AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #1 Skrevet 24. august 2013 Diplom er for så vidt greit nok, men her dreier det seg om en fotballcup for barn, hvor klassene sprer seg fra 2001-2006 i fødselsår. Er det fornuftig at 12-åringer får gullmedalje, om de har tapt alle kampene? Sitter her med en gutt som spiller på et lag som (riktig nok knepent) tapte alle tre kampene i cupen, men likevel ble de kalt opp etterpå og fikk hver sin gullmedalje. Han syntes det var flaut og har lagt bort medaljen. Hva synes dere? Denne "alle er vinnere!"-tankegangen, kan den virke mot sin hensikt av og til? Anonymous poster hash: f0b6b...3ae 1
Gjest Arbeider Skrevet 24. august 2013 #2 Skrevet 24. august 2013 Er delvis ment som et minne og handler litt om å vise respekt for deltakerne. Da roper man ikke opp vinneren og lar lagtrenerene gi noen sammenkrøllede diplomer til de andre. 5
Mafalda Skrevet 24. august 2013 #3 Skrevet 24. august 2013 Så vidt jeg husker er vel 12-åringene de eldste som sorterer under barnefotballen, og der er det ganske strenge retningslinjer for hva som er lov i forhold til å ha fokus på resultater og plasseringer. Dermed får alle medalje (og heller det enn enda en t-skjorte, spør du meg) og diplom, sånn er det bare. Det er en premie for deltakelse, ikke plassering, så sånn sett ser jeg ikke helt problemet. Men jeg skjønner ham litt også, for premieutdelingen og premiene er jo aller mest stas for de yngste. Når de blir 10-11-12 år er det mange som ikke bryr seg om premien i det hele tatt, og så blir det litt sånn "Æsj, vi må stå i kø for den premiegreia også"... Men noe stort problem er det jo ikke, og til neste år slipper han. De cup'ene jeg har vært med på med 11'er-lag har kun premie til de tre beste lagene. 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #4 Skrevet 24. august 2013 Sitter med inntrykk av at også yngre barn ikke liker å få gullmedalje når det sportslig sett ikke har gått veien. Er det virkelig barnemishandling dersom gullmedaljer kun deles ut til de som vinner? Anonymous poster hash: f0b6b...3ae 2
Mafalda Skrevet 24. august 2013 #5 Skrevet 24. august 2013 Sitter med inntrykk av at også yngre barn ikke liker å få gullmedalje når det sportslig sett ikke har gått veien. Er det virkelig barnemishandling dersom gullmedaljer kun deles ut til de som vinner? Anonymous poster hash: f0b6b...3ae Nei, barnemishandling er det ikke, men jeg tror du skal lete lenge etter den cup-ledelsen som har lyst til å eksperimentere med plasseringspremier til lag som sorterer under barnefotball. Du får si deg enig med gutten din i at det er unødvendig/tullete/flaut, men han må bare bite tenna sammen et år til. Eventuelt kan du jo snakke med lagleder og se om dere kan droppe premieutdelingen neste gang. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #6 Skrevet 24. august 2013 jeg tror du skal lete lenge etter den cup-ledelsen som har lyst til å eksperimentere med plasseringspremier til lag som sorterer under barnefotball. Nå er det ikke snakk om å be turneringer droppe regelverket, men spør meg heller om regelverket er litt vel merkelig. Anonymous poster hash: f0b6b...3ae 2
Enyya Skrevet 24. august 2013 #7 Skrevet 24. august 2013 Sønnen min på snart 6 år spilte først på et lag hvor de alltid tapte. Han synes da det var rart at han fikk premie. Nå har han byttet lag og laget han spiller på nå vinner stortsett alltid kamper. Og nå sier han at han skulle ønske de som vant fikk større pokal enn de andre. Så er klart det er det ungene er opptatt av og selvom fokuset ikke skal være der, så er det allikevel det hos ungene. Personlig mener jeg at ungene ikke har vondt av å føle at de taper iblandt. Og er heller for at ungene kan spille i ulike serier mot jevngode lag så alle har en mulighet til å vinne. Sønnen min sitt lag vinner ofte 18-0 osv på kamper. Og det er ikke spesielt gøy for de eller motstanderlaget. Og dette vet de uansett polkal! 1
Enyya Skrevet 24. august 2013 #8 Skrevet 24. august 2013 Synes alle kunne få diplom for deltakelse og de som vant kunne få pokal! 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #9 Skrevet 24. august 2013 Sønnen min på snart 6 år spilte først på et lag hvor de alltid tapte. Han synes da det var rart at han fikk premie. Ja, det er nettopp dette som blir så merkelig. Ungene skjønner jo at det er vås. Anonymous poster hash: f0b6b...3ae 1
kråkefjas Skrevet 24. august 2013 #10 Skrevet 24. august 2013 Det er bare tåpelig. Nå er det jo til og med vedtatt at dersom et lag ligger under med fire mål, så får de sette inn en ekstra spiller. Nei, det er ikke kødd.
Gjest Arbeider Skrevet 24. august 2013 #11 Skrevet 24. august 2013 Det er bare tåpelig. Nå er det jo til og med vedtatt at dersom et lag ligger under med fire mål, så får de sette inn en ekstra spiller. Nei, det er ikke kødd. Var sånn vi spilte på løkka og synes det er helt greit at barna spiller på samme måte når de spiller organisert. mer gøy for begge lagene pluss en ekstra spiller som får spilt. Viktigere det enn at reglene er de samme som for voksne. 2
Gjest Marmot Skrevet 24. august 2013 #12 Skrevet 24. august 2013 Jeg synes det er fint at barn kan få utvikle idrettsglede uten prestasjonspress, det kommer tidsnok. 2
Kittykat Skrevet 24. august 2013 #13 Skrevet 24. august 2013 (endret) Mine to gutter gikk også på fotball og begge lagene til guttene gjorde også dette. I alle fotballcupene så fikk alle lagene medalje. Og alle guttene på lagene var stolte, iallefall våre gutter. Jeg er en av dem som mener at det viktigste er ikke å vinne, men å delta. Man kan ha det gøyt selv om man ikke alltid vinner. Og det er det budskapet jeg føler at fotballagene til mine gutter lever etter. I den alderen så er det mer enn nok press på barna og man kan ikke alltid være den beste, Men jeg synes man likevel at man skal få en medalje for innsatsen Pluss at selvtilliten får et løft og, kanskje Endret 24. august 2013 av Kittykat
HvittHus Skrevet 24. august 2013 #14 Skrevet 24. august 2013 Ser ikke noe problem i dette. Det er jo ikke en gullmedalje som man normalt ser ved konkuranser, men en deltakermedalje. Noen deler ut medalje, andre statuetter ol. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå