Gjest Sengaia Skrevet 23. august 2013 #1 Skrevet 23. august 2013 Jeg har hørt både om fordeler og ulemper med lavkarbo. Noen sier det er "farlig" å spise for mye fett, andre sier det er "farlig" å spise mye korn osv. Nå har jeg hatt noen dager med mer karbo. Og utvalget av hva jeg kan spise blir jo da større. Hvis man har som mål å ha en god helse, og ikke å gå ned i vekt, er det fortsatt lavkarbo som vil anbefales? Det er vel delte meninger og artikler begge veier der også, men er det noen normalvektige her som spiser lavkarbo for å være sunn? Får dere i dere alle de andre viktige næringsstoffene man trenger? to be continiued...
Gjest Sengaia Skrevet 23. august 2013 #2 Skrevet 23. august 2013 For øvrig syns jeg det kan være vanskelig i selskaper osv, å unngå mer karbs der... men det går greit Jeg vil prøve å komme i ketolyse en ukes tid, bare for å ha prøvd det og merke forskjellene. Jeg har kommet over noen steder her fra folk som er MOT lavkarbo og folk som er MOT høyfett. så det blir litt forvirrende,, Så tilbake til spørsmålet; Er det noen som spiser lavkarbo for helsas skyld, og ikke for å gå ned i vekt? Hva merker dere på helsa? Selv tenker jeg på mat altfor mye. Jeg har gått opp noen kilo den siste tiden, men ingen krise, de skal ned igjen. Men når jeg kommer dit, om jeg burde fortsette med lavkarbo for den generelle helsa? Mage sier gryn og havre ikke er bra, ris, pasta, poteter osv. Det unngår jeg, med et unntak i dag og i går spiste jeg havregrøt og 4korn-blanding med melk og litt sukrin. Det er liksom det jeg skeier ut med digger det! Før har jeg hørt at det er jo rene vidunermaten, men nå er det så jeg nesten spiser det med dårlig samvittighet... Jeg må bare takke Løvetanten og Nanne scuprinus (beklager, husker ikke helt i fata, trøtt..) Altså, hvis dere lever etter lavkarbo, men ikke har vektnedgang som mål, -hva er helsefordelene ved å spise lavkarbo VS høyfett ?
Sushi Skrevet 24. august 2013 #3 Skrevet 24. august 2013 Jeg er normalvektig (i følge BMI nesten undervektig - har alltid vært sånn) og spiser moderat lavkarbo. Det vil si at jeg stort sett unngår korn, ikke er redd for fett, men spiser alle grønnsaker. Er jeg på besøk spiser jeg det som blir servert. For meg er fordelene at jeg er mindre oppblåst, har mindre mageproblemer og føler meg mer opplagt. Jeg orker å trene oftere og blir ikke kjempesulten mellom måltidene. Jeg får i meg mer næringsstoffer nå enn jeg gjorde før, for jeg spiser mer fisk, mer grønnsaker og mindre at de tomme matvarene. Har nesten ikke søtsug. Jeg tror ikke du trenger å stresse så mye. Det virker som du spiser veldig sunt, og om du vil ha kornblanding i blant så skader det neppe (med mindre du er som meg og blir dårlig av mye korn). Spis slik du og kroppen trives med. Jeg føler ikke at jeg begrenser meg i mitt kosthold, og det tror jeg er viktig. Hvis man hele tiden går og tenker på all den maten det ikke "er lov" å spise så blir man ikke glad. Men klart, i starten er det litt vanskelig å finne alternativer. Det er en vanesak, som det meste annet. 3
Gjest winston Skrevet 24. august 2013 #4 Skrevet 24. august 2013 Jeg spiser moderat lavkarbo (mellom 50 og 100), mest pga ustabilt blodsukker. Spiser masse grønnsaker og bruker rugsprø eller knekkebrød under pålegg. Spiser ikke mye fett, men får i meg nok kalorier likevel (fra nøtter, avocado, olje og litt ost). Skeier ut med sushi og pasta iblant. 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #5 Skrevet 24. august 2013 Jeg spiser lavkarbo. Sliter med et litt anstrengt forhold til mat, så jeg teller verken kalorier eller kabohydrater for øyeblikket. Opplever at jeg blir helt besatt dersom jeg begynner å telle, måle og veie for mye, noe som gjør livet mer irriterende og slitsomt, og dietten vanskeligere å holde. Forsøker å tenke minst mulig på mat, og tillate meg selv å skli ut litt i ny og ne, for ikke å henge meg opp i alt jeg "ikke kan spise". Er for tiden 160 cm og 60 kg, så anser meg selv som normalvektig. Spiser lavkarbo først og fremst for helsens og trivselens skyld. Jeg har en sterk tro på at mennesker ikke er ment å få i oss store mengder korn og sukker, og at disse kan være med på å utvikle de fleste av livsstilsykdommene vi sliter med her i vesten. Så jeg forsøker å unngå disse. Ikke slavisk, men jeg sparer de til spesielle anledninger/når jeg vil kose meg litt ekstra. Til hverdags, dvs 90% av tiden, spiser jeg grønnsaker, egg, nøtter, kjøtt, fett, litt fete meieriprodukter, og iblant litt frukt, osv. Den største umiddelbare forskjellen jeg merker på kroppen, er at jeg er mye mindre oppblåst, dvs magen/midjen min ser mye smalere ut, enn når jeg spiser høykarbo. En annen deilig effekt jeg har fått, ganske uventet, er at huden min, som har plaget meg i over 15 år med kviser og tull, blir nærmest helt kvisefri. Blir også kvitt mye av det fysiske suget etter drittmat, ihvertfall i de periodene jeg er flink til å få i meg nok mat. Opplever heller ikke den desperate, skjelvende, krakilske sulten. Jeg blir sulten, men jeg mister ikke fornuft og temprament slik jeg gjør/gjorde da jeg spiste høykarbo, og måtte ha mat med EN GANG når jeg ble sulten. Energinivåene er bedre, og jevnere. Blir ikke utmattet på samme måte om det går lenge mellom hvert måltid. Jeg tror dog den største helseforskjellen ved et sunt kosthold, er den man ikke merker. Dvs, at man opprettholder den sykdommsfrie kroppen man har. Dette er en tilstand mange unge mennesker tar for gitt, siden slikt gjerne kommer når man eldres. Mange tror nok at de spiser mye sunnere enn de faktisk gjør ("alt med måte", "brød hver dag", osv) bare fordi de er for unge til at kostholdet deres har rukket å vise sine konsekvenser. Anonymous poster hash: 7f282...745 3
Anglofil Skrevet 25. august 2013 #7 Skrevet 25. august 2013 Jeg er lavkarber fordi jeg slipper blodsukkerfall, ikke pga vektnedgang. Jeg slipper å spise hele tiden for å holde et stabilt blodsukker. Det er nå så. En annen ting er at jeg rett og slett føler meg bedre rent generelt. Mvh Yvonne 3
Gjest Sengaia Skrevet 25. august 2013 #8 Skrevet 25. august 2013 Nå har jeg spist en del havregrøt og 4korn blanding en periode, med melk og sukrin. Jeg syns det er så godt!! Men jeg må innrømme at jeg får veldig oppblåst mage av det, og kan spise ganske mye av det. Men jeg får begrense meg litt, nå er det over til moderat lavkarbo igjen Det føltes nesten litt rart at havregrøt er sånn jeg kan glede meg til til "lørdagskos", det som jeg alltid ellers har hørt at man helst skal spise masse, masse av ...
@Maja Skrevet 25. august 2013 #9 Skrevet 25. august 2013 Sjølv om eg vil ned eit par kg, så eter eg lavkarbo for helsa sin skyld. Holder eit moderat nivå, tipper det varierer mellom 30 og 100 g karbo per dag. Den største fordelen for meg er at eg klarer ete meg mett uten å ete urimelige mengder mat. Men "vanlig" kost så legger eg på meg fordi apetitten etter trening blir større enn den reelle forbrenninga. Men i tillegg merker eg godt at eg har meir energi, er roligare (rekner med det er pga meir stabilt blodsukker), magen funker bedre og er mykje mindre oppblåst. Har putta innpå ein del meir karber i det siste, og merker at heime meg fungerer dårligare. Slapp, tiltaksløs og i dårlig form. 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #10 Skrevet 25. august 2013 Mindre oppblåst, mye smalere midje og finere figur, og så synes jeg generelt jeg ser freshere og bedre ut. Jevnere, liksom, og finere hud. Og så blir jeg ikke sulten eller groggy hvis jeg går en stund uten mat, sett at jeg drikker nok og har fått i meg skikkelig mat ellers. Passer selvsagt på å spise, men jeg blir et troll om noe er i ubalanse. Har faktisk fått kommentarer på at jeg virker mer harmonisk Får også i meg mye mer grønnsaker og lignende enn tidligere. Spiser moderat lavkarbo, mye egg og grønnsaker, belgfrukter og bær. Anonymous poster hash: cbbb4...49d 2
Gjest Aoki Skrevet 25. august 2013 #11 Skrevet 25. august 2013 Nå fikk jeg lyst til å begynne å spise lavkarbo etter å ha lest svarene her Skulle gjerne hatt mer energi, finere hud og mindre trøbbel med fordøyelsen. Er bare så vanskelig å få ut fingeren og begynne med et helt nytt kosthold. 2
miramis Skrevet 26. august 2013 #12 Skrevet 26. august 2013 Hvis dere faktisk tenker på helse er et karbohydratrikt kosthold uten for mange kalorier så utrolig mye bedre. Skjønner ikke hvorfor noen i det hele tatt innbiller seg at lavkarbo er sunt, nevn noen idrettsutøvere som går på det? 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #13 Skrevet 26. august 2013 Skjønner ikke hvorfor noen i det hele tatt innbiller seg at lavkarbo er sunt, nevn noen idrettsutøvere som går på det? Björn Ferry (OL-gull i skiskyting på LCHF)Jonas Colting (har vunnet blant annet vunnet Ultraman 2 ganger på paleo)Novak Djokovic (verdens beste tennisspiller etter han la om til lavkarbo)fotball-lagene Strømsgodset og Odd-Grenland spiser LCHF | link2 |Anton Tynong (orientering) Thomas Alsgaard spiste lavkarbo. Sitat fra boka hans "Best på Ski": "En vanlig mann har nok karbohydrater i kroppen til ca 2 timers hardtrening, men fett nok 11.000 treningstimer. Derfor så er det lurere å lære kroppen til å bruke fett som energi, i stedet for karbohydrater" Anonymous poster hash: 82859...949 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #14 Skrevet 26. august 2013 Jeg er overvektig, men svarer her likevel. Fordi jeg føler meg så mye bedre at vektnedgangen er bare bonus. Eller... nå har vekta stått på stedet hvil litt vel lenge, men jeg går i alle fall ikke opp i vekt til tross for at jeg spiser som jeg vil (etter LCHF-prinsipp)! Har litt greier med kroppen som er på vei til å fikse seg med godt kosthold. Det er jeg overbevist om. Det er rart med det, jeg bare føler det på hele kroppen at dette er bedre for meg, og blodprøvene viser det samme. Jeg har til og med omvendt legen min etter at han har sett resultatene jeg har oppnådd. Grunner til å spise lavkarbo som jeg merker selv: Finere hud (får kviser med en gang jeg spiser høykarbo), tykkere hår, sover bedre, har mer energi, jevnere humør, holder meg mett lengre, får ikke søt-cravings så lenge jeg spiser skikkelig LCHF, presterer bedre på trening (hardere og lengre), mindre vannsamlinger i kroppen, normal avføring (hadde ofte løs mage før og trodde det var normalt), mye mindre gass (tror vi snakker om at jeg bare fiser 5% av det jeg gjorde før altså), har gått fra å svette som en gris til å svette normal, og en slags helsegevinst i form av psykisk helse: bedre forhold til mat og mer matglede. Det er jo så lett å lage god LCHF-mat. Og sist men ikke minst bedre immunforsvar som har vist seg på flere områder: - Har gått fra å være kronisk forkjølet hver vinter til at en forkjølelse varer i en dag eller max to før den er over og forkjølelsen er mild - Mindre forkjølelse har også gitt færre bihulebetennelser. Hadde flere bihulebetennelser hver vinter før. Har hatt 1 siden omlegging til lavkarbo - Hadde hovne mandler 1-2 ganger i året. Har ikke hatt det siden jeg la om til lavkarbo for 4 år siden - Generelt lite syk etter kostomlegging. Arbeidsgiver burde betale meg for å gå på lavkarbo. I tillegg er det de forebyggende grunnene. Jeg hadde pre-diabetes, men de siste prøvene var helt normale. Lavkarbo er også forebyggende mot en laaang liste med sykdommer. Blant annet hjertesykdom, slag, kreft og mange mange flere. Og så tenker jeg på at jeg vil bli mamma en gang, og da vil jeg ha en frisk kropp som jeg kan bære frem barn i. Helsa til barnet starter allerede med morens kosthold. Anonymous poster hash: 82859...949 6
Løvetanten Skrevet 26. august 2013 #15 Skrevet 26. august 2013 Hvis dere faktisk tenker på helse er et karbohydratrikt kosthold uten for mange kalorier så utrolig mye bedre. Eh... Nei, det er det ikke. Lavkarbo viser seg å ha helsefordeler langt utover vektnedgang. http://www.kostdoktorn.se/kategori/sjukdomar 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #16 Skrevet 26. august 2013 -mye penere hud -kviser borte -tykkere hår og negler -ikke mer mageproblemer -ikke mer oppblåsthet -jevnere energi -mye mer energi -ingen blodsukkersvingninger -bedre humør (sannsynligvis pga jevnere energi) -slutt på urinveisinfeksjoner -mindre leddsmerter -mindre hovne ledd -mindre sykdom generelt -slutt på søtsug Anonymous poster hash: d3d02...167 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #17 Skrevet 26. august 2013 -mye penere hud -kviser borte -tykkere hår og negler -ikke mer mageproblemer -ikke mer oppblåsthet -jevnere energi -mye mer energi -ingen blodsukkersvingninger -bedre humør (sannsynligvis pga jevnere energi) -slutt på urinveisinfeksjoner -mindre leddsmerter -mindre hovne ledd -mindre sykdom generelt -slutt på søtsug Anonymous poster hash: d3d02...167 Hvor lang tid tok det før alt det skjedde? Hvor lite karbohydrater spiser du? Anonymous poster hash: ff3a2...831
Gjest Magdalene Skrevet 26. august 2013 #18 Skrevet 26. august 2013 Mange som har kroniske betennelser i kroppen, blir mye bedre i et slik kosthold 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #19 Skrevet 26. august 2013 For at et lavkarbokosthold skal gi helsefordeler andre kosthold ikke kan gi, må karbohydrater anses for å være farlige. At sukker og hvetemel i store mengder ikke er bra for helsen er noe alle kostholdsretninger er enige om, men er sukker og hvetemel farlig for andre enn de som har sykdommer som tilsier at de må holde seg unna produkter som inneholder dette? Dette er det stor uenighet om. Mange opplever positive bivirkninger ved å helt kutte ut sukker og hvetemel fra kosten sin, for andre holder det å redusere inntaket for å oppleve samme virkning, mens noen ikke merker forskjell i det hele tatt. Men karbohydrater er ikke bare sukker og siktet hvetemel. Kornprodukter, grønnsaker, og frukt er også karbohydrater. Og det er disse produktene som skiller lavkarbokostholdet fra de andre typer kosthold. Det er vist at man kan oppnå store helsefordeler ved å redusere inntaket av sukker, siktet hvetemel, og stivelsesrike produkter, samt å øke inntaket av grønnsaker og umettet fett, men jeg har ikke sett dokuementasjon på at "når det er sunt å redusere noe, er det enda sunnere å redusere enda mer". Min konklusjon er derfor at det å redusere karbohydratinntaket kan gi store helsefordeler, men det er ingen som har påvist at dess lavere karbohydratinntak, dess flere helsefordeler. Jeg snakker bare om helsefordeler her, personlige erfaringer og preferanser er noe helt annet, og det har jeg holdt helt utenfor. Noen tåler karbohydrater bedre eller dårligere enn andre,akkurat som at noen tåler mettet fett bedre eller dårligere enn andre. Anonymous poster hash: ce714...acf 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #20 Skrevet 26. august 2013 Da jeg prøvde lavkarbo fikk jeg mindre energi og ble slapp og tiltaksløs... Så det funker ikke for alle. Jeg stoler ikke på et kosthold der bær, gulrøtter, grovt brød og epler er farlig, mens å maule fet ost og egg er kjempestas. Jeg blir kvalm av mye egg og mye ost. Jeg spiser både egg, ost, bær og grovt brød, men alt med måte. Litt som at vann er sunt, men ikke sju liter om dagen.Anonymous poster hash: 5309e...80f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå