AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #1 Skrevet 23. august 2013 Jeg ønsker å spørre "normale" jenter om et spørsmål. Jeg er ei jente på 18 år. Jeg går siste året på vg3 påbygging til generell studiekompetanse. Jeg er ei oppegående jente med snitt på CA 5.0 I karakterer. Jeg er født med CP og går med krykker til vanlig. Jeg er ingen stygg jente og bort sett i fra beina så funker jeg helt normalt som alle andre. Jeg snakker også helt reint. Når man ser at jeg går sleper jeg med beina mine.. jeg går også litt saktere enn andre. Dette er noe jeg skammer meg veldig over, og er ikke konfertabel å gå foran andre. Men jeg må jo bare gjøre det alikevell. Dette er ikke noe jeg forteller andre. Jeg prøver alltid å være veldig positiv om livet mitt, og ser egentlig løsninger på det meste, så jeg klager aldri på situasjonen min til andre, Innerst inne er det en stor skam, og jeg føler meg skikkelig unormal. Nå har det seg sånn at jeg føler at jentene i klassen bevisst prøver å unngå å snakke til meg og de gangene jeg er med resten av jentene på butikken, går de fort, og det tror jeg er bevisst. hørte noen av jentene hvisket foran meg " sett opp farta" selv om vi har allverdens med tid før neste time starter. De går rett og slett fra meg, og det ender alltid med at jeg setter meg tilbake på klasserommet for å spise mat. Føler rett og slett meg skikkelig misslykka og at jeg ikke får til en verdens dritt når dette skjer. Jeg sliter ofte med å holde tårene tilbake, men klarer som regel holde meg til jeg kommer på do. Dem sier ingenting etter at dette skjer.. Virker som om jeg er en person de skammer seg for å vise seg sammen med. Dette er jo jenter som er mellom 18-20 år , så syntes det er trist når vi nesten holder på å bli voksne, at det fortsatt skal være sånn.. er det skamfullt og ekkelt å ha ei venninne som går litt spesielt ? når jeg er på byen får jeg fort kontakt med gutter. Anonymous poster hash: 933ca...386
Gjest Guilty Skrevet 23. august 2013 #2 Skrevet 23. august 2013 Hei! For noen idioter du går i klasse med.. Er 20 og hadde aldri syntes det var skamfult eller ekkelt, ei heller hadde jeg drevet på som de jentene du beskriver. Det er barnslig og utrolig dårlig gjort. De har tydeligvis ikke kommet over det stadiet. Får skikkelig vondt av det du beskriver, det er ingen grunn til at du heller skal skamme deg over sykdommen din! Vær stolt av den du er(jeg vet det er lettere sagt enn gjort) og prøv så godt du kan å heve deg over disse jentene. Har du andre venner utenfor skolen? Eller er det noen andre du kunne vært med som ikke oppfører seg på den måten? Du går hvertfall siste året så er ikke så innmari lenge igjen for deg, om det er noen trøst. Hvis du er interessert i å ha en å snakke med (eller å henge litt med utenom, nå aner jeg ikke hvor du bor eller om du har noen interesse av det) så bare send meg en pm Håper uansett ting bedrer seg for deg snart på skolen. 7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #3 Skrevet 23. august 2013 Dersom de skammer seg over at du er syk er de ikke ordentlige venner! Jeg dømmer folk etter hvordan de oppfører seg, ikke hvor fort de går eller hvor stor funksjon de har i beina sine. Anonymous poster hash: 885a3...fd2 5
Gjest smooch Skrevet 23. august 2013 #4 Skrevet 23. august 2013 Jeg blir så utrolig sint når noen mennesker oppfører seg som du beskriver, ts! Går selv vg3 og kan ikke skjønne at noen kan ha samvittighet til å oppføre seg slik. Hvordan noen kan mene at du er annerledes eller merkelig bare fordi beina dine ikke fungerer helt som de skal, kan jeg ikke forstå. Jeg vedder på at du er en helt fantastisk jente, og du fortjener så utrolig mye bedre. Men vi lærer jo fort i ungdomstida at noen mennesker ikke er like hyggelige som andre, og sånn er det bare. Men det å oppføre seg så dårlig mot deg, er ikke akseptabelt i det hele tatt. De burde virkelig vokse opp og slutte å oppføre seg så utrolig barnslig. Må inrømme at jeg blir kjempeflau over at noen jenter er så idioter! Og hundre prosent ærlig fra min side angående spørsmålet ditt: Hadde jeg hatt en venninne i samme situasjon som deg, hadde jeg ikke brydd meg om det i det hele tatt så lenge hun var en god person på innsiden! I bunn og grunn er jo det alt som teller. De menneskene som behandler deg dårlig fortjener ikke vennskapet ditt, det skal du vite! Jeg vet at det kan være vanskelig å etablere seg på videregående(var selv litt alene på vg1 fordi alle kjente hverandre mens jeg ikke kjente noen. Så jeg kjenner på en måte til følelsen), men du må ikke gi opp håpet. Vis frem den fantastiske personligheten din og vis de jentene at du er bedre enn dem! Det er nok mange som fortsatt ser på fysisk funksjonshemming som litt rart og skummelt, noe jeg synes er veldig dumt. Det gjør jo ikke noe med en person annet enn at en kroppsdel ikke er like funksjonell som hos en helt funksjonsfrisk person. Det burde folk virkelig ha i bakhodet. Jeg vet ikke helt hva mer jeg kan skrive, for situasjonen er så ufattelig urettferdig. Har bare lyst til å gi deg en stor klem! Men ikke skam deg over noe som helst, du kan jo ikke gjøre noe med at ting er som de er. Det er de jentene i klassen din som burde skamme seg. Tenk så flaut det må være å være så skutt i hodet! 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #5 Skrevet 23. august 2013 For noen drittkjerringer Blir helt lei meg jeg. De er vel usikre på seg selv antar jeg.. Men jeg kan love deg at dette vil bedre seg om noen år. Men det hjelper uansett ikke deg nå. Er det en eller to av de som du betrakter som bedre venninne enn de andre? Om jeg var det hadde jeg spurt om å få ta en prat med henne og spørre henne hvor landet ligger. For å være taktisk smart så er det viktig at du ikke er anklagende type "Hvorfor er dere så slemme mot meg!?" osv, men heller spørre om det er noe du har gjor eller gjør som gjør at de unngår deg. Spør om det er noe du kan andre osv. Du kan også spørre rett ut i en ikke-anklagende tone om de blir flau over deg. Sender deg en stor kle. Anonymous poster hash: 16e69...755 2
Longgone Skrevet 23. august 2013 #6 Skrevet 23. august 2013 Herregud, nei! Får helt vondt inni meg av å lese sånt, kunne ønske jeg kunne være vennen din <3 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #7 Skrevet 23. august 2013 Denne blir anonym, gitt... Jeg har vært i samme situasjon som deg, ts... Krykker og rullestol av og på i flere år, og folk oppfører seg helt forferdelig når det er sånn... Jeg hadde kallenavn gjennom hele videregående, og mange så ut til å føle at det var utrolig morsomt å stikke av med krykker, rullestol og annet medisinsk utstyr så fort de fikk muligheten, noe som var veldig ydmykende for meg. Lærerne? De bryr seg ikke, de kunne faktisk finne på å le når noen fartet rundt i rullestolen som jeg forlot noen sekunder for å sitte på annet underlag litt. Venner har jeg, men det er få som er villig til å se forbi funksjonshemming... Jeg har også opplevd at folk LØPER med en gang jeg kommer, og at de hopper og danser for å liksom ekskludere meg, litt som du beskriver... Det er forferdelig å oppleve dette, så du har min dypeste medfølelse, ts. Noen mennesker fortjener litt ulykke i livet sitt, for hadde de visst hvor vondt det er, hadde de kanskje lært ett og annet. Men tenk sånn på det ts, om dette er noe de føler at er ok av oppførsel, så vil du kanskje ikke ha dem som venner heller? Du fortjener gode mennesker i livet ditt, ikke folk som behandler andre sånn som dette.... Anonymous poster hash: 7cc02...a8a 2
Kjempeliten Skrevet 23. august 2013 #8 Skrevet 23. august 2013 Huff.... jeg har ingen problemer med å inkludere mennesker med funksjonshemminger e.l.. de kan da være helt fine mennesker de og:) Det er kjipt at det er blitt sånn for deg... om du klarer det kan du jo ta det opp med klassekameratene dine, at dette er noe som er litt vanskelig for deg. Om de går fort eller kommer med "skynd deg" kommentarer kan du jo bare si det rett ut at du ikke klarer pga bena dine.
Myrthel Skrevet 23. august 2013 #9 Skrevet 23. august 2013 Jeg blir så trist når jeg leser det dette TS. Skulle ønske jeg kunne vært sosiallærer i klassen din og prøvd å snu noen holdninger... Jeg har selv to gode venninner med CP og en med ryggmargsbrokk. Sistnevnte bruker fast krykker, de to andre går uten krykker, men det er lett for omverden å se at de halter. Jeg har aldri engang tenkt på at jeg har skammet meg over disse fine jentene. For meg er de akkurat som alle andre. Når vi går tur, går jeg bare i deres tempo. Noe sier meg at disse jentene i klassen din er veldig usikre på seg selv. De er livredde for hva andre sier om dem og av den grunn prøver de å være så "perfekte" som overhode mulig. Da blir det flaut med ei lillesøster med briller, en storebror med rødt hår og fregner - eller ei venninne med krykker. Eneste rådet jeg kan gi deg er å prøve å finne noen andre venner. Sitter du litt "alene" istedenfor å prøve å henge med disse jentene - kan det fort dukke opp noen andre, som også føler seg litt utenfor. Disse andre jeg tenker på, kan oppfatte situasjonen din på en annen måte nå, og TRO at du har gode venninner - og av den grunn ikke oppsøke deg. 1
Teriyaki Skrevet 23. august 2013 #10 Skrevet 23. august 2013 Huff, dette var trist å lese, ts. Det skal virkelig ikke være sånn, men dessverre er noen mennesker på denne måten. Etter egen erfaring så kan jenter i alderen 16-19 være skikkelig råtne. Noen vokser det av seg, andre ikke. Men en ting er sikkert, og det er at du ikke har noe som helst å skamme deg over. Du gjør det jo tydeligvis bra på skolen og virker som ei oppegående jente ut fra det du skriver. At du halter og går saktere enn andre definerer ikke deg som person. Hvis jeg hadde blitt venninne med deg eller noen andre med fysisk funksjonshemning, så hadde jeg overhode ikke vært flau. Hadde vel heller prøvd å tilpasse meg slik at det ble enklere for vedkommende. Som for eksempel å ga i saktere tempo, ta heisen i stedet for trappen osv. Jeg har selv opplevd å bli "forlatt" av de som liksom skulle være venninnene mine. De dolket meg i ryggen, og klarte på et vis å få alle guttene i klassen til å vende meg ryggen også. Så der satt jeg, alene. Men heldigvis var det en annen gjeng i klassen som så meg, som ikke hadde sett meg tidligere, og som "tok meg inn i varmen". Så kanskje du skal la vær å prøve å bli godtatt av dem? Hvorfor skal du prøve så hardt for det egentlig? De er ikke verdt ditt vennskap når de oppfører seg slik. Det de gjør er typisk for tenåringsjenter. Mobbing i form av utfrysning og ignorering. Kanskje opplever du da å finne noen andre som faktisk fortjener ditt vennskap.
happiest Skrevet 23. august 2013 #11 Skrevet 23. august 2013 Så utrolig dårlig gjort av de! Det er ikke du som bør skamme deg men de!!!!! Er det noen lærere/rådgivere du kan snakke med på skolen? Kanskje de kan ta det videre og opp med jentene, hvis det er ok for deg. Jeg går utifra de mangler kunnskap om CP også, kanskje de tror du er annerledes mentalt? Og derfor trekker seg unna? Jeg ville ikke skammet meg om jeg var din venn!
Blod Skrevet 23. august 2013 #12 Skrevet 23. august 2013 Hvis jeg hadde gått i din klasse, hadde jeg ikke gått ifra deg. Hvis vi hadde blitt venner ville jeg ikke skammet meg. Hvorfor skulle man skammet seg? Det er hverken din eller min feil at du er "sånn".
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #13 Skrevet 23. august 2013 Jeg går selv VG2 og du virker som en veldig hyggelig jente, TS. Vet at mange på alderen vår kan være idioter som kun tenker på seg selv, så du må bare ignorere dem. Stå på! Anonymous poster hash: 09ede...42e
Skjoldmøy Skrevet 23. august 2013 #14 Skrevet 23. august 2013 De jentene skulle skamme seg over seg sjøl, skulle de det! Du fortjener bedre, bare så du vet det!
Sugerøret Skrevet 24. august 2013 #15 Skrevet 24. august 2013 Er skamfult at folk tenker nedsettendes om handikappede! Slike "venninner" trenger en ikke i livet.Ha folk rundt deg som gir positive vibber,ikke negative!
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #16 Skrevet 24. august 2013 I alle dager.........! Om det er en "trøst" så blir nok disse oppfattet som utrolig usympatiske, og går nok inn i boka som "fittekjerringer"(unnskyld språket) når man mimrer om vgs. Slik er det iallefall nå som jeg er blitt endel eldre - og jeg treffer venner/bekjente fra vgs. De som oppførteseg bedritent blir husket som nettopp det - og de får egentlig aldri en sjans til å rette opp inntrykket om de har vært virkelig kjipe. Alle andre husker dem som noen usympatiske kronidioter, og de som har fått gjennomgå blir aldri fremstilt som stakkarslige - men oppegående og sympatiske dersom de faktisk var det. Uansett, egentlig - man kan jo værehelt fjern i nøtta og fortsatt komme bedre ut av det enn slike mennesker. Jeg har ingen nære venner med funksjonsnedsettelser, men ble kjent med ei i studietiden. Jeg skal innrømme at jeg var skeptisk til henne på avstand, rett og slett fordi hun ser ganske sur ut. Men med en gang hun åpner munnen er hun jo en av de mest sprudlende menneskene som finnes. Sitter i rullestol uten mulighet til å gå selv, og trenger tilrettelegging hjemme/jobb/skole. Hun er på et vis lam i halve kroppen fra topp til tå slik jeg forstod det. Eller; vi snakket aldri om det, jeg bare så det. Vi var frivillige sammen i en studieaktivitet, og hun ble jo av oss oppfattet som humørspreder nettopp fordi hun var det. Hun ble med på byen, og da valgte vi utesteder som hadde mulighet for elektrisk rullestol osv - var litt upraktisk på en stappfull lørdag, men hva så. Nå var ikke hun en nær venninne av meg, men om noen hadde oppført seg slik mot henne hadde jeg kuttet dem tvert som venner/kjærester eller hva enn da det er forkastelig oppførsel. Slik som du beskriver deg selv ville jeg aldri tenkt på funksjonsnedsettelsen din - og jeg ville ansett deg som like aktuell(eller uaktuell dersom vi ikke passet sammen) som venninne. Du har nok kommet borti noen reale rasshøl der, og om det er noen trøst så mobbes mange andre funksjonsfriske på akkurat samme måte. Dessverre. Anonymous poster hash: df268...7a6
Bollocks Skrevet 24. august 2013 #17 Skrevet 24. august 2013 Dette er helt grusomt. Jeg har en nesten blind venninne, som også har skoliose, og på tross av en strålende personlighet, er det mange som heller fokuserer på det negative. Hun går også sakte og behøver en del tid på å komme seg frem (må kjenne på vegger, rekkverk, osv.), men hun er veldig fokusert på å klare seg på egenhånd. Pågangsmot er kult! Faktisk behøvde jeg mer hjelp enn henne, og hun var ressurssterk nok til å hjelpe meg. Jeg vil mye heller ha en slik venninne, enn noen som mangler respekt og forståelse. Mange tror hun trenger mer hjelp enn det hun egentlig behøver, og mange tror hun er en byrde å være sammen med på grunn av dette og derfor unngår henne. Det virker som mange ikke klarer å tro at en person med fysisk funksjonshemming kan være normal, og blir enten mobbet eller snakket til som et barn. Det frustrerer meg veldig. Det skal ikke definere deg som person. Funksjonshemmingen er ikke deg, for du er sammensatt av mange ulike kvaliteter og egenskaper. Du skal ikke skamme deg. Og om du føler deg urettferdig behandlet skal du ikke godta det. Alle er ikke like ressurssterke på alle områder, men alle er verdifulle på ulike områder. Dette gjelder også funksjonsfriske. Vi har alle områder vi brister på. Om man har en funksjonshemming - hva så? Hva er det å skamme seg for? Og hvorfor skammer venninnene dine seg, det er høl i huet. Jeg tror nok venninnene dine har litt dårlig selvtillit. Sånn kan det være i den alderen, at man bekymrer seg for hva andre mener, men det skal ikke ødelegge for deg. Det er ikke noe du skal akseptere. Gode venninner støtter deg og tar deg for den du er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå