AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #1 Skrevet 24. august 2013 Hentet gutten min i går fra barnehagen i 2 tiden da alle på småbarnsavdelingen satt rund bordet og spiste. Han har begynt i barnehagen for noen dager siden. Jeg er skeptisk til det barna får servert i barnehagen. Måltider hjemme på slutten av permisjonstiden og i helgen nå ser slik: kl. 6 lettkokte havregrøtt med melk + vann kl. 10 joghurt + fersken / banan / eple + vann / te kl. 13 grønnsakssuppe med kylling (potet eller søtpotet, gulrot, brokkolli, løk) kl. 17 grønnsakspure med kjøtt (potet, kålrot, blomkål, løk, svinkjøtt dei eller fisk) kl. 19 havregrøtt og melk på flaske i senga. Skal sies at gutten er tyn og veier litt over 9 kg i alder av 1,2 år. I barnehagen får han matpakke til frokost (havregrøtt eller grønnsakspure, noen ganger bare joghurt med banan). Lunch serveres fra barnehagen (brødskiver, leverpostei, servelat, smør, ost, vann på flaske. Får informasjon om at han spiser halv brødskiva. Jeg vet at han ikke liker "tørr" brødmat. Om ettermiddagen er det frukt og grønt i barnehagen. I går hadde de gulroter i små bitter, agurk, knekkebrød og vann på bordet. Er ikke det for lite næring til babyer som bygger opp kroppen sin? Hvor mye rekker de å spise da de skal sitte og gnagge i knekkebrød? Er det noen her som jobber i barnehagen. Fortel gjerne menu for barn på småbarnsavdeligen for en besjymret mor å sove trygt. Anonymous poster hash: 160e6...037
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #2 Skrevet 24. august 2013 I barnehagen som min minste gikk i fikk han alltid grøt når han var liten. Dette fikk han fordi de ikke fikk han til å spise nok brødskiver. Han hadde ekstremt behov for mat, var tynn, men alltid sulten. Når jeg nevnte at dette ikke var noe problem hjemme da han spiste grøt til lunsj, ba de meg skrive opp hvilke typer grøt han pleide å spise, og lagde dette spesielt for ham. Dette var enklere for dem enn å ha ett barn som var konstant misfornøyd pga sult. Og etter det var han verdens blideste lille gutt. Han spiste selvfølgelig brødskiver til frokost. Og to dager i uka hadde de varmmat til lunsj, da spiste han dette sammen med de andre, men når lunsjen bestod av brødmat fikk han altså grøt. Om ettermiddagen var det brød, knekkebrød og frukt. Hvis han var veldig sulten da også fikk han også da en liten porsjon grøt ved siden av. Men det kommer vel ann på barnehagen, hvor mange de har på jobb, og om de har mulighet til å dekke barnets ekstra behov. Det krevde jo faktisk at de ansatte lagde egen mat til gutten min. Men det var deres eget forslag for å lette hverdagen. Anonymous poster hash: 7a28b...515
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #3 Skrevet 24. august 2013 Vår barnehage: - frokost kl 8-9: stort sett brødskiver med pålegg, melk. Havregrøt en gang i uken. - lunsj kl 11.30: som regel brødskiver med ulikt pålegg, melk. Varm lunsj en dag i uken. - kl 14: frukt. Har med yoghurt selv til fruktmåltidet.Anonymous poster hash: 58803...82a
Gjest Marmot Skrevet 24. august 2013 #4 Skrevet 24. august 2013 Et barn på halvtannet år er da virkelig ingen baby. Hvorfor gir du ham fortsatt babymat? Jeg synes det er veldig merkelig å gi et barn på 1,5 år puré til midag. Jeg har jobbet på småbarnsavdeling og hatt sønnen min i barnehage, og frukt og knekkebrød til ettermiddagsmåltidet er helt vanlig og adekvat mat. 25
Sushi Skrevet 24. august 2013 #5 Skrevet 24. august 2013 (endret) Send med han mer næringsrik mat til frokost da, og be dem gi han restene til frukten på ettermiddagen. For eksempel fet yoghurt (ikke barneyoghurt-skvip), ostebiter, kokt egg, grønnsaksbiter, skinkebiter, kyllingbiter... Det er uendelige muligheter. Enig med Marmot i at ungen bør få vanlig mat, ikke babymat. Om han ikke er vant til det blir det kanskje en tilvenningsperiode, da. Edit: Og ikke minst, en halv avokado er masse næring. Det har også en god konsistens for de små. Endret 24. august 2013 av Sushi 3
Vera Vinge Skrevet 24. august 2013 #6 Skrevet 24. august 2013 Når det gjelder brødmaten, er det vel ikke så rart om han spiser mindre av dt i starten, når han ikke er vant til det hjemmefra? Vil tro det går seg til. Ellers så kan du jo styre dette litt selv også, med å gi ham ordentlig frokost (og ikke bare yoghurt og banan, f.eks. ved å tilsette havregryn i yoghurten). Måltidene ser litt like ut som de barnehagen vår har. Nå har sønnen min på 1,5 akkurat begynt der, men vi pleier å gi en liten frokost hjemme (han er så sulten da), så frokost i barnehagen når han kommer (stort sett brødskive), brødskive eller varmmat til lunsj og så et lite måltid mot slutten av dagen (hittil har jeg enten sendt brød eller kokt egg og grønnsaker - syns det blir mye brød, så prøver helst å sende med noe annet - kommer sikkert til å sende med litt middagsrester hvis det passer). 1
Vera Vinge Skrevet 24. august 2013 #7 Skrevet 24. august 2013 Og ja, jeg er enig i at det virker litt rart å gi most mat til et barn på halvannet. De bør vel også få kjenne på ulike konsistenser og at mat smaker forskjellig, framfor at alt er most til en ugjenkjennelige masse. Dvs. det hender en sjelden gang at jeg gir most mat, men da bare hvis gutten nekter å spise middag fordi han f.eks. er syk eller veldig sliten. Da hender det at most mat glir lettere ned. Men vil at han i hovedsak skal spise "vanlig" mat. 2
Gjest Phoenix Skrevet 24. august 2013 #8 Skrevet 24. august 2013 Jeg reagerer også på at du gir han mat for babyer. Meget sært å gi det til en på 1.5. Hvorfor moser du maten hans? Maten i barnehagen høres helt fin, næringsrik og god ut. 3
Schadenfreude Skrevet 24. august 2013 #9 Skrevet 24. august 2013 (endret) Jeg syns også det høres ut som maten hjemme er ganske næringsfattig. Bruker du fete meieriprodukter og oljer i maten hans? Min er jevngammel med din og har fått tyrkisk yoghurt både hjemme og i barnehagen. Blander den med litt smoothie. De dagene han ikke spiser det samme som oss til middag, har jeg middagsglass på lur. Men stort sett får han det samme som oss. Grønnsaker er veldig kalorifattig, så med mindre det er fet kjøttmat/fisk han får ved siden av, kan det fort bli for lite hvis du ikke samtidig tilsetter litt olje. Husk at både kylling og svin har lite fett. I barnehagen vår har de samme spiserutiner som hos dere. Til lunsj blir det servert agurk, paprika osv, og sammen med yoghurten får de frukt. Jeg vil forresten påpeke at sønnen din ikke defineres som baby lenger. Å spise vanlig mat er en treningssak, og når de er godt over året er det absolutt på tide å gi dem muligheten. Snakk med personalet i barnehagen, de har sikkert noen gode råd. Endret 24. august 2013 av Schadenfreude 1
Melodiana Skrevet 24. august 2013 #10 Skrevet 24. august 2013 Et barn på halvtannet år er da virkelig ingen baby. Hvorfor gir du ham fortsatt babymat? Jeg synes det er veldig merkelig å gi et barn på 1,5 år puré til midag. Jeg har jobbet på småbarnsavdeling og hatt sønnen min i barnehage, og frukt og knekkebrød til ettermiddagsmåltidet er helt vanlig og adekvat mat. Jeg elsker potetpure og hjemmelagte kj;ttkaker, samme med puresupe. Jeg tenker at grønnsaker er sunt uansett hvilke form de er presentert i. Mer naring i grønnsaker en knekkebrød.
Scapa_c Skrevet 24. august 2013 #11 Skrevet 24. august 2013 Hvis han begynte for noen dager siden er det ikke rart om han ikke spiser så mye ennå. Små barn bruker tid på å tilvenne seg, og måltidene er noe som for enkelte tar lengst tid. For noen barn er det veldig rart å skulle spise slik sammen med andre og kanskje annen type mat. Og ditt barn får jo tydeligvis annen type mat, så ikke rart han spiser litt smått i barnehagen nå i starten. Anbefaler deg å hjelpe ham litt, server noe som er litt likt med barnehagen til ett av måltidene. Knekkebrød kan jeg være enig i at kan være vanskelig for småbarna, men det er en tilvenningssak det også. Jeg synes du skulle begynne å servere ett brødmåltid hjemme, så ser du om han ikke blir litt mer vant til det etterhvert. Ikke tenk at du skal tekkes barnehagen, men heller at du hjelper sønnen din å stabilisere hverdagen så det blir forutsigbart og trygt. Du skriver også at barnet ditt er lite og tynt; har du snakket med barnehagen om dette? Jeg har jobbet i mange år på småbarnsavdeling, og har nesten hvert år småbarn som trenger litt ekstra tilrettelegging i matveien pga lite vekt, dårlig næringsopptak, allergier, generell spisenekt e.l. Et felles mål både barnehagen og foreldre har er jo barnets beste, så jeg vil jo tro at barnehagen til din sønn også kan være behjelpelige med litt ekstra tilrettelegging. Kanskje kan han få grøt istedet for brød dersom det er lettere for ham (og deg).
Melodiana Skrevet 24. august 2013 #12 Skrevet 24. august 2013 Gutten det er snak om er 1 år og 2 mnd, om jeg forstår riktig. Noen i den alderen kan fortsatt ikke ha tnner en gang.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #13 Skrevet 24. august 2013 Når det gjelder brødmaten, er det vel ikke så rart om han spiser mindre av dt i starten, når han ikke er vant til det hjemmefra? Vil tro det går seg til. Ellers så kan du jo styre dette litt selv også, med å gi ham ordentlig frokost (og ikke bare yoghurt og banan, f.eks. ved å tilsette havregryn i yoghurten). Måltidene ser litt like ut som de barnehagen vår har. Nå har sønnen min på 1,5 akkurat begynt der, men vi pleier å gi en liten frokost hjemme (han er så sulten da), så frokost i barnehagen når han kommer (stort sett brødskive), brødskive eller varmmat til lunsj og så et lite måltid mot slutten av dagen (hittil har jeg enten sendt brød eller kokt egg og grønnsaker - syns det blir mye brød, så prøver helst å sende med noe annet - kommer sikkert til å sende med litt middagsrester hvis det passer). Sønnen min spiser frokost hjemme 2 timer før han leveres i barnehagen. Det er havregrøtt som sagt i teksten over om det han får servert hjemme. Anonymous poster hash: 160e6...037
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #14 Skrevet 24. august 2013 Og ja, jeg er enig i at det virker litt rart å gi most mat til et barn på halvannet. De bør vel også få kjenne på ulike konsistenser og at mat smaker forskjellig, framfor at alt er most til en ugjenkjennelige masse. Dvs. det hender en sjelden gang at jeg gir most mat, men da bare hvis gutten nekter å spise middag fordi han f.eks. er syk eller veldig sliten. Da hender det at most mat glir lettere ned. Men vil at han i hovedsak skal spise "vanlig" mat. Gutten er 1,2 år som er 1 år og snart 2 mnd.!!!!!!!!! Anonymous poster hash: 160e6...037
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #15 Skrevet 24. august 2013 Gutten det er snak om er 1 år og 2 mnd, om jeg forstår riktig. Noen i den alderen kan fortsatt ikke ha tnner en gang. Endelig! En som leser her. Anonymous poster hash: 160e6...037
Gjest Marmot Skrevet 24. august 2013 #16 Skrevet 24. august 2013 Gutten det er snak om er 1 år og 2 mnd, om jeg forstår riktig. Noen i den alderen kan fortsatt ikke ha tnner en gang. Det er ikke sånn ekstrem forskjell på en på 1,2 år og en på 1,6 år. Ingen av dem er babyer. 9
SummerJoy Skrevet 24. august 2013 #17 Skrevet 24. august 2013 Hadde mye de samme bekymringene da gutten min begynte i barnehagen da han akkurat var fylt 1 år. Han var en gutt som spiste ekstremt mye, og ofte, så jeg lurte fælt på hvordan han skulle "klare" seg på så lite og så sjelden mat som han fikk i barnehagen. (mye samme som i din)... Min var heller ikke vant til å få knekkebrød... Men det gikk seg til. Merket aldri noe til at han var sulten eller noe, de venner seg fort til en litt annen måltidsrytme. Etter de begynner i barnehagen så er det gjerne på ettermiddagen de får i seg mest... Bare sørg for at han får en skikkelig middag når han kommer hjem så går det nok fint. De små sover jo også vanligvis noen timer i barnehagen. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #18 Skrevet 24. august 2013 Kjære vene! Gi nå ungen vanlig mat, ikke bare most babymat. Greit at han "bare" er 1 år og 2 mnd, men da er de faktisk store nok til å få "vanlig" mat. Jenta vår er 1 år og 3 mnd og har spist akkurat det samme som vi spiser en god stund!! Og nei, hun har heller ikke fått så mange tenner enda, så det er bare en dårlig unnskyldning for å gi most mat. De klarer fint å spise uten alle tennene på plass! Anonymous poster hash: 49f51...338 6
Vera Vinge Skrevet 24. august 2013 #19 Skrevet 24. august 2013 Gutten er 1,2 år som er 1 år og snart 2 mnd.!!!!!!!!! Anonymous poster hash: 160e6...037 Jeg har aldri hørt betegnelsen 1,2 år før, så jeg antok at det var en skrivefeil for 1 1/2 år. Det er jo forskjell på det, selvsagt. Men jeg sluttet likevel med most mat en stund før det, så poenget mitt står. De kan tygge mye selv om de kanskje ikke har så mange tenner. 5
Gjest Marmot Skrevet 24. august 2013 #20 Skrevet 24. august 2013 Jeg har aldri hørt betegnelsen 1,2 år før, så jeg antok at det var en skrivefeil for 1 1/2 år. Det er jo forskjell på det, selvsagt. Men jeg sluttet likevel med most mat en stund før det, så poenget mitt står. De kan tygge mye selv om de kanskje ikke har så mange tenner. Det trodde jeg også. Siden 1,5 år tilsvarer ett år og seks måneder, så 1,2 år vil uansett ikke være ett år og to måneder. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå