AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #1 Skrevet 24. august 2013 Har lyst til å prøve supermat, Chlorella, Spirulina og Hvetegress. Har hørt om Pure Planet, men fant ikke spirulina pulveret på iherb. Er det like bra med tabletter? Og de to andre også, skal jeg ta det i pulverform, eller i tablettform? Og trenger man alt? Hvilke merker er bra? På forhånd, takk for svar Anonymous poster hash: b46b7...fc7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #2 Skrevet 24. august 2013 Ingen? Anonymous poster hash: b46b7...fc7
Gjest navnelapp Skrevet 24. august 2013 #3 Skrevet 24. august 2013 Denne supermaten er berre tull. Spis vanleg norsk, sunn mat. Du får i deg masse vitaminar og antioksydantar med normal mat, ikkje dette teite pulveret. Det har ingen verdi ernæringsmessig, det er salgstriks oppad tak og nedad veggar. Masse kjendisar får dette gratis for å reklamere for det, og vanlege folk må betale i dyre dommar for noko som stort sett er frysetørka gras. Her er ernæringsfysiologen til VGs vektklubb sin kommentar til supermat: Hei! Supermat som begrep er omdiskutert, og effekten av produktene er ikke dokumentert. Dessverre er det mange flinke forretningsfolk som ønker å tjene penger på å sette slike "merkelapper" på enkeltmatvarer og produkter. Vi velger jo selv hva vi ønsker å bruke pengene våre på, men jeg anbefaler heller et "supert og variert kosthold" basert på vanlige matvarer, og med veldokumentert helseeffekt. Et slikt kosthold baseres på matvarer fra planteriket, -dvs. grønnsaker, frukt, bær og ulike fullkornsprodukter (grovt brød, kornblanding, fullkornris, og -pasta, erter, bønner og belgvekster), samt fisk, fugl og begrensede manger rent, rødt kjøtt, salt og lite tilsatt sukker. Dette vet vi jo fra før, men det er likefullt den beste og sikreste måten å oppnå gunstige helseeffekter på. Frukt og grønnsaker i norsk varehandel,(også de frosne), har et godt innhold av vitaminer og andre næringsstoffer, og beskjedent kaloriinnhold. Kanskje du skal vurdere å bruke mer penger på et stort og variert utvalg fra frukt- og grønnsaksdisken fremfor dyre, udokumenterte spesialprodukter? Mange opplever økt velvære og bedret helse bare ved å etterstrebe et kosthold som beskrevet over. Uansett hva du velger - lykke til! Med vennlig hilsen Line Kristin Johnson 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #4 Skrevet 25. august 2013 Jeg tenker ikke å erstatte noen måltider, kun ta det i tillegg. Er det fortsatt bortkastet? Anonymous poster hash: b46b7...fc7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #5 Skrevet 25. august 2013 Jeg tenker ikke å erstatte noen måltider, kun ta det i tillegg. Er det fortsatt bortkastet? Anonymous poster hash: b46b7...fc7 Ja. Supermat er bare tull. Anonymous poster hash: 3b734...899 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #6 Skrevet 25. august 2013 Men er det bare tull med omega 3 og multivitamniner også da? Anonymous poster hash: b46b7...fc7
Gjest navnelapp Skrevet 25. august 2013 #7 Skrevet 25. august 2013 Men er det bare tull med omega 3 og multivitamniner også da? Anonymous poster hash: b46b7...fc7 Multivitaminar er stort sett unødvendig viss du et variert og sunt. Viss du i periodar (stress, dårleg økonomi, eksamenslesing) et dårleg kan du ete multivitaminar, men normalt treng du dei ikkje. Viss du et 100 g feit fisk per dag i snitt treng du ikkje omega 3 heller, men få et så mykje, så difor er det mange som har nytte av det. Supermat er unødvendig på alle sett og vis. det er jo frysetørka gras, ganske enkelt. Ikkje har dei klart å dokumentere at det inneheld så mykje vitaminar heller. Dessutan skal ein ikkje ha i seg ubegrensa mengder vitaminar. Enkelte vitaminar er skadelege i store mengder. Kor mykje du får i deg er vanskelegare å kontrollere når du et dette i form av pulver, og ikkje i form av normal mat.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #8 Skrevet 25. august 2013 Men er det bare tull med omega 3 og multivitamniner også da? Anonymous poster hash: b46b7...fc7 Hvorfor konkluderer du med dette? Omega 3 og vitaminer er noe kroppen trenger. Om man får i seg dette via kostholdet, supert. Hvis ikke, må man fylle på litt. Å kjøre i seg masse overprisede ekstragreier uten å vite om man faktisk mangler de stoffene disse tingene inneholder, blir som å male et hus (med kjempedyr maling..) uten å vite om det faktisk trenger mer maling. Det er ikke nødvengivis slik at jo mer man får i seg av ditt eller datt, desto bedre. Anonymous poster hash: 0f236...464
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #9 Skrevet 26. august 2013 Hvorfor konkluderer du med dette? Omega 3 og vitaminer er noe kroppen trenger. Om man får i seg dette via kostholdet, supert. Hvis ikke, må man fylle på litt. Å kjøre i seg masse overprisede ekstragreier uten å vite om man faktisk mangler de stoffene disse tingene inneholder, blir som å male et hus (med kjempedyr maling..) uten å vite om det faktisk trenger mer maling. Det er ikke nødvengivis slik at jo mer man får i seg av ditt eller datt, desto bedre. Anonymous poster hash: 0f236...464 Jeg konkluderer ikke med noen ting, jeg spør. Var sikker på at Spirulina og hvetegress var en fin kilde til å få i seg mer vitaminer og mineraler, og når jeg får vite at det bare er tull, så er det jo greit å sjekke ut de andre tingene også! Anonymous poster hash: b46b7...fc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå