AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #1 Skrevet 23. august 2013 Var ute å gikk tur i sted, ble da var på en jente som gråt ganske høylydt. Observerer en jente rundt 9-10 år som står og riksler i en tilsynelatende låst ytterdør mens hun gråter. Fikk en vond magefølelse, men fikk meg ikke helt til å stoppe på dette grunnlaget. Jeg kjenner ikke folkene som bor i huset, heller har jeg aldri sett dem. Men klokka er rundt 21.00 og det føles ikke riktig. Jeg går kanskje i 5 minutter til men klare ikke å slippe tanken på jenta, snur for å sjekke om hun fremdeles står ute. Da jeg nærmer meg det aktuelle huset igjen, hører jeg en sint mannestemme. Jenta står ikke lenger ved ytterdøren men hører en jente inne i huset som gråter, tilsynelatende er det samme jenta. Jeg står ca 20 meter unna huset, det virker som det er et vindu åpent og jeg hører mannen ganske tydelig. For mannen brøler virkelig. Det mannen brølte var noe alle dette: "Nå får du FAEN MEG GI DEG" "KOM DEG TIL HELVETE HER I FRA!" "Nå orker jeg FAEN MEG IKKE MER" "NÅ FÅR DU FAEN MEG SE TIL Å GI DEG MED DEN GRININGA DI" "JEG KASTER DEG FAEN MEG SNART UT" "KOM HIT SA JEG" Mannen gjentar også et jentenavn, men det oppgir jeg ikke her. Dette er setninger som høres fra huset. Jenta gråter, svarer noe sinna tilbake og lager "knurrelyder". Muligens er det et yngre barn i huset også, for det er en annen form for gråt til tider som tilsier en mye mindre unge. Andre stemmer hører jeg ikke fra huset. Mannen hermer etter den eldste jentas grining mens han fortsetter å brøle til henne. Jeg står det kanskje i 10 minutter, knyter liksom skolissene mine når det passerer biler. Jeg har ikke innsyn til det som skjer og jeg tror ikke at de i huset er klar over at jeg står å lytter. Jeg hører ingen lyder som tilsier fysisk vold eller at gjenstander blir kastet rundt i huset. Bare stemmene og ser skygger bak en gardin. Da trafikken begynner å øke går jeg hjemover. Registrerte hvilket husnummer som står på huset og jeg vet gateadressen. (Jeg har nå i etterkant sjekket kartet og det stemmer) Hva jeg vil med innlegget...Trenger å få det ut. Har lyst til å ringe barnevernet, og er egentlig bestemt på å gjøre det. Men er usikker på om dette er noe å ringe akutttelefonen/helgevakta for eller om jeg skal vente til mandag. Kanskje er det en frustrert far med en datter som er vanskelig å få i seng på kveldene. Men dette er alikevel ikke rette måten å håndtere det på spør du meg. Ikke vet jeg om dette er noe som skjer ofte, jeg har jo bare hørt dette nå ikveld. Kanskje blir jenta utsatt for en eller annen form for omsorgssvikt, kanskje er barnevernet kjent med familien fra før, kanskje ser ikke barnevernet viktigheten med å sjekke opp dette når jeg ringer de. Jeg klarer hvertfall ikke å la dette passere. Hva synes dere? Anonymous poster hash: 91ccc...b50 1
Ulrikke Skrevet 23. august 2013 #4 Skrevet 23. august 2013 Det fine med barnevernet er at man kan ringe og fortelle hva man har hørt, uten å oppgi hvem man er eller hvilken adresse barnet var på - og fortelle hva man har sett og hørt men at man er usikker på om man skulle ringe eller ikke... Så kan barnevernet fortelle deg hva de synes du skal gjøre... Synes de at det virker bekymringsverdig "nok", ber de deg oppgi hvor dette var osv.... Har du gått tur her før? Hørt noe tilsvarende tidligere? Var det første gang du gikk der, eller har du gått der mange ganger mens dette var første gang du hørte noe? 6
Gjest Møremor Skrevet 23. august 2013 #5 Skrevet 23. august 2013 Bedre å ringe enn å la vær, synes nå jeg. De undersøker bare, og er det noe som er galt kan det komme mye positivt ut av det. Er det bare en frustrert far som for en gangs skyld fikk et utbrudd, får han uansett en tankevekker, for sånn snakker du ikke til barn.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #6 Skrevet 23. august 2013 Jeg synes du skal ringe. Alltid bedre å ringe én gang for mye enn for lite. Du kan fortelle historien til barnevernet, og da får de vurdere om det er noe å følge opp. Mest sannsynlig vil du få beskjed om at det er mistenksomt og at informasjonen skal videresendes. Jeg har selv ringt dem, og det var veldig betryggende å snakke med dem, og få høre at jeg hadde gjort det riktige. Anonymous poster hash: b98b2...8b3 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #7 Skrevet 23. august 2013 RING!!!!! Anonymous poster hash: 339bf...940 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #8 Skrevet 23. august 2013 Ring og fortell. Tenk hvis dette er noe som skjer ofte, og alle tenker som deg - og så er det faktisk et barn som trenger hjelp. Er alt i orden, så har ingen skade skjedd. RING. Anonymous poster hash: 8ec42...f3e 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #9 Skrevet 23. august 2013 TS: Jeg har lyst å ringe, men er usikker på om jeg skal ringe ikveld på akutttelefonen til barnevernet eller om dette er noe en venter med til mandagen. Jeg kommer til å ringe, men akkurat dette er jeg usikker på. Jeg har gått forbi der mange ganger, men ikke nå i det siste. Har alltid innbillt meg at det var noen eldre mennesker som bor der, uten at jeg egentlig vet hvorfor. Det er første gang jeg hører noe slikt fra det huset. Anonymous poster hash: 91ccc...b50
rumperister Skrevet 23. august 2013 #10 Skrevet 23. august 2013 Forstår at det kan føles som litt mye for noe som kanskje var en engangshendelse. MEN, viktigst av alt: Det er ikke sikkert dette var noe som skjedde èn gang. Og det er uansett noe som er utrygt for den stakkars jenta. Du vil ikke se noe i avisen en dag, og innse at du kunne ha ringt. (Kanskje litt dramatisk, men du vet aldri?) 2
Ghost Hunter Skrevet 23. august 2013 #11 Skrevet 23. august 2013 Har ingen gode råd å komme med, men synes det er utrulig flott at du bryr deg. Det skulle vært flere som var som deg Det er langt i fra alle som bryr seg. 2
Missy1 Skrevet 23. august 2013 #12 Skrevet 23. august 2013 Ei 10år gammel jente sperret ute av sitt eget hus sent på kvelden? For så å bli skjelt ut på den måten... Jeg hadde ringt. Skjærte i hjertet mitt når jeg leste dette. Foreldre kan bli slitne og sinnet kan renne over ja, men om det skjer på denne måten så trenger foreldrene tydeligvis veiledning. Ring barnevernsvakta og fortell hva du så og hørte så kan de vurdere om det skal tas tak i nå eller til uka. 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #13 Skrevet 23. august 2013 Du kommer aldri til å angre på at du ringer!Anonymous poster hash: 33f65...1a6 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #14 Skrevet 23. august 2013 Jeg ville ringt barnevernvakten. De kan raskt sjekke om familien har vært/er i barnevernets søkelys, og gjøre det nødvendige. De kan også sjekke forholdene og eventuelt stryke saken av blokka dersom det ikke har skjedd noe kritikkverdig. Ring, du. Anonymous poster hash: b3130...1b6 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #15 Skrevet 23. august 2013 Ring - av hensyn til jenta! Anonymous poster hash: a285a...605 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #16 Skrevet 23. august 2013 TS her. Jeg ringte barnevernsvakta jeg, ellers hadde jeg ikke fått sovet i natt. Fortalte først uten å nevnte adresse det som jeg har beskrevet ovenfor her, hun i telefonen lyttet for det meste uten å si så mye. På slutten ville hun vite adresse, og jeg ga henne den samt jentenavnet jeg hørte ble sagt i huset. Hun takket for at jeg ringte og de skulle undersøke det nærmere. Da har jeg i det minste overført ansvaret fra mine skuldre til der den hører hjemme. Så får barnevernet vurdere og undersøke. Puh, litt skjelven. Sa ikke navnet mitt, men kom på etterpå at barnevernet så telefonnummeret mitt. Håper jeg forblir anonym for det? Anonymous poster hash: 91ccc...b50 30
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #17 Skrevet 23. august 2013 Ja, du forblir anonym. Flott at du ringte Jeg tenker også veldig på den jenta. Anonymous poster hash: a285a...605 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #18 Skrevet 23. august 2013 Ja, du forblir anonym! Anonymous poster hash: e3eed...30a 1
Azalea Skrevet 23. august 2013 #19 Skrevet 23. august 2013 Så godt at du ringte!! Stakkars lille jente.. Den frykten hun måtte ha kjent. Skal da vel ikke true sine barn?! Skjønner godt du er skjelven, fikk vondt i magen bare av å lese det jeg.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #20 Skrevet 23. august 2013 Kjempeflott at du ringte. Nå kan du legge deg med god samvittighet. Håper det finnes flere mennesker som deg der ute! Anonymous poster hash: 478c0...99a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå