her som har klart å gå ned i vekt og blitt tynne (på en sunn måte), og som har klart å bli værende på denne vekten? Hvordan gjorde dere det? Og før vekt-politiet kommer og vifter med pekefingeren: Jeg er interessert i de som har vært i det øvre sjiktet av normalvektig, og som har blitt åpenbart tynne/slanke. Er ikke ute etter anorektikere eller andre usunne greier. Så spar dere bryet... Anonymous poster hash: c95a5...610 Gjorde hverdagsendringer. Flyttet til et sted med bratte bakker uten bil - vente meg til å bli svett et par ganger om dagen ved å løpe i trapper i stedet for å gå/ta heis. Lot en annen legge middag på tallerkenen min, var jeg fortsatt sulten etter å ha spist porsjonen kan jeg bare forsyne meg mer selvsagt. Men ofte ble jeg mett på mindre porsjoner. Etter hvert: Mindre tallerkener til middag. Ettersom jeg gikk ned på denne måten ble jeg også mindre sulten - og i bedre form. Uten å føle at jeg egentlig hadde så gjort mye for det har jeg gått ned minst ti kilo på den måten - og holdt meg der. Anonymous poster hash: 66e42...439
ninuska_ Skrevet 25. august 2013 #8 Skrevet 25. august 2013 Tråden er ryddet for reklame, ninuska_, mod
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #9 Skrevet 28. august 2013 Går på moderat lavkarbo for å holde vekten. Har gått ned fra ekstrem fedme til normalvektig på lavkarbo, og flere gåturer. Gikk først på Grethe roede på 1400kcal, så på ketosekuren for å ta siste del av kiloene. Nå har jeg moderert til moderat lavkarbo Anonymous poster hash: 32af3...03f
Sjokoladenøtt Skrevet 28. august 2013 #10 Skrevet 28. august 2013 Jeg har vært litt opp og ned der faktisk. Jeg begynte å spise mindre og gå mer turer osv. Det fungerer, men kroppen trenger mat.. Det som er viktig er sammensetningen slik at du får i deg alt du trenger av næringsstoffer Finnes ingen mirakelkurer eller dietter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå