Gjest Guilty Skrevet 23. august 2013 #1 Skrevet 23. august 2013 Hei! Dette har jeg tenkt på lenge men jeg skal da kjøpe meg en valp. Jeg har mest sannsynligvis ikke muligheten for dette før om minimum ett år men vil gjerne forberede meg godt da dette blir førstegangshund og jeg vil gi et godt og meningsfullt liv og hjem for den. Rasen jeg har tenkt til å kjøpe er mops men har lest meg opp og det er jo dette med problemer i luftveiene pga. den korte snuten, men også hørt endel om at noen oppdrettere har tatt tak i dette og avler de med litt lengre snute så de ikke får dette ekstreme problemet, vil jo ikke hunden noe vondt! Så til det jeg har tenkt til å spørre om er egentlig alt. Jeg har lest mye om hunder og omgås endel med hunder men jeg vil gjerne lære alt jeg kan. Hvordan kan jeg for eksempel være sikker på at jeg finner en profesjonell oppdretter som har hunden sin helse som en førsteprioritet? Pris spiller ingen rolle for meg. Er også ute etter navn bøker og lignende som går inn på opplæring av hunden, hvordan sosialisere den osv.. Når bør man begynne på valpekurs? Hvordan få hunden trygg? Har tenkt til å ha katt og, er det best om jeg da skaffer meg kattunge og valp på samme tid så de vokser opp med hverandre eller bør jeg vie all tiden til valpen den første tiden? Osv.. Gjerne også lister på hva jeg trenger av utstyr til hunden. Nå vet jeg jo allerede en del men like greit å få det inn med teskje Takker for svar på forhånd!
Missy1 Skrevet 23. august 2013 #2 Skrevet 23. august 2013 kattunger er jo stuerene når de blir levert, klarer seg "selv" og krever på langtnær så mye som en valp. Vår pus krevde oppmerksomhet, lek og kos, ellers klarte hu seg selv, valpen derimot skal gjøres stueren, gås turer med, trenes, mates (katten vår har mat fremme hele dagen) osv. Hadde jeg visst når vi fikk pus at vi også skulle ha hund så hadde jeg muligens skaffet de samtidig. Vi hadde ganske flaks for valpen vår og pusen vår har gått godt overens og leker nå fint sammen (pus blir litt lei når valpen maser for mye da)
Dragonfly84 Skrevet 23. august 2013 #3 Skrevet 23. august 2013 Jeg ville ikke skaffet hund og katt samtidig, for det er mange kattunger som kan være mer slitsomme enn valper. Tror det kan være lurt å få katt ETTER hund, for en katt som plutselig får en hund inn i reviret sitt kan bli veldig sint på hunden. Når det gjelder bøker vil jeg anbefale 100% positiv hverdagslydighet, 100% positiv problemløsning og turid rugaas' bok om dempende signaler. Ikke skyt hunden er også en veldig interessant bok, der du kan lære om alt fra hunde- til mennesketrening Les massevis om miljøtrening og sosialisering, og heng gjerne rundt på hundenettsteder som f.eks. Hundesonen - kanskje kan noen der også fortelle deg mer om hvilke oppdrettere som er bra.
Gjest Guilty Skrevet 24. august 2013 #4 Skrevet 24. august 2013 Takk for svar begge to! Da blir det nok hund først når jeg har kommet så langt. En av grunnene til at jeg ikke kan ha hund nå er at jeg bor med foreldrene mine for tiden som har en katt som ikke er så glad i andre dyr for å si det mildt. Har hatt 3 kattunger før og har aldri opplevd de som slitsomme(med unntak av hun ene, hun skulle spise absolutt alt.. Kunne ikke ha noe smått fremme, hun prøvde å spise øreproppene mine), men jeg har jo hørt andre historier og skjønner jo de kan være det Skal sjekke opp disse bøkene og se om jeg får tak i de også skal melde meg inn i hundeforum og lese litt rundt på nett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå