Gå til innhold

To år vs.tre års aldersforskjell på søsken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva foretrekker/planlegger/mener du er den beste av disse, og hvorfor?

(Og da ønsker jeg ikke svar på alle andre aldersforskjeller som finnes, eller svar som "det er individuelt hva folk mener/foretrekker" (det er underforstått).

Ønsker å vite hva DU mener om dette :)

Anonymous poster hash: db89d...7a7

• Liker 1
Skrevet

Kan tenke meg det er litt mindre stress med 3 år mellom. Samtidig blir forskjellen mellom liten og stor veldig tydelig, og det er ikke sikkert de liker de samme lekene osv.

Har selv 2 år mellom mine (25 mnd), og det er og har vært hektisk, de krangler hvert 15.minutt, men er også verdens beste venner. Alt på samme tid ;)

Skrevet

Jeg tenker at det er opp til deg og hvilke fordeler/ulemper du ønsker å leve med. Tette barn kan være lettere fordi de leker sammen og har samme interesser, og man blir fortere ferdig med den mest slitsomme tiden. Ulempen er at den første tiden kan være slitsom siden de alle er i en ganske krevende fase samtidig. Større aldersforskjell kan gjøre at barna er så ulike i alder og interesser at de i liten grad underholder hverandre, i tillegg strekker man den slitsomme tiden ut i større grad. Fordelen kan være at den eldste er så stor at den klarer mye selv slik at man får mer tid med babyen.

Selv ønsket vi barna relativt tett. Det er 2 år 3 mnd mellom 1 og 2 og 22 mnd mellom 2 og 3. De fem månedene utgjorde ingen forskjell når det kommer til avstand mellom søskenene. Søskensjalusi har vi aldri opplevd med noen av dem. Da vi fikk nr 3 var det ganske behagelig at eldstemann da kunne gjøre en ganske mange ting selv, men jeg ville ikke valgt det annerledes likevel. De to eldste har mye glede av hverandre og det er veldig fint å se.

Skrevet

Har litt over 2år mellom mine, men 3 skoleklasser. Synes de har hatt stor gledeav hverandre hele veien, fra 1 og 3 årsalderen. Mye like interesser hele veien,llikte samme filmer/spill/leker.

Fin rollelek sammen lenge.

Nå går de i 1 og 4 klasse og tror det er veldig greit med litt avstand på skolen. Eødste begynner på vgs når minste starter åå ungdomsskolen. Tror det også er en fordel, får starte med blanke ark, ikke alltid være lillesøster/bror til.....

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har 2 års mellomrom mellom alle mine 4:) hektisk i starten men nå som jeg har 1 jente på 13 og 3 gutter på 15, 17 og 19 er det helt supert!

• Hjerte 1
Skrevet

Litt under to år mellom mine og var veldig fornøyd med det.

Største var stor nok til å skjønne at hun måtte være forsiktig med babyen, og klarte det fint. Nå som babyen er blitt stor (2,5 år) er storesøster vant til å ta hensyn til ham, men han er IKKE det. Han slår, klyper og dytter for å få viljen sin, og hun bare ser på og hyler, for hun vet jo at hun får veldig pes hvis hun er slem mot "babyen".

Vil gjerne lære ham at han skal være grei mot storesøster, men det er ikke like lett å være konsekvent mot en gutt som skal behandle en nesten to år eldre søster som det var mot ei jente som skulle behandle en nyfødt liten gutt.

Urettferdig, men vi var strengere mot søster som i utgangspunktet var "snillere" uansett. Liten gutt på 2 år er "uempatisk" om det er mulig å bruke om et så lite barn. De er for tette, men samtildig er de veldig glad i hverandre og har stor glede av hverandre, og jeg ville ikke vært det foruten.

Skrevet

Jeg har 3,5 år mellom mine, de leker fint sammen, og krangler som andre søsken. Jeg kunne ikke hatt under tre år mellom mine, først rundt toårsalderen har jeg følt at jeg har fått hodet over vannet igjen, og syns det var veldig deilig med en rolig periode før nestemann meldte sin ankomst. Hvis jeg skal ha flere barn, skal jeg vente en stund til.

• Liker 2
Skrevet

, og syns det var veldig deilig med en rolig periode før nestemann meldte sin ankomst.

Akkurat det der er også et poeng. Når man får barna med 2 år og mindre mellom, så får man liksom aldri en "pause" fra bleier og småbarn, man tar perioden i ett, siden man går fra ene til andre.

Merker jeg er ganske klar for at minste nå skal bikke 3 og bli litt "større". Nettopp fordi jeg føler vi har hatt småbarn så lenge.

Samtidig er det jo også fordeler med å ta småbarnsperioden i ett, fordi man slipper på en måte å rykke tilbake til start ved å få en ny baby når eldste har begynt å bli stor. Smak og behag...

Skrevet

Litt under to år mellom mine og var veldig fornøyd med det.

Største var stor nok til å skjønne at hun måtte være forsiktig med babyen, og klarte det fint. Nå som babyen er blitt stor (2,5 år) er storesøster vant til å ta hensyn til ham, men han er IKKE det. Han slår, klyper og dytter for å få viljen sin, og hun bare ser på og hyler, for hun vet jo at hun får veldig pes hvis hun er slem mot "babyen".

Vil gjerne lære ham at han skal være grei mot storesøster, men det er ikke like lett å være konsekvent mot en gutt som skal behandle en nesten to år eldre søster som det var mot ei jente som skulle behandle en nyfødt liten gutt.

Urettferdig, men vi var strengere mot søster som i utgangspunktet var "snillere" uansett. Liten gutt på 2 år er "uempatisk" om det er mulig å bruke om et så lite barn. De er for tette, men samtildig er de veldig glad i hverandre og har stor glede av hverandre, og jeg ville ikke vært det foruten.

Dette synes jeg høres veldig rart ut. For det første virker det som du unnskylder oppførselen hans med at han er gutt (dette er veldig vanlig, altså, en kulturell greie). For det andre så er det på høy tid at en 2,5-åring lærer seg å ikke slå.

Anonymous poster hash: e1bc8...2ae

• Liker 7
Skrevet

2 år og 8 mdr mellom 1 og 2, og det blir 23 mdr mellom 2 og 3. Eldste var meir enn klar for å bli storesøster, og til tross for litt sjalusi/oppmerksomhetstrang har ho handtert babyen fint. Ho var ei rolig jente i utgangspunktet.

No ser eg at nr 2 ennå er litt liten, i tillegg er ho meir krevande. Forstår ingenting av baby i magen. Er spent på korleis ho vil takle baby i hus, mest med tanke på den oppmerksomheten ho treng av meg.

Skrevet

Har 22 mnd mellom mine gutter og det har både positive og negative sider.

Hadde gått fint med 3 år i mellom de også, men å få nr 3 når yngste var 3 hadde nok kurert meg fra flere unger ganske fort.

Det mest negative er at det bare er 1 skoleår i mellom og på en fådelt skole er ikke det veldig positivt hvis eldste er skoleflink og yngste en skolesliter.

Det positive er at selv med ulike interesser er de gode venner og krangler lite i forhold til mange andre søsken.

Skrevet

Er 3 år omtrentlig mellom min. Aldri hatt issues med forskjellen og ser at jeg har sluppet unna alt det to-små-barn-styret som de andre nevner her. Men nå som de er fjortiser er de ikke interessert i å ha så mye med hverandre å gjøre.

Skrevet

Blir tre år mellom mine, orket ikke tanken på å få en til før storesøster bikket to år. .

Skrevet

14.5måneder mellom mine! det har vært travelt men nå, som minste er 2,5 år, er det veldig fint å se at de er så gode venner. Det er 5 år mellom broren og meg og vi har aldri vært så nær hverandre som mine barn er allerede nå! Jeg må si også at mannen og jeg samarbeidet veldig godt om barna, oppdragelse osv at vi har blitt ei skikkelig familie og nå snakker vi om ett barn til!

Anonymous poster hash: 2ca53...36a
  • 10 år senere...
Skrevet
*Frida* skrev (På 25.8.2013 den 9.07):

2 år og 8 mdr mellom 1 og 2, og det blir 23 mdr mellom 2 og 3. Eldste var meir enn klar for å bli storesøster, og til tross for litt sjalusi/oppmerksomhetstrang har ho handtert babyen fint. Ho var ei rolig jente i utgangspunktet.

No ser eg at nr 2 ennå er litt liten, i tillegg er ho meir krevande. Forstår ingenting av baby i magen. Er spent på korleis ho vil takle baby i hus, mest med tanke på den oppmerksomheten ho treng av meg.

Ramlet over denne tråden 😂 

Hvordan gikk det med 2 og minsten? Var aldersforskjellen mellom 1 og 2 bedre? 

Er i samme situasjon og er fryktelig nysgjerrig på hvordan det kommer til å gå

Anonymkode: 12f6f...54c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...