Gå til innhold

joggesko med MASSE demping?

Anbefalte innlegg

Gjest HappyWaffle
Skrevet

jeg er plattfot, å hvis jeg skal jogge eller gå mye så MÅ jeg ha joggesko med (ekstrem) demping og god støtte.

er det noen som veit om det finnes sko som feks er beregnet på jogging på asfalt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Conradine
Skrevet

Ta en tur til Løplabbet. De er proffe og gjennomfører flere tester for å finne akkurat den skoen du trenger.

• Liker 1
Gjest bustyvel
Skrevet

Enig, test deg hos Löplabbet. Asics f.eks. har jo godt dempa sko, men det hjelper lite om de ikke passer foten din. Jeg f.eks. kan ikke bruke Asics sine modeller da de av en eller annen grunn klemmer på hælen min.

• Liker 1
Gjest Solsmil
Skrevet

Som de andre sier, test deg på loplabbet. Der får du den hjelpe. Du trenger. Jeg vil tro at du blant annet kan bruke asics gel kayano, men dette burde testes der

Gjest HappyWaffle
Skrevet

hvor/hva i alle dager er det da?? jeg bor liksom midt på bygda og er langt til nærmeste sånn sted tipper jeg. å har ikke tid til å dra langt avgårde da jeg jobber MASSE! :laugh:

Skrevet

Jeg tror dette med demping og støttende sko har blitt en hvilepute for mange. Hvis du har problemer med beina dine vil du sannsynligvis få vondt av å løpe omtrent uansett hvilken sko du velger.

Du bør (ev i tillegg til innleggsåle/fotseng og joggesko) trene muskulaturen som holder buen under foten.

• Liker 1
Skrevet

Har med alder å gjøre også. Etter en passerer de tjue, minsker fettlaget i tredeputen, slik at anslaget blir hardere for en førti- enn en attenåring Da er dempende såler en selvfølge.

Er selv på evig jakt etter gelesåler for gange - ventilerte, som ikke fanger for mye fukt.

Skrevet

Jeg har behov for masse, masse dempning. De som er best for meg har vært Asics Nimbus, til tross for at den er beregnet for et normalt steg til underpronert steg, og jeg overpronerer noe. Passformen er heller ikke spesielt god for foten min. Likevel er dempningen så bra at jeg kunne ikke tenke meg andre sko.

Jeg har tidligere vært på Løplabbet flere ganger for å kjøpe sko. De har ved iallefall en anledning anbefalt sko for meg som såpass ubehagelige (ikke passform) at de var nærmest ubrukelige for meg.

Jeg anbefaler deg absolutt å oppsøke Løplabbet el.l. hvis du har anledning, men hør først og fremst på din egen kropp fremfor ekspertene.

Anonymous poster hash: 93512...147
Skrevet

Jeg tror dette med demping og støttende sko har blitt en hvilepute for mange. Hvis du har problemer med beina dine vil du sannsynligvis få vondt av å løpe omtrent uansett hvilken sko du velger.

Du bør (ev i tillegg til innleggsåle/fotseng og joggesko) trene muskulaturen som holder buen under foten.

Det er ikke riktig. Det er stor forskjell på sko.

Du kan heller ikke trene foten vekk fra plattfothet, ei heller de fleste andre problemer. Og innleggsåler kan ofte skape problemer fordi de kan bli for høye for skoen slik at støttefunksjonen forsvinner.

Og selv om man har problemer som gjør at løping ikke er ideelt, kan mange ha stort utbytte av bruke løpning som del-aktivitet, ved siden av annen type trening.

Skrevet

Det er ikke riktig. Det er stor forskjell på sko.

Du kan heller ikke trene foten vekk fra plattfothet, ei heller de fleste andre problemer. Og innleggsåler kan ofte skape problemer fordi de kan bli for høye for skoen slik at støttefunksjonen forsvinner.

Og selv om man har problemer som gjør at løping ikke er ideelt, kan mange ha stort utbytte av bruke løpning som del-aktivitet, ved siden av annen type trening.

Hva av det jeg skrev er feil?

Nå skrev ikke jeg at en kan trene bort plattfot. Hvis du tolket innlegget slik så var det ikke det jeg mente. Det finnes mange typer og grader av plattfot. Noen gir symptomer, andre gir ikke. Noen kan og må opereres, noen kan støttes med såler sko og trening.

Det jeg mente med mitt innlegg er at mange tror at det bare er å gå på løplabbet, bruke mange tusen kroner på sko og en slags analyse og så forsvinner alle problemene.

Pronering av foten, støtte, demping osv har sin plass - men man må behandle årsaken til problemene og ikke symptomene. Og for veldig, veldig mange så er ikke muskulaturen i beina slik den skal være. Ubalanser, svakheter og feillæring av teknikk er faktisk ganske vanlig. Jeg tror det har mye med at vi lærer oss selv å løpe/gå. Lærer vi det først feil så er det svært vanskelig å lære det riktig på ny.

Skrevet

Hva av det jeg skrev er feil?

Nå skrev ikke jeg at en kan trene bort plattfot. Hvis du tolket innlegget slik så var det ikke det jeg mente. Det finnes mange typer og grader av plattfot. Noen gir symptomer, andre gir ikke. Noen kan og må opereres, noen kan støttes med såler sko og trening.

Det jeg mente med mitt innlegg er at mange tror at det bare er å gå på løplabbet, bruke mange tusen kroner på sko og en slags analyse og så forsvinner alle problemene.

Pronering av foten, støtte, demping osv har sin plass - men man må behandle årsaken til problemene og ikke symptomene. Og for veldig, veldig mange så er ikke muskulaturen i beina slik den skal være. Ubalanser, svakheter og feillæring av teknikk er faktisk ganske vanlig. Jeg tror det har mye med at vi lærer oss selv å løpe/gå. Lærer vi det først feil så er det svært vanskelig å lære det riktig på ny.

Ok, da feiltolket jeg deg noe.

Men at vi skal lære å gå og løpe?? Dette er noe som skjer mens vi er barn. Snart må vi ha eksperter for å lære oss å gå på do med riktig teknikk!

Men vi kan sikkert være enige om at det er lurt av TS, hvis hun ennå ikke har gjort det, å bli utredet hos en fysioterapeut eller lignende, for å få råd for hennes problemer, og om det eventuelt kunne være øvelser som ville hjelpe.

Skrevet

Det er et godt poeng å høre på kroppen sin. Jeg ble anbefalt Asics Nimbus. Disse har masse demping føles som man løper på luftputer.. Til tross for at jeg har vært veldig fornøyd med disse så prøvde jeg mange ulike par sko når jeg skulle kjøpe et ekstra par for å løpe ute. Jeg har prøvd utrolig mye forskjellig uten at det har føltes rett. Prøvde Asics Kayano her om dagen og det kjentes riktig ut med en gang, og merket at de var enda bedre på foten en Nimbusen som jeg ble anbefalt. Jeg har sett ut som en idiot og jogget rundt i butikken for å kjenne på skone, men jeg er ikke i tvil om at det har vært veldig lurt :)

Sikkert også lurt å bli utredet hos fysio e.l. som anbefalt av en bruker over.

Skrevet

når ble dette en diskusjon om å være plattfot? hvis dere absolutt skal vite hvor ille det er så kan dere tenke dere at jeg ikke har den buen under foten i det hele tatt, det er kommet så langt at jeg ikke kan trene det bort, MEN med riktige sko kan jeg jogge som andre mennesker. jeg har gått hos fysioterapaut i mange år pluss at jeg er hos ortoped et par ganger i året for å ordne såler som er tilrettelagt for meg.

kan vi si oss ferdige med dette temaet da??

nå til poenget

hvor finner jeg Løplabbet?? aldri hørt om det før

TS

Anonymous poster hash: 74f14...137
Skrevet

jeg fant for tre år siden skoen reebok easytone, og siden har jeg ikke gått i andre sko,

jeg er plattfot og har slitasjegikt i ene hofta, så de luftputene er veldig gode å gå på, har fått spesiellt myke fotsenger i mange år som jeg bruker i de skoene

de skoene tvinger deg til å gå riktig,hæl-tå, ikke som jeg gjorde før hæl-utside-tå, fikk som barn steinkake såler som var for mye buet opp slik at det ble vondt å stå og gå, og jeg begynte å gå på utsiden av foten for å unngå det trykket og smertene i fotbuen

vil du gå på utsiden eller innsiden av foten så føler du at du tar overbalanse,

men da jeg skulle ha nye sko i sommer slet jeg med å finne de, fordi reebok har markedsført de feil så vil de slutte med de , jeg skal i allefall gjøre mitt for at de vil fortsette med de skoene, for jeg bruker de til hverdags, selskap, tur på byen, og de er bunadsko for meg

er mye neon farger i de , de jeg kjøpte er svart med neon rosa, ikke bare neonfarge,

så om du kan finne et par i din størrelse så test ut om de er skoen for deg, og de har løse innersåler som du kan kan ta ut og legge inn dine egne

• Liker 1
Gjest Conradine
Skrevet

når ble dette en diskusjon om å være plattfot? hvis dere absolutt skal vite hvor ille det er så kan dere tenke dere at jeg ikke har den buen under foten i det hele tatt, det er kommet så langt at jeg ikke kan trene det bort, MEN med riktige sko kan jeg jogge som andre mennesker. jeg har gått hos fysioterapaut i mange år pluss at jeg er hos ortoped et par ganger i året for å ordne såler som er tilrettelagt for meg.

kan vi si oss ferdige med dette temaet da??

nå til poenget

hvor finner jeg Løplabbet?? aldri hørt om det før

TS

Anonymous poster hash: 74f14...137

Løplabbet finner du her:

http://www.loplabbet.no/butikker

Jeg går bare dit når jeg skal ha sko til å gå og jogge i fordi jeg da er garantert sko som er riktige for mine føtter og mitt bruk.

Må gå på tredemøllen mens de sjekker nøye - samt som jeg må stå oppå en slags speil/lyskasse slik at de får se belastningen på undersiden av føttene.

Deretter finner de fram sko som er aktuelle for meg og jeg får prøve dem på, prøve å gå med dem osv.

Har aldri opplevd bedre service enn hos Løplabbet.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg fikk veldig god hjelp på XXL for noen måneder siden. Jeg skulle riktignok ha sko til å gå (på asfalt) men jeg har aldri før hatt så gode sko som jeg har nå.

Jeg endte opp med et par Addidas og et par Asics - men jeg anbefaler sterkt at du oppsøker butikken uten noen merkepreferanser og heller spør om hjelp til ditt problem.

Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg har akkurat fått nye sko hos Løplabbet og fikk topp service. Det er vel den eneste butikken som jeg kjenner til som tar en grundig sko sjekk.

Skrevet

Støtter de som sier at du bør gå på Løplabbet. Det nytter ikke å høre på andres erfaringer eller bare kjenne skoen på foten. Alle har forskjellige føtter. På Løplabbet finner de et lite utvalg som passer til tråkket ditt og så må du kjenne etter hvilke sko som sitter best rundt tær, hæl og føles best på.

Hvis du virkelig liker å løpe er det verdt å betale litt for både reise og sko!

Anonymous poster hash: bb431...c4a

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis trådstarter ikke har tilgang til Løplabbet der vedkommende bor, er det da feil å gi råd om andre butikker som er mer landsdekkende?

Skrevet

Hvis trådstarter ikke har tilgang til Løplabbet der vedkommende bor, er det da feil å gi råd om andre butikker som er mer landsdekkende?

Nei, og jeg tviler ikke på at det kan finnes flinke folk andre steder, men det er ikke min erfaring. Sikkert stor variasjon her!

Anonymous poster hash: bb431...c4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...