Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hekling

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg vil så gjerne lære meg å hekle. Derfor har jeg noen spørsmål om hva jeg trenger.

Hvilken heklenål størrelse er lurest og begynne med?

Kan man bruke hvilket som helst garn, eller er det noe som heter heklegarn?

Hadde vært så morsomt å kunne få til å hekle.

Endret av SparDame87
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å gå på en garnforretning og spørre etter råd. I teorien kan du bruke hva som helst slags garn, men det kommer jo an på hva du skal lage. Jeg synes heklenål rundt 2,5-3 er veldig greit å hekle med, tykkere enn det blir knotete og mindre blir litt pirk.

Hva kunne du tenke deg å hekle? Pannebånd og vaskekluter er veldig enkelt.

Anonymous poster hash: 1e9f9...7b2
  • Liker 1
Skrevet

Hadde jeg hatt en garnbutikk i nærheten ville jeg brukt den ja, men har ikke en slik butikk i nærheten :(

Kanskje en rund duk eller en grytelapp, det høres enkelt nok ut til å begynne med.

Skrevet

Til sånne kvite hekledukar brukar du det som kallast heklegarn. Fins i litt ulike tjukkelsar, vanligvis kvitt el ubleika, men velassorterte butikkar har farga og i ulike kvaliteter.

Til hekla babysokker/panneband/gyteklutar/whatever brukar du vanlig bomulls- eller ullgarn. Pinnestr som står på bandet angir også heklepinnestørrelse.

Anbefaler for øvrig hekleskulen som du finn på garnstudio.no/dropsdesign.

• Liker 2
Skrevet

Eh...å hekle rund duk er sjeldent noe for nybegynnere. Det er vanskelig å få den flat...og ikke veldig bølgete.

• Liker 1
Skrevet

Først og fremst burde du titte litt her; http://www.garnstudio.com/lang/no/skole/lessons_crochet.php

Hva har du lyst til å lære å hekle da? Det enkleste for nybegynner er å hekle fram og tilbake, å da grytekluter, kluter og enkle duker.

åh den linken var grei, bare få kjøpt nål og garn så er det bare å sette igang :D

Må begynne med noe enkelt, kan ikke hoppe rett på sokker, det blir bare en katastrofe.

Skrevet

Sokker er nok litt avansert til å begynne med ja :fnise:

Start på noe enkelt, som grytekluter eller kluter.

Hvis du er på face, anbefaler jeg deg å melde deg inn i Strikkesida https://www.facebook.com/groups/111343218955652/

Du må ikke la deg skremme av at den heter strikkesida. Her holder folk på med all slags håndarbeid.

Har sett flere nybegynnere på både strikking og hekling her som spør om hjelp, å det er mange velvillige brukere som guider deg gjennom starten hvis det blir vanskelig å komme igang. Der får man også masse oppmuntring.

Anbefaler deg også å kjøpe bomullsgarn til kluter og grytekluter. Det tåler vask opptil 60 grader.

Du får kjøpt bra bomullsgarn på både Europris, Nille og enkelte Rema butikker. Heklekrok 2 1/2 eller 3 tror jeg skulle passe.

Masse lykke til :)

Skrevet

Først og fremst burde du titte litt her; http://www.garnstudio.com/lang/no/skole/lessons_crochet.php

Hva har du lyst til å lære å hekle da? Det enkleste for nybegynner er å hekle fram og tilbake, å da grytekluter, kluter og enkle duker.

Jeg synes det enkleste er oldemorsruter. Jeg har heklet i flere år og greier fremdeles ikke å få frem og tilbake med riktig antall masker.

Anonymous poster hash: 6fa84...352

• Liker 2
Skrevet

Og søk på youtube - drøssevis av videoer av div hekleteknikker :) så kjekt å kunne se noen vise fram teknikken, framfor å prøve å lære fra ei bok.

Jeg ville ikke begynt med de tynne garna - heller prøvd å finne noe mellomtykt som kan ta krok ca 4 - 5 mm. Da går det mye fortere å få laga noe, og lettere å holde motivasjonen oppe :)

Nå finnes det godt med garnbutikker på nett også. F.eks strikkenett.no eller todamer.no - garn fra drops er rimelig og ok kvalitet. Bedre å starte med det enn billiggarn som det er tyngre å jobbe med. Drops har et garn som heter Paris som kan være greit for nybegynnere :)

Og du kan også hekle i ullgarn selvfølgelig :) Noen foretrekker det, fordi bomull er uelastisk og gir en annerledes følelse å jobbe med. Prøv deg litt fram :)

Anonymous poster hash: 2b8d8...70d
Skrevet

Og søk på youtube - drøssevis av videoer av div hekleteknikker :) så kjekt å kunne se noen vise fram teknikken, framfor å prøve å lære fra ei bok.

Jeg ville ikke begynt med de tynne garna - heller prøvd å finne noe mellomtykt som kan ta krok ca 4 - 5 mm. Da går det mye fortere å få laga noe, og lettere å holde motivasjonen oppe :)

Nå finnes det godt med garnbutikker på nett også. F.eks strikkenett.no eller todamer.no - garn fra drops er rimelig og ok kvalitet. Bedre å starte med det enn billiggarn som det er tyngre å jobbe med. Drops har et garn som heter Paris som kan være greit for nybegynnere :)

Og du kan også hekle i ullgarn selvfølgelig :) Noen foretrekker det, fordi bomull er uelastisk og gir en annerledes følelse å jobbe med. Prøv deg litt fram :)

Anonymous poster hash: 2b8d8...70d

Det kommer jo veldig an på hva man skal hekle da. Ull er ikke å anbefale til ting som må vaskes på over 30 grader.

Garnet på Europris og Nille er veldig godt garn. Man trenger ikke å kjøpe av det dyreste garnet så lenge det som er rimeligere er like bra.

Når det gjelder heklekrok og garntykkelse må bare ts prøve seg fram. Noen foretrekker tykt garn og pinne mens andre foretrekker tynnere. Jeg kan ikke fordra å hekle med krok over 3,5 - 4.

Skrevet

hmmmmm har kjøpt heklenål og tråd, og har nå satt meg ned å begynt heklingen. La så fint opp(heter det det??) 30 luftmasker. Jeg hekler i vei og syntes det går riktig fint, helt til jeg teller maskene mine, 15 har jeg igjen... Har mistet en maske på hver rad, og jeg vet ikke hvordan jeg har gjort det :vetikke: .. Noen tips??

Så da er det vel bare å prøve på nytt :fnise:

Skrevet

Never mind. Jeg ser feilen min :grine:

Skrevet

Jeg lærte meg å hekle med zpagettigarn. Gikk rett på væske. Str 10 på nålen. Jeg skal definitivt tilbake og kjøpe mer slikt garn!

Anonymous poster hash: e177d...4b2

Skrevet

Vil man noen gang slutte å telle masker når man hekler??

Annonse
Skrevet

Nei, igrunnen ikke. ;)

Skrevet

Om man kun hekker frem og tilbake så går det automatisk etterhvert. Nå skal jeg prøve meg på en lue og må rekke opp for ente gang siden jeg glemmer hvor jeg er i tellinga. :P

Skrevet

Når du legger opp første rad med luftmasker; legg opp litt for mange og kutt tråden 15-20 cm lang.

Begynn 2.omg der du begynte å legge opp luftmaskene( med ny tråd). Når du kommer til enden; med riktig antall fastmasker eller staver eller hva du nå hekler; rekk opp de luftmaskene du har til overs eller legg opp flere ved behov.

Da slipper du å rekke opp alt og begynne på nytt hele tiden; det mangler alltid noen masker den ene eller andre veien...;-)

Skrevet

Jeg har rekket opp å rekket opp :P startet med 55 masker og noen runder opp så var det bare 35 igjen. Trodde jeg skulle eksplodere da jeg oppdaget det! Men selvgjort er velgjort. Antar jeg...

Skrevet

Jeg lærte meg å hekle med zpagettigarn. Gikk rett på væske. Str 10 på nålen. Jeg skal definitivt tilbake og kjøpe mer slikt garn!Anonymous poster hash: e177d...4b2

Hvor kjøper du det?? Har vært på leit, men finner det ikke! :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...