Belima Skrevet 23. august 2013 #1 Skrevet 23. august 2013 Nå har jeg bakt rundstykker med bare siktet spelt. Problemet er at uansett hvor lenge jeg stekte de så ble det ikke farge på dem. De ble bare harde. Det er første gang jeg baker med bare siktet spelt. bakte brød tidligere i uka, men da var det grovt mel og det gikk bra. Noen som har erfaring i å bake med spelt. Stekte rundstykkene på 200 gr. Hadde bare vann og litt olje i deigen. Er normalt en habil gjærbakstbaker, så nå trenger jeg virkelig hjelp og forslag til en ny runde med rundstykker.
@Maja Skrevet 23. august 2013 #2 Skrevet 23. august 2013 Har brukt spelt heilt likt som vanlig kveitemjøl og det har gått bra. Husker det står fiberhusk i ein del brødoppskrifter, men trur ikkje det har så mykje med fargen å gjer. Kanskje det hjelper å pensle rundstykkene med noko før steiking, melk eller egg?
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #3 Skrevet 23. august 2013 Jeg bruker aldri spelt alene men blander det med litt maizena og litt rismel, noen ganger også rug. Synes at deigen oppfører seg mye mer likt hvetemel da. Anonymous poster hash: bc750...693
Belima Skrevet 23. august 2013 Forfatter #4 Skrevet 23. august 2013 Jeg bruker aldri spelt alene men blander det med litt maizena og litt rismel, noen ganger også rug. Synes at deigen oppfører seg mye mer likt hvetemel da. Anonymous poster hash: bc750...693 Til en kilo siktet spelt, ca hvor mye rug og eller maizena bruker du da? Får dine farge? Hvor mye steker du/dere de på da?
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #5 Skrevet 23. august 2013 Til en kilo siktet spelt, ca hvor mye rug og eller maizena bruker du da? Får dine farge? Hvor mye steker du/dere de på da? Nå lager jeg alltid små porsjoner, men jeg bruker ca 2 deler spelt og 1 del annen melblanding. I denne andre blandingen er det relativt lite maizena, ca 1 spiseskje maizena per 2.5 dl spelt. Rismel og rugmel tar jeg på slump for å være ærlig. Blander til jeg synes melet føles som hvetemel. Har aldri tenkt på at de ikke får farge.... Steker på samme temperatur som når jeg bruker hvetemel. Anonymous poster hash: bc750...693
Belima Skrevet 24. august 2013 Forfatter #6 Skrevet 24. august 2013 Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Skal prøve det ut neste gang jeg baker. Det er for barnebarnas skyld jeg gjør dette. De klager på vondt i magen når de spiser brød, så det er forsøket verd. Ingen allergier hos noen av dem.
ashera Skrevet 26. august 2013 #7 Skrevet 26. august 2013 Gjærdeiger av spelt trenger litt starthjelp i form av en teskje askorbinsyre (c-vitamin) eller en skvett appelsinjuice. Da får det bedre bakeevne. Min erfaring er at det da oppfører seg omtrent som hvetemel. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #8 Skrevet 26. august 2013 Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Skal prøve det ut neste gang jeg baker. Det er for barnebarnas skyld jeg gjør dette. De klager på vondt i magen når de spiser brød, så det er forsøket verd. Ingen allergier hos noen av dem. Ingen årsak Hvis du vil finne ut om det er hvetemelet som utgjør forskjellen, så nytter det nok ikke bare å endre på brødet. De bør holde seg unna hvete over lenger tid. Jeg har vært hvetefri i tre måneder og har blitt vant til å sjekke innholdsdeklarasjon på absolutt alt. Jeg er fremdeles sjokkert over hvor mange produkter som inneholder hvetemel. Skal prøve tipset med appelsinjuice selv. Anonymous poster hash: bc750...693
Gjest navnelapp Skrevet 26. august 2013 #9 Skrevet 26. august 2013 Men du veit at spelt ikkje er glutenfritt, men berre ein variant av kveite?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #10 Skrevet 26. august 2013 Men du veit at spelt ikkje er glutenfritt, men berre ein variant av kveite? Spelt er i hvetefamilien, ja. Jeg prøver hvetefritt fordi jeg har mistanke om at det er hveten og ikke glutenet som er problemet. Antagelig skyldes dette at det er høyere proteininnhold i spelt. Det er mange som reagerer på hvete, men ikke på gluten. Anonymous poster hash: bc750...693
Belima Skrevet 27. august 2013 Forfatter #11 Skrevet 27. august 2013 Ingen årsak Hvis du vil finne ut om det er hvetemelet som utgjør forskjellen, så nytter det nok ikke bare å endre på brødet. De bør holde seg unna hvete over lenger tid. Jeg har vært hvetefri i tre måneder og har blitt vant til å sjekke innholdsdeklarasjon på absolutt alt. Jeg er fremdeles sjokkert over hvor mange produkter som inneholder hvetemel. Skal prøve tipset med appelsinjuice selv. Anonymous poster hash: bc750...693 Dette er min datters prosjekt speltmel. Det er ikke det at de ikke tåler hverken hvete eller gluten, ikke påvist på sykehuset på noen av dem. Hun er veldig opptatt av å lage alt fra bunnen av, da det er sunnere.Hun er vokst opp med det også. I tillegg vet vi at det er "gjort" mye med korn de siste 50 åra. Vokser fortere, modnes lettere, får større avlinger pr kvm pg ikke minst kunstgjødsel. I og med at jeg elsker å stå på kjøkkenet, så baker jeg for/til henne. Det med vondt i magen er nemlig ikke konsekvent hos ungene, mest når det passer dem. Har kjøpt en appelsin og skal bake runstykker igjen i morgen. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #12 Skrevet 28. august 2013 Jeg er allergisk mot hvete (ikke gluten), men tåler spelt. Har mye erfaring med speltmel, og den oppfører seg annerledes enn hvete. Appelsinjuice bruker jeg alltid i bakst med spelt. Ca. en halv desiliter på et brød med 750g mel. Og så, for å få luftig resultat bør deigen være løs - mye løsere enn man er vant til fra hvetebakst. Jeg bruker oftest kjøkkenmaskinen til elting, det er enklest når deigen er så klissete. Heving er viktig, jeg hopper aldri over den siste hevingen. Fordi deigen er så løs, blir det vanskeligere å forme boller/rundstykker osv. Om du har en muffinsform så kan det være enklere å bruke den til å hjelpe rundstykkene å holde formen. Jeg jobber inn akkurat nok mel når jeg baker ut boller til at de holder formen. For å unngå at de blir tørre bør du pensle med vann/melk/egg/soyamelk før du steker. Ellers så merker jeg at bakst med spelt trenger litt lenger tid til å steke enn hvetebakst. Her må man nesten bare prøve seg frem. For boller så bruker jeg kanskje 12-13 min i stedet for 10. Når det gjelder kaker med speltmel, så blir de ofte tyngre og mer kompakte. Jeg jobber fremdeles med å få disse til skikkelig. De trenger også en god del lenger steketid enn normalt. Kaker av typen med natron og surmelk blir bedre enn de som bare bruker bakepulver til heving. Appelsinjuice er viktig også her. Lykke til med neste forsøk Anonymous poster hash: e8cab...a83 1
Djungelvrål Skrevet 28. august 2013 #13 Skrevet 28. august 2013 Ja har merket det jeg også. De blir ikke gylne og fort harde. Trikset er å bruke litt mer væske enn du gjør med hvetebakst. Men jeg syns bakeegenskapene er nesten like gode som med hvetemel. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå