Gå til innhold

Mat for depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg lurer på om det finnes matvarer som er bra å spise om man er deprimert? Er det noe som er spesielt bra å spise da, og noe man helst burde unngå?

Er veldig takknemlig for råd :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på om det finnes matvarer som er bra å spise om man er deprimert? Er det noe som er spesielt bra å spise da, og noe man helst burde unngå?

Er veldig takknemlig for råd :)

Det er jo masse forskning nå som støtter at D- vitaminer er viktig i bekjempelsen av depresjon- dvs, fet fisk som ørret, laks og makrell kan være lurt å få i seg.

Ellers tror jeg at å spise sunt er generelt en bra ting. Bare vet med meg selv hvor misfornøyd jeg blir med meg selv om jeg har hatt en helg med usakelige mengder usunn matt og godteri og sånne tanker trenger man jo ikke om man allerede er litt nede.

Skrevet

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/4783903.html her er en link med matvarer som skal være bevist å hjelpe for helsen(depresjon). Spis deg glad heter artikkelen :)

Sånn ellers føler jeg meg mindre deprimert og lei om jeg får i meg noe sunt som jeg også synes er godt, som frukt. Sjokolade f.eks hjelper meg der og da men da føler jeg meg forferdelig etterpå. Merker stor forskjell på perioder hvor jeg spiser sunt vs. usunt..

Gjest Sengaia
Skrevet

Tusen takk for råd og link :)

Jeg spiser allerede ganske sunt, men jeg spiser mer nå. Så da tenkte jeg at jeg at det finnes kanskje noe som kan være bra som jeg kan putte i munnen :P

I artikkelen jeg fikk så står det mye om at havre er bra. Det er så mye frem og tilbake her om hvor bra havre er, blir jo helt forvirra :S Men i det siste har jeg spist mer havregryn og 4korn-blanding. + det andre, -egg, fisk, frø, grønnsaker, bær osv. Jeg får se å tvinge meg selv ut døra snart og gå en liten tur :)

Skrevet

Tomater pga. serotonin.

Anonymous poster hash: f0a58...078
Skrevet

Bare hyggelig! :) Og lurt at du har tenkt til å ta deg en tur ut av døra, bruker å hjelpe litt det og. Håper du snart føler deg bedre! :)

Skrevet

Normalt sunt kosthold, kutte ut tilsetningsstoffer(aspartam spesielt er påvist å kunne forverre depresjonstilstander), passe på at du ikke har lave Dvitamin nivåer - og; Omega 3. Gjerne en litt høy dose, men spør lege først. 2 kapsler daglig er fint uansett.

Oppdrettsfisk inneholder mindre omega3 enn før, og er således ikke den beste kilden om man vil ha endel omega3 - i tillegg til at myndighetene nå har gått ut og advart(spesielt kvinner og barn) mot å innta mer enn 2 laksemåltider i uken pga stoffer som lagrer seg i fettvevet og kan påvirke amming etc.

Men spise fisk bør man absolutt, bare ikke for mye - og husk heller å ta tilskudd i tillegg.

Dvitamin er fettløselig, så du bør passe litt på at du ikke pøser på heller.

Anonymous poster hash: 267d4...976
Skrevet

Du har fått mange fine tips her. Jeg har lyst til å legge til at du bør lytte til kroppen din og spørre den hva den vil ha. Jeg vet det høres rart ut, men det virker. Jeg blir trøtt og lat av havre, mens ektefellen får masse energi. For meg kommer det også helt an på dagsformen hva som hjelper meg og gjør at jeg føler meg lettere. Det er også greit å øve på å kjenne igjen forskjellen på hva du har lyst på og hva kroppen din trenger. De fleste deprimerte har dager hvor de trenger hvile, andre dager har man kanskje lyst til å bare ligge på sofaen og spise sjokolade, men bør egentlig komme seg ut i frisk luft. Derfor kan det være lurt å lytte til kroppen, ikke depresjonen :)

Anonymous poster hash: 355f2...923
Skrevet

Jeg blir ganske gørr når jeg spiser usunt, mye karbohydrater, og/eller for mye eller for lite. Dette er både fysisk, fordi jeg frarøven kroppen energi og viktige stoffer, og mentalt, fordi jeg føler meg usunn og ekkel.

Turer ut i naturen, i sollys og frisk luft, er også vesentlig for en god mental helse.

Yoga og meditasjon forresten, er noe av det mest kraftfulle jeg har prøvd. Merket større forskjell på psyken i de periodene jeg drev med dette, enn da jeg gikk på antidepressiva.

Men den beste kuren jeg fant mot depresjon, var å kvitte meg med årsaken bak den. I mitt tilfelle, var dette mennesker i livet mitt som dro meg ned. Gransk deg selv nøye, iblant kan årsaken være for ukomfortabel og vanskelig til at man tillater seg selv å innse den med en gang.

Mat kan nok ikke kurere depresjon, men sunn mat (og trening + meditasjon), kan gi kropp og sinn et godt grunnlag for deg å arbeide ut fra.

Anonymous poster hash: eb632...f5a
Gjest Sengaia
Skrevet

Tusen takk for enda flere svar og råd :)

Nå har jeg nettopp tvingt meg ut og gått en liten tur i skogen. Jeg skal prøve å lytte til kroppen, men jeg kan syns det er litt vanskelig... fordi den ikke helt vet hva den vil ha, og jeg legger ikke så mye merke til hva som gjør meg trøtt og ikke. Jeg vet at fysisk aktivitet er viktig for depresjon. Jeg går på yoga, nå har det vært sommerferie fra det da, men jeg tror det begynner igjen snart.

Det er ikke noen årsak til depresjonene mine som kommer utenifra, jeg har borderline personlighetsforstyrrelse, så det er vel heller "årsaken". Jeg har kommet ut av mange depresjoner, så det går vel dette også, det er ikke noen dyp depresjon nå, men jeg vil prøve å se på kostholdet og se om det kan spille inn. Så da skal jeg prøve noen av deres råd :)

Skrevet

Ser du allerede har funne verdien av å komme deg ut på tur, det er flott. Men erfaring med slik eg sjølv fungerer er at om eg går for mange dager uten fysisk aktivitet (samme om det er tur eller inne på treningssenteret) så blir eg veldig fort smådeppa. Skal ikkje påstå det er alvorlige depresjoner eg sliter med, men i tunger perioder tidligare blei det fort slik at eg bare satt heime i sofaen og tørka tårer. Slo ikkje feil at eg då hadde vore mindre aktiv enn vanlig. Og i tillegg tulla eg med matinntaket når eg først hadde begynt å bli utenfor.

Nok (sunn) mat og aktivitet, helst i frisk luft, er gull verdt for psyken! :)

Håper det hjelper! :hug:

Gjest Sengaia
Skrevet

Ser du allerede har funne verdien av å komme deg ut på tur, det er flott. Men erfaring med slik eg sjølv fungerer er at om eg går for mange dager uten fysisk aktivitet (samme om det er tur eller inne på treningssenteret) så blir eg veldig fort smådeppa. Skal ikkje påstå det er alvorlige depresjoner eg sliter med, men i tunger perioder tidligare blei det fort slik at eg bare satt heime i sofaen og tørka tårer. Slo ikkje feil at eg då hadde vore mindre aktiv enn vanlig. Og i tillegg tulla eg med matinntaket når eg først hadde begynt å bli utenfor.

Nok (sunn) mat og aktivitet, helst i frisk luft, er gull verdt for psyken! :)

Håper det hjelper! :hug:

Tusen takk :)

Jeg får aktivisere meg selv så godt som jeg kan, og passe meg for den fristende sjokoladen :)

Nå er det salat, og en liten tur i kveld og styrketrening her hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...