Gå til innhold

Vekstestimering - Hvor godt stemmer det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken erfaring har dere med vekstestimering?

Har fått estimert babyen min til å bli 4,4kg ved termin, og jeg veksler mellom å være livredd for hard fødsel og å trøste meg med at den sikkert er mindre enn de tror...

Har fått beskjed om at jeg ikke får gå mer enn 5 dager over termin, siden de ikke vil at den skal bli for stor. Er skeptisk på igangsetting også, men blir veldig nervøs av å tenke på å føde en gigababy (førstegangs).

Anonymous poster hash: 6a56e...9da
Videoannonse
Annonse
Skrevet

når du er en uke før tremindatoen, så sett igang med sex, og sørg for å få orgasmer, så kanskje du slipper igangsetting

og du burde få tatt et røntgen av bekkenet ditt for å se om det kan bli for lite eller at det er stort nok, et par uker før termin, viss det ikke er sagt til deg allerede av lege/jordmor så be om det

Anonymous poster hash: 7f511...549
Gjest Nikki09
Skrevet

Jentungen min ble estimert til 3000-3500 gram og ikke så veldig lang. Hun var 3990 og 54 cm. De bommet ganske grovt!

Skrevet

Jeg lå 2 uker foran gjennomsnittet mtp vekt. Var også livredd da jeg i tillegg hadde svabhweskapsdiabets. Men lille frøken veide 3.68.

Skrevet

Får alle vurdert størrelsen på barnet eller må det spesielle grunner til?

Anonymous poster hash: b41cf...b39

Skrevet

De har 0.5 kilos feilmargin.

Nærmere fødsel er det vanskeligere å estimere. Har fått, rett før fødsel og ukene før, estimert til 4.1 og baby ble nesten 4.8.

Skrevet

Dette lurer jeg på også TS, så følger med i tråden her :) Jeg er livredd for gigababy selv, ettersom min førstefødte var 4350 og jordmor nå har skremt meg med at jeg lett kan føde en baby på 4,8kg. Neitakk! :fnise:

Skrevet

Vektestimeringen stemte på en prikk her (4 kg). Jeg hører også historier der det ikke stemmer.

Uansett tror jeg det beste er å forsøke å ikke bekymre seg så mye, men jeg vet godt hvor vanskelig det er siden jeg bekymret meg mye selv. Men leger og jordmødre gjør sitt beste for at det skal gå bra, og det gjør det heldigvis også i de aller, aller fleste tilfeller :)

Skrevet

Gutten min ble estimert til å veie 3,4 kg til termin.

Måtte bli satt i gang da vannet gikk uten at noe mer skjedde. Fødte en bitteliten gutt på 2165 gr i uke 36+5.

Så de bommet ganske grovt, for han hadde vel ikke klart å legge på seg 1,3 kg på 3 uker...

Skrevet

Dette lurer jeg på også TS, så følger med i tråden her :) Jeg er livredd for gigababy selv, ettersom min førstefødte var 4350 og jordmor nå har skremt meg med at jeg lett kan føde en baby på 4,8kg. Neitakk! :fnise:

Det er absolutt ingen forskjell i å føde en baby på 4.3 og 4.8. Absolutt ingen.

Skrevet

Det er absolutt ingen forskjell i å føde en baby på 4.3 og 4.8. Absolutt ingen.

Ikke? Jeg er så redd den skal sitte fast med skuldrene eller noe i den duren. Skremmer vel meg selv bare..

Skrevet

På UL i uke 34 ble baby estimert til å være 3,5 kg, og at han ville være rundt 4,5 kg ved termin. Fikk beskjed om at jeg ikke måtte gå for lenge over termin. Ble satt i gang i to uker senere, i uke 36, pga svangerskapsforgiftning. Etter 4 dager med igangsetting kom en tass på litt over 3200 gram til verden...

Skrevet

Ikke? Jeg er så redd den skal sitte fast med skuldrene eller noe i den duren. Skremmer vel meg selv bare..

Hadde du født et barn på 3 kilo, så kunne jeg skjønt at du tenkte de tankene. Men når du har født et så stort barn første gang uten issues, så kan jeg ikke i mine villeste fantasier tenke meg at det skulle være et problem med en på 5 kilo.

Skrevet

Hadde du født et barn på 3 kilo, så kunne jeg skjønt at du tenkte de tankene. Men når du har født et så stort barn første gang uten issues, så kan jeg ikke i mine villeste fantasier tenke meg at det skulle være et problem med en på 5 kilo.

Jeg er bare ekspert på å bli skremt av fødselsvideoer og den slags :fnise:

Gutten kom etter 20 min med pressing så det gikk relativt fort og uten noen form for komplikasjoner... Så jeg har sikkert ingenting å bekymre meg for!

Skrevet

Jeg er bare ekspert på å bli skremt av fødselsvideoer og den slags :fnise:

Gutten kom etter 20 min med pressing så det gikk relativt fort og uten noen form for komplikasjoner... Så jeg har sikkert ingenting å bekymre meg for!

Førstegangsfødende med 20 min press og ingen problemer med stort barn ... Kjære deg, du er en fødemaskin. No worries.

• Liker 6
Skrevet

Førstegangsfødende med 20 min press og ingen problemer med stort barn ... Kjære deg, du er en fødemaskin. No worries.

Haha! Skal skjerpe meg.

Skrevet

Med første bommet de med én kg. Med andre var det bare noen gram forskjell.

Fikk beskjed om at det var +/- 10%.

Skrevet

TS her.

Grunnen til at jeg fikk vekstestimering var at babyen lå i seteleie. Ble vendt, men vet ikke hvordan den ligger nå. På sykehuset er de helt innstilt på setefødsel, også med stor baby om jeg har gode bekkenmål. Men jeg kjenner jeg blir nervøs, og klarer ikke helt å stole på hverken vekstestimering eller røntgen av bekkenet.

De sier at man er trygg om man er klarert for setefødsel, likevel er det en viss prosent av setefødslene som ikke går bra og ender enten med vellykkede haste-/katastrofesnitt eller hjerneskadd/død baby. Og i veldig mange tilfeller skader i underlivet hos mor (har lest en del statistikk). Frister ikke.

Anonymous poster hash: 6a56e...9da
Skrevet

Min ble estimert til å veie 3850 med feilmargin på 500 gram. Hun veide 3345 gram da hun kom to dager etter termin.

Anonymous poster hash: df7fb...605
Skrevet

De traff godt med begge mine. Første ble estimert av samme årsak som hos deg, TS, riktignok først da jeg kom inn med rier, og der jeg fødte var grensen for vaginal setefødsel på 4 kg. Min ble estimert til 4,6, og det stemte på en prikk. Det ble KS på meg, men legen som gjorde estimeringen sa at på hennes tidligere arbeidsplass kunne det godt hende at jeg hadde fått forsøke å føde vaginalt, så det er nok litt ulike retningslinjer ute og går.

Lillesøster tok de en rask estimering på da jeg var til sjekk av leie i uke... 36? og det stemte altså også godt. Hun var noe mindre, og veide rett over 4 kg da hun ble født.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...