Gå til innhold

TV lisens

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har TV men ingen dekoder, tuner kort eller noe slikt.

Altså ingen kanaler. Har ikke hatt kanaler siden det analoge signalet forsvant.

Skrev til NRK lisens kontor. Sa "jeg har TV men ingen parabol antenne, tuner, kort eller dekoder. Ingen kanaler koblet til TV. Fikk fritak fra NRK lisens.

Men....Riks TV ringer hele tiden,,,1 gang 4 ganger på en dag. Prøver å få meg til å ha kanaler. Og de mener at siden jeg har TV stående er jeg pliktig til å betale lisens, så da kan jeg like godt ha kanaler.

Har prøvd å lese meg fram til reglene og utifra det er jeg lisens pliktig bare jeg har et farge TV om det er ødelagt, ikke tilkoblet, bare brukt en gang lisens pliktig?

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

Litt undrende siden jeg fikk fritak. Mulig min Tv er ikke fjernsynsmottaker lenger siden analog signal finnes ikke lenger. Bare et fjernsyn uten mottaker.

Noen som har peiling, min søster har ei heller TV de bruker nettbrett. Men trur nok de betaler lisens enda. Er det fjernsynsmottakere på nettbrett tru?

Anonymous poster hash: 27745...8ec
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du har hatt flaks med fritaket ditt.

Har hørt man må bevise at TV'en er plombert for å få fritak.

NRK har ingen kontroll på om du velger å kjøpe parabol/dekoder/tuner osv. etter at du har fått fritak fra lisensen. Det er nok derfor man må plombere for å bli fritatt, for da kan man ikke lure dem.

Ikke at jeg er en ekspert...

• Liker 1
Skrevet

Hadde bedt de ryke og reise, og slutte å ringe meg.

Du er heldig som ikke måtte plombere tven, slik jeg måtte.

Skrevet

Hvis du har fått fritak for lisensen fra Lisensavdelinga så sier du det til Riks-TV. Hvis de ikke tar nei for et nei og fortsetter å ringe, så melder du dem til forbrukerombudet. Dokumentasjon på fritak for lisens har du jo, så jeg ser for meg en kjapp saksbehandling hos forbrukerombudet.

Er du forresten reservert mot telefonsalg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...