AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #1 Skrevet 24. august 2013 Kan dette være glutenallergi? Jeg får vondt i magen og blir oppbåst ca en halvtime etter å ha spist knekkebrød (eneste brødmaten jeg spiser), og har spist dette til frokost og lunsj den siste tiden og går med konstant trang til å gå på do for å slippe ut (MYE) luft. Dette kommer uavhengig av pålegg eller drikke til maten. Har ikke merket at jeg har reagert på noe annet, sannsynligvis fordi jeg føler meg dårlig allerede fra morgenen og lunsj. Hvilke andre matvarer burde jeg isåfall i stor grad holde meg unna en periode for å sjekke? Anonymous poster hash: 203fe...a7d
Tullepia Skrevet 24. august 2013 #2 Skrevet 24. august 2013 Kan dette være glutenallergi? Jeg får vondt i magen og blir oppbåst ca en halvtime etter å ha spist knekkebrød (eneste brødmaten jeg spiser), og har spist dette til frokost og lunsj den siste tiden og går med konstant trang til å gå på do for å slippe ut (MYE) luft. Dette kommer uavhengig av pålegg eller drikke til maten. Har ikke merket at jeg har reagert på noe annet, sannsynligvis fordi jeg føler meg dårlig allerede fra morgenen og lunsj. Hvilke andre matvarer burde jeg isåfall i stor grad holde meg unna en periode for å sjekke?Anonymous poster hash: 203fe...a7d Mistenker du glutenallergi skal du gå til legen og i samarbeid sette opp en plan for å se om du er allergisk. Dette kan du ikke konkludere med alene. Jeg vil anbefale deg et legebesøk. Når det er sagt, så kanskje du kunne prøve å spise vanlig brødmat i stedet for knekkebrød for å se om du reagerer likt. Knekkebrød kan før til at du svelger mye luft. Husk at det er gluten i utrolig mye mat, og at en allergiker kan få kraftig reaksjon (ikke bare oppblåsthet) hvis man for eksempel har dyppet glutenmat i dip eller fått smuler i drikke. Men sjekk med legen din.
Supraspinatus Skrevet 24. august 2013 #3 Skrevet 24. august 2013 Jeg tror det er krav om gastroskopi (med biopsi av tarm) for å stille diagnose cøliaki. Dette er ganske invaderende inngrep og det er ikke sikkert du har det heller. Veldig mange reagerer på gluten uten at de har cøliaki. Du kan prøve å ekskludere all gluten fra kosten i 2-3 måneder og så gjeninnføre for å se om du reagerer. Grovt korn inneholder mye fiber og fiber brytes kun ned av bakterier i tarmen. Disse bakteriene danner gass som kan gi ubehaget du beskriver. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt bort alle korn fra kosten. Også dem uten gluten (som havre). Og se om det hjelper.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #4 Skrevet 24. august 2013 TS her. Takk for svar Hvilke matvarer inneholder egentlig gluten? Merker at jeg ikke har så veldig mye peiling på dette her Anonymous poster hash: 203fe...a7d
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #5 Skrevet 24. august 2013 Det kan man få uavhengig av eventuell glutenallergi - hvilket du forøvrig ville merket med både brød, pasta, og alt annet som inneholder gluten(sauser, pizzabnner osvosv). Jeg reagerte lenge på mange typer knekkebrød, og kunne ikke ha veldig grove brødtyper(helt mørkt) samt lys pasta. Glutenallergi tester du ved gastroskopi, men det er ikke noe jeg ville gjort uten at du også reagerer på andre brødtyper og glutenholdig mat. Anonymous poster hash: de872...fc4
Supraspinatus Skrevet 24. august 2013 #6 Skrevet 24. august 2013 TS her. Takk for svar Hvilke matvarer inneholder egentlig gluten? Merker at jeg ikke har så veldig mye peiling på dette her Anonymous poster hash: 203fe...a7d http://no.wikipedia.org/wiki/Gluten I tillegg tilsettes gluten, eller kornmel med gluten i, til farseprodukter som ferdige kjøttkaker, pølser, fiskeboller/kaker osv. Les på innholdsfortegnelsen. Inneholder det korn kan du gå ut i fra at det inneholder gluten. 1
pusen78 Skrevet 29. august 2013 #7 Skrevet 29. august 2013 Knekkebrød er tørrfor.Det er ikke sunt med tørrfor,tungt for kroppen. Hva med hytteost blandet med sukker og rømme til frokost,gresk salat til lunch(agurk+tomat+rødløk+oliven+fetaost på glass+litt havsalt),mye vannmelon som mellommåltider,suppe til middag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå