AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #1 Skrevet 23. august 2013 Min mor mener barn spiser når de blir sultne, og ikke sulter frivillig, men jeg begynner virkelig å lure.. jenta mi er småspist fra før, men i dag har hun ikke spist noen ting, hun må jo være sulten etter hvert? Spiste 1/3 porsjon grøt til frokost, en smoothiepose til lunsj og 5 te-skjeer med middag. Ingen melk. (Ammer morgen og kveld, men ville ikke ha i morges). Drukket 0,75 dl vann. Har forsøkt å tilby skive, frukt, grøt og middag, men hun spiser ikke. Blid og fornøyd trass lite matinntak, blir hun ikke sulten da?? Gått litt ned på kurven i det siste, men det er kommet mens hun begynte å krabbe.. Hvilke råd gir egentlig helsestasjonen når baby ikke spiser? Har forsøkt babystyrt mattilvenning, men da griser hun bare, får ingenting i seg... :/?Anonymous poster hash: d87b8...5c1
Nusseli Skrevet 23. august 2013 #2 Skrevet 23. august 2013 Hur gammal är babyn? Barn har upp och ner perioder när det gäller matlust men med små babyer kan det vara forstoppelse.. Var det länge sedan hon gick på "do"?
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #3 Skrevet 23. august 2013 Hur gammal är babyn? Barn har upp och ner perioder när det gäller matlust men med små babyer kan det vara forstoppelse.. Var det länge sedan hon gick på "do"? Glemte å skrive at hun snart er 10 mnd. Hadde en stor bæsjebleie i går, og har ikke tidl. vært plaget med forstoppelse. Men er kanskje matlysten som er nede i en bølgedal da, syns uansett det er rart at hun ikke blir sur, kjenner jo bare på meg selv når jeg ikke spiser at humøret synker! Kjenner hun inne sult liksom? Men de har vel kanskje bare ulike behov i perioder da.. Anonymous poster hash: 70dac...9cf
Nusseli Skrevet 23. august 2013 #4 Skrevet 23. august 2013 Glemte å skrive at hun snart er 10 mnd. Hadde en stor bæsjebleie i går, og har ikke tidl. vært plaget med forstoppelse. Men er kanskje matlysten som er nede i en bølgedal da, syns uansett det er rart at hun ikke blir sur, kjenner jo bare på meg selv når jeg ikke spiser at humøret synker! Kjenner hun inne sult liksom? Men de har vel kanskje bare ulike behov i perioder da..Anonymous poster hash: 70dac...9cf Tänder kanske? Då blir dem lösa i magen, får dålig matlust och kan få feber... Men alltså det är oftast helt normalt att de äter mer vissa dagar och i få, korta perioder nästan ingenting :-) Men man blir ju som en omsorgsfull mamma orolig för det, fram tills det går över ;-)
Missy1 Skrevet 23. august 2013 #5 Skrevet 23. august 2013 Her går det mye i bølger og han er småspist til vanlig. Det kan være underliggende sykdommer som gjør at barn spiser dårlig, men da sulter de jo heller ikke frivillig. F.eks refluks som gjør at det er vondt å spise, store mandler som gjør at det er så trangt i halsen at det er vanskelig å svelge osv... Jeg tenker at så lenge allmenntilstand er bra og barnet ikke går drastisk ned i vekt så går det bra. Har vært mye bekymret for min sønn og vektkurven hans ser ut som en berg-og-dal-bane, men har roet meg ned fordi han ellers er en aktiv og frisk gutt. Å stresse med mat gjør det bare verre og man må ihvertfall ikke presse barn til å spise, da blir måltider en negativ ting Er du bekymret så snakk med helsesøster, få oppfølginger med hyppigere vektkontroller, evt snakk med lege og få hu undersøkt. Noen barn er bare småspiste. Min gutt er 3år og spiser ofte så lite som 2 brødskiver ila en dag
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #6 Skrevet 23. august 2013 Takk for råd, har 6 tenner, og er flere mnd siden sist, så det er kanskje tenner (føler tennene får skylden for alt ) Godt å høre flere har småspiste barn, og at kurven har variert, for alle sier jo "så lenge hun følger kurven er alt fint" og nå har den sunket litt.. Men hun er aktiv og utviklingen går som den skal. Mandler var et godt tips, svigermor sa at mannen opererte sine ut som barn og hadde problemer med å svelge, kanskje jeg ska be legen sjekke deg ut ved neste kontroll! (Når opererer man evt? Hvor gammel må man være?) Hadde ikke tenkt på det med mandler. TsAnonymous poster hash: 70dac...9cf
Missy1 Skrevet 23. august 2013 #7 Skrevet 23. august 2013 Takk for råd, har 6 tenner, og er flere mnd siden sist, så det er kanskje tenner (føler tennene får skylden for alt ) Godt å høre flere har småspiste barn, og at kurven har variert, for alle sier jo "så lenge hun følger kurven er alt fint" og nå har den sunket litt.. Men hun er aktiv og utviklingen går som den skal. Mandler var et godt tips, svigermor sa at mannen opererte sine ut som barn og hadde problemer med å svelge, kanskje jeg ska be legen sjekke deg ut ved neste kontroll! (Når opererer man evt? Hvor gammel må man være?) Hadde ikke tenkt på det med mandler. TsAnonymous poster hash: 70dac...9cf Mandlene tas ikke før de er 12kg med mindre det er fare for livet (f.eks får ikke puste eller ikke får ned noe mat), men helst ikke før 15kg. Det er blødningsfare og små barn kan miste livet av det. Gutten min har kjempe svære mandler, han er tynn og spiser lite, men de vil ikke ta de. Vi er hyppig på kontroll hos ØNH på sykehuset da pga dren i ørene og da vurderer de operasjon av mandlene hver gang. Er gla vi kan vente med å fjerne de for det er som sagt en risikabel operasjon. Hvis du titter i munn hennes når hu ler eller skriker så vil du nok se det selv om mandlene er store. Hyppige halsbetennelser er vel også vanlig når man har store mandler, min gutt har iallefall det
Nusseli Skrevet 23. august 2013 #8 Skrevet 23. august 2013 Takk for råd, har 6 tenner, og er flere mnd siden sist, så det er kanskje tenner (føler tennene får skylden for alt ) Godt å høre flere har småspiste barn, og at kurven har variert, for alle sier jo "så lenge hun følger kurven er alt fint" og nå har den sunket litt.. Men hun er aktiv og utviklingen går som den skal. Mandler var et godt tips, svigermor sa at mannen opererte sine ut som barn og hadde problemer med å svelge, kanskje jeg ska be legen sjekke deg ut ved neste kontroll! (Når opererer man evt? Hvor gammel må man være?) Hadde ikke tenkt på det med mandler. TsAnonymous poster hash: 70dac...9cf Pusteproblem og halsbetennelser (du merker det når det barnet begynner i bhg), da er det nok mandler. Normalt tror jeg de venter tils barnet er over 2år, hvis det ikke er fare for liv. Operasjonen går helt greit og er ikke så skummel som man kanskje tror i forkant
Missy1 Skrevet 23. august 2013 #9 Skrevet 23. august 2013 Pusteproblem og halsbetennelser (du merker det når det barnet begynner i bhg), da er det nok mandler. Normalt tror jeg de venter tils barnet er over 2år, hvis det ikke er fare for liv. Operasjonen går helt greit og er ikke så skummel som man kanskje tror i forkant Det har med vekt å gjøre, ikke alder. Gutten min er fortsatt ikke oppi den vekten som de helst ønsker barnet skal ha før en slik operasjon og han er 3år gammel
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #10 Skrevet 23. august 2013 Hun veier 10 kg, så om det skulle bli aktuelt så er det en stund til enda mao. Takk for informasjon. Skal kikke etter mandlene neste gang hun vræler, tipper det ordner seg når kluten kommer frem etter frokosten i morgen Griser når spiser? "Neeeeeida""... TsAnonymous poster hash: 70dac...9cf
Nusseli Skrevet 23. august 2013 #11 Skrevet 23. august 2013 Det har med vekt å gjøre, ikke alder. Gutten min er fortsatt ikke oppi den vekten som de helst ønsker barnet skal ha før en slik operasjon og han er 3år gammel Ok, men är han då väldigt liten för sin ålder? Mitt barn blev opererad vid 2++, normalvikt. Det kan hända de väntar för er för att det inte är så jätte allvarligt just nu? Tror jag har hört att en del barn kan "växa ifrån" de värsta plågorna så att det inte är så illa..?
Missy1 Skrevet 23. august 2013 #12 Skrevet 23. august 2013 Ok, men är han då väldigt liten för sin ålder? Mitt barn blev opererad vid 2++, normalvikt. Det kan hända de väntar för er för att det inte är så jätte allvarligt just nu? Tror jag har hört att en del barn kan "växa ifrån" de värsta plågorna så att det inte är så illa..? Han er jo en tynn gutt med liten matlyst. Han veide vel rundt 10kg når han var 2år, nå er han 3år og veier 12-13kg. I lengde er han vel 98 tenker jeg. Det er ikke bra med de mandlene hans, men han er i god form og får puste så de vil ikke risikere noe. Det jeg er bekymret for er alle antibiotika kurene, jeg har gått ut av telling nå
Nusseli Skrevet 23. august 2013 #13 Skrevet 23. august 2013 Han er jo en tynn gutt med liten matlyst. Han veide vel rundt 10kg når han var 2år, nå er han 3år og veier 12-13kg. I lengde er han vel 98 tenker jeg. Det er ikke bra med de mandlene hans, men han er i god form og får puste så de vil ikke risikere noe. Det jeg er bekymret for er alle antibiotika kurene, jeg har gått ut av telling nå Då får du sätta ner foten! Var bestämd, och KRÄV en operation. Överdriv om du behöver, säg att han har börjat sluta andas ibland på natten och att du tycker att det är helt utmattande. Säg också att du är rädd för att han ska bli resident mot antibiotikan, vilket som kan hända. Du kan också säga att han är väldigt trött på dagis och att du är rädd att det kommer påverka hans talutvecklig... Äsch, gör det du ska. Läkare gör ingenting utan att det blir sagt till om vad de MÅSTE göra. Det tog mig fyra månader innan vi fick operation efter att jag började klaga ordentligt. Nu var det ju så att vår hade svårt att andas och allt det andra som jag skrev, men oavsett, det som jag var mest orolig för var just det att man kan bli resistent mot antibiotika. Vad om han inte tål en liknande variant senare, om han skulle bli resistent från det han får nu? Jag menar inte att skrämma dig, men vill bara "pusha" dig lite grann att faktiskt våga. Du är mamman och om du känner att det bästa vore en operation nu, så är det antagligen det också.
Missy1 Skrevet 23. august 2013 #14 Skrevet 23. august 2013 Då får du sätta ner foten! Var bestämd, och KRÄV en operation. Överdriv om du behöver, säg att han har börjat sluta andas ibland på natten och att du tycker att det är helt utmattande. Säg också att du är rädd för att han ska bli resident mot antibiotikan, vilket som kan hända. Du kan också säga att han är väldigt trött på dagis och att du är rädd att det kommer påverka hans talutvecklig... Äsch, gör det du ska. Läkare gör ingenting utan att det blir sagt till om vad de MÅSTE göra. Det tog mig fyra månader innan vi fick operation efter att jag började klaga ordentligt. Nu var det ju så att vår hade svårt att andas och allt det andra som jag skrev, men oavsett, det som jag var mest orolig för var just det att man kan bli resistent mot antibiotika. Vad om han inte tål en liknande variant senare, om han skulle bli resistent från det han får nu? Jag menar inte att skrämma dig, men vill bara "pusha" dig lite grann att faktiskt våga. Du är mamman och om du känner att det bästa vore en operation nu, så är det antagligen det också. Vi har tett og god oppfølging på han fra før for han er ikke et normaltfungerende barn. Han kan ikke snakke, men det er ikke mandlene sin skyld. Hadde han hatt dårlig allmenntilstand, tydelig slitt når han spiste, pusteproblemer eller andre alvorlige tegn så hadde jeg satt ned foten, men han er en aktiv og frisk gutt. Mandlene er store, men ikke så store at de treffer hverandre. Han får nye dren ca en gang i året og ved forundersøkelsen før operasjon da så vurderer de mandlene. På akkurat dette stoler jeg også på legene. Det har vært andre ting jeg har måttet kjempe for at legene skulle forstå. Å få han til utredning for autisme var vanskelig fordi legen ikke hadde kunnskap og ikke trodde på meg, mistenkte refluks fra han var 6mnd gammel og først når han var 2år ble vi trodd (da av en annen lege), mistenkt epilepsi som også viste seg å stemme. Vi har en god fastlege nå og en god lege i spesialisthelsetjenesten, disse har jeg også god kontakt med og vi får fort hjelp når vi trenger noe. Han i spesialisthelsetjenesten kan jeg ringe å snakke med personlig uten problemer, kan sende epost og han ringer oss og følger opp. Så vi har et godt og trygt helsesystem rundt gutten
Nusseli Skrevet 23. august 2013 #15 Skrevet 23. august 2013 Vi har tett og god oppfølging på han fra før for han er ikke et normaltfungerende barn. Han kan ikke snakke, men det er ikke mandlene sin skyld. Hadde han hatt dårlig allmenntilstand, tydelig slitt når han spiste, pusteproblemer eller andre alvorlige tegn så hadde jeg satt ned foten, men han er en aktiv og frisk gutt. Mandlene er store, men ikke så store at de treffer hverandre. Han får nye dren ca en gang i året og ved forundersøkelsen før operasjon da så vurderer de mandlene. På akkurat dette stoler jeg også på legene. Det har vært andre ting jeg har måttet kjempe for at legene skulle forstå. Å få han til utredning for autisme var vanskelig fordi legen ikke hadde kunnskap og ikke trodde på meg, mistenkte refluks fra han var 6mnd gammel og først når han var 2år ble vi trodd (da av en annen lege), mistenkt epilepsi som også viste seg å stemme. Vi har en god fastlege nå og en god lege i spesialisthelsetjenesten, disse har jeg også god kontakt med og vi får fort hjelp når vi trenger noe. Han i spesialisthelsetjenesten kan jeg ringe å snakke med personlig uten problemer, kan sende epost og han ringer oss og følger opp. Så vi har et godt og trygt helsesystem rundt gutten Så bra att höra att han har en sådan mor som dig Det måste vara väldigt tufft att vara i din situation. Du kan ju i alla fall påminna dig om att han kan tacka världen för att det var just DU som blev mammans hans. Det krävs så extremt mycket energi och tid när man hamnar i situationer som normalt inte händer. Men jag kan ju aldrig förstå hur det är att vara i dina skor. Det är skönt, när man i en djungel av bra och mindre bra personal, faktiskt hittar de som passar en själv helt riktigt. Glad ni har gjort det, de växer ju inte på träd tyvärr.. Lycka till vidare 3
Missy1 Skrevet 23. august 2013 #16 Skrevet 23. august 2013 Så bra att höra att han har en sådan mor som dig Det måste vara väldigt tufft att vara i din situation. Du kan ju i alla fall påminna dig om att han kan tacka världen för att det var just DU som blev mammans hans. Det krävs så extremt mycket energi och tid när man hamnar i situationer som normalt inte händer. Men jag kan ju aldrig förstå hur det är att vara i dina skor. Det är skönt, när man i en djungel av bra och mindre bra personal, faktiskt hittar de som passar en själv helt riktigt. Glad ni har gjort det, de växer ju inte på träd tyvärr.. Lycka till vidare Takk så snilt sagt av deg. Hvis man må så kan man og jeg tror nok de fleste mødre står på for barnet sitt slik at det skal få en god oppvekst og for å få hjelp må man rope høyt dessverre. Er gla vi har funnet gode leger nå 1
miramis Skrevet 23. august 2013 #17 Skrevet 23. august 2013 Aldri tving i barn mat, har en kamerat som er altfor tynn og ekstremt kresen, grunnen er at han nærmest fikk mat presset ned i halsen av ansatte i barnehagen og han har nå store problemer med mat...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå