Gå til innhold

Andre som er plaget med orm hos katter?

Anbefalte innlegg

Gjest xMarina
Skrevet

Andre som er plaget med hvite ormer i bak/haleområdet på katten om vår/sommeren? Dette skjer jo med katter som spiser mus etc.

Er litt lei av å plukke orm og gi ormekur.
En ormetablett tar jo bare bort ormen der og da, men om de spiser en ny mus samme dag med orm i, er det jo på an igjen. Så om sommeren må man være observant bak i rompa for å følge med. Skulle vært noe annet som drepte ormen, som ikke skadet katten, som man hadde hjemme i husholdningen så man slapp fly på apoteket hele tiden. Menmen, sånn er det nu å ha katt.

Oppfatter det slik at mange tror at en ormekur varer over lengre tid, og jeg føler liksom det er bare meg som gir kur etter kur om sommeren for å holde ormen borte. ;)

Det jeg egentlig lurer på er om det er farlig om katten går i ukesvis uten at kur blir gitt. ? For det kan jo sikkert ha gått mange uker før man ser så ormen komme ut... Den spiser jo opp maten i magen, men kan jo også spise seg innover organer. Kattene mine har levd i ca. 10 år, så de har nu klart seg til nå, men tenker jo ofte på om det kan være farlig.

Hvordan får jeg katten til å slutte å spise mus? :) Det er ikke lett altså... 2/3 katter gjør det hos meg. Så den tredje har jeg aldri sett orm på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken kur bruker du?

Katten min får kur en gang i året, som dreper alle typer ormer..

Gjest xMarina
Skrevet

Virkelig?? Gir du ham kur som virker måneder etter du har gitt den kuren? Sier dyrelegen det?
Har jeg aldri hørt om.
Jeg husker ikke merket, men tablettene er rødøransje på p-pille-størrelse. Brukte noen større hvite før, men så fikk de disse enkle små for et par år siden.
Om det finnes en og samme kur som tar vekk ormer gang etter gang så tror jeg jeg må ringe dyrelegen å få det.

Skrevet

Katten vår får ormekur rundt 2 ganger i året om jeg ikke tar helt feil?(Er ikke jeg som har ansvaret for den biten) Er noe væske som puttes i nakken på han. Har aldri hatt noe problemer med orm og i sine yngre jaktdager kom han hjem med et bytte gjerne flere ganger om dagen :P

Skrevet

Katten vår får ormekur rundt 2 ganger i året om jeg ikke tar helt feil?(Er ikke jeg som har ansvaret for den biten) Er noe væske som puttes i nakken på han. Har aldri hatt noe problemer med orm og i sine yngre jaktdager kom han hjem med et bytte gjerne flere ganger om dagen :P

Sist jeg var hos dyrlegen for å kjøpe ormekur sa de at de ikke solgte påflekkingsvæske mot orm lenger. Det var visst ikke bra for katten.

Jeg gir ikke ormekur så ofte, og har aldri merket at kattene er plaget eller at det er orm rundt endetarmsåpningen. (Har heller aldri hørt om orm som spiser kattens organer, hvilke type er det?)

:heks:

Skrevet

Sist jeg var hos dyrlegen for å kjøpe ormekur sa de at de ikke solgte påflekkingsvæske mot orm lenger. Det var visst ikke bra for katten.

Jeg gir ikke ormekur så ofte, og har aldri merket at kattene er plaget eller at det er orm rundt endetarmsåpningen. (Har heller aldri hørt om orm som spiser kattens organer, hvilke type er det?)

:heks:

Seriøst? Var det min mor fikk sist hun var hos dyrlegen rett før sommerferien.. Skal sjekke det litt opp, takk! :)

Skrevet

Jeg vet dessverre ikke om noe man kan gjøre for å unngå at pus jakter, bortsett fra å holde den inne. :S Jeg gir som regel en kur (Panacur tabletter) til våre på seinhøsten og kanskje en om sommeren, ellers har det sjeldent vært behov for noe mer.

Har forstått det slik at det ikke er anbefalt å gi kurer mer enn to ganger i året da det kan oppstå resistens, og at det er derfor man bare får det på resept nå. Jeg tror nok det er umulig å holde katten 100% fri for orm året rundt. Dersom du ikke ser noen endring i allmenntilstanden til pus eller at den plutselig er mye mer sulten enn vanlig så tror jeg ikke det er noen fare!

Så fant jeg også dette hos MSD (produsenten av Panacur): "Man skal være klar over at observasjon av orm i avføring etter ormekur ikke er uvanlig, og at dette er et tegn på at behandlingen var effektiv."

Anonymous poster hash: 4c0a6...264
Gjest xMarina
Skrevet

Panacur het vertfall det merket jeg brukte før. Den tar bort ormen der og da. Mine katter er delvis korthåret, så jeg ser ormen i bakpartiet lett. Må jo se hele tiden når det ikke er snø, for at jeg ikke skal få den på fanget og sånn...
Men jeg skal skjekke med dyrelegen om det finnes kurer som holder ormen unna, for det er jo noe annet enn at det kun dreper der og da. Jeg tror egentlig det er en misforståelse at tabletter holder unna ormen på sikt, men jeg skal sjekke for sikkerhetsskyld. I går fant jeg 3 ormer i løpet av to timer på pus. :\

Skrevet

Husk at om du gir for ofte vil ormen bli immun mot den typen ormekur du gir. Dersom katten din er veldig plaget med orm bør du heller bytte ormekurmerke enn å gi oftere. Katter skal ikke ha ormekur oftere enn 2-3 ganger i året. Veterinæren min sa at poenget med ormekur er ikke å utrydde orm men å holde ormebestanden nede. Det vil si at en utekatt stort sett bestandig har litt orm i magen men må ha ormekur noen få ganger i året (helst en gang rett før vår/sommer før musesesongen starter og en gang når snøen kommer) for å unngå å plages.

Panacur skal såvidt jeg vet ta orm i alle stadier så jeg skjønner ikke hvorfor det tydeligvis funker så dårlig på din katt. Tror jeg ville ha nevnt det for veterinær for å få tips.

Anonymous poster hash: 152cb...f99
  • Liker 2
Skrevet

Og forresten: de hvite ormene som kommer ut bak og som smitter via musespising er bendelorm. De spiser seg ikke innover i organer eller skader katten på noen måte. De er bare irriterende snyltere for katten.

Anonymous poster hash: 152cb...f99
Skrevet

Kattene mine får kur hver 3-4 måned, den typen man drypper i nakken.

Skrevet

Og forresten: de hvite ormene som kommer ut bak og som smitter via musespising er bendelorm. De spiser seg ikke innover i organer eller skader katten på noen måte. De er bare irriterende snyltere for katten. Anonymous poster hash: 152cb...f99

Det kan umulig være bendelorm. Bendelormen "titter" ikke ut i baken. Den ligger bare i tarmen og godgjører seg med maten til katten. Måter å oppdage den på er "ris" i bæsjen, det er "leddstykkene" til bendelormen. Er det orm som "titter" ut, er det stort sett rundorm, ascaris eller lignende. Da bør strengt tatt hele husholdningen tas en gang i blandt, det kan smitte over. Også til mennesker, Vemox er flott forebyggende.

Anonymous poster hash: 6e4e2...52f

Gjest gjest17
Skrevet

Kattene mine får kur hver 3-4 måned, den typen man drypper i nakken.

Har ikke de fleste dyrleger gått bort fra den?

Skrevet (endret)

Min nye dyrlege sa at de fleste hadde gått bort fra tabletter (jeg er vant til de røde små eller pasta som han har fått tidligere) for de fleste syns det var så vanskelig å få i katten, og at det var vanligst med drypp nå. Er tydeligvis veldig mye forskjellig info ute og går, og store forskjeller fra dyrlege til dyrlege :) Endret av ninuska_
Gjest gjest17
Skrevet

Min nye dyrlege sa at de fleste hadde gått bort fra tabletter (jeg er vant til de røde små eller pasta som han har fått tidligere) for de fleste syns det var så vanskelig å få i katten, og at det var vanligst med drypp nå. Er tydeligvis veldig mye forskjellig info ute og går, og store forskjeller fra dyrlege til dyrlege :)

Tydeligvis! Så lenge det går i kattens favør er jeg fornøyd :-)

• Liker 1
Skrevet

Er ikke det motsatt? Slik medisin er jo det nyeste (og dermed bedre gjetter jeg). Piller er jo et ork uansett.

Gjest gjest17
Skrevet

Er ikke det motsatt? Slik medisin er jo det nyeste (og dermed bedre gjetter jeg). Piller er jo et ork uansett.

Jeg ble veldig usikker nå, men trodde de "dråpene" man satt i nakken ble faset ut? :vetikke:

Skrevet

Da katten vår ble veldig tynn i sommer så fikk jeg resept på ormekur, begge fikk. Ca en måned senere har hun lagt på seg, men vet ikke om det er pelsen som har blitt tykkere, om det var orm eller om det bare var naboen som kom hjem :-p

Jeg gir mine en kur før sommeren, en etter og en ved nyttår. Og mer hvis de evnt. får orm. Men det er nok ikke så lurt å gi for ofte.

Skrevet

Det viktigste er å gi kattunger ormekur, for de blir smittet av mor gjennom melken. De små har jo stort behov for næring for å vokse og utvikle seg som de skal, det får derfor konsekvenser om de det første leveåret er full av mark.. Dette er det dessverre for lite bevissthet rundt. Mange tror at så lenge kattungen enda ikke har vært ute, så har de ikke mark. Det stemmer altså ikke. De kan også være fulle av mark uten at det gir andre symptomer enn noe oppblåst mage og stor matlyst.

De aller fleste utekatter har noe mark i magen hele livet uten at det plager dem noe. Jeg gir Pusina mi kur kun når jeg merker at det begynner å tære på henne. Hun er alltid litt tynnere om sommeren enn ellers, men det tilskriver jeg økt aktivitet. Det er når hun tar mye av seg, samt får oppblåst mage og økt matlyst at jeg gir henne kur. Hittil har det skjedd kun to ganger i løpet av 5 år.

Heldigvis er det økt fokus på farene ved overbehandling nå, for det er noe alle katteeiere bør være bevisst på.

Skrevet

Har vært plaget en del med orm på mine katter, spesielt om sommeren. Det er så godt som nytteløst når jeg gir mine, men naboen gir faen i å gi sine :( Ormkur er ikke forebyggende, så vi har begynt å gi der og da, så de ikke får for mye ormkur.

Brukt piller før, men gått over til dråper.

Anonymous poster hash: c3fe9...feb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...